Sonen är vänsterhänt. Skaffa en mus för vänster eller högerhänt?

Permalänk
Medlem

Sonen är vänsterhänt. Skaffa en mus för vänster eller högerhänt?

Han är bara 8a men ska få sin första dator då jag uppgraderar min. När det kommer till mus säger en del att han lär sig använda högern och en del säger att han ska använda vänstern för det är bättre precision för honom.
Vad säger ni som är vänster hämta? Likaså vart hittar man ens ergonomiska vänster möss som inte kostar 1000:- eller mer.

Permalänk
Medlem

Båda mina grabbar (12 resp. 18) är vänsterhänta och använder mössen med högern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Båda mina grabbar (12 resp. 18) är vänsterhänta och använder mössen med högern.

Samma sak för mig, skriver med vänster med har inga som helst problem att använda en mus med höger hand. Skulle man nu efter 30 år med en högermus pröva en vänstermus misstänker jag att det skulle kännas väldigt bakvänt.

Permalänk
Medlem

Är vänsterhänt, kör med icke-ergonormisk, kan använda båda händer, men använder i stort sett bara vänster.

Köpa en ergonormisk högermus till någon som är vänsterhänt, känns lite som att binda upp vänsterhanden bakom ryggen på hen och kräva att hen skall skriva med höger hand...

Köp en som han kan använda med båda händer och se vilken hand han väljer.

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt men är uppvuxen med att göra väldigt mycket med min högerhand (sax, kasta boll etc), bland annat har jag alltid haft (och fortfarande har) musen i högerhanden. Har spelat mycket spel genom åren, men aldrig blivit riktigt bra på spel som CS och andra shooters. Jag insåg problemet en gång för några år sedan när jag tog upp paint och skulle skriva mitt namn. Frågade min högerhänta kompis om han också kunde skriva sitt namn med musen i paint. Hans såg ungefär ut som hans vanliga handstil, min ser ut som en treårings handstil. Hade jag kunnat gå tillbaks i tiden hade jag lärt mig med rätt hand (vänster) från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

känns lite som att binda upp vänsterhanden bakom ryggen på hen och kräva att hen skall skriva med höger hand...

Vilken man gjorde förr i skolorna, modern min blev utsatt för det, hon var född 1924!

OnT: Tyvärr 1000:- & stor? www.inet.se/produkt/6103505/corsair-gaming-m75-svart

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt och använder musen med höger hand.
Men vill du vara på den säkra sidan så kan du köpa en mus som fungerar både för höger- och vänsterhänta.
Ett exempel:
https://www.inet.se/produkt/6610439/mionix-avior-pro

Kolla på de som ligger i kategorin "ambidextriös".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Köp en mus för vänsterhänt direkt. Jag är vänsterhänt och har använt möss i båda händerna i 30 år. Använder mus med högerhanden väldigt mycket för att spara på min arm/handled och även om jag lagt tusentals timmar på att använda mus med högerhanden och är duglig till jobbupgifter (texteditering för mjukvaruutveckling t.ex.) så är det inte ens nära när jag behöver precision och snabbhet. Om jag spelar Dota 2 t.ex. så tappar jag 1-2000 mmr direkt (och då ligger jag inte så högt från början, runt 3000).

Permalänk
Medlem

Kör "neutral" mus som vänsterhänt (i vänster hand). Beror ju lite vad typ för grepp man har vad som känns bra. Har alltid behövt en "mindre / lägre" mus för att kännas bra i handen för mig.

Har alldeles för dålig precision i höger hand, men kan köra det på jobbet ibland bara för att belasta den andra. Att påtvinga dem en mus är nog det dummaste man kan göra. Minns hur det var i DDR-Sverige där man var fel om man använde vänster hand. Kan knappt klippa något då jag aldrig fick lära mig som ung. (ok klippa går men rakt är en annan sak...)

Permalänk
Medlem

Högerhänt och satt och bläddrade på sidan med vänster hand, om än med styrplatta. Rätt skönt att byta lite och inte alltid sitta med samma arm/hand exakt hela tiden. Jag kanske inte skulle spela med vänster däremot, men jag kan absolut använda musen med båda händerna, även en vanlig. Skriva för hand med vänster går inte så bra dock...

Ett / kom bort
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vilken man gjorde förr i skolorna, modern min blev utsatt för det, hon var född 1924!

OnT: Tyvärr 1000:- & stor? www.inet.se/produkt/6103505/corsair-gaming-m75-svart

Precis min poäng Det var vad man gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kör "neutral" mus som vänsterhänt (i vänster hand). Beror ju lite vad typ för grepp man har vad som känns bra. Har alltid behövt en "mindre / lägre" mus för att kännas bra i handen för mig.

Har alldeles för dålig precision i höger hand, men kan köra det på jobbet ibland bara för att belasta den andra. Att påtvinga dem en mus är nog det dummaste man kan göra. Minns hur det var i DDR-Sverige där man var fel om man använde vänster hand. Kan knappt klippa något då jag aldrig fick lära mig som ung. (ok klippa går men rakt är en annan sak...)

Du använde med all säkerhet en sax för högerhänta i skolan, dvs en "vanlig" sax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du använde med all säkerhet en sax för högerhänta i skolan, dvs en "vanlig" sax.

Japp, det var vad som fanns!

Permalänk
Medlem

Som några andra säger, Är jag ochså vänsterhänt. Men anv'nder ändå musen med högerhanden, Då var man ändå 18 årsålder man börja med datorer, Så det kommer inte bli några problem alls för pojken din att få en mus för högerhänta..

Permalänk

Vill bara inflika en livserfarenhet jag rekommenderar ALLA vänsterhänta.
Jag jobbar mycket med händerna på jobbet, Speciellt vänster. (Inte datorrelaterat jobb)
Har alltid varit och är vänsterhänt i hela mitt liv.
När jag var 23-24, (är 40 nu) Gjorde jag ett val som jag inte ångrar.
Jag har varit PC Gamer sedan -94. Och alltid kör med raka möss.
Men ilskan växte när det inte fanns några ergonomiska möss för vänsterhänta.
Jag helt sonika gick över och blev högerhänt, Började köra ergonomiska högermöss.
Det är det bästa val jag gjord, Jag har mer energi mellan mina båda armar, Jag är inte trött i vänster längre utan balanserar med båda armarna, Vänster jobb - Höger Gaming. Det är roligt att spela när man inte är trött i armarna/handleden.
Jag använder Tangentbordet som alla andra gamers nu, Allt blev helt enkelt bättre.
Men det tog tid, ca 6 Månader, och runt 1-1,5 år innan jag fick rejäl fart på spelandet.
Jag spelade mycket Diablo 2 då, Och det krävdes inte samma speed som ett FPS spel.
Idag kör jag alla spel utan problem. Denna process tog tid. Men jag rekommenderar alla Vänsterhänta att göra denna resa.
Och ja det fanns dagar man svor, det fanns dagar i veckorna man körde vänster lite grann.
Men slutresultatet blev optimalt.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░ -= In Trance We Trust =- ░▒▓█▇▆▅▄▃▂
38" LG 38GN950 | Intel i7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | RTX 3060 12GB | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON

Permalänk
Medlem

Jag är också vänsterhänt och använder musen med höger hand hemma och vänster hand på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Han är bara 8a men ska få sin första dator då jag uppgraderar min. När det kommer till mus säger en del att han lär sig använda högern och en del säger att han ska använda vänstern för det är bättre precision för honom.
Vad säger ni som är vänster hämta? Likaså vart hittar man ens ergonomiska vänster möss som inte kostar 1000:- eller mer.

Låt grabben själv avgöra försök inte styra. Finns ju många ambidextrous designs på möss där man kan välja. För min del blev det höger trots jag är vänsterhänt.

Jag har gjort otaliga försök med att försöka använda joysticks med högern då många joysticks är för högerhänta men det är omöjligt om man ska va någorlunda kompetent.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Finns ju grader av "hänthet" Själv är jag ganska tydligt vänsterhänt och använder aldrig högerhanden för musen och skulle aldrig göra det frivilligt. Köp en ambidextrös mus och låt pojken välja själv, visa honom hur man byter knapp för höger/vänsterklick också.

Permalänk

Jag är vänsterhänt, och har alltid styrt musen med högerhanden. Utbudet på vänstermöss kommer alltid vara dåligt och dyrt i relation till högermöss. Jag känner mig inte handikappad på något sätt när jag använder högern eftersom att jag gjort det sen start. Jag är iaf glad att jag inte började använda vänstern när jag var liten när det kommer till möss. I de flesta andra fall föredrar jag att använda vänstern, även om jag är rätt bra på att använda båda.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Är vänsterhänt här med, men har kört med musen med högerhanden sedan Amiga-tiden på 90-talet.

En stor fördel med detta är att jag då kan ha ritbordet på andra sidan om tangentbordet

Är delvis dubbelhänt, så är goofy/switch på skateboard/snowboard men golf/innebandy kör jag som högerhänta. Klipper (sax) med höger och hugger/skär (kniv) med vänster

En Magnum 357:a håller jag med båda händena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis min poäng Det var vad man gjorde.

Kontentan för mor min blev att hon kunde skriva med både vänster & höger hand.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |