Permalänk
Medlem

Ny dator till sonen

Min 11-åring ska få en dator tänkte jag. Hittade en gammal i förrådet som jag byggde till mina föräldrar men nu har de en bärbar dator istället, så tänkte att sonen skulle få den, för det är inte jättelänge sedan jag byggde den så den skulle säkert funka för honom och de spelen som han spelar.
Meeen det visade sig att det var visst 13 år sedan jag byggde den till dom, den innehåller bland annat en i3 2120 och en SSD på hela 60GB. Som ni säkert inser så kommer det nog fungera sisådär
Därför är jag på jakt efter CPU, Ram och Mobo. Behöver inte vara nåt avancerat, mer intresserad av mest bang for the buck om ni förstår, om det är en 3 generation gammal CPU spelar mindre roll.
Får jag bara tips på en CPU så klurar jag ut resten själv, men varit borta ett tag från datorbyggandet nu så har lite dålig koll.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En AMD 5600/5600X är riktigt prisvärd och går att hitta begagnad här på marknaden för en god bit under tusenlappen också skulle jag tro.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

En AMD 5600/5600X är riktigt prisvärd och går att hitta begagnad här på marknaden för en god bit undee tusenlappen också skulle jag tro.

Grymt, tänker att processorn får bestämma övriga delar. Om det är DDR4 minnen så har jag 2x8GB som jag kan stoppa in också kom jag på.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Grymt, tänker att processorn får bestämma övriga delar. Om det är DDR4 minnen så har jag 2x8GB som jag kan stoppa in också kom jag på.

Det är DDR4.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841