Mitt (hittills) misslyckade försök att byta bank

Permalänk

Mitt (hittills) misslyckade försök att byta bank

Jag har haft en av storbankerna (Nordea) och tycker de behandlar mig som skit. Det har stört mig i flera år så nu bestämde jag mig för att försöka byta.

När jag ändå var igång letade jag efter ett alternativ som var gratis. Det går nästan verkar det som. Det finns inte en bank som erbjuder allt jag behöver men jag hittade ett alternativ med två.

Banken jag ville byta till behövde ha:

- lönekonto som går att registrera via Swedbanks lönekontoregister
- E-faktura
- Autogiro
- Swish
- Gratis debetkort
- BankID
- Google pay

Det verkar inte finnas någon sådan bank verksam i Sverige men jag tänkte kombinera ICA-banken (för BankID) och Lunar (dansk fintech, för allt annat).
Efter att ha ansökt om ICA-banken konto (trodde jag) visade det sig att för det första kan man inte öppna ett konto hos ICA-banken utan att också ha ett kort. Så jag tecknade deras gratis kort. Det visade sig då att det kortet kan man bara handla på ICA med och jag gav upp ICA-spåret.

Istället öppnade jag konto hos Lunar. Det tog ungefär 2 minuter, precis som det står på hemsidan. Det verkar inte finnas någon UI för webläsare utan bara deras app.

Hur som helst, jag fick ett digitalt kort (fysiskt kunde man få mot en engångsavgift på 79 kr eller nåt) och jag lyckades koppla Swish till mitt nya kontonummer hos Lunar.

Nu började problemen. När jag försökte registrera e-faktura fanns inga företag jag sökte på i deras app. Det var alltid "no results". Så jag kontaktade deras kundtjänst som ville ha skärmdumpar på problemet. De förstod inte och efter en del fram och tillbaka "eskalerade" de frågan till deras utvecklare som de sa.
Ett par dagar senare återkom Lunar och sa att jag måste uppdatera deras app för att det ska fungera. Jag har alltså inte haft deras app innan jag började med detta utan versionen jag ursprungligen hade var ju bara några dagar gammal.

Efter uppdateringen kunde jag hitta företagen för e-faktura och då fick jag sitta med telefonen med Nordea och Lunar uppe för att kolla vilka företag jag ska flytta. Det var inte alltid helt självklart, när man söker på vissa företag kommer flera alternativ upp. En av e-fakturorna är fortfarande inte löst (Volvia) den har jag ännu inte lyckats flytta.
Så jag tar mig igenom listan, man får inte återkoppling direkt så man kan se att man lyckats utan man måste vänta några dagar innan de dyker upp i appen.

Autogiro då? Samma fel, det gick inte att söka på någonting i deras app. Funktionen finns helt klart där, men den ger inga resultat. Här verkar det dock som att det vanligaste är att man byter hos den man ska betala till. Detta har gått hyfsat smidigt, man får beta av listan av autogiromedgivanden, logga in på tjänsterna/sidorna (det har varit mycket "Mina sidor") och registrera det nya kontot. I ett fall fungerade det inte och de visste inte vad Lunar bank var. Jag förstår inte hur det inte kan fungera eftersom autogiro rimligen är en tjänst man antingen är med i eller inte är med i.

Swish gick att flytta efter en hel del meckande. Det var ett otal felmeddelanden men det är knutet till Lunar nu till slut.

Jag har en del månatliga överföringar till olika konton som jag fick manuellt i appen starta i Lunar och avsluta i Nordea, inte hela världen men tog en stund. Hade gått snabbar vid PC:n.

Lönekonto var inte något krångligt. Man loggar in med BankID, skriver in sitt nya kontonummer. Lönen kom in på Lunar-kontot utan problem.

Efter en del googlande visade det sig att Skandiabanken erbjuder gratis konto och BankID. Så jag öppnade ett konto via deras hemsida. Det visade sig dock att Skandia har en helt annan process än Lunar ("kriminellas favoritbank" enligt min kollega). Efter jag öppnat kontot kunde jag i princip inte göra någonting innan jag fått en PIN-kod med posten.

