Mitt (hittills) misslyckade försök att byta bank
Jag har haft en av storbankerna (Nordea) och tycker de behandlar mig som skit. Det har stört mig i flera år så nu bestämde jag mig för att försöka byta.
När jag ändå var igång letade jag efter ett alternativ som var gratis. Det går nästan verkar det som. Det finns inte en bank som erbjuder allt jag behöver men jag hittade ett alternativ med två.
Banken jag ville byta till behövde ha:
- lönekonto som går att registrera via Swedbanks lönekontoregister
- E-faktura
- Autogiro
- Swish
- Gratis debetkort
- BankID
- Google pay
Det verkar inte finnas någon sådan bank verksam i Sverige men jag tänkte kombinera ICA-banken (för BankID) och Lunar (dansk fintech, för allt annat).
Efter att ha ansökt om ICA-banken konto (trodde jag) visade det sig att för det första kan man inte öppna ett konto hos ICA-banken utan att också ha ett kort. Så jag tecknade deras gratis kort. Det visade sig då att det kortet kan man bara handla på ICA med och jag gav upp ICA-spåret.
Istället öppnade jag konto hos Lunar. Det tog ungefär 2 minuter, precis som det står på hemsidan. Det verkar inte finnas någon UI för webläsare utan bara deras app.
Hur som helst, jag fick ett digitalt kort (fysiskt kunde man få mot en engångsavgift på 79 kr eller nåt) och jag lyckades koppla Swish till mitt nya kontonummer hos Lunar.
Nu började problemen. När jag försökte registrera e-faktura fanns inga företag jag sökte på i deras app. Det var alltid "no results". Så jag kontaktade deras kundtjänst som ville ha skärmdumpar på problemet. De förstod inte och efter en del fram och tillbaka "eskalerade" de frågan till deras utvecklare som de sa.
Ett par dagar senare återkom Lunar och sa att jag måste uppdatera deras app för att det ska fungera. Jag har alltså inte haft deras app innan jag började med detta utan versionen jag ursprungligen hade var ju bara några dagar gammal.
Efter uppdateringen kunde jag hitta företagen för e-faktura och då fick jag sitta med telefonen med Nordea och Lunar uppe för att kolla vilka företag jag ska flytta. Det var inte alltid helt självklart, när man söker på vissa företag kommer flera alternativ upp. En av e-fakturorna är fortfarande inte löst (Volvia) den har jag ännu inte lyckats flytta.
Så jag tar mig igenom listan, man får inte återkoppling direkt så man kan se att man lyckats utan man måste vänta några dagar innan de dyker upp i appen.
Autogiro då? Samma fel, det gick inte att söka på någonting i deras app. Funktionen finns helt klart där, men den ger inga resultat. Här verkar det dock som att det vanligaste är att man byter hos den man ska betala till. Detta har gått hyfsat smidigt, man får beta av listan av autogiromedgivanden, logga in på tjänsterna/sidorna (det har varit mycket "Mina sidor") och registrera det nya kontot. I ett fall fungerade det inte och de visste inte vad Lunar bank var. Jag förstår inte hur det inte kan fungera eftersom autogiro rimligen är en tjänst man antingen är med i eller inte är med i.
Swish gick att flytta efter en hel del meckande. Det var ett otal felmeddelanden men det är knutet till Lunar nu till slut.
Jag har en del månatliga överföringar till olika konton som jag fick manuellt i appen starta i Lunar och avsluta i Nordea, inte hela världen men tog en stund. Hade gått snabbar vid PC:n.
Lönekonto var inte något krångligt. Man loggar in med BankID, skriver in sitt nya kontonummer. Lönen kom in på Lunar-kontot utan problem.
Efter en del googlande visade det sig att Skandiabanken erbjuder gratis konto och BankID. Så jag öppnade ett konto via deras hemsida. Det visade sig dock att Skandia har en helt annan process än Lunar ("kriminellas favoritbank" enligt min kollega). Efter jag öppnat kontot kunde jag i princip inte göra någonting innan jag fått en PIN-kod med posten.
Denna PIN-kod kom i ett rekommenderat brev jag fick hämta ut på det lokala Postnord-ombudet. Det var ett sånt där vikt papper med perforerade kanter och "myrornas krig" så man inte kan se vad det står inuti. När jag öppnade det fanns en liten ruta med "förstärkt myrornas krig" (extra mycket) och en remsa genomskinlig tejp jag fick dra bort och fästa i en för detta avsedd ruta bredvid på samma papper. Med kontrasten i rutan framträdde PIN-koden på tejpen. Och med hjälp av denna kunde jag aktivera mitt konto på Skandia.
Nu skulle jag skaffa BankID. Kortfattat involverade det att dels använda mitt nuvarande BankID från Nordea och dels fotografera mitt pass och dels lägga mobilen på mitt pass för att läsa av trådlöst. Så efter allt detta har jag nu BankID från Skandia-banken istället.
Väl inne på Skandiabankens internetbank hittade jag snabbt en knapp där man kan begära flytt av autogiron från konton i andra banker. Otroligt, hur kan inte Lunar ha detta? Jag hade suttit och flyttat ett och ett.
Eftersom Lunar fungerat så fruktansvärt dåligt, att jag inte lyckats få varken alla autogiro eller e-fakturor att fungera och eftersom Swish dessutom börjat ge mig felmeddelanden (det har det aldrig gjort innan) bestämde jag mig att byta till Skandia som huvudbank och bara använda Lunar som debetkort ibland när jag vill det.
Så nu har jag gjort om allt med e-faktura och begärt flytt av autogiro via Skandiabanken och flyttat mitt lönekonto. Ska också flytta Swish.
Det var för mig otroligt mycket arbete att försöka byta bank från Nordea och det var misstanken om att det skulle bli så här som gjorde att jag undvek det så länge. Jag tycker det är katastrof att det får vara så här svårt. Det borde vara som när man byter telefonabonnemang att den man tecknar hos sköter flytten av numret från det gamla.
Har någon annan bytt bank och var det så här jobbigt?
Hade det varit lättare om jag accepterat att fortsätta betala "vardagspaket" och bytt till nån annan bank?
Finns det någon bank jag missat som har allt jag behöver eller kommer man inte undan med mindre än två banker med min lista?