Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Finns det nån lämplig laptop för ändamålet? Ny som begagnad.

MacBook Air 15" M2:
https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Air-15-2023-M2-re...

Du kan även dualboota till Linux på Mac (M1/M2):
https://asahilinux.org/fedora/#device-support

Vill du fortfarande ha en fot i Windows, så hade jag valt att kolla in Framework:
https://frame.work

Har alltid gillat både Lenovo Thinkpad samt Dell XPS, men Thinkpads har tyvärr ofta väldigt tråkiga skärmar samt obefintligt ljud. De känns mer byggda för att vara dockade 24/7. Dell känns också lite vilsna på senare tid, då AI verkar viktigare än användbara tangentbord. Dock något som mest drabbat Ultrabooks med 13-14"-skärmar.

Ang. videoredigering, så körde jag ett tag med Filmora i Windows, då det var väldigt snällt mot systemet:
https://filmora.wondershare.com

Även DaVinci Resolve kan rulla på fint på en enklare laptop genom aggressiva proxy-inställningar.

Brukar alltid kolla recensionerna på https://www.notebookcheck.net där allt under 80% i betyg bör undvikas. Gillar att de testar färgrymd, ljudnivå samt läs/skriv till SD-minnen (något som tyvärr många laptops saknar numera).

Edit:
Själv har jag en MacBook Pro 14 M1 Pro vid sidan om min Dell XPS 13 (2019):
https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Pro-14-2021-M1-Pr...

Permalänk
Medlem

Tack för svar även om jag tog bort denna del av inlägget. Tänkte att det blev lite väl OT så planerar skapa en ny tråd för just köpråd.

Skrivet av walkir:

Det är absolut ett alternativ men känner att det är dumt att betala priset för en MacBook (även om hårdvaran är bra) för att endast använda macOS som "stöttepelare". På andra laptops kan jag även välja mellan många distros medan jag begränsas till en på Mac.

Skrivet av walkir:

Vill du fortfarande ha en fot i Windows, så hade jag valt att kolla in Framework:
https://frame.work

Har alltid gillat både Lenovo Thinkpad samt Dell XPS, men Thinkpads har tyvärr ofta väldigt tråkiga skärmar samt obefintligt ljud. De känns mer byggda för att vara dockade 24/7. Dell känns också lite vilsna på senare tid, då AI verkar viktigare än användbara tangentbord. Dock något som mest drabbat Ultrabooks med 13-14"-skärmar.

Gillar Framework men det är tyvärr för dyrt.

Man kan ju välja bättre skärm hos Lenovo (beroende på vad man kallar bättre skärm då) men ska man köpa begagnad är det kanske det sämre man får. Ljudet har jag ingen aning om så det stämmer säkert. Tråkigt med dåligt ljud men det beror på vad man kompromissar med om man väljer en med fokus på ljud och bild, om det innebär sämre prestanda kanske det är bättre med headset.

Skrivet av walkir:

Ang. videoredigering, så körde jag ett tag med Filmora i Windows, då det var väldigt snällt mot systemet:
https://filmora.wondershare.com

Även DaVinci Resolve kan rulla på fint på en enklare laptop genom aggressiva proxy-inställningar.

Tack för tipsen!

Skrivet av walkir:

Brukar alltid kolla recensionerna på https://www.notebookcheck.net där allt under 80% i betyg bör undvikas. Gillar att de testar färgrymd, ljudnivå samt läs/skriv till SD-minnen (något som tyvärr många laptops saknar numera).

Tack, ska kika där.

Skrivet av walkir:

Edit:
Själv har jag en MacBook Pro 14 M1 Pro vid sidan om min Dell XPS 13 (2019):
https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Pro-14-2021-M1-Pr...

Dell XPS ser tjugsiga ut men tycker ThinkPads ofta är så generösa med portar, mycket snack om tangentbordet och så den där trackpointen. Fast XPS brukar ju annars få bra omdöme avseende skärm och ljud, inget som direkt nämns hos ThinkPad. Fast vet att det finns bättre och sämre skärmar till ThinkPads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fortfarande handlar det här inte om DIG utan vanliga svenssons som inte köper 700kr datorer och fixar till för att köra IP samtal...
Priset är inte det relevanta här utan vad den behövs för och jag anser att det är lyx om den inte fyller en funktion som en telefon inte kan göra. Nåja fler och fler byter från dator till telefon eller platta så där har vi beviset, för att inte tala om att mobilspel springer 8or runt resten av spelvärlden tillsammans...
https://swedroid.se/rapport-mobilspel-genererar-hogre-intakte...

Sen att vi svettiga nördar sitter och nördar järnet gör oss knappast till den stora massan. Du och jag kommer ha datorer om 20 år och resten av sweckarna...resten däremot kommer undra vad det är för något...

OK, så: Smartphonen är basenheten. Detta är den "godkända" levnadsstandardsenheten som man förväntas inneha och som är basen för allting.

Tack vare detta är en dator "lyx" även om den utgörs av en Pentium N-seriemaskin med 4 GB RAM och 128 GB eMMC om den används för sådant som en smartphone klarar (surfa på nätet, bankärenden, ordbehandling).

Att något är populärt (smartphone, mobilspel, McDonald's etc) innebär inte att det är bra eller att alternativen är "lyx". Fixeringen vid det ordet i form av att saker delas in mellan "behov" respektive "lyx" och att det senare i princip avser allt som inte är maximalt mainstream eller ingår i Maslows behovspyramid är ju närmast medeltida. Smartphonesamhället är i princip en version av Idiocracy.

"Vanliga svenssons" och deras smartphonepreferens samt dito för mobilspel innebär inte att dessa två ting är bra eller ens att det är en önskvärd avveckling (det är definitivt ingen utveckling att använda en smartphone - den digitala motsvarigheten till Aftonbladet).

Senaste PCn jag ropade hem rullar som mediacenter. IP-telefonerandet sköter jag från min huvudmaskin. Oavsett vilket är min inställning till smartphones och deras användare (inklusive de som försvarar/förespråkar/förklarar smartphonens överlägsenhet inom ramen för att vara maximalt mainstream/populär) av en natur som inte lämpar sig att skriva i forumet. Varje gång jag studerar detta med smartphones, vad de erbjuder, hur de säljs, vilka argument som används för dem skakar jag på huvudet och inser att det helt enkelt är en variant på samma tema som kvällstidningar en gång i tiden. Lättsmält för massorna, dock brukade inte argumenten då handla om att kvällstidningen var överlägsen dagstidningen eftersom den förstnämnda hade korta, lättfattliga artiklar med mycket bilder medan den sistnämnda var underlägsen för den hade långa artiklar och betydligt mindre bilder.

Marknadsandelar, "vanligt folk", populärt är inga parametrar jag använder för att bedöma produkter. Det spelar ingen roll hur många som spelar mobilspel, det innebär inte att spelen är bättre än det som finns för andra plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kollade in Trinity lite och såg att det bygger på KDE 3.

Håller faktiskt med om att många OS hade sin peak runt 2010. Ingen slump att Windows Embedded POSReady 2009 är ett av mina favoriter bland alla Windows-utgåvor. Det är lite av en mix av Windows XP och Windows 7.

Du kanske borde kolla in https://winclassic.net där de försöker få Windows 10/11 att bli mer som Windows 2000/XP.

Just nu känns det som att jag klamrar mig fast i äldsta tänkbara OS som möjlig. Vägrar uppgradera program såsom Photoshop CC som är lite av en rysk roulette beroende av vilken version av OS:et man kör. Gäller dock främst Windows där jag nu parkerat på Windows 10 LTSC 2019 tills datorn förbrukats helt.

Försökte länge även klamra mig fast i äldre Mac OS X-/macOS-versioner. Nu med Apple Silicon förbättras prestandan i OS:et däremot så mycket, att jag kan leva med förändringarna i UI:t.

Är dock smått tveksam till macOS 26 Tahoe just nu, även om iPadOS 26 rullar fint på min iPad Mini.

