Permalänk
Medlem

Prisvärd router utan Wi-Fi

Hej!

Jag har idag en Asus RT-AC68U som jag använder som router tillsammans med Linksys Atlas Pro 6 Velop mesh Wi-Fi. Jag kan inte använda Linksys som router eftersom det inte funkar med min hemmaserver (Nextcloud, Home Assistant och lite annat). Jag vill minnas att problemet var att de inte stöder NAT Loopback. Eftersom både Merlin och Asus själva slutat uppdatera firmware till RT-AC68U känns det som det börjar bli dags att ersätta den med något.

Jag har kikat på Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra. Jag har dock inga andra Ubiquiti-prylar så frågan är om det är det bästa valet.

Ett annat alternativ verkar vara ASUS ExpertWiFi EBG15.

Skulle ni rekommendera någon av dessa eller har ni något annat förslag? Jag har idag 250/250 via mitt stadsnät, jag tror knappast jag kommer gå över 1000/1000 i överskådlig framtid. Jag har ett trådat nätverk med diverse datorer och annat förutom mesh Wi-Fit.

Permalänk
Medlem

Har själv en UniFi Cloud Gateway Ultra, är sjukt nöjd.

Du kan ju alltid förlänga livslängden på din AC68U genom att flasha dd-wrt eller open-wrt och stänga av Wifi om du inte behöver det.

Permalänk
Medlem

Cloud gateway ultra lär du bli nöjd med, jag köpte en Cloud gateway fiber för att va framtidssäker och är nöjd.
Sen köpa unifi aps i framtiden så får du allt snyggt också

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

UniFis största styrka tycker jag är hela ekosystemet, men en Cloud Gateway Ultra fungerar utmärkt som standalone router. Och som basn ovan säger så kan du alltid köpa till UniFis APs senare när du vill uppgradera ditt meshsystem

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Jag har kikat på Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra. Jag har dock inga andra Ubiquiti-prylar så frågan är om det är det bästa valet.

Den är ju inte direkt prisvärd. Den är snarare i premiumsegmentet där du betalar lite extra för ett schysst interface och möjlighet till ett bra ekosystem. Men behöver du funktioner som NAT loopback så är det ett säkert kort som fungerar bra för det du kör. Du kan t.ex. spana in integrationen med home assistant för presence detection.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Känns en smula onödigt att köpa nytt för att inte NAT loopback funkar.

Stoppa in rätt nuffror i rätt hosts-fil?

(och använd Linksysen)

Permalänk
Medlem

Denna verkar intressant, några hundralappar billigare än Cloud Gateway Ultra. Jag känner inte till Mikrotik, vad gör denna till ett bra val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Känns en smula onödigt att köpa nytt för att inte NAT loopback funkar.

(och använd Linksysen)

Det skulle kanske vara ett alternativ men något krångligare än jag egentligen har lust med Linksys har ett i mitt tycke dåligt gränssnitt så jag skulle helst undvika att använda en av dem som router. Det var iofs min tanke när jag köpte dem men jag blev inte imponerad av gränssnittet som sagt. Själva Wi-Fit verkar funka ganska bra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Det skulle kanske vara ett alternativ men något krångligare än jag egentligen har lust med Linksys har ett i mitt tycke dåligt gränssnitt så jag skulle helst undvika att använda en av dem som router. Det var iofs min tanke när jag köpte dem men jag blev inte imponerad av gränssnittet som sagt. Själva Wi-Fit verkar funka ganska bra i alla fall.

Men Linksys brukar ha stöd hos OpenWRT så då går det ju att komma runt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Denna verkar intressant, några hundralappar billigare än Cloud Gateway Ultra. Jag känner inte till Mikrotik, vad gör denna till ett bra val?

Billig, stabil (kör deras hex refresh router nu), mycket inställningar, supportas över tid och lätt att uppdatera. EU-baserat företag med huvudkontor i Riga.

Finns billigare än den jag länkade, utan att tappa allt för mycket funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

De har funnits väldigt länge, Dock brukar man hitta dem mest hos mindre företag som inte vill betala för Cisco's hutlösa priser

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag orkar nog inte krångla med OpenWrt eller DD-WRT tyvärr. Men hEX refresh är en stark kandidat. Den kostar typ hälften av Cloud Gateway Ultra och verkar klara allt jag behöver. Sen är den kanske lite mer avancerad än jag har behov av men jag lär inte sakna några funktioner i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Och hur gör du det på exempelvis en telefon? Eller en gästs enhet? Eller ett kylskåp?

Permalänk
Medlem

Jag provade att lägga in DD-WRT på en av mina Linksys-enheter (MX5500). Det var smidigare än förr i tiden när det krävdes en massa resets och så vidare. Men tyvärr funkade det inte så bra, den blev väldigt instabil och nätet gick ner bara några minuter efter omstart... Jag körde "latest" enligt wikin. Det verkar inte vara problemfritt med OpenWrt heller.

Jag har också läst mig fram till att det verkar vara en del problem med Mikrotik Hex refresh och Hex S. Många klagar på att det är problem med throughput. Så jag vet inte om jag vågar köpa en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Jag provade att lägga in DD-WRT på en av mina Linksys-enheter (MX5500). Det var smidigare än förr i tiden när det krävdes en massa resets och så vidare. Men tyvärr funkade det inte så bra, den blev väldigt instabil och nätet gick ner bara några minuter efter omstart... Jag körde "latest" enligt wikin. Det verkar inte vara problemfritt med OpenWrt heller.

Jag har också läst mig fram till att det verkar vara en del problem med Mikrotik Hex refresh och Hex S. Många klagar på att det är problem med throughput. Så jag vet inte om jag vågar köpa en sån.

Kolla om din Linksys funkar med OpenWRT.
DD-WRT har varit lite svajig enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gammal dator med pfsense fungerar ju med? men oftast ju billigare desto mindre support och stabilitet får du.
Bättre lägga lite mer skulle jag säga, man vill ju inte byta helatiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Gammal dator med pfsense fungerar ju med?

Drar den 50 watt och du betalar 1kr/kWh så blir det 438kr per år bara i el. Lägg på att du nog vill ha ett till nätverkskort så är det både dyrt och krångligt.

Man kan få fet prestanda och det är kul att labba med men prisvärt är det sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Drar den 50 watt och du betalar 1kr/kWh så blir det 438kr per år bara i el. Lägg på att du nog vill ha ett till nätverkskort så är det både dyrt och krångligt.

Man kan få fet prestanda och det är kul att labba med men prisvärt är det sällan.

Exakt, men frågan här verkar ju mer va inköpspris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Körde en hex s innan och den maxxade 1000mbit med ca 50% load och hex refresh ska ju vara ännu snabbare så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag köpte en MikroTik hEX refresh i alla fall och den funkar faktiskt riktigt bra. Jag har bara haft konsument-routrar innan så det var lite ovant att konfigurera upp den men inget större problem.

Throughput räcker i alla fall gott och väl för mitt nuvarande 250/250. Anledningen till min oro var bland annat denna reddit-tråd och fler på MikroTiks eget forum (som jag inte hittar tillbaks till just nu). Men jag kör WAN på port 1 och inga problem att nå upp i 250 Mbit/s.