Hur göra med gammalt Gmail-konto?

Permalänk

Hur göra med gammalt Gmail-konto?

Har funderat ett tag på att göra mig fri från så gott som allt på internet eftersom dagens internet inte är kul. Jag har ett antal skräpmailadresser som inte är några större problem att göra sig av med, men mitt stora "huvudkonto" med 43 902 olästa mail är inte lika lätt. Antalet sidor som jag har reggat mig på med den här mailadressen är i det närmaste oändligt, allt från gamla fina torrentsidor, allsköns hårdvarusidor, en och en annan seriös sida och förstås en sjujäkla massa skumma sidor.

Jag kan ju ta bort kontot men jag tänker att någon kanske registrerar namnet igen och sen har de tillgång till alla konton jag har registrerat med den här mailadressen, typ?

Vad finns det för risker? Ni som gjort liknande, vad hände för skoj saker?

Kontot är från 2006 så det är ju med ett visst vemod men på något sätt skulle det kännas skönt att avregistrera.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Har funderat ett tag på att göra mig fri från så gott som allt på internet eftersom dagens internet inte är kul. Jag har ett antal skräpmailadresser som inte är några större problem att göra sig av med, men mitt stora "huvudkonto" med 43 902 olästa mail är inte lika lätt. Antalet sidor som jag har reggat mig på med den här mailadressen är i det närmaste oändligt, allt från gamla fina torrentsidor, allsköns hårdvarusidor, en och en annan seriös sida och förstås en sjujäkla massa skumma sidor.

Jag kan ju ta bort kontot men jag tänker att någon kanske registrerar namnet igen och sen har de tillgång till alla konton jag har registrerat med den här mailadressen, typ?

Kontot är från 2006 så det är ju med ett visst vemod men på något sätt skulle det kännas skönt att avregistrera.

Min erfarenhet av destruktiva förändringar av det här slaget är att det är alldeles för lätt att glömma tänka på något viktigt och råka skjuta sig själv i foten.
Varför inte helt enkelt låta bli att använda gmail till vardags och bara logga in någon gång per år för att behålla kontot ifall det skulle vara något viktigt du missat?

Permalänk
Medlem

En sak du kan göra är ju att du loggar in på ställen där du vet att du har registrerat kontot och byta mejlen.
Sedan behåller du kontot tills du inte längre loggat in på det i typ 30-60 dagar.

När du inte längre behöver kontot kommer det ju dö ut av sig själv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Jag tror också det är bättre att bara "sluta använda" det, med det menar jag att du helt enkelt långsamt migrerar över till en annan e-post, efter något år eller två borde detta vara klart, då borde du helt enkelt naturligt kunnat finna och fixa alla ställen som kräver login och där kunnat byta adress på något sätt (det jobbiga är så klart sidor som har e-posten som login och där du inte kan byta namn (det blir mer en störande sak då möjligen)).

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Det kostar dig väl inget att ha kvar det, även om du inte aktivt använder det?
Dvs regga om det du kan och kommer på till ny adress gradvis, men behåll gamla genom att logga in där någon gång då och då. Då har du kvar det för ev behov, men använder något annat mer aktivt.
Flytta över mailen du vill behålla borde väl vara möjligt också.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min 20 år gamla gmail-adress. Det tog ett tag (skulle tippa nåt år) att byta ut alla inloggningars mailadress, men jag gjorde det vartefter jag besökte sajterna.
Jag kanske loggar in kanske nån gång per år (förutom att jag har den inloggad i mobilens mailapp) kanske onödigt men jag gör det för säkerhetsskull. Använder den då och då som skräpmailadress.
Så ha kvar den, bara låt bli att använda den.
När du bytt allt kan du ju säga upp den om du vill "degoogla" på riktigt. Någon annan kommer, åtminstone efter en viss tid, kunna ta samma adress.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Sorgligt att det blivit såhär. Internet var awesome och det förstördes. Hoppas vi kan ta tillbaka det!

Hur som - tar två år av inaktivtet innan Google ens börjar fundera på att släppa den. Då skickar de notis. Du kan nog fixa så du får info på den mailen du väljer använda istället när det blir dags. Antar att du har någon mail iaf, blir väl svårt annars.

Permalänk
Medlem

Stäng av notifieringar etc och logga bara in och kolla vad som kommit

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Har också gjort mig av med ett gammalt Gmail-konto för ca 5 år sedan nu. I samma veva började jag använda Bitwarden så har numera full koll på var jag har konto och inte. Konton jag inte avsåg att använda längre tog jag bort eller bad om att bli borttagen. Jag behöll Gmail-kontot ett tag tills jag var säker på att alla konton antingen hade bytt e-postadress eller blivit borttagna, sen avslutade jag kontot. Jag tror inte Gmail återanvänder e-postadresser men kan ju vara skönt att han rensat ändå ifall att policyn skulle ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Sorgligt att det blivit såhär. Internet var awesome och det förstördes. Hoppas vi kan ta tillbaka det!

Offtopic som fan, men: Det kan vi inte, den enda lösningen kommer vara att starta något nytt. Jag tänker mycket på det där, typ hela tiden.

Det var bra, peak för typ 20-25 år sedan, nu 2025 är det mycket skit alltså.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Offtopic som fan, men: Det kan vi inte, den enda lösningen kommer vara att starta något nytt. Jag tänker mycket på det där, typ hela tiden.

Fast det är ju alla nystarter av diverse tjänster som hyperfragmenterat.. eller delsegregerat mer kanske snarare, nätet till vad det är idag. Så nått nytt, vad det än är kommer bara vara mer av det.

Det enda som skulle återställa oordningen är om varenda social subnetwork blev så olänsamma att de lägger ner. Adpocalypso 2.0 eller så.

Tillochmed webbläsarna av idag skulle dock sätta stopp för det med https-tvånget.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Alla bra torrenttjänster blir man ju avstängd ifån om man inte loggar in / seedar på nån månad så det kan ju inte vara nån större förlust?

Samma med alla siter man inte loggat in på ett år, varför bry sig? Så viktigt kan de inte vara om man inte är aktiv?

Och hos Gmail mfl så kan Ingen annan någonsin regga ditt namn igen, stängs ditt konto låses det namnet.

Permalänk
Medlem

Här är lite info från Google som bekräftar det som Linus säger. namn återanvänds inte.
https://support.google.com/accounts/answer/7564124?hl=en
Och här är lite info om vad som händer med gammalt konto om man inte loggar in.
https://support.google.com/accounts/answer/12418290?hl=en

Bästa sättet är nog det som Rivqah gjorde. Flytta viktiga tjänster, avprenumera på det du känner igen att du loggat in på och sedan rensa resten (eller anmäla som spam). Jag skulle nog behålla kontot och när de börjar minska på inflöde efter din rensning (om det går) så skulle jag forwarda mailen som kommer in där till din nuvarande adress. sedan när det gått några år skulle jag antingen ta bort det eller ha det kvar.

Tror gmail skulle börja med en ny funktion där man enklare kan avprenumerera på nyhetsbrev och sådant. blir det lättare att rensa mail sedan.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se