Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag tycker är mest synd med många av dessa trådar är att det är så många som tycker att man får stå sitt kast. Nästa gång är det ju ni själva som blir drabbade. Men det gör så klart inget att en produkt som du betalat 1500kr för lägger av efter mindre än två år. Det är något man får räkna med. Eller vet man sina rättigheter och slipper lägga ut pengarna igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det jag tycker är mest synd med många av dessa trådar är att det är så många som tycker att man får stå sitt kast. Nästa gång är det ju ni själva som blir drabbade. Men det gör så klart inget att en produkt som du betalat 1500kr för lägger av efter mindre än två år. Det är något man får räkna med. Eller vet man sina rättigheter och slipper lägga ut pengarna igen.

Jag trodde att NVMe hade riktigt bra livslängd. Jag använde min HDD Seagate Barracuda Compute 3TB i över 3 år och flyttade över mina filer från den eftersom jag inte ville riskera att förlora dem, annars fungerar den fortfarande om jag startar den idag. Men att en NVMe slutar funka sådär plötsligt är riktigt dåligt. Iofs tror jag att den kanske blev överhettad eftersom jag inte hade någon heatsink, och jag märkte att när jag skulle överföra 210 GB tog det cirka 1 timme. Den överförde jätte segt efter ett tag och förmodligen blev den överhettad efter 1 timmes belastning. Men fyfan en snabb nvme är ju gjort att överföra stora filer snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

<Uppladdad bildlänk>

Det spelar ingen roll om det står "warranty void if removed", dina konsumenträttigheter gäller ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det spelar ingen roll om det står "warranty void if removed", dina konsumenträttigheter gäller ändå

lol det står även på den släng inte klistret. Vad dum jag var det finns en liten soptunna icon med X på

Permalänk
Medlem

Juste, jag hade kollat på den regelbundet med CrystalDiskInfo och konditionen var good.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

lol det står även på den släng inte klistret. Vad dum jag var det finns en liten soptunna icon med X på

Du borde väl kunna läsa av något serienummer via ett SMART verktyg förutsatt att den inte är stendöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du borde väl kunna läsa av något serienummer via ett SMART verktyg förutsatt att den inte är stendöd.

Den var helt död. Kunde inte hitta på BIOS heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Jag trodde att NVMe hade riktigt bra livslängd. Jag använde min HDD Seagate Barracuda Compute 3TB i över 3 år och flyttade över mina filer från den eftersom jag inte ville riskera att förlora dem, annars fungerar den fortfarande om jag startar den idag. Men att en NVMe slutar funka sådär plötsligt är riktigt dåligt. Iofs tror jag att den kanske blev överhettad eftersom jag inte hade någon heatsink, och jag märkte att när jag skulle överföra 210 GB tog det cirka 1 timme. Den överförde jätte segt efter ett tag och förmodligen blev den överhettad efter 1 timmes belastning. Men fyfan en snabb nvme är ju gjort att överföra stora filer snabba.

På nvme så måste man titta på tbw och om den har Cache. Din nv2 har låg tbw och ingen Cache och är tyvärr okänd för just plötslig död.

Vet inte varför just den modellen går döden till mötes oftare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

”Lätt förlorat papper”….

Nja. Det klistermärket sitter hårt med med lim. Du har ryckt rejält för att få av det. Så igentligen är det inte konstigare än ett äkthets intyg på en klocka. Då är pappret bredvid och mycket lättare att tappa bort…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tog inte ARN upp något ärende när en kund plockat isär sitt grafikkort med en sån klisterlapp men att det inte spelade någon roll?

Kan ha fel men vill minnas det.

De där klisterlapparna gäller inte ens i USA, inte ens på frivilliga garantier på i övrigt tillverkarens villkor. I EU är det som sagt irrelevant med etiketterna eftersom vi har reklamationsrätt, vi behöver inte ens fundera på tillverkatgarantin.

Men visst, Inet skulle kunna hävda att etiketten har en kylande förmåga. Det är ju inte svårt att testa sanningshalten i det om man har en likadan disk.

Jag tippar dessutom på att serienummer ligger i ett EEPROM på PCB:n. Så hade i alla fall jag gjort om jag hade designat en disk. Oavsett bör det bara vara att peka på ordernumret där man köpte disken. Sedan är det Inets tur att göra det mer troligt att det inte är samma disk. Vilket ju skulle vara det samma som att anklaga sin kund att ljuga.

Att Inet inte kan få tillverkaren att ersätta dem om etiketten saknas spelar ingen roll i kundens reklamationsförfarande mot Inet, det är bara idiotiskt att använda det som skäl.

Det enda Inet har att gå på här är om etiketten faktiskt har en väsentlig funktion och om det har varit tydligt för kunden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

På nvme så måste man titta på tbw och om den har Cache. Din nv2 har låg tbw och ingen Cache och är tyvärr okänd för just plötslig död.

Vet inte varför just den modellen går döden till mötes oftare

Tack för info. Har också en NV2. Tycker den beter sig lite konstigt ibland. Dags att byta ut den med andra ord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för info. Har också en NV2. Tycker den beter sig lite konstigt ibland. Dags att byta ut den med andra ord.

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det står ju att garantin ryker om man drar av dom lapparna vad är det som är konstigt med det ?

Jag tycker också det är löjligt men står det på lappen vad som händer om man drar av den så får man acceptera det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det står ju att garantin ryker om man drar av dom lapparna vad är det som är konstigt med det ?

För att de är inte giltiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

För att de är inte giltiga.

Garantin får företaget göra vad det vill med. Det är ett frivilligt åtagande som de har rådighet över.
Reklamationsrätten är däremot lagstadgad och går (med vissa undantag) inte att förhandla bort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Jag tycker också det är löjligt men står det på lappen vad som händer om man drar av den så får man acceptera det helt enkelt.

Det har förklarats ganska många gånger i tråden, men vi tar det en gång till. Konsumentköplagen ger dig rätt att påtala fel och få dem åtgärdade. En garanti får aldrig vara sämre än lagen. Kan inte säljaren visa på vilket sätt en åtgärd en köpare gjort på en vara skapat det fel som blivit så är säljaren skyldig att åtgärda felet. Att det står "Warranty void if removed" är inte värd ett skit här. Även om tillverkaren inte vill stå för sin garanti om du tar bort etiketten så gäller fortfarande lagen.

Med tanke på ryktet som följer denna SSD'n, med många ex som gått sönder, så ser jag att det är mycket svårt att hävda att en klisterlapp skulle göra någon skillnad på det, även om den skulle ha en värmeledande funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det har förklarats ganska många gånger i tråden, men vi tar det en gång till. Konsumentköplagen ger dig rätt att påtala fel och få dem åtgärdade. En garanti får aldrig vara sämre än lagen. Kan inte säljaren visa på vilket sätt en åtgärd en köpare gjort på en vara skapat det fel som blivit så är säljaren skyldig att åtgärda felet. Att det står "Warranty void if removed" är inte värd ett skit här. Även om tillverkaren inte vill stå för sin garanti om du tar bort etiketten så gäller fortfarande lagen.

Med tanke på ryktet som följer denna SSD'n, med många ex som gått sönder, så ser jag att det är mycket svårt att hävda att en klisterlapp skulle göra någon skillnad på det, även om den skulle ha en värmeledande funktion.

Men om inet säger nej då vad kan han göra då ? Det går ju att bevisa han köpt ssdn från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Garanti är frivillig.

Reklamationsrätt är lagstadgad och kan inte förhandlas bort - punkt.

Dock kan butiken/säljaren åberopa att etiketten var av vital vikt för varans funktion och därmed kund som orsakat felet/misskött produkten. Men de är dock tvungna att motivera det, och har etiketten ingen som helst påverkan på funktionen strider det mot lagen att neka reklamation.

@Necrophor
Står ju tydligt på klistermärket att garantin inte gäller om den tas bort.

Är ju typ som att ta bort ihs på en cpu och vill åberopa garantin, det går nog inte så bra

Permalänk
Medlem

just Kingstons NV2(S) diskar verkar vara riktigt skit jag har en från 2023 och den har haft random frysningar som jag trodde var windows som behövde en moment för jag skirtar ram på 90% ofta på den datorn.

Visar sig att det var nån dålig fw som det inte slog mig att jag var tvungen att kolla efter uppdateringar på...

förra veckan dog den typ helt, kunde inte boota windows. controllern blev inte färdig med sin init så till och med andra windows installs fastnade på boot animation om den disken var inkopplad.