Denna PIN-kod kom i ett rekommenderat brev jag fick hämta ut på det lokala Postnord-ombudet. Det var ett sånt där vikt papper med perforerade kanter och "myrornas krig" så man inte kan se vad det står inuti. När jag öppnade det fanns en liten ruta med "förstärkt myrornas krig" (extra mycket) och en remsa genomskinlig tejp jag fick dra bort och fästa i en för detta avsedd ruta bredvid på samma papper. Med kontrasten i rutan framträdde PIN-koden på tejpen. Och med hjälp av denna kunde jag aktivera mitt konto på Skandia.

Nu skulle jag skaffa BankID. Kortfattat involverade det att dels använda mitt nuvarande BankID från Nordea och dels fotografera mitt pass och dels lägga mobilen på mitt pass för att läsa av trådlöst. Så efter allt detta har jag nu BankID från Skandia-banken istället.

Väl inne på Skandiabankens internetbank hittade jag snabbt en knapp där man kan begära flytt av autogiron från konton i andra banker. Otroligt, hur kan inte Lunar ha detta? Jag hade suttit och flyttat ett och ett.
Eftersom Lunar fungerat så fruktansvärt dåligt, att jag inte lyckats få varken alla autogiro eller e-fakturor att fungera och eftersom Swish dessutom börjat ge mig felmeddelanden (det har det aldrig gjort innan) bestämde jag mig att byta till Skandia som huvudbank och bara använda Lunar som debetkort ibland när jag vill det.

Så nu har jag gjort om allt med e-faktura och begärt flytt av autogiro via Skandiabanken och flyttat mitt lönekonto. Ska också flytta Swish.

Det var för mig otroligt mycket arbete att försöka byta bank från Nordea och det var misstanken om att det skulle bli så här som gjorde att jag undvek det så länge. Jag tycker det är katastrof att det får vara så här svårt. Det borde vara som när man byter telefonabonnemang att den man tecknar hos sköter flytten av numret från det gamla.

Har någon annan bytt bank och var det så här jobbigt?
Hade det varit lättare om jag accepterat att fortsätta betala "vardagspaket" och bytt till nån annan bank?
Finns det någon bank jag missat som har allt jag behöver eller kommer man inte undan med mindre än två banker med min lista?

förtydligat ett par meningar
Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är rimligt att förvänta sig välfungerande tjänster från privata aktörer utan kostnad.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Jag har SEB, ända sen mitten av 90-talet när det väl fortfarande hade "Skandinaviska Enskilda Banken" som yttre namn. Den har förstås inte gratis kort (vem har det?), men det är 50 kr/mån för alla tjänster, så ändå överkomligt.
Google Pay saknas, men det är inget jag själv har behov av. Det kommer väl med tiden, om det nu är nåt nystartat eller så. Banker är ju generellt extremt konservativa och teknikskeptiska, så det tar ett tag att få in nya saker.
I övrigt finns allt. Men jag utgår från att det gäller alla storbanker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som du upptäckt, Skandiabanken är fortfarande gratis utan bankkort. Det är bara att öppna med bankid (men visst du behöver vänta på pin) och skippa deras erbjudande om vardagspaket. Jag har de inte själv, men de är en kompetent bank med en internetbank som i princip gör det man förväntar sig. Din beskrivning gör att det låter svårare än det är

När det gäller insättning med Swish på debet så tillåter både Northmill och Lunar detta, och dessa är nog de enda som gör det bland de som du kan få avgiftsfritt (om vi inte talar om kreditkort). Just de två har också avgiftsfria kontant/automatuttag. Använder man bara dessa som betalkort så minskar nog krånglet dramatiskt, själv är det mesta för mig på kreditkort med e-faktura.

Andra tips för studenter är att många av de andra bankerna har studentpaket med gratis bankkort. Danske bank har också ett paket för 18-27-åringar som är avgiftsfritt utan att du behöver vara student och andra banker har också erbjudanden beroende på ålder.

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för, brukar dem säga. Har lönekontot hos Nordea. Allt fungerar, inget krångel. Bra support oxå.

QoL, värt varenda krona imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Skrivet av Persikan:

Man får vad man betalar för, brukar dem säga. Har lönekontot hos Nordea. Allt fungerar, inget krångel. Bra support oxå.

QoL, värt varenda krona imo.

Det som föranledde flytten var att jag inte fick vad jag betalade för. Hos Nordea.

