Installera Ubuntu i en blank dator

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu i en blank dator

Jag har hårdvaran (med en disk plus en usb-pinne 16GB) samt mjukvaran (med ISO-filer).
Har provat med Rufus och balenaEtcher men utan resultat.

Hur ska jag åstadkomma en bootbar PC?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med Balena. Du borde bara behöva ändra i biosen så den bootar ifrån usb.

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer du? Var stoppar det?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

När Rufus eller Balena ska göra en bootbar disk.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som tar stopp med dem då? Felmeddelande?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om det är själva usb-minnet du har problem att skapa så kan jag varmt rekommendera Ventoy (https://www.ventoy.net). Du skapar det bootbara usb-minnet en gång, därefter kopierar du bara själva iso-filen till usb-stickan. Behöver du boota en annan iso-fil så lägger du bara till den, Ventoy skapar automatiskt en boot-meny där du kan välja mellan alla iso-filer som ligger på usb-minnet.

Permalänk
Snusfri

Använd Ventoy istället.

När du kört programmet så kopierar du bara över ISO-filen/filerna till USB-minnet och bootar sedan datorn från det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Hur långt kommer du? Var stoppar det?

Om både Rufus och Balena Etcher krånglar låter det som skadad USB eller skadad ISO.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte det jag behöver. Antingen är appen spärrad av Windows (t ex Rufus, Etcher) eller också krävs en redan befintlig OS installation, vilket jag inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag hittar inte det jag behöver. Antingen är appen spärrad av Windows (t ex Rufus, Etcher) eller också krävs en redan befintlig OS installation, vilket jag inte har.

Rufus är inte spärrad av Windows, använde Rufus senast i torsdags

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Vad menar du? Du behöver ju en dator med ett aktivt OS för att kunna skapa mediet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ventoy. 100% go for it.

Tips:
Jag har en gammal 2,5" 320GB-snurrdisk monterad i externt chassi, Ventoy-formaterad, typ permanent kopplad i min Unraid-server. Så, alla ISO-images jag laddar hem, tankar jag direkt dit. Ska jag installera nånting, så unmountar jag, och pluggar in i den nya datorn. (Okej, jag brukar egentligen kopiera över till en annan Ventoy-disk, en liten överbliven 128GB SSD i externt chassi, men sak samma.)

Poängen:
Däremot har jag haft lite problem (jag har disthoppat en massa senaste året) med Ventoy. En del OS har helt enkelt vägrat funka med det, istället för att felsöka, så har jag i de lägena skapat en ren USB.

Värt att komma ihåg: Ventoy är lite av ett hack, som KAN bråka ibland.
Som sagt, vet inte om det berodde på disten, CRC-fel, handhavande-fel eller osv-osv. Men spökar nånting, så KAN Ventoy vara en felkälla.

Hjälper inte trådskaparen dock. Mitt råd där: berätta bättre vad som händer, med denna felbeskrivning så får du ingen vettig hjälp, för ingen förstår vad du menar.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Du får åka hem till en polare eller nåt i göra usb. Du behöver en dator med os installerat för att göra det. O har du bara en blank dator hemma så kommer du ingenstans.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

När du säger att du har testat med Rufus, gjorde du det i Windows eller försökte du sätta filen på ett USB minne och boota från den?

Om du kan låna någons dator så behöver du starta Rufus i Windows/Linux och sen välja vilken ISO fil du ska använda. (Du kan inte ha ISO filen du ska använda på USB minnet utan måste kopiera den till datorn först.)

Sen klickar du start och den lägger över allt till USB minnet och det är klart. Den gör då att du kan boota från USB stickan och installera Ubuntu.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Tack Mullvaden83 och Maskaren.