VoLTE-inställningarna är borta från Samsung A05s

Permalänk
Medlem

VoLTE-inställningarna är borta från Samsung A05s

Efter senaste uppdateringen finns inte inställningarna för att aktivera/avaktivera VoLTE kvar på min Samsung Galaxy A05s. Snart är 2G/3G borta, då måste jag ha VoLTE om jag vill fortsätta använda telefonen. Ska jag tro att luren efter uppdateringen själv väljer VoLTE, utan att jag behöver ange detta manuellt, eller har luren inte VoLTE längre sen uppdateringen? Det enda jag kan är att välja eller välja bort att använda 2G om andra nät är otillgängliga. Det kunde jag inte förut. Jag har försökt googla, utan att hitta några andra svar än ett par videor på tuben, men det ser inte alls ut som min telefon sen den uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Efter senaste uppdateringen finns inte inställningarna för att aktivera/avaktivera VoLTE kvar på min Samsung Galaxy A05s. Snart är 2G/3G borta, då måste jag ha VoLTE om jag vill fortsätta använda telefonen. Ska jag tro att luren efter uppdateringen själv väljer VoLTE, utan att jag behöver ange detta manuellt, eller har luren inte VoLTE längre sen uppdateringen? Det enda jag kan är att välja eller välja bort att använda 2G om andra nät är otillgängliga. Det kunde jag inte förut. Jag har försökt googla, utan att hitta några andra svar än ett par videor på tuben, men det ser inte alls ut som min telefon sen den uppdaterade.<Uppladdad bildlänk>

Det rimliga vore att de tagit bort möjligheten att *stänga av* VoLTE, men det är ju svårt att veta med säkerhet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är inte så att inställningen har flyttat och ev även heter något annat?

På min Pixel 8 heter det 4G-samtal och ligger under Nätverk och Internet-> SIM-kort-> SIM-kort/"Operatör"

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Efter senaste uppdateringen finns inte inställningarna för att aktivera/avaktivera VoLTE kvar på min Samsung Galaxy A05s. Snart är 2G/3G borta, då måste jag ha VoLTE om jag vill fortsätta använda telefonen. Ska jag tro att luren efter uppdateringen själv väljer VoLTE, utan att jag behöver ange detta manuellt, eller har luren inte VoLTE längre sen uppdateringen? Det enda jag kan är att välja eller välja bort att använda 2G om andra nät är otillgängliga. Det kunde jag inte förut. Jag har försökt googla, utan att hitta några andra svar än ett par videor på tuben, men det ser inte alls ut som min telefon sen den uppdaterade.<Uppladdad bildlänk>

Samsung har valt att ta bort inställningen, men du ska fortfarande ha VoLTE stöd. Det är enkelt o verifiera. Stäng av Wi-Fi. Gör ett samtal och under samtalet kolla i statusfältet om det står antingen 4G/4G+ eller om din telefon har stöd för 5G, en 5G ikon bredvid signalstyrkan. Står det 4G/4G+ eller 5G under samtalet fungerar VoLTE på din telefon. Jag skulle bli väldigt förvånad om VoLTE inte fungerar

Skrivet av shugge:

På min Pixel 8 heter det 4G-samtal och ligger under Nätverk och Internet-> SIM-kort-> SIM-kort/"Operatör"

Nope, det är där som VoLTE inställningen ska finnas på Samsung telefoner, men Samsung verkar ha börjat plocka bort inställningen för VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nix. Där fanns inställningen förut, men nu finns bara att jag kan välja eller välja bort att använda 2G om andra nät inte är tillgängliga. Som på bilden i trådstarten.

Skrivet av jnsson:

Samsung har valt att ta bort inställningen, men du ska fortfarande ha VoLTE stöd. Det är enkelt o verifiera. Stäng av Wi-Fi. Gör ett samtal och under samtalet kolla i statusfältet om det står antingen 4G/4G+ eller om din telefon har stöd för 5G, en 5G ikon bredvid signalstyrkan. Står det 4G/4G+ eller 5G under samtalet fungerar VoLTE på din telefon. Jag skulle bli väldigt förvånad om VoLTE inte fungerar
Nope, det är där som VoLTE inställningen ska finnas på Samsung telefoner, men Samsung verkar ha börjat plocka bort inställningen för VoLTE

Tack för infon. Jag gjorde som du föreslog, och det verkar fortfarande funka med VoLTE! 👍 Det vore ju som du skriver ologiskt om Samsung tar bort möjligheten att välja VoLTE, eftersom man snart måste använda den funktionen. Kanske de snarare tycker att det är logiskt att det inte går att välja bort VoLTE! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Nix. Där fanns inställningen förut, men nu finns bara att jag kan välja eller välja bort att använda 2G om andra nät inte är tillgängliga. Som på bilden i trådstarten.

Tack för infon. Jag gjorde som du föreslog, och det verkar fortfarande funka med VoLTE! 👍 Det vore ju som du skriver ologiskt om Samsung tar bort möjligheten att välja VoLTE, eftersom man snart måste använda den funktionen. Kanske de snarare tycker att det är logiskt att det inte går att välja bort VoLTE! 😊

Precis de vill inte ha sin supportavdelning nedringda av folk som har slagit av VoLTE när 2g/3g släcks ner.