Permalänk
Medlem

Du kan nog få tillgång till allt du begär via Länsförsäkringar om du blir guldkund: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/erbju...

Utan guldkundsrabatt så kostar debit-/kreditkort 300kr/år (25kr/nån).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Yea, testa LF..
Koop-ägt, they'll prolly help

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Intressant, det KAN vara så att jag kommer byta bank framöver, får se, men i alla fall: Det finns inget en bank ger dig "bättre" även om du varit kund där i 30 år, det är knappast som att räntan blir bättre och sparränta idag är knappt existerande, förutom hos typ SBAB (till skillnad från försäkringsbolag som gärna hjälper en om man varit trogen (se: betalande) kund länge (i alla fall för mig har det varit så)).

Jag skall tillägga att jag har flera banker redan, så att byta för mig handlar mera om att flytta tillgångar till den bank jag anser kommer ge mig bäst "avkastning/besparande".

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du kan nog få tillgång till allt du begär via Länsförsäkringar om du blir guldkund: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/erbju...

samma årsavgift för Handels afaik, förutsatt 'ok' med 'bara 50k' kredit-svängutrymme.

hatar kredit, men Lite kan ju vara praktiskt, så..

aspie here, stfu:ing again.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Jag tycker inte att det är rimligt att förvänta sig välfungerande tjänster från privata aktörer utan kostnad.

De tjänar ju redan pengar på att ha dina pengar, varför ska man betala något ytterligare över det? Skulle aldrig och kommer aldrig betala för att ha lönekonto och kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Google Pay saknas, men det är inget jag själv har behov av. Det kommer väl med tiden, om det nu är nåt nystartat eller så.

Google Pay är inget nytt, har funnits i Sverige sedan 2018/2019 och tidigare än så i andra länder.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

När jag bytte bank senast var det generellt väldigt smidigt. De flyttade över det mesta, men fick själv fixa med e-faktura, utöver det var det relativt smärtfritt. Jag valde den bank som erbjöd mig lägst ränta på lånen, sen dess har jag ringt dem 1 gång/år och sagt att jag inte vill betala någon kortavgift och då har de enkelt förlängt mitt erbjudande om gratis kort i 12mån. Har Swedbank idag.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till skandia från danske bank, jag gjorde det mesta manuellt själv genom att skapa ett nytt konto hos skandia och flytta över alla efakturamedgivanden och (det enda) autogiro jag hade samt swish och bankid. Så jag behöll danske bank i en månad eller två för att se alla efakturor började dras från skandia korrekt.
Sedan fick jag såklart be skandia göra en flytt åt mig ändå eftersom man inte får byta bank själv i Sverige, det måste göras en "flytt", vad nu det innebär när jag själv gjort allt utom att avsluta själva kontot.

Däremot hade jag inte krav på att ha debetkort via samma bank så länge det är gratis och funkar med samsung pay. Jag skaffade debetkort hos northmill bank, det var gratis och enkla insättningar via swish. Jag använder det inte så mycket eftersom jag gör betalningar via ett kreditkort hos annan utställare.

Permalänk
Medlem

Jag resonerar att det inte är värt att krångla för att spara 250 kr om året.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ser ut att bara vara för stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Tack för tips, upptäckte att jag lätt kunde bli det (spara månatligt i stället för att sätta in manuellt). Så nu är jag det. Bytte från Nordea till LF 2016 och tycker att allt funkar toppen. I början var jag sur för att LF segade med att stödja Apple Pay, men nu funkar det också, sedan några år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tossefar:

Skrivet av justabit:

De tjänar ju redan pengar på att ha dina pengar, varför ska man betala något ytterligare över det? Skulle aldrig och kommer aldrig betala för att ha lönekonto och kort.

Jag tycker båda två har en poäng här.

Bankerna drar benen efter sig att höja räntan på ens sparkonton - för att de tjänar pengar där. Samtidigt som de är oerhört kvicka på att sänka samma ränta när reporäntan går ner. Dessutom har bankerna lyckats lägga på mer avgifter på oss samtidigt som de flyttat över jobbet som bankirer tidigare gjorde till oss kunder.
Kanske är det inte orimligt - men bankerna täljer guld på de här grejerna.

