Skrivet av dan@work:
Vad har du för telefon?
Jag har en Oneplus 5T. Har forskat lite angående VoLTE och kommit fram till att sedan OxygenOS 10.0.1 så finns inte VoLTE-inställningarna längre på oneplus 5/5t, enligt denna sidan.
Grejen är ju den att på bilden jag postade så använder jag 4G och när jag loggar in på comviq så ser det ut så här:
<Uppladdad bildlänk>
Att man tydligen måste ha VoLTE har alltså comviq inte nämnt.
Sen för att detta inlägg inte ska bli helt off-topic så vill jag gnälla på folk som har basketkorg på tomten. Störs dom inte själva av att deras ungars bollstudsande ljud tränger igenom både väggar och hörlurar med hög musik?
Samma med dom som bygger en skateramp på uppfarten
Nä, fy fan, bygg fler sporthallar!
VoLTE (Voice over LTE, alltså röstsamtal över 4G) måste du ha om du ska kunna ringa över 4G.
Så här skriver Mobil om det 2013:
"Till skillnad från 3G som utvecklades för att vara en ersättare till gsm med bättre kapacitet och kvalitet på både data och telefoni är lte en renodlad datateknik vars syfte är att ge mer datakapacitet åt operatörerna och högre hastighet åt användarna, men lämnar telefonin åt andra tekniker att lösa."
"...tillverkarna av nätverksutrustning rätt snart i utvecklingsprocessen av lte började frångå principen att det rörde sig om en renodlad datateknik och i stället studerade hur man kunde hantera rösttrafik i lte. Man kom fram till tre olika sätt.
Det första sättet är egentligen ett icke-sätt, det vill säga att när man vill ringa ett samtal växlar telefonen över från lte till 3G eller gsm, och när samtalet är klart kopplas man tillbaka till 4G. Det är så alla dagens 4G-telefoner fungerar. Det innebär förstås att datakapaciteten går ner medan samtal pågår, men det lär knappast vara något problem med dagens användarmönster. Man lär inte heller behöva oroa sig för att ha 4G-täckning men inte 3G- eller gsm-täckning. Däremot förekommer det att telefonerna kollrar bort sig i växlingen mellan näten och kopplar ner sig helt.
Det andra sättet är egentligen också rätt självklart. Installera någon form av ip-telefonitjänst på telefonen, till exempel Skype, och använd den för att ringa över 4G-nätet med. Det kan du också göra idag med befintlig teknik. Nackdelen är förstås att du måste ha en särskild app för att koppla upp dig, med eget nummer, du har två helt skilda procedurer för att ringa med 4G och 3G, och inget sätt att växla över samtal från det ena till det andra sättet om du skulle tappa täckningen i något av näten.
Snabbare uppkoppling med ny teknik
Denna metod illustrerar rätt bra utmaningarna med Voice over LTE (volte) som är
det tredje sättet, det som tillverkarna av nätverksutrustning utvecklat och standardiserat, för i grund och botten är volte samma sak som metod två, bara att man tekniskt har löst de problem som finns med metoden.
volte använder förstås inte Skype i botten, men systemet förutsätter att operatören har någon slags infrastruktur för ip-telefoni. Det har de flesta svenska operatörerna idag, som de använder för att erbjuda bredbandstelefoni i det fasta nätet med. En av volte-standardens uppgifter är att se till att denna infrastruktur fungerar även över det mobila nätet, inte bara över fasta anslutningar."