Kommentar: Framtidsvisionerna var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Detta är ju dock inte det som händer. Visst, man kan använda AI som ett verktyg, jag gör det dagligen. Men vad jag ser som ett verktyg för att göra mitt jobb lite enklare så jag kan fokusera på de svårare bitarna ser arbetsköpare som ett bra substitut för folk.

Jag tror dock inte att AI kommer ta över hela världen och kunna ta över alla jobb. Vi ser redan hur det stora LLMerna platåar fort som attan, a la ChatGPT-5. Utöver det så vill kapitalisterna som har fundat de olika bolagen nu ha tillbaks lite pengar och därmed blir det också dyrare och dyrare för varje dag för varje token, samtliga bolag går ohyggligt mycket back och lever på lånade pengar. Eller i Microsofts fall så sparkar man bara lite folk så har man råd med några miljoner fler tokens.

Mja är inte på något debatt-humör ville mest dela med mig av vad folk som kan något säger lol
Menar ändå att du är inkonsekvent. Du använder Ai men dom svåra delarna sköter du idag själv och det är bra. Samtidigt var problemet att alla kommer få sparken till höger och vänster, barnen är rökta, medan hela köret har planat ut och folk ska ha pengarna tillbaka. Aja... Hoppas iaf det löser sig för kidsen i framtiden. Ska jag var ärlig fattar jag inte ens krönikan heller.. Du kan PRATA med en DATOR, be den göra saker.. helt plötsligt fanns det en hemsida för det men folk är missnöjda och vill ha flygande eldsprutande bilar? Vad händer hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

I andra länder går priset på boende ner och reallönerna går upp.

Vi får väl se om det kommer hit också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Vad var det absolut första alla företag gjorde med den nya tekniken AI? Sparka folk och försöka spara pengar, inte innovera, inte använda som ett verktyg.

Är det något nytt då? Kan man verkligen förvänta sig att dagens bolag i allmänhet skall tänka så mycket utanför lådan? De ägnar sig kanske främst åt att göra ungefär vad de brukar, men dyker det upp något som innebär att man kan göra samma jobb (eller kanske till och med mer) med färre anställda är det förstås intressant. Det krävs kanske helt nya bolag för att verkligen skapa något med den nya tekniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Känns väl ganska uppenbart vilket håll det är på väg mot dock? Tech företag idag har väl i princip blivit synonymt sociala medier baserade på beroendeframkallande algoritmer som sprider desinformation som aldrig förr. ALLT pekar i den riktningen om du frågar mig. Där en större och större andel av befolkningen jobbar inom yrken som inte höjer vår livskvalité överhuvudtaget. Brave New World träffar betydligt bättre än 1984 med andra ord.

Visst finns det lite möjligheter som faktiskt skulle kunna höja vår levnadskvalité, som självkörande taxibilar och även AI som faktiskt klarar av att befria oss från jobb. Tillverkningsindustrin förbättra ju även den ständigt.

Men även här är det tveksamt om vårt hyperkapitalistiska samhälle kommer kunna anpassa sig eller om vi kör i diket och "förlorar jobb" utan någon vinning överhuvudtaget för att megaföretagen roffar åt sig all vinst när andra blir arbetslösa. Och vi måste ju även lära oss att uppfostra människor som kan ta hand om sig själva, och finna mening utanför hamsterhjulet i en större utsträckning. Något vi inte direkt är bra på idag.

Jo, men jag ser också en möjlighet till att det här kollapsar.

Om du tittar på börsvärdet, de stora tech-giganterna står för ca 40% av Amerikanska börsens totala värde och ALLA är djupt investerade i AI som de lägger ner mångmiljardbelopp på att investera mer i.
Men var är inkomsterna? ALLA har satsat hela sin verksamhet på att få AI lönsamt, men INGEN har någon som helst konkret plan på att göra det lönsamt.

GPT 5 är sämre än 3.5 på väldigt många sätt.

Datan som dessa LLMs tränas på blir av allt lägre kvalitet då internet fylls av allt mer AI-genererat skräp.

Internet blir en allt sämre upplevelse då AI-genererat skräp tar plats ifrån saker en faktiskt läsa. Algoritmerna presenterar allt mer skit istället för vad man faktiskt vill se. osv.

AI-sammanfattningar gör att medier som faktiskt skriver nyheterna får att färre klick och lägre inkomster vilket leder till allt sämre faktiskt nyhetsvärde.

osv. osv. osv.

Detta kommer att kollapsa förr eller senare.

Frågan är, blir det förr eller blir det senare?

Eller kommer de lyckas göra AI som faktiskt är vad de satsar på att det kan bli?

(Det vi idag kallar AI är ett asbra verktyg i många sammanhang, men det är inte vad de stora investeringarna satsar på att "AI" kommer vara länge till.)

Permalänk
Medlem

Big tech gör inte produkter som gör livet bättre för vanligt folk. Utan nu har man börjat göra produkter som hotar vanligt folk så att företag kan växa. Jag tror dock att det är ett självmord på sikt. Jag hade kunnat betala mer för att anlita ett företag där riktiga människor jobbar.

Den enda som kommer tjäna på detta i slutändan, när det visar sig att en språkmodell inte är allt som man lovat att den skall vara är nVidia. nVidia. Lägg det på minnet. Och sedan kommer nästa grej där en GPU gör jobbet.

Jag hörde en jävligt bra fråga. Om du hade en produkt som skulle kunna ersätta miljontals arbetare på sikt. VARFÖR I HELVETE skulle du vilja sälja den? Du hade kunnat starta en firma på 10 pers som alla företag i världen hade kunnat anlita som bemanningsföretag. En enmanna-firma som kunde allt.

Men nej. Det vet dessa AI-bolag att det kommer aldrig hända. Därför gäller det bara att maxa aktien, och skit i dig och din psykiska hälsa eller alla företag som kommer gå omkull. Skit i det. Aktien skall upp.

Ganska säker på att Sam Altman kommer att råka illa ut när allt lagt sig. Han får nog fixa livvakt. Det han gör är på superskurk-nivå. Förresten, han liknar Carter Burke i Aliens. Men Sam är värre som människa.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Big tech gör inte produkter som gör livet bättre för vanligt folk. Utan nu har man börjat göra produkter som hotar vanligt folk så att företag kan växa. Jag tror dock att det är ett självmord på sikt. Jag hade kunnat betala mer för att anlita ett företag där riktiga människor jobbar.

Den enda som kommer tjäna på detta i slutändan, när det visar sig att en språkmodell inte är allt som man lovat att den skall vara är nVidia. nVidia. Lägg det på minnet. Och sedan kommer nästa grej där en GPU gör jobbet.

Jag hörde en jävligt bra fråga. Om du hade en produkt som skulle kunna ersätta miljontals arbetare på sikt. VARFÖR I HELVETE skulle du vilja sälja den? Du hade kunnat starta en firma på 10 pers som alla företag i världen hade kunnat anlita som bemanningsföretag. En enmanna-firma som kunde allt.

Men nej. Det vet dessa AI-bolag att det kommer aldrig hända. Därför gäller det bara att maxa aktien, och skit i dig och din psykiska hälsa eller alla företag som kommer gå omkull. Skit i det. Aktien skall upp.

Ganska säker på att Sam Altman kommer att råka illa ut när allt lagt sig. Han får nog fixa livvakt. Det han gör är på superskurk-nivå. Förresten, han liknar Carter Burke i Aliens. Men Sam är värre som människa.

Detta gäller inte bara big tech, och jag skulle nog säga att det är just den trenden som är ett av huvudproblemen. En förkrossande majoritet av tekniska produkter och tjänster utvecklas inte längre med huvudfokus att göra en så bra produkt som möjligt i förhoppningen av att om produkten är tillräckligt bra så kommer framgång per automatik. Utan nu är handlar designbesluten om lönsamhet i första hand och hur vida det är bra för konsumenten/produkten i andrahand.

Och det ser jag även inom mitt egna arbete, bara för 10 år sedan så låg det ett enormt mycket större fokus på användarupplevelse och produkten, nu är varje beslut baserat på: hur tjänar vi mer pengar på det? Kan vi trycka in mer reklam där? Kan vi spara pengar på det? Det är ett aktivt arbete av produktförsämring. Och vi ser det överallt, i spel, i media, i socialamedier, ja i all teknik, förutom till viss del hårdvara.

Men, har vi tur så leder denna enshittification av teknik och framförallt av internettjänster till någon form av konsumentkollaps som vänder denna trenden. Det är liksom liksom absurt att chefer och företag fortfarande verkar vara förvånande när bra produkter med konsumenten i fokus blir succeer och skitprodukter med hög monetarisering floppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Detta gäller inte bara big tech, och jag skulle nog säga att det är just den trenden som är ett av huvudproblemen. En förkrossande majoritet av tekniska produkter och tjänster utvecklas inte längre med huvudfokus att göra en så bra produkt som möjligt i förhoppningen av att om produkten är tillräckligt bra så kommer framgång per automatik. Utan nu är handlar designbesluten om lönsamhet i första hand och hur vida det är bra för konsumenten/produkten i andrahand.

Och det ser jag även inom mitt egna arbete, bara för 10 år sedan så låg det ett enormt mycket större fokus på användarupplevelse och produkten, nu är varje beslut baserat på: hur tjänar vi mer pengar på det? Kan vi trycka in mer reklam där? Kan vi spara pengar på det? Det är ett aktivt arbete av produktförsämring. Och vi ser det överallt, i spel, i media, i socialamedier, ja i all teknik, förutom till viss del hårdvara.

Men, har vi tur så leder denna enshittification av teknik och framförallt av internettjänster till någon form av konsumentkollaps som vänder denna trenden. Det är liksom liksom absurt att chefer och företag fortfarande verkar vara förvånande när bra produkter med konsumenten i fokus blir succeer och skitprodukter med hög monetarisering floppar.

Kunde ha sagt det du skrev själv. Håller med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

[Bostäder blir billigare och reallöner går upp i vissa lånddr]

Skrivet av m4gnify:

Vi får väl se om det kommer hit också.

Sist bostäder blev mycket billigare snabbt så sammanföll det med att arbetslösheten flerfaldigades, räntorna gick till väders, och att födelsetalen störtdök. Så jag är lite skeptisk till att priser på boende kommer att sjunka mycket kombinerat med reallöneökningar. Tror ändå att långt fler idag är beredda att maxbelåna sig för att flytta till ett "bättre" område eller bostad.

Möjligen kan länder med stor emigration av unga se fallande priser.

Boendekostnaderna är helt klart det ekonomiskt värsta för mig personligen. Tänk så mycket pengar jag kunde lagt på teknik om jag bott billigare

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

GPT 5 är sämre än 3.5 på väldigt många sätt.

På vilka sätt är den det?

Jag har inte använt GPT särskilt mycket men när jag testar GPT 5 får jag betydligt bättre resultat än med 4;an i varje fall.

Har senaste dagarna testat att bygga lite verktyg för DaVinci Resolve. Det är lite trixigt för det finns inte så mycket dokumentation. Med GPT 4 hamnade jag bara i ändlösa loopar när den försökte fixa problem med koden. Om jag kunnat koda bättre själv hade det säkert gått att lösa men här blev det bara att den ändrad koden fram och tillbaka, och tillslut helt tappat vad koden skulle göra från första början. Total pannkaka.

Med GPT 5 har jag fått fullt fungerande resultat. Krävs en del bråkande fortfarande, men går att komma runt genom att mata GPT med fungerande exempelkod som ramverk och förfina promterna lite.

Tycks faktiskt funka så pass bra att jag tror att jag kommer kunna bygga bra verktyg som gör samma sak, eller bättre, som dyra betalda verktyg.

Permalänk
Medlem

I-landsproblem

Lämna era datorer och enheter ibland.

(Ni behöver inte skriva att jag inte är seriös och det går bra att stoppa huvudet i sanden etc. etc.)

Folk avskydde när postkontor stängde, nu blir folk vansinniga när man inte kan få hemleverans.

Förr fick man åka ett par mil för att hyra en film.

Betala runt 1500:- för ett 8bitars tv-spel.

Läsa tech-nyheter en gång i månaden i en tidning som redan var utdaterad när den landade i brevlådan.

Vänta på att folk skulle komma hem för att nå dem oavsett hur akut något var.

Vänta ett par veckor för att se bilderna från semestern.

Allt blir bättre och valfrihet ökar hela tiden. Men givetvis kan man, som gemene man nuförtiden, bara koncentrera sig på allt man inte gillar.

Slutade själv läsa alla ”headline”-nyheter på
Internet för flera år sedan. Allt är mestadels bara klickbete och omskrivna och uppskruvade ”rubriker”.

Har inga sociala medier, så behöver inte störa mig på dem.

Valfrihet och möjligheten att se det positiva i saker det är framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

I-landsproblem

Lämna era datorer och enheter ibland.

(Ni behöver inte skriva att jag inte är seriös och det går bra att stoppa huvudet i sanden etc. etc.)

Folk avskydde när postkontor stängde, nu blir folk vansinniga när man inte kan få hemleverans.

Förr fick man åka ett par mil för att hyra en film.

Betala runt 1500:- för ett 8bitars tv-spel.

Läsa tech-nyheter en gång i månaden i en tidning som redan var utdaterad när den landade i brevlådan.

Vänta på att folk skulle komma hem för att nå dem oavsett hur akut något var.

Vänta ett par veckor för att se bilderna från semestern.

Allt blir bättre och valfrihet ökar hela tiden. Men givetvis kan man, som gemene man nuförtiden, bara koncentrera sig på allt man inte gillar.

Slutade själv läsa alla ”headline”-nyheter på
Internet för flera år sedan. Allt är mestadels bara klickbete och omskrivna och uppskruvade ”rubriker”.

Har inga sociala medier, så behöver inte störa mig på dem.

Valfrihet och möjligheten att se det positiva i saker det är framtiden!

Du glömde telefonboken, karta och kompass.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Människans undergång = Behöver inte göra något för att överleva, Behöver inte kunna någonting. Nja, tror aldrig vi kommer dit med generative AI så sover lugnt om nätterna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du glömde telefonboken, karta och kompass.

Du ser!

Permalänk
Medlem

Super-tipset är väl, numera om du bor i bostadsrätt i sta'n, är att skaffa en fransk balkong. Mycket populärt.
Detta ökar svensk BNP och försäljningspriset, på ditt boende.
Det är en ding, ding, värld vi lever i.

Permalänk
Medlem

Kul krönika! Jag har börjat lämna datorn mer hemma nu och gått över till DAW-less musikskapande med analoga syntar. Kan även köra allt på batteridrift eller solceller. Roligaste jag gjort på länge.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jo jag vet att krönikören inte är den enda som använder uttrycket. Det förändrar inte faktumet att man långsamt vill köra in fingrarna i sina egna ögon för att slippa tänka på hur korkat uttrycket är, varje gång man hör eller ser det.

Måste vi ta sånt i tråden? Tillför typ inget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Håller med. Grammatik forum. Gnällclockers gonna gnäll.

Medvetna sär skrivningar för extra ögonkliande

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är rent objektivt ett konstigt uttryck, men det är inte desto mindre ett gammalt etablerat uttryck.

Och så är det med idiom ibland, de går inte nödvändigtvis att förstå rakt av utifrån de ingående ordens innebörd utan man måste känna till uttrycket som sådant.

Det är väl ett medvetet (och gammalt) försök till skämt genom att säga fel? Får erkänna att jag gör mig skyldigtill den och jag (kanske fel) utgår från att alla förstår att felet är medvetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Sluta använd ”missförstå mig rätt” i varenda krönika. Det heter ”Missförstå mig inte”, eller ”förstå mig rätt”, eller ”Vad jag menar är”, eller en annan variant.

Missförstå mig rätt är att vi ska fatta fel men på nåt sätt fatta rätt. Vad menar du då?

Jag tycker det är ett jättebra uttryck som på ett väldigt bra sätt uttrycker vad man vill få sagt.
Det är ett etablerat uttryck så känns väldigt märkligt att komma med en "rättning".
Om du inte gillar uttrycket eller inte förstår vad som menas så säg det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Håller inte med, språk är ju jättekul att diskutera och relevant när det gäller en krönika.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Det är väl ett medvetet (och gammalt) försök till skämt genom att säga fel? Får erkänna att jag gör mig skyldigtill den och jag (kanske fel) utgår från att alla förstår att felet är medvetet?

Enligt SAOB är uttrycket känt sedan 1896, så vi har haft sisådär 130 år på oss att vänja oss. Älskar såna dumma ordlekar, så jag tänker aldrig säga "förstå mig rätt". 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Sammanfoga med tråden ”gubbgnäll”

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Sammanfoga med tråden ”gubbgnäll”

Är det manliga motsvarigheten till "kultur-tant"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jo jag vet att krönikören inte är den enda som använder uttrycket. Det förändrar inte faktumet att man långsamt vill köra in fingrarna i sina egna ögon för att slippa tänka på hur korkat uttrycket är, varje gång man hör eller ser det.

Jag tänker att det handlar om att: just nu kan jag inte hitta rätt ord eller liknelse, men jag säger något åt rätt håll så du kan försöka förstå vart jag är på väg i min tankebana

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på vad som kommer först i kommersiell drift; bubbelminnen eller fussions-reaktorer.

Väntar också på ett ChatGPT svar där den anger sig själv som källa: --- "För det har jag sagt, så det så!"

Permalänk
Medlem

Kommuntanter med praktiska frisyrer, kanske Olof söker?

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänker att det handlar om att: just nu kan jag inte hitta rätt ord eller liknelse, men jag säger något åt rätt håll så du kan försöka förstå vart jag är på väg i min tankebana

Ja men ta då 30 sekunder extra och sluta skriv saker som är dåligt förklarande från början. Han gör samma sak i varje krönika jag sett. Påstående x, man fattar precis vad han är ute efter i slutändan, och sen ”missförstå mig rätt” och sen skriver han precis vad han borde sagt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Till och med framtiden var bättre förr!

Verkligen!

Såg back to the future med dottern för ett tag sen och förklarade att den framtiden var 10 år sen.
Hon undrar nu också var våra flygande bilar och hoverboards tagit vägen.

Det jag använt chatgpt såhär långt så känns det mest som att det fyller funktionen google gjorde förr, innan det blev nerlusat med skräpträffar på det man söker efter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Framtiden ser mörk ut.
Jag kan inte tro något annat att vi är på väg mot en teknisk oligarki. Ny teknik möjliggör massövervakning av alla, yttrandefrihet och framför allt möjligheten att kritisera styrande kommer strypas mer och mer. Allt under olika täckmantlar såklart. Kritik av makthavare kommer i princip bli olagligt.
Samtidigt koncentreras pengar och makt till ett fåtal aktörer inom varje bransch. Detta kommer fortsätta och leda till att företag de facto till största delen styr världen. Deras inflytande kommer vara så enormt (jag skulle säga att vi redan är där, men det kommer bli värre).
Men det är när vi kommer till det skedet att våldsmonopolet inte längre är beroende av människor för att upprätthålla risken för katastrof blir riktigt stor.
När robotar självständigt kan utföra mer avancerade uppdrag som ordningsmakt och militär då står dörren vidöppen för ett styre av oligarker/diktatorer på en nivå som aldrig tidigare har varit möjlig. Total övervakning av befolkningen och ett automatiserat våldsmonopol utan någon egen moral.

Jag tror inte det kan gå annat än åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tack, deltagande medlem där o sånt, men tack : )

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.