Jag hade nog tur men stoppade den i en dator som var så gammal att den inte hade nvme boot, och bootade gparted live. efter ett tag så kunde jag se disken och dens partitioner. om linux hjälpte den initialisera eller det var ren tur att den fullbordade då vet jag inte men jag tog iaf sgdisk och kopierade partition table, ddrescue och gjorde images av alla partitioner (C: först!) till en 8tb extern usb disk jag hade.

image:a över till ny disk från lexar och den bootade sen som inget någonsing hänt i datorn som trasiga disken satt i innan.. så jag hade tur! Sen starta jag om datorn trasiga disken nu sitter i och av ren händelse (initiering kanske inte resettades efter det inte var en power cykle?) så kunde windowset från sata hårddisken boota coh väl i windows upgradera jag fw på trasiga disken. den verkar nu fungera normalt men jag litar inte på den. den får bli "game disk" på en steamOS APU bygge.

Efter en reboot till windows

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av giplet:

Så om jag nu följt tråden rätt:

TS - har monterat bort heatsinken från disken vilket gör att den går varmare än den borde då TS inte bevisat på något sätt att hen har tvättat disken eller använt någon annan heatsink. Disken dör då efter hårt användade.

du - tycker det är synd att man får stå sitt kast när man modifierar en produkt och dom inte vill ta det på garanti? Hmmm visst man kan dra rutten att det inte ska spela roll om man använt annan form av kylning osv, dvs reklamera produkten att TS ingrippande inte påverkat något men kan bli svårt.

@Inet kan dock få fylla in angående detta med SSD:er och heatsinken/tejpbiten

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Ni kan argumentera hur mycket ni vill att det är trådskaparens eget fel för att han inte vill ha papper mellan SSD och SSD-heatsink men just problem med reklamationer är an av orsakerna till att jag helt styrt över företagets IT-inköp till Amazon, där är det aldrig några problem (med just reklamationer).

Varje sån här tråd gör att Inet tappar kunder, som privatperson handlar jag fortfarande där men frågan är egentligen varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att det står "Warranty void if removed" är inte värd ett skit här. Även om tillverkaren inte vill stå för sin garanti om du tar bort etiketten så gäller fortfarande lagen.

Men Inet hävdar ju inte att den gått sönder för att man tagit bort etiketten. Inet hävdar att köparen inte kan visa att produkten är köpt hos just dem eller att den fortfarande täcks av reklamationstiden. Hade den gått att starta och läsa kunde man plockat serienummer därifrån, men den är tydligen stendöd. Hade det här vart en Inet Edition som släppts för mindre än tre år sedan kunde man ju kanske argumenterat för att 100% av diskarna ska hanteras av Inet, men utan klisterlappen är det här en av tiotusentals identiska diskar som kan vara upp till 5 år gamla.

Att kräva att ÅF och tillverkare ska reklamera saker som saknar serienummer är ju i praktiken samma sak som att kräva att reklamationstiden ska vara så länge som nya produker säljs, för under den tiden kan man ju alltid köpa en ny enhet och sedan reklamera den gamla som att det var den man köpte nyss. Orimligt, om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Hade köpt en Kingston NV2 NVMe för 2 år sen och förra veckan när jag skulle installera Cold War som var 210GB så dog SSD:n bara helt. Dumt nog när jag köpte den tog jag bort klistermärket och nu på grund av det nekade Inet garanti.

Jag ringde och sa att jag då vill åberopa min reklamationsrätt, men han sa att det fortfarande är garantivillkor som gäller. Jag tror det är skitsnack och att han inte var så kunnig inom reklamationsområdet.

När jag får tillbaka min NVMe ska jag prata med dom igen och kanske kolla upp reklamationsrätten. Det konstiga är att det gick så fort – jag tror inte ens de kontaktade tillverkaren utan bara öppnade ärendet, såg att klistermärket saknades och stängde ärendet med "nekad". Jag tänker det finns ju väl serienummer och allt annat på själva klistermärken?

Från Inet:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken.
Orderhändelser
TidHändelsePlats
2025-08-11 16:21KlarService
2025-08-11 16:20PåbörjadService
2025-08-08 09:34Inlämnad/MottagenService
2025-08-06 16:34InväntasService
2025-08-05 15:08RegistreradService"

Hur länge sen är det du köpte disken? Är det över 2 år, eller är det "ungefär" 2 år?
Trots att reklamationsrätten är på 3 år, så flyttas bevisbördan över till konsumenten efter 2 år, något som gör det knepigare om du förändrat produkten och måste bevisa att du själv inte förstört den.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Den var helt död. Kunde inte hitta på BIOS heller.

Skulle gissa att Inet nekat främst på grund av att disken inte går igång alls och inte bara på grund av att klistermärket saknas. Om den gått igång hade de kunnat fått fram information som skulle kunna härlett dem till att disken kunnat vara den som sålts till kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är två olika saker här. Att det bara sitter en "warranty void if removed"-etikett betyder absolut ingenting i Europa (den är dock inte olaglig), men om den sitter över en skruv så kan det vara en del av processen för tillverkaren att bevisa att det inte är deras fel. Är den etiketten borta eller trasig så är det ju bevis för att prylen har öppnats, vilket kan vara en del av deras process för att bevisa något.

Citat:

Stickern kan absolut vara en heatspreader, dvs den sprider ut värmen som genererats i ett chip över alla chippen för att få en större yta att leda av den från. Det kan också vara så att chippet har en temperaturgivare som sitter i chippets kant, och att den inte nödvändigtvis reagerar på en hot spot mitt i chippet. Äldre Intel-chip (innan de började mäta Tjunction, dvs 20+ år sedan) var sådana. I Intels tanke var att denna temperaturgivare skulle slå till "throttle", dvs att klockfrekvensen reducerades, men det byggde på att heatspreadern såg till att ytterkanten av chippet blev varm. Tog man då bort den för att man ville försöka kyla bättre så fungerade inte den funktionen snabbt nog. Det KAN vara samma sak här.

Min teori från den information vi har är att SSDn har överhettats efter att den använts hårt. Hade den där stickern hjälpt? Ingen aning, men det är absolut inte omöjligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Häromdagen köpte jag ett enklare köksredskap i blisterförpackning. Den enda märkning det hade var ett batchnummer, som satt på förpackningen, inte på själva varan. Ponera att jag efter att ha öppnat förpackningen upptäckt att varan var trasig, och att jag då gått tillbaka till butiken med den, bara för att få reklamationen nekad med argumentet "Du kan inte bevisa att du köpt just den varan hos oss, det kan vara en likadan."...

Bevis innebär inte automatiskt vattentät forensisk bevisning, utan i realiteten handlar det om att visa att något är möjligt/troligt/sannolikt (och sedan får bevisen vid behov värderas i förhållande till eventuell motbevisning av domstol/ARN vid en tvist). En normal nivå för bevisning i denna typ av fall är att man uppvisar ett kvitto på inköp av en vara av aktuell typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

De där klisterlapparna gäller inte ens i USA, inte ens på frivilliga garantier på i övrigt tillverkarens villkor. I EU är det som sagt irrelevant med etiketterna eftersom vi har reklamationsrätt, vi behöver inte ens fundera på tillverkatgarantin.

Men visst, Inet skulle kunna hävda att etiketten har en kylande förmåga. Det är ju inte svårt att testa sanningshalten i det om man har en likadan disk.

Jag tippar dessutom på att serienummer ligger i ett EEPROM på PCB:n. Så hade i alla fall jag gjort om jag hade designat en disk. Oavsett bör det bara vara att peka på ordernumret där man köpte disken. Sedan är det Inets tur att göra det mer troligt att det inte är samma disk. Vilket ju skulle vara det samma som att anklaga sin kund att ljuga.

Att Inet inte kan få tillverkaren att ersätta dem om etiketten saknas spelar ingen roll i kundens reklamationsförfarande mot Inet, det är bara idiotiskt att använda det som skäl.

Det enda Inet har att gå på här är om etiketten faktiskt har en väsentlig funktion och om det har varit tydligt för kunden.

Ja, just att det står "warranty void if removed" är ju i sig bara trams, men det verkar heller inte vara någon som argumenterar utifrån exakt den ståndpunkten i själva ärendet.
Den relevans en sådan text ändå har relativt det du tar upp är väl just att det tydliggör att det inte är meningen att man ska ta bort klistermärket.

Sedan verkar själva argumentationen utgå från att problemet är att man tagit bort produktens serienummer. Det känns som ett svagt argument, men det är iaf ett annat argument än "du har gått i 'warranty void if removed'-fällan", och det är inte heller "klistermärket behövs, det där nog därför produkten inte fungerar".

I ärendet kund <-> butik så blir det ju rakt av bara ett misstänkliggörande av kund, att kund påstås ljuga om att produkten köptes där. Trots att de rimligen har en orderbekräftelse/kvitto/... för åtminstone en likadan produkt.

Känns som att det är osannolikt att butiken faktiskt har något att stå på här.

Sedan är det ju i mitt tycke bara ett onödigt problemskapande att ta bort klistermärket, men det är en separat fråga.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Men om inet säger nej då vad kan han göra då ? Det går ju att bevisa han köpt ssdn från dom.

Som jag har skrivit tidigare så finns det andra sätt att se vilken produkt det är, tex efter hur den är byggd. Det kan också finnas andra märkningar på PCB'n som visar att det är en NV2. Det finns utslag i ARN där det har räckt för en kund att göra det troligt att hen köpt en vara hos en viss säljare, och det verkar här som att det finns tex ett kvitto som visar att TS köpt en NV2-disk av Inet. Det räcker.

Jag tror snarare att problemet är att Inet's villkor mot tillverkaren är kopplade till etiketten. För säljare och tillverkare som båda är företag så gäller inte Konsumentköplagen, utan det är upp till parterna att komma överens om villkor. Detta ska dock inte drabba den slutgiltiga köparen negativt i förhållande till lagen.

Skrivet av andra94:

Så om jag nu följt tråden rätt:

TS - har monterat bort heatsinken från disken vilket gör att den går varmare än den borde då TS inte bevisat på något sätt att hen har tvättat disken eller använt någon annan heatsink. Disken dör då efter hårt användade.

du - tycker det är synd att man får stå sitt kast när man modifierar en produkt och dom inte vill ta det på garanti? Hmmm visst man kan dra rutten att det inte ska spela roll om man använt annan form av kylning osv, dvs reklamera produkten att TS ingrippande inte påverkat något men kan bli svårt.

@Inet kan dock få fylla in angående detta med SSD:er och heatsinken/tejpbiten

Nu ska vi inte överdriva betydelsen av en klisterlapp som värmeavledande medium. Även PCB't kommer att jämna ut värmen i SSD'n och därmed skapa en större yta som värmen kan ledas bort ifrån. Luftcirkulationen i lådan och placering av SSD'n (tex under grafikkortet som det är på vissa moderkort) kommer göra mycket större skillnad på värmeavledningen än denna klisterlapps vara eller inte vara.

Och återigen, om vi är inom två år från inköpsdatum så är det upp till Inet att visa på att det är TS som skapat felet. Med tanke på att det är lätt att hitta information om dåliga NV2-diskar så finns det gott om indikationer på att detta helt enkelt är en dålig konstruktion, vilket ökar kraven på Inet att visa på att det faktiskt är TS som gjort fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Häromdagen köpte jag ett enklare köksredskap i blisterförpackning. [...]

Det är ju knappast jämförbart när man pratar billiga prylar med enorma vinstmarginaler, kontra dyra prylar med enstaka procent marginal. Ikea kan slänga tio slevar för varje de säljer och ändå gå med vinst. Levererar Inet en enda disk av misstag lär de sälja 10-100 stycken för att nå svarta siffror.

Det är stor skillnad på om tillverkaren har en unik märkning som de mycket tydligt skriver att man inte bör ta bort, eller om det inte från börjar existerar någon sådan. Finns ingen märkning så kan man ju göra mycket större antaganden.
Alla prylar av någon betydande kostnad har ett serienummer, oftast på flera ställen om de är saker med flera komponenter som t.ex. gräsklippare eller mobiltelefoner och om man aktivt tar bort dessa serienummer så lär man ju komma med någonting som styrker att det är samma produkt.

Inet borde som sagt inte kunna neka om disken är läsbar och man kan plocka serienumret därifrån, eller om OP har en film där man ser att han tar bort serienumret och att t.ex. klisterresterna eller någon annan märkning matchar produkten som skickas in men det har jag svårt att tro att det finns.