Permalänk

Discgolf och brädspel

Permalänk
Medlem

När jag är ute i sommarstugan har jag som regel att jag bara får sitta vid datorn om det regnar eller efter att solen har gått ner. (Mobilen är tillåten på toa eller korta stunder.) Övrig tid är det trädgårdsarbete, skogspromenader, fiske, camping, bär- och svampplockning som gäller. Eller långa sköna timmar i hängmattan med en bra bok.

Vintertid är det svårare. Tack och lov har jag hund, så det blir 1-2h ute varje dag även då. Blir fortfarande lika förvånad varje gång jag upptäcker hur mycket bättre jag mår efter att ha fått en nypa luft + höjt pulsen en aning.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag säga att figurmålning är mitt sätt att koppla ner men sen insåg jag att jag alltid har någon film eller podcast på, på datorn under tiden så svaret är nog egentligen att jag aldrig gör det på riktigt.

Permalänk
Medlem

Gör inte de. Räcker med att man knappt hinner använda luren på jobbet. Behöver man ”detoxa” från elektronik så har man inget att göra på dagarna aka ett kontors jobb som borde bytas ut.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Har gjort ett antal försök med att börja läsa men tappar det alltid efter ett tag.
Ska försöka igen snart. Måste bara hitta min genre. Det är som film, finns så otroligt mycket att man inte vet var man ska börja.

Permalänk
Medlem

Det gör jag inte. Istället omfamnar jag den tills den förtär min själ.

Permalänk
Medlem

Bli mer stressad av inte har tillgång till teknik

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Skaffat ännu fler barn, så det finns det inte tid för teknik

Vi föder för få barn i Sverige, dra ert strå till stacken! Jiddrar frugan så hälsa från mig!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bilar, garage, motorcyklar samt hus!

Fungerar perfekt fram tills man inser hur man kan förbättra dom alla med just Tech!

Nästa projekt efter att alla verktyg är på väggen samt tak efter källartrappen så blir det nog att montera ett horribelt högt signalhorn på en av motorcyklarna!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

En god bok.... pffft. Vad vore livet utan en fet, tryckt moderkorts-manual.
En sann Sweclockare läser inte... en påhittad, världsfrånvänd historia och kallar den.. en god bok.
Den fetaste bok jag läst är Örnnästet. Drygt tre hundra sidor.
Totalt slöseri med tid, då filmen var mycket, mycket bättre. Mr. Rosenvik välkomnas varmt tillbaka till den härliga verklighet vi lever i. Med nya släpp av sprillans ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ut i skogen och grillar lite kött.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur blir du nådd då?

Har kanske ringklocka på dörren?

Så gjorde man förr.

Permalänk
Medlem

Jag går på semester, det löser det hela rätt så skapligt. Kanske blir lite mer tid på telefonen, men inga ohemula pass doom-scrolling direkt.
Att jobba med IT gör det tillräckligt avtändande för mig att sitta vid datorn, så oavsett om det är semester eller inte så används burken huvudsakligen för fotoredigering. Inte så att jag lever mitt liv i teknikabsolutism i övrigt, men det är inte så att jag spenderar ens en (1) timme av min fritid framför en digital skärm varje dag, så någon egentlig "detox" känner jag inte att jag har ett behov utav.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Om möjligt ta inte med mobilen till gymmet eller matbutiken, och bär den inte på jobbet om den nu inte behövs av någon anledning, definitivt inte om man är bjuden till någon fest, lämna den i jackan/väskan. Ledig och fint väder släpp tanken på att använda datorn tills det blir mörkt, gå ut och cykla eller gör något annat kreativt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte avtändning eftersom jag inte missbrukar.
Jag brukar teknik lagom och med måtta.
SweClockers har varit som nikotinplåster för att sluta fejsböka.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Prisa gud och Telia... för hyfsad mobil-täckning i Stockholms skärgård.

Permalänk
Medlem

Böcker, nördighetsförkovring inom diverse annat (med hjälp av tech förvisso, meneh; rymden, djur&natur, humaniora överlag, kultur o händelser internationellt osv.), återupptäckt vardagsmotion som beroendeframkallande i sig, och nyligen investerat i första egna fiskespöt.

Tech är mer jobb än nöje för min del nowdays, frånsett nu när jag är arbetslös ofc.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Gör inte de. Räcker med att man knappt hinner använda luren på jobbet. Behöver man ”detoxa” från elektronik så har man inget att göra på dagarna aka ett kontors jobb som borde bytas ut.

Är detta ett dåligt skämt jag inte förstår?
Tror du på riktigt att kontorsjobb är "inget att göra", eller trollar du bara?

Permalänk
Medlem

Mycket pingis eller disc golf!

Permalänk
Medlem

Personligen gillar att träna i tystnad, promenader utan mp3 etc.

Skrivet av klein:

Bli mer stressad av inte har tillgång till teknik

Det kallas abstinens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Har kanske ringklocka på dörren?

Så gjorde man förr.

bara riktiga psychos som knackar på och inte clearat besök innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Personligen gillar att träna i tystnad, promenader utan mp3 etc.

Det kallas abstinens

Jag vet inte om jag vill tillbaka till den tiden då jag bodde i Skarpnäck och jobbade i Vällingby. Varje dag – 50 minuter enkel resa med tunnelbanan – och sällskapet bestod av en tunn Metro-tidning. Det var en annan tid, på gott och ont. Idag kan man slå ihjäl pendlingstiden med tv-serier, poddar eller nästan vad som helst, men då fanns det färre sätt att fly från tristessen.

Nu åker jag mest moped eftersom SL fungerar så dåligt i Stockholm numera, så det går fortare att åka 25 km/h med klass 2-moped än att åka med en icke fungerande kollektivtrafik.

Själv har jag lärt mig att använda tekniken på mitt eget sätt. Jag älskar att åka runt med musik i lurarna, låta staden passera utanför fönstret, och sedan slå mig ner på en bänk i till exempel Hagaparken. Bara sitta där, känna vinden, titta på människor som passerar och låta tankarna vandra. Att vara uppkopplad behöver inte alltid betyda att man sitter och stirrar in i en skärm – ibland är det nog att bara ha världen i fickan och friheten att välja när man vill kliva ur den.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Jag sitter och läser i 1, 1,5 timme varje dag (riktig bok, inte på skärm).

Permalänk
Medlem

Ta en promenad i naturen samt läsa en bra bok i tystnad gör susen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detoxar inte. Måste ju in i Clash of Clans rätt ofta för att sätta igång klocktornet, hämta gems, capital guld, sätta igång hjälparna, starta uppgraderingar o sen ska vi attackera också 😄

Sen ska jag in Warcraft Rumble o hämta guld var fjärde timma....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]