Sen är det väl så att bankerna numer erbjuder fler tjänster.
Ett gäng tjäsnter som man tidigare inte fick ingår faktiskt nu.
Automatisk rimlighetscheck om kortnummer blir norpade så att de automatiskt stoppar transaktioner i långtbortistan, swish, bankID, sammanställingar och grafer med översikter på köp, kopplingar till mobila betallösningar med mera.
Någonstans kostar tjänster pengar. Det är kanske inte helt orimligt att de ändå tar ut nån typ av avgifter. Sedan kan man fråga sig om storlekarna på dessa såklart.

Borde fler byta bank oftare?
Ja antagligen. Fast det kan också bli mer strul hos småaktörer som inte har allt på plats vilket TS märkt av i jakten på att spara slantar.
Men ja, många föds och dör med samma bank. Vi är lite för dåliga på det här och då har bankerna inte nån större press att konkurrera med bättre erbjudanden.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen från Swedbank till SEB för att få bättre ränta på bolånet. Jag tycker det gick relativt smidigt, men visst är det en liten process att göra. Min sambo hade det värre, men jag tror det var för att hon gjorde allt på mobilen och jag gjorde det på datorn. Du var ju inne på det spåret också, men via PC gick det faktiskt ganska snabbt.

SEB kostar lite pengar, men det var väldigt lätt att få rabatt på hela den kostnaden i samband med bolåneansökan. Så nu är det banktjänsterna "gratis", gentemot att jag betalar räntan på mitt lån.

Jag saknar två saker från Swedbank, dels att kunna "dra" pengar för att göra snabba överföringar mellan egna konton i appen. Och sen att kunna sätta en temporärt hög swishgräns direkt i appen, till SEB måste man typ ringa in en dag i förväg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker båda två har en poäng här.

Bankerna drar benen efter sig att höja räntan på ens sparkonton - för att de tjänar pengar där. Samtidigt som de är oerhört kvicka på att sänka samma ränta när reporäntan går ner. Samtidigt har bankerna lyckats lägga på mer avgifter på oss samtidigt som de flyttat över jobbet som bankirer tidigare gjorde till oss kunder.
Kanske är det inte orimligt - men bankerna täljer guld på de här avgifterna.

Samtidigt är det väl så att det bankerna erbjuder numer är fler tjänster.
Ett gäng tjäsnter som man tidigare inte fick ingår nu.
Automatisk rimlighetscheck om kortnummer blir norpade så att de automatiskt stoppar transaktioner i långtbortistan, swish, sammanställingar och grafer med översikter på köp, kopplingar till mobila betallösningar med mera.
Någonstans kostar tjänster pengar. Det är kanske inte helt orimligt att de ändå tar ut nån typ av avgifter. Sedan kan man fråga sig om storlekarna på dessa såklart.

Ja antagligen. Fast det kan också bli mer strul hos småaktörer som inte har allt på plats vilket TS märkt av i jakten på att spara slantar.
Men ja, många föds och dör med samma bank. Vi är lite för dåliga på det här och då har bankerna inte nån större press att konkurrera med bättre erbjudanden.

q, f, samt t.

icke att förglömma i detta bokstavstrogna (forum-) sammanhang, I guess- 'interest' used to be a deadly sin.
Det har väl kanske inte med nåt att göra, men 'gemene man' borde gott vara lite mer 'otrogen'/diversifierad med sina svenne-pesetas imo.

It's the banker's joy to bring you credit that you're able to handle, any service they offer besides that is also 'on them'.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av justabit:

Dessutom kom dessa vardagspaket med kontokorten och det sjuka med det är ju att korten är en jättebesparing för bankerna jämfört med kontanthanteringen.

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Jag vet inte om jag har förväntat mig det men jag hade hört talas om att det gick och därför försökte jag.
Hade det inte funnits sådana alternativ hade jag bara bytt bank till en som också kostar.
Men det vore intressant att höra från andra som bytt bank om det är lättare att byta till t.ex. SEB bara.
Lunar verkar ha en hel del problem som jag skrev.
Sen tycker jag principiellt att det borde vara gratis hos alla eftersom banken tjänar pengar på dina insatta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Ser ut att bara vara för stockholm

Nej, jag är kund i LF Skåne och detsamma gäller där. Kan ju dock ev vara så att det inte gäller samtliga regioner, men det är bara att välja rätt region och kolla vad som gäller för den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag bytte nyligen från Swedbank till SEB för att få bättre ränta på bolånet. Jag tycker det gick relativt smidigt, men visst är det en liten process att göra. Min sambo hade det värre, men jag tror det var för att hon gjorde allt på mobilen och jag gjorde det på datorn. Du var ju inne på det spåret också, men via PC gick det faktiskt ganska snabbt.

SEB kostar lite pengar, men det var väldigt lätt att få rabatt på hela den kostnaden i samband med bolåneansökan. Så nu är det banktjänsterna "gratis", gentemot att jag betalar räntan på mitt lån.

Jag saknar två saker från Swedbank, dels att kunna "dra" pengar för att göra snabba överföringar mellan egna konton i appen. Och sen att kunna sätta en temporärt hög swishgräns direkt i appen, till SEB måste man typ ringa in en dag i förväg.

Fick du bättre ränta hos SEB?
De flesta jag hör kollar runt just nu får bäst ränta via Swedbank för tillfället. Även jag fick det. Men i slutet av september är min ränterabatt slut och jag behöver börja kolla runt.

Ringde du till SEB eller gick du dit och pratade med dom?

För att inte vara helt offtopic så är det ganska skönt att välja en större bank när man ska byta. Det brukar gå betydligt smidigare.
Skandia som du skaffade kör jag också med av samma anledningar. Att man får mycket gratis där. Lönekonto, swish, bankid osv är gratis men man får betala några kronor om man vill ha kort.

Jag har kreditkort på andra ställen som ger mig poäng så använder inga vanliga debetkort så det var ingen dealbreaker för mig.
Var dock "tvungen" att skaffa även Swedbank då jag köpte ny lägenhet då jag fick bäst ränta hos dom. Men flyttade inte över något då jag trivs med Skandiabanken.

Dock får vi se vart jag tar vägen nu när jag måste förhandla om ränterabatten. Tvekar att jag får fortsatt rabatt på 1,55% som jag haft nu i snart 2 år.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag har haft en av storbankerna (Nordea) och tycker de behandlar mig som skit. Det har stört mig i flera år så nu bestämde jag mig för att försöka byta.

När jag ändå var igång letade jag efter ett alternativ som var gratis. Det går nästan verkar det som. Det finns inte en bank som erbjuder allt jag behöver men jag hittade ett alternativ med två.

Banken jag ville byta till behövde ha:

- lönekonto som går att registrera via Swedbanks lönekontoregister
- E-faktura
- Autogiro
- Swish
- Gratis debetkort
- BankID
- Google pay

Det verkar inte finnas någon sådan bank verksam i Sverige men jag tänkte kombinera ICA-banken (för BankID) och Lunar (dansk fintech, för allt annat).
Efter att ha ansökt om ICA-banken konto (trodde jag) visade det sig att för det första kan man inte öppna ett konto hos ICA-banken utan att också ha ett kort. Så jag tecknade deras gratis kort. Det visade sig då att det kortet kan man bara handla på ICA med och jag gav upp ICA-spåret.

Istället öppnade jag konto hos Lunar. Det tog ungefär 2 minuter, precis som det står på hemsidan. Det verkar inte finnas någon UI för webläsare utan bara deras app.

Hur som helst, jag fick ett digitalt kort (fysiskt kunde man få mot en engångsavgift på 79 kr eller nåt) och jag lyckades koppla Swish till mitt nya kontonummer hos Lunar.

Nu började problemen. När jag försökte registrera e-faktura fanns inga företag jag sökte på i deras app. Det var alltid "no results". Så jag kontaktade deras kundtjänst som ville ha skärmdumpar på problemet. De förstod inte och efter en del fram och tillbaka "eskalerade" de frågan till deras utvecklare som de sa.
Ett par dagar senare återkom Lunar och sa att jag måste uppdatera deras app för att det ska fungera. Jag har alltså inte haft deras app innan jag började med detta utan versionen jag ursprungligen hade var ju bara några dagar gammal.

Efter uppdateringen kunde jag hitta företagen för e-faktura och då fick jag sitta med telefonen med Nordea och Lunar uppe för att kolla vilka företag jag ska flytta. Det var inte alltid helt självklart, när man söker på vissa företag kommer flera alternativ upp. En av e-fakturorna är fortfarande inte löst (Volvia) den har jag ännu inte lyckats flytta.
Så jag tar mig igenom listan, man får inte återkoppling direkt så man kan se att man lyckats utan man måste vänta några dagar innan de dyker upp i appen.

