Uppgradera burken för att lira Bf6

Permalänk
Medlem

Uppgradera burken för att lira Bf6

Har testat Battlefield 6 betan och inser att jag inte fick riktigt den prestanda jag hoppats på, även om jag vet att min burk börjar hamna efter. Har haft den ett tag nu och var längesedan man uppgraderade något och var insatt. Är det någon vits att satsa på att byta enskillda delar i detta fall? (Se min setup nedan)
Eller är det enklare att mer eller mindre bygga nytt?
Vet att tex RAM'en är rätt utdaterade men det kan väll knapast räcka med att byta dem?
Hade mellan 50 och 80 fps på low i 1440p i betan och skulle gärna kunna köra på medium/high med 80-100 fps iallafall.

Mb: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Gpu: Asus Geforce rtx 2080ti rog strix advance gaming
Cpu: i9900k
Psu: RM750X 750w
Ram: 2st ddr4 corsair vengeance lpx 2666mhz 2x8gb
Ssd: Samsung 970 EVO Plus 1T

Permalänk
Medlem

Ange alltid budget om du vill ha köpråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siwan:

Har testat Battlefield 6 betan och inser att jag inte fick riktigt den prestanda jag hoppats på, även om jag vet att min burk börjar hamna efter. Har haft den ett tag nu och var längesedan man uppgraderade något och var insatt. Är det någon vits att satsa på att byta enskillda delar i detta fall? (Se min setup nedan)
Eller är det enklare att mer eller mindre bygga nytt?
Vet att tex RAM'en är rätt utdaterade men det kan väll knapast räcka med att byta dem?
Hade mellan 50 och 80 fps på low i 1440p i betan och skulle gärna kunna köra på medium/high med 80-100 fps iallafall.

Mb: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Gpu: Asus Geforce rtx 2080ti rog strix advance gaming
Cpu: i9900k
Psu: RM750X 750w
Ram: 2st ddr4 corsair vengeance lpx 2666mhz 8gb
Ssd: Samsung 970 EVO Plus 1T

Kollade du hur belastningen låg på CPU och GPU under betan? Vad jag förstått så är BF6 CPU intensivt och mår bra av en snabb processor. Ditt 2080 Ti presterar ca som ett 4060 Ti och beroende på vilka krav du har så är det ju bara att öppna stora börsen :/

Personligen hade jag kollat till helgen hur belastningen ligger på de olika komponenterna och tagit mig en funderare efter det. Vill du ha förslag under tiden så är budget för uppgradering en bra start, all annan info har du gett

För mig personligen så uppdaterade jag från en 8700k för ca ett år sen och märkte stor skillnad med mitt 5700 xt i flytet i spel och jag kommer jag hålla ut till Nvidia släpper Super serien för att se hur prisbilden utvecklas på ett 5070 Ti.

/V

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Som sagt, budget. Det som är mest utdaterat är givetvis grafikkortet, och det kan du ju byta och ta med dig till nästa burk när du väl uppdaterar om du vill, men visst börjar den processorn bli gammal. Även en halvgammal X3D-processor är mycket bättre i ditt fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

BF6 har inbyggd OSD för både CPU och GPU fps som kan aktiveras i advanced video options har jag för mig. Då ser man vilken som halkar efter. Vad jag sett på denna mätare är att spelet är väldigt CPU-intensivt och då sitter jag ändå på en 14900K.
Tycker det är bäst att du noga kikar på var flaskhalsen ligger för annars kommer din FPS inte bli bättre med nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

BF6 har inbyggd OSD för både CPU och GPU fps som kan aktiveras i advanced video options har jag för mig. Då ser man vilken som halkar efter. Vad jag sett på denna mätare är att spelet är väldigt CPU-intensivt och då sitter jag ändå på en 14900K.
Tycker det är bäst att du noga kikar på var flaskhalsen ligger för annars kommer din FPS inte bli bättre med nytt grafikkort.

Bra tips, får kika på det i helgen och ta det därifrån!

Permalänk
Medlem

Menar du att din nya dator har 2*8gb ram? Eller 8gb ram totalt? Om 8gb ram totalt kan det absolut räcka med att bara köpa mer/snabbare ram. BF6 verkar använda ganska mycket ramminne, på vissa tester jag har sett ligger det tom över 16gb ibland.

Nu har du inte satt någon budget så blir svårt att veta,men för att du ska få något som känns klart bättre tror jag att du behöver gå på något som liknar detta:

Chassi, PSU och lagring kan du behålla ifrån föregående dator.

Men som andra har sagt, bäst att ta reda på exakt vad som går tungt för dig. Ev räcker det med att bara byta cpu/mobo/ram alternativt bara GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Menar du att din nya dator har 2*8gb ram? Eller 8gb ram totalt? Om 8gb ram totalt kan det absolut räcka med att bara köpa mer/snabbare ram. BF6 verkar använda ganska mycket ramminne, på vissa tester jag har sett ligger det tom över 16gb ibland.

Nu har du inte satt någon budget så blir svårt att veta,men för att du ska få något som känns klart bättre tror jag att du behöver gå på något som liknar detta:
https://komponentkoll.se/bild/gqfDr.png
Chassi, PSU och lagring kan du behålla ifrån föregående dator.

Men som andra har sagt, bäst att ta reda på exakt vad som går tungt för dig. Ev räcker det med att bara byta cpu/mobo/ram alternativt bara GPU.

Kanske skrev lite otydligt, det är 2x8gb. Ja jag får nog kolla nu i helgen och försöka ställa diagnos på gammelburken. Såg inte så tokigt ut dedär grejerna du länka, har inte hunnit tänka budget än utan försöker först och främst utdröna vad som släpar efter mest så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tack för bra tips, ska testa nu i helgen och försöka se vad som släpar efter. Dessutom leka lite mer med grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Kollade du hur belastningen låg på CPU och GPU under betan? Vad jag förstått så är BF6 CPU intensivt och mår bra av en snabb processor. Ditt 2080 Ti presterar ca som ett 4060 Ti och beroende på vilka krav du har så är det ju bara att öppna stora börsen :/

Personligen hade jag kollat till helgen hur belastningen ligger på de olika komponenterna och tagit mig en funderare efter det. Vill du ha förslag under tiden så är budget för uppgradering en bra start, all annan info har du gett

För mig personligen så uppdaterade jag från en 8700k för ca ett år sen och märkte stor skillnad med mitt 5700 xt i flytet i spel och jag kommer jag hålla ut till Nvidia släpper Super serien för att se hur prisbilden utvecklas på ett 5070 Ti.

/V

Tack för bra tips, jag fattar att det blir lättare att ge tips om man har en budget att utgå ifrån. Ska testa igen i helgen och se om jag kan få lite data att utgå ifrån.