En annan sak det kan vara beroende på i vilken m2.s slot den m.2 disken sitter i och om du använder PCI_E2 slotten heller inte.
** M2_3 & PCI_E2 share the bandwidth. M2_3 will run at x2 speed and PCI_E2 will run at x2 speed when installing devices in both slots.
Från https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B650-TOMAHAWK-WIFI/Specif...
Delad bandbredd mellan m.2 och en pcie slot kan ställa till det.
Själv så har jag tre st mellanox connect-x3 MCX311A-XCAT SFP+ nätverkskort Dvs som kan använda sig av optiska SFP+ modulker och sedan optiska kablar.
Dessa 311A kort har bara en SFP+ port och är ett x4 pcie kort men behöver bara x2 pcie hastighet utan att dom tappar hastighet dom kort med två SFP+ portar vill ha x4 pcie för att ej tappa hastighet.
Har provat alla kort på fem olika moderkort (asus,gigabyte,msi,2st asrock) och då amd och intel med 4 olika sockets där det funnits en x4 pcie slot som delade bandbredd med en m.2 slot.
En del hade en pcie slot som kunde användas för detta utan delad bandbredd men jag provade att "dela" för att se om dessa kort blev stabila på nåt moderkort.
Svaret var att nope när dom funkade med delad bandbredd vilket var typ 3 gånger av 5 upp/omstarter så funkade dom helt perfekt med exakt samma hastighet och 100 stabila i dagar så länge ingen omstart gjordes.
Detta gällde både när windows och linux kördes märkte ingen som helst skillnad mellan win/linux i hur ofta korten "fungerade", misstänker starkt att när dom inte funkar så har moderkortet helt enkelt inte "sett" kortet tidigt i uppstarten och kan därmed inte skicka vidare nån info om att dom är anslutna till win/linux.
Några få gånger (typ 2-3 gånger av 100+) så var det m.2 som inte "fanns" vid en upp/omstart och hade två olika m.2 (samsung o kingston) som det hände med.
Utöver detta så första gången ett av dessa kort inte "fanns" var efter en omstart efter att jag hade gjort en FW uppdatering på kortet.
Vilket ledde till att jag gick tillbaks till den FW det hade men det "försvann" efter ca 10 omstarter (givetvis ovanligt många gånger det funkade just då).
Så googlade och provade olika FW versioner en del hackade och alla tre olika korten innan jag efter 2-3 veckor av väldigt intensivt felsökande såg nåt om att pcie delning kan leda till "försvunna" enheter.
Satte då i kortet i en pcie x1 slot istället och vips det fungerade alltid men hade lägre hastighet.
Köpte då 2st Supermicro X520-DA1 med intels x520 chip, supermicro då dom har betydligt större kylare på korten än intel.
Dessa fungerar nästan 100% att köra delat med en M.2.
Med nästan så menar jag att dom ALDRIG försvinner utan att det istället var en samsung m.2 som försvann vid två tillfällen under ca 3 veckor.
Provade då en kingston m.2 istället och sedan dess så har inget "delningsbekymmer" hänt i den burken på flera år.
Detta gjorde att jag vid köpet av min 9800x3d burk nyligen tog en hel del mer efterforskande då jag hade fyra krav.
1, Ingen delning på första pcie sloten dvs den ska alltid vara x16.
2, minst tre st m2. platser.
3, minst en pcie x2-x8 slot som helst inte sitter för nära pcie1 sloten så att det blir för nära ett tjockt grafikkort, denna punkt föll en hel del moderkort på.
4, INGEN pcie/M.2/sata/etc delning på dessa tre m.2 platser och minst en pcie 2x-8x slot.
När jag började leta så fanns INGET moderkort som klarade dessa krav, först 2 mån senare så började ett fåtal att dyka upp.