Autogiro då? Samma fel, det gick inte att söka på någonting i deras app. Funktionen finns helt klart där, men den ger inga resultat. Här verkar det dock som att det vanligaste är att man byter hos den man ska betala till. Detta har gått hyfsat smidigt, man får beta av listan av autogiromedgivanden, logga in på tjänsterna/sidorna (det har varit mycket "Mina sidor") och registrera det nya kontot. I ett fall fungerade det inte och de visste inte vad Lunar bank var. Jag förstår inte hur det inte kan fungera eftersom autogiro rimligen är en tjänst man antingen är med i eller inte är med i.

Swish gick att flytta efter en hel del meckande. Det var ett otal felmeddelanden men det är knutet till Lunar nu till slut.

Jag har en del månatliga överföringar till olika konton som jag fick manuellt i appen starta i Lunar och avsluta i Nordea, inte hela världen men tog en stund. Hade gått snabbar vid PC:n.

Lönekonto var inte något krångligt. Man loggar in med BankID, skriver in sitt nya kontonummer. Lönen kom in på Lunar-kontot utan problem.

Efter en del googlande visade det sig att Skandiabanken erbjuder gratis konto och BankID. Så jag öppnade ett konto via deras hemsida. Det visade sig dock att Skandia har en helt annan process än Lunar ("kriminellas favoritbank" enligt min kollega). Efter jag öppnat kontot kunde jag i princip inte göra någonting innan jag fått en PIN-kod med posten.

Denna PIN-kod kom i ett rekommenderat brev jag fick hämta ut på det lokala Postnord-ombudet. Det var ett sånt där vikt papper med perforerade kanter och "myrornas krig" så man inte kan se vad det står inuti. När jag öppnade det fanns en liten ruta med "förstärkt myrornas krig" (extra mycket) och en remsa genomskinlig tejp jag fick dra bort och fästa i en för detta avsedd ruta bredvid på samma papper. Med kontrasten i rutan framträdde PIN-koden på tejpen. Och med hjälp av denna kunde jag aktivera mitt konto på Skandia.

Nu skulle jag skaffa BankID. Kortfattat involverade det att dels använda mitt nuvarande BankID från Nordea och dels fotografera mitt pass och dels lägga mobilen på mitt pass för att läsa av trådlöst. Så efter allt detta har jag nu BankID från Skandia-banken istället.

Väl inne på Skandiabankens internetbank hittade jag snabbt en knapp där man kan begära flytt av autogiron från konton i andra banker. Otroligt, hur kan inte Lunar ha detta? Jag hade suttit och flyttat ett och ett.
Eftersom Lunar fungerat så fruktansvärt dåligt, att jag inte lyckats få varken alla autogiro eller e-fakturor att fungera och eftersom Swish dessutom börjat ge mig felmeddelanden (det har det aldrig gjort innan) bestämde jag mig att byta till Skandia som huvudbank och bara använda Lunar som debetkort ibland när jag vill det.

Så nu har jag gjort om allt med e-faktura och begärt flytt av autogiro via Skandiabanken och flyttat mitt lönekonto. Ska också flytta Swish.

Det var för mig otroligt mycket arbete att försöka byta bank från Nordea och det var misstanken om att det skulle bli så här som gjorde att jag undvek det så länge. Jag tycker det är katastrof att det får vara så här svårt. Det borde vara som när man byter telefonabonnemang att den man tecknar hos sköter flytten av numret från det gamla.

Har någon annan bytt bank och var det så här jobbigt?
Hade det varit lättare om jag accepterat att fortsätta betala "vardagspaket" och bytt till nån annan bank?
Finns det någon bank jag missat som har allt jag behöver eller kommer man inte undan med mindre än två banker med min lista?

Jag kör med SEB som precis som du skriver har allt förutom Google Pay. För det har jag också Northmill Bank som är helt gratis. Både digitalt och fysiskt bankkort finns att välja mellan och det tillkommer inga avgifter alls, inte ens någon valutaväxlingsavgift, vilket passar mig bra som reser mycket utomlands. Kör med digitalt kort i Google Wallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det har du en poäng i! Detsamma gäller även försäkringar, det kollar de flesta nog också över för sällan.

Jag har bytt bank ett par gånger under livet, men nu är det länge sen sist, eftersom jag värdesätter att de även behandlar sina små kunder med respekt mer än att jag tjänar några kronor. Jag har bara "små" affärer i banken, i stora drag internetbank, Swish, e-faktura, bankkort och kreditkort (eftersom alla som hade kredit på bankkortet fick krediten flyttad till ett nyöppnat kreditkort), och ett huslån med en struntsumma kvar att betala.

Min kostnad är 35:- i månaden hos en lokal Sparbank, antagligen blir det svårt att hitta en bank där allt jag behöver är gratis. Det går nog att komma ner några kronor om jag ser mig för, men för att få en bra deal utöver ett sockrat introduktionserbjudande med gratis kort första året eller nåt sånt, ska vill bankerna oftast att jag har nåt att ge tillbaka. T ex massor av sparpengar, ett företagskonto eller flytta dit ett huslån på minst nån miljon, så att de tjänar pengar på det istället. "There is no such thing as a free lunch!" heter det ju inte för intet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

På kontot du vill flytta pengar, dra åt vänster så får du upp förbeställda belopp att flytta. Dra beloppet till kontot pengarna ska in på, justera till valfritt belopp.

Edit: instruktioner från banken

Permalänk
Medlem

Jo, man kan ha allt gratis. Jag var LF Guldkund i drygt 20 år där allt ingick och kostade inget. Sen började de helt plötsligt ta betalt för kort så bytte då till Skandia Banken som är gratis. Har kreditkort från Santander som är gratis och Resursbank sedan debitkort från Northmill och Mariginalen som också är gratis.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fick du bättre ränta hos SEB?
De flesta jag hör kollar runt just nu får bäst ränta via Swedbank för tillfället. Även jag fick det. Men i slutet av september är min ränterabatt slut och jag behöver börja kolla runt.

Ringde du till SEB eller gick du dit och pratade med dom?

För att inte vara helt offtopic så är det ganska skönt att välja en större bank när man ska byta. Det brukar gå betydligt smidigare.
Skandia som du skaffade kör jag också med av samma anledningar. Att man får mycket gratis där. Lönekonto, swish, bankid osv är gratis men man får betala några kronor om man vill ha kort.

Jag har kreditkort på andra ställen som ger mig poäng så använder inga vanliga debetkort så det var ingen dealbreaker för mig.
Var dock "tvungen" att skaffa även Swedbank då jag köpte ny lägenhet då jag fick bäst ränta hos dom. Men flyttade inte över något då jag trivs med Skandiabanken.

Dock får vi se vart jag tar vägen nu när jag måste förhandla om ränterabatten. Tvekar att jag får fortsatt rabatt på 1,55% som jag haft nu i snart 2 år.

Nu hittar jag inte det excel-dokument jag använde när jag jämförde de olika erbjudanden jag fick, men SEB var "överlägset" bäst för mig. Jag ringde ett gäng olika banker och hade teams-möte med några stycken. Detta var några månader sedan, så det är väl möjligt att Swedbank är billigare nu, eller så hade jag bara tur och fick en schysst rådgivare på SEB

Men rabatterna på bolånet var alltså avhängt att jag och sambon flyttade vardagsekonomi, öppnade månadsspar (med några få slantar i alla fall), osv. Men fick alltså vardagsekonomin gratis.

Jag kan också tycka att en storbank är en trygghet, samt att fler borde förhandla och byta bank oftar (vid behov). Om man ska betala gratis/39kr/59kr i månaden för vardagsekonomin är lite hugget som stucket enligt mig, då hade jag nog tagit banken med smidigast gränssnitt osv. samt där man kan ändra swishgränser osv. smidigt. Men på bolånet kan det ju bli tusentals kronor i månaden.

Skrivet av casuaL:

På kontot du vill flytta pengar, dra åt vänster så får du upp förbeställda belopp att flytta. Dra beloppet till kontot pengarna ska in på, justera till valfritt belopp.

Edit: instruktioner från banken
<Uppladdad bildlänk>

Wow! Du är en hjälte!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Har haft skandiabanken sen ja jag vet inte när.
Aldrig känt ett behov att byta tror du kommer bli nöjd.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc