En inblick i Battlefield historia med sikte på Battlefield 6

Permalänk
Medlem

En inblick i Battlefield historia med sikte på Battlefield 6

Detta inlägg blev ganska långt och hade först tänkt skriva liten kommentar i Battlefield 6 tråden men fick bli en egen tråd istället.

Många verkar vilja jämföra Battlefield 6 till Battlefield 3 och Battlefield 4 och kallar det gå tillbaka till den klassiska Battlefield serien, men det triggar mig en aning som gammal Battlefield räv Visst förstår jag att dom flesta "gamers" är rätt unga och kan bara minnas BF3 och BF4. Höjdpunkten av Battlefield spelen enligt mig är ändå Battlefield 2 !!som kom ut redan 2005. Det skulle ta hela 6 ½ år innan uppföljaren BF3 lanserades. Tänk er själva vilka minnen som skapades under dessa 6 år av spelare som varje dag återkom till samma servrar och kartor om och om igen. Det blidades vänskap och favoritskap mellan spelare utan hjälp av tredje-partverktyg som mumble och discord. Battlefield 2 hade en egen voice inbyggd där man kunde kommunicera inom sin squad. Man kände igen många nick names och lärde sig deras spelstil bland annat med tiden. Jag minns även att det diskuterades en del om en uppföljare runt 2010 och många trodde faktiskt att det aldrig skulle komma ett BF3 efter att DICE släppt Bad Company serien. Men så blev det ju inte, men enligt vissa är inte BF3 en sann uppföljare.

Battlefield 2 la onekligen en grund för väldigt många fans i bf-franchisen som lämnade efter sig ett ganska stort intryck och numera en nostalgisk saknad som jag hoppas kan komma tillbaka i ett nytt Battlefield spel (6??)

År 2010 kom Bad Company 2 ut till PC och det var faktiskt också ett bra spel som introducerade Rush till Battlefield på PC. Battlefield 3 var därför en mix av BF2 och BC2 och det delade upp fansen i tre läger. Dom som bara gillade ett av spelen (BF2 /BC2) och dom som var ok med båda spelen. Kort kan man sammanfatta att Conquest var ett arv från BF2 och Rush från BC2. Tyvärr var Conquest i BF3 aldrig en exakt överlapp av BF2 och Battlefield 3 var därför närmare Bad Company stilen tyckte många. Ett typiskt klagomål var kartorna som kändes alldeles för små jämfört med BF2. Ironiskt täckte ofta Rush läget större ytor av kartorna än Conquest. T.o.m. när man åter introducerade kartor från BF2 till BF3 i olika expansion packs så var dom betydligt mindre och kompaktare och det blev aldrig samma feeling eller strider som i klassiska kartorna i BF2. Ex: Srike at Karkand eller Sharqi Peninsula som gjordes om i BF3.

Så det klassiska Battlefield spelet enligt mig måste ändå vara BF2 som jag och många längtar kunde komma tillbaka i någon form. När BF3 kom ut var det många spelare som bojkottade och fortsatte spela BF2 i flera år ända till EA stängde ner servrarna 30 juni 2014. Det gick säkert att fortsätta spela några år till efter det på privata servrar om jag minns rätt.

DICE - borde inte ni erkänna och se att ett spel som BF2 som levde så många år skapat en stark nostalgi som kliar i fingrarna på oss veteraner? Istället för att bara rita nya kartor, varför inte släppa en DLC som återskapar dom klassiska kartorna i BF2 och ett spelar mode som skalar ner allt over head som ribbons, unlocks m.m. och behåller dom vapen och klasser samt ranking som fanns i BF2 för dom som vill återuppleva det? Med exakt menar jag inte såklart att varje träd ska stå där det gjorde i originalet men storleken och spawnplatser ska va samma samt fordon. Sen får det gärna ser lika verkligt ut som i Battlefield 6 med hus som rasar när man kör in med en Abraham tank.

SWEC - håller ni med mig? Finns det några gamla rävar här från BF2 tiden och som minns "Gotland Servrarna" som tänker spela BF6?

Namndroppa gärna några "spel-kändisar" från den tiden om ni kommer ihåg som alltid var inloggade som lyfte spelet?

Jag vill minnas en spelare som var en gud på att flyga attack helikopter > psycho-99

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer