Permalänk
Medlem

Uppdaterad bios,nu botar inte Windows

Uppdaterade bios på mitt MSI Z490-A PRO då BF6 betan kräver secure boot.
Nu kommer jag direkt in i bios när jag sätter på datorn.
Har ändrat boot ordningen till alla alternativ men den går direkt in i bios.
Hur kan jag lösa detta?

Tänkte bifoga lite bilder men vet inte hur jag gör?
Jag kanske inte är betrodd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxima:

Uppdaterade bios på mitt MSI Z490-A PRO då BF6 betan kräver secure boot.
Nu kommer jag direkt in i bios när jag sätter på datorn.
Har ändrat boot ordningen till alla alternativ men den går direkt in i bios.
Hur kan jag lösa detta?

Tänkte bifoga lite bilder men vet inte hur jag gör?
Jag kanske inte är betrodd?

Använd "landskapsikonen" den med ett berg och sol på för att lägga in en bild i posten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen så har du installerat Windows med CSM påslaget, och BIOS-uppdateringen ändrade det till UEFI-boot. (Eller mindre troligt tvärt om.)
Kolla om du hittar inställning för CSM, UEFI boot eller Legacy boot (samma grej med olika namn) och ändra inställningen.

Om du sedan lyckas boota, kolla i Diskhantering (högerklicka startknappen) om du kör GPT eller MBR på systemdisken. Högerklicka disken (oftast Disk 0), Egenskaper, sen fliken Volymer (gissar på översättningen här).

Edit: Bilderna tillkom medan jag skrev. Den kör UEFI-boot nu, så testa slå på CSM / legacy boot eller slå av UEFI boot, vad det nu heter i BIOS:et, så kommer den sannolikt boota.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Var också säker på att Secure Boot är satt som "User" och inte "System".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

YES det fungerade 👍

Jag får dock inte secure boot att fungera.
Har satt på den i bios och satt den som custom.

Lite surt då BF6 kräver det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxima:

YES det fungerade 👍

Jag får dock inte secure boot att fungera.
Har satt på den i bios och satt den som custom.

Lite surt då BF6 kräver det.

Kollade du det med MBR/GPT i mitt inlägg ovan? Steg 1 var att få datorn att boota, sen var det steg 2 för att komma vidare med secure boot.

Om du ser MBR och inte GPT när du kollar i diskhantering så behöver du konvertera disken för att allting ska fungera.
Här finns en guide för hur man konverterar isåfall:
https://pureinfotech.com/convert-mbr-drive-gpt-enable-uefi-se...

OBS att det alltid finns en risk att mecka med partitionstabeller och sådant, så det rekommenderas verkligen att du har backup på det som är viktigt på disken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS