Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad menar du med detta...?
Låter som att du menar att man måste ha crit-baserade builds för att lyckas? Det stämmer isåfall verkligen inte, jag har snart spelat igenom tre gånger och har aldrig kört en sån build. Honor mode x2 solo (ena gången dock utan single-save, bara svårighetsgraden i övrigt) och Tactician i co-op.

Låter dock som om speltypen inte är helt din grej. D:OS 2 och BG3 är för mig två av de bästa spelen (båda i top 10, speciellt BG3 som kan vara top 3) jag spelat under drygt 30 år.

Kanske inte crit, men för att nå upp till många av slagen som har en dc på runt 30, behöver du göra micro management, veta vad som skall ske och när du kan eller skall buffa dina spelare. Samma som i DS spelen.

Jag tycker spelet är bra, men inte på min top 10 lista, och nu har jag snart spelat digitala spel i 40 år. Tid, inte lika med smak

Jag gillar spelen, men tycker inte Larian lyckas hela vägen, så för min del förblir de över-hypade, men fortfarande roliga att spela och bra spel som jag rekommenderar till folk. men nej, det passar inte mig 100% då jag stör mig på ett par för återkommande detaljer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foolwolf:

Kanske inte crit, men för att nå upp till många av slagen som har en dc på runt 30, behöver du göra micro management, veta vad som skall ske och när du kan eller skall buffa dina spelare. Samma som i DS spelen.

Jag är fortfarande inte med på vad du menar här. Menar du fiender med hög AC? Isåfall finns vad jag hittar bara en med nära 30 och det är den lilla lilla grodan i akt 1. I övrigt verkar AC på 21-22 vara det högsta som någon fiende i spelet har.
Två bossar sent i spelet kan ha högre AC om man inte gör som det är tänkt (i ena fallet dödar fiender som ger honom buffs när de dör, i andra att inte ha sönder pelare som ger honom bonusar).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag är fortfarande inte med på vad du menar här. Menar du fiender med hög AC? Isåfall finns vad jag hittar bara en med nära 30 och det är den lilla lilla grodan i akt 1. I övrigt verkar AC på 21-22 vara det högsta som någon fiende i spelet har.
Två bossar sent i spelet kan ha högre AC om man inte gör som det är tänkt (i ena fallet dödar fiender som ger honom buffs när de dör, i andra att inte ha sönder pelare som ger honom bonusar).

Nej, dialog val som slutar med att du måste klara av ett slag på 30 eller ibland 40 för att komma vidare till vissa val.

Permalänk
Medlem

Sista semesterveckan - tänkte dra igång en ny runda bg3 imorn fast denna gång med mods. Vad kan folk reka att man använder för moddar? Tänker främst quality of life-grejer men kan även tänka mig om det finns moddar som gör en lite op i fighter?

Vill främst använda de moddar som finns in-game till pc, dvs inte använda externa tools osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Sista semesterveckan - tänkte dra igång en ny runda bg3 imorn fast denna gång med mods. Vad kan folk reka att man använder för moddar? Tänker främst quality of life-grejer men kan även tänka mig om det finns moddar som gör en lite op i fighter?

Vill främst använda de moddar som finns in-game till pc, dvs inte använda externa tools osv.

Kommer inte ihåg exakt vad jag hade och vad dom moddarna hette. Men vet att jag hade en som höjde levelcap till 20 tror jag det va, vilket då innebär nya skills/spells. Sen använde jag nån som gav mig mer xp. För spelet är ju xp balanserat för 12 levlar eller vad standard är.

Sen finns det olika dyes och sånt har jag för mig, om man nu gillar att ändra hur man ser ut.

Finns moddar som gör så att saker inte väger nåt.

Det finns massvis med bra moddar om man orkar leta lite, kan nog finnas videos på youtube också.

Edit: Kan rekommendera en Durge playthrough om du inte redan gjort det. Svårare än man tror att vara ond, när ens egna moral ställer sig ivägen. haha

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TotalF:

Alla "Better X"-moddarna är riktigt bra. Jag kör inte bokstavligt alla, men många.

Detta är den modlist jag körde med för min andra genomspelning, med lite info där inte namnet säger typ allt:

Klicka för mer information

0. Mod Configuration Menu
1. AppearanceEditEnhanced
2. AppearanceEditOrigins
3. Loot Autoseller
4. Mark Book As Read (tillsammans med andra mods kan den visa t ex en bock på lästa böcker)
5. Teleport To You (spell som teleporterar resten av party till dig -- kan användas som fusk dock)
6. VolitionCabinet (library, krävs av andra mods)
7. Auto Send Read Books To Camp
8. Auto Send Food To Camp
9. KvCampEvents (visar en ! ovanför dig när något händer i camp och man bör vila)
10. SpeakWithAnimalsForAll
12. Preemptively Label Containers (visar vilka containers som är tomma direkt)
15. NoIntro
16. No Press Any Key Menu MCM
17. ImpUI
18. CPCCE (Companions Panel and Camp Chest Everywhere)
19. Dynamic Sidebar
20. BCPP 16x9 4 5x10 (Better Character and Party Panels)
21. BetterTooltips
22. Better Hotbar 2
23. Better Inventory UI
24. Better Combat Log Default
25. Better Containers
26. Better Context Menu
27. Better Topbar
28. Better Target Info
29. Damage Preview
30. Better Dyeing
31. Reaction Points on Hotbar
32. Highlight All (alt visar nästan allting man kan interagera med)
33. Speak with Dead Rework - Damaged Corpse Version
34. Simple Sorting Bags
35. Stillness of Mind PHB (ändrar en Monk-spell till att vara som i DnD Player Handbook, Larians ändringar gjorde den jobbig)
Override a1_distinctive_dyes
Override Dark Urge Banter Dialogue Fixes

Visa mer

Har inte koll på exakt vilka som finns i själva spelets modhanterare, men #0 - #12 kräver Script Extender och finns definitivt inte med där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Keeper of Traditions

Den kanske bästa av alla hundratals mods jag provat är den som gör att man kan ta med alla karaktärer istället för bara tre. Det blir mycket mer levande när man vandrar runt, och man missar inte heller en massa interaktioner.

Vill man inte ha det för lätt får man balansera upp med andra moddar.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!!

Skrivet av Dunder:

Den kanske bästa av alla hundratals mods jag provat är den som gör att man kan ta med alla karaktärer istället för bara tre. Det blir mycket mer levande när man vandrar runt, och man missar inte heller en massa interaktioner.

Vill man inte ha det för lätt får man balansera upp med andra moddar.

Den här gillade jag, hoppas den finns i larians interna bibliotek och inte behöver sideloadas

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TotalF:

Tack för tipsen!!

Den här gillade jag, hoppas den finns i larians interna bibliotek och inte behöver sideloadas

Japp, det finns en i det interna, men den på Nexus tyckte jag var bättre. Kommer inte ihåg vad de hette, men de är högt upp på topplistan.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Japp, det finns en i det interna, men den på Nexus tyckte jag var bättre. Kommer inte ihåg vad de hette, men de är högt upp på topplistan.

Har aldrig moddat något spel. Tycker allt jag läser på nexus om hur moddar ska installeras är rätt confusing tbh (vilket var varför jag ville använda larians interna mod manager i spelet).

Men jag kanske har fel och det i själva verket är supertrivialt att använda nexus mods?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TotalF:

Har aldrig moddat något spel. Tycker allt jag läser på nexus om hur moddar ska installeras är rätt confusing tbh (vilket var varför jag ville använda larians interna mod manager i spelet).

Men jag kanske har fel och det i själva verket är supertrivialt att använda nexus mods?

Mitt emellan skulle jag säga, för BG3 åtminstone. Det är nog enklare med den i spelet, men de allra flesta BG3-moddarna har två steg i att installeras:
1) Kolla vilka andra mods de kräver, om några
2) Ladda ner och installera modden och de som den kräver (bara ladda ner filen och köra den med modhanteraren, BG3ModManager rekommenderas starkt där)

För vissa andra spel kan det vara klart mera bök att kopiera filer på rätt plats. Hjälpte en kompis modda Cyberpunk och där var det 2-3 olika mod-frameworks som krävde manuell installation innan han kunde köra alla mods han ville.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mitt emellan skulle jag säga, för BG3 åtminstone. Det är nog enklare med den i spelet, men de allra flesta BG3-moddarna har två steg i att installeras:
1) Kolla vilka andra mods de kräver, om några
2) Ladda ner och installera modden och de som den kräver (bara ladda ner filen och köra den med modhanteraren, BG3ModManager rekommenderas starkt där)

För vissa andra spel kan det vara klart mera bök att kopiera filer på rätt plats. Hjälpte en kompis modda Cyberpunk och där var det 2-3 olika mod-frameworks som krävde manuell installation innan han kunde köra alla mods han ville.

Okay, kanske borde pröva det - ser ju ut som en del intressanta mods kräver att man går utanför larians inhägnad. Tack för infon

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TotalF:

Okay, kanske borde pröva det - ser ju ut som en del intressanta mods kräver att man går utanför larians inhägnad. Tack för infon

BG3 Mod Manager är ganska enkel att använda, men det är en del klickande man behöver göra så kan vara bra att läsa på lite innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns mängder med moddar i larians egna, sålart lär det finnas fler på Nexus. Men man klarar sig bra på det som finns inbyggt.

När det kommer till Nexus, så är det inte jättesvårt, men lite pill kan det vara. Jag har inte moddat många spel. Men Cyberpunk är ett av dom. Och ja, det kan vara att en specifik mod man vill ha, kräver 3st andra för att det ska funka. Dock så står det alltid vilka som behövs och man länkas till det som behövs.

Men i princip så kommer modden i dom mappar den ska ligga i. Typ i mappen "bin" eller "mod" osv. Vissa säger att det bara är "drag and drop" så funkar det, inte för mig. Jag har manuellt fått lägga alla filer i mapparna dom ska vara i. Så det tar sin lilla tid då.

Men har aldrig haft några problem.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]