Avskyr för övrigt SaaS, utan vill själv kunna välja specifika versioner av mina mjukvaror.

Har en gammal laptop (Thinkpad X301) från 2009 med SSD och Windows 7. Känns befriande hur snabb den är med tidsenliga program jfm all bloat vi dränks av idag.

Just Windows 10 LTSC går att rekonstruera till 7an rätt så bra. Det finns även Reunion som är intressant där i form av total W7-makeover.

Rent generellt har jag stora problem med "smartphoneisering" av gränsnitt (predikningarna om smartphonens överlägsenhet hos "vanligt folk" ger mig högt blodtryck) och det är därför jag finner macOS, Windows 8.x/10 och 11 "stock" ögonblödande fula och frustrerande (ja, jag finner både Android och iOS vara bedrövliga system och ren perversion vilket även inkluderar förespråkarna för dessa).

Ett "smartphoniserat" GUI drar ned effektiviteten och innebär en massa extra klickanden jämfört med ett korrekt implementerat gränsnitt där man kommer direkt dit man skall (modell klicka på startmenyn, inställningar, typ av inställning). Inställningsraden i Mac OS 8/9 är ett bra exempel på en exceptionellt lyckad lösning för snabbinställningar.

Min preferens för XP/7, Mac OS 8/9, Mac OS X, Linux (KDE, TDE, XFCE) beror på att det är effektiva system, saker blir gjorda snabbt och smidigt, dessutom trivs man som användare eftersom det är elegant utformat. Man behöver inte gräva runt, saker finns där man förväntar sig och ligger ett-två klick bort (eller så kör man terminalen).

Som verktyg betraktat har jag kommit fram till att jag helt enkelt sparar mycket tid med dessa system och gränsnitt jämfört med macOS och Windows 11.

Adobe är ett bolag jag har blandade känslor för. Deras program under perioden 1988-2012 var mycket bra rent generellt och man får saker gjorda på ett utmärkt sätt med dem. CC däremot verkar mer vara ett hysteriskt licenspollande tröskverk som dessutom har en massa synpunkter på vilket operativsystem man har, vilken utgåva man har, hur den är konfigurerad OCH ovanpå allt: ständiga uppdateringar, alltså en liten tamagotchi man måste pyssla om istället för en mjukvara som man installerar och sedan finns den där, redo för användning när man dubbelklickar.

I den dystopiska (av en del förespråkade) smartphoneframtiden är dock allting SaaS och dagens uppdatering som måste in först innan man kan använda enheten är standard. Till slut har vi antagligen ordbehandlare där man även får betala för varje nytt dokument som skapas. Proprietära filformat naturligtvis så man inte kommer åt sina filer om man inte betalar. Ransomware är ett bra koncept tydligen.

Det är en framtid som gör att jag hellre ser atomkriget bli framtiden för det agerar då mer som en skärseld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

OK, så: Smartphonen är basenheten. Detta är den "godkända" levnadsstandardsenheten som man förväntas inneha och som är basen för allting.

Tack vare detta är en dator "lyx" även om den utgörs av en Pentium N-seriemaskin med 4 GB RAM och 128 GB eMMC om den används för sådant som en smartphone klarar (surfa på nätet, bankärenden, ordbehandling).

Att något är populärt (smartphone, mobilspel, McDonald's etc) innebär inte att det är bra eller att alternativen är "lyx". Fixeringen vid det ordet i form av att saker delas in mellan "behov" respektive "lyx" och att det senare i princip avser allt som inte är maximalt mainstream eller ingår i Maslows behovspyramid är ju närmast medeltida. Smartphonesamhället är i princip en version av Idiocracy.

"Vanliga svenssons" och deras smartphonepreferens samt dito för mobilspel innebär inte att dessa två ting är bra eller ens att det är en önskvärd avveckling (det är definitivt ingen utveckling att använda en smartphone - den digitala motsvarigheten till Aftonbladet).

Senaste PCn jag ropade hem rullar som mediacenter. IP-telefonerandet sköter jag från min huvudmaskin. Oavsett vilket är min inställning till smartphones och deras användare (inklusive de som försvarar/förespråkar/förklarar smartphonens överlägsenhet inom ramen för att vara maximalt mainstream/populär) av en natur som inte lämpar sig att skriva i forumet. Varje gång jag studerar detta med smartphones, vad de erbjuder, hur de säljs, vilka argument som används för dem skakar jag på huvudet och inser att det helt enkelt är en variant på samma tema som kvällstidningar en gång i tiden. Lättsmält för massorna, dock brukade inte argumenten då handla om att kvällstidningen var överlägsen dagstidningen eftersom den förstnämnda hade korta, lättfattliga artiklar med mycket bilder medan den sistnämnda var underlägsen för den hade långa artiklar och betydligt mindre bilder.

Marknadsandelar, "vanligt folk", populärt är inga parametrar jag använder för att bedöma produkter. Det spelar ingen roll hur många som spelar mobilspel, det innebär inte att spelen är bättre än det som finns för andra plattformar.

En telefon MÅSTE du ha idag en dator behöver du inte, så ja den är lyx även om det är en gammal C64. Vad det är är irrelevant det är inget du behöver.

Det är populärt för att folk måste ha en idag. Om det är bra eller dåligt är helt irrelevant, du måste ha en telefon.

Smartphones har gjort det lätt och enkelt för människor vilket alla livsformer strävar efter för att effektivare nyttja sina resurser inget konstigt.
Så du gillar inte smartphones för att dom är enkla? Enkelhet är drivkraften bakom det mesta vi gör, det ska vara enkelt.

Vad jag tycker om smartphones är nog ganska samma sak som du men vad vi tycker är ganska irrelevant det också.

Det vi diskuterar ÄR den stora massan och både du och jag gör saker som andra skakar åt huvudet åt beroende på deras intresse. Så vi själva består av den stora massan i de flesta fall folk ser på oss utifrån deras perspektiv.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En telefon MÅSTE du ha idag en dator behöver du inte, så ja den är lyx även om det är en gammal C64. Vad det är är irrelevant det är inget du behöver.

Nej JAG måste inte ha en telefon idag.
Jag KAN logga in på banken via datorn och en dosa och genomföra transaktioner inklusive köpa tåg- och flygbiljetter.
Ska jag någonstans så går eller cyklar jag normalt, ska jag storhandla blir det cykel och cykelkärra.

Att jag ändå valt att använda mobilt bankID och en eller annan app är för att det är enklare, inte för att det är ett måste.
Det kan emellanåt gå dagar, ibland upp till ett par veckor utan att jag bryr mig om att ens titta på telefonen, i synnerlighet när jag är ledig.
Så nej telefonen är inget MÅSTE, bara oftast den bekvämaste lösningen.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Nej JAG måste inte ha en telefon idag.
Jag KAN logga in på banken via datorn och en dosa och genomföra transaktioner inklusive köpa tåg- och flygbiljetter.
Ska jag någonstans så går eller cyklar jag normalt, ska jag storhandla blir det cykel och cykelkärra.

Att jag ändå valt att använda mobilt bankID och en eller annan app är för att det är enklare, inte för att det är ett måste.
Det kan emellanåt gå dagar, ibland upp till ett par veckor utan att jag bryr mig om att ens titta på telefonen, i synnerlighet när jag är ledig.
Så nej telefonen är inget MÅSTE, bara oftast den bekvämaste lösningen.

Försök att identifiera dig idag på banker eller andra ställen så kan det bli en del problem utan telefon. De flesta gör annat i sitt liv än att köpa flyg och tågbiljetter.
Det GÅR men det är ett rent helvete utan rent ut sagt, ja jag har testat, gick ett par månader innan jag bara tänke:"ahhh fuck it" får bli bank ID ändå.

Jag kör alltid dosa på banken, förutom när jag behöver gå in på banken när jag är ute någonstans. Det är inget problem det är andra ställen du behöver bank ID.

Men jag hatar bank ID innerligt och att det behövs ÖVERALLT idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Försök att identifiera dig idag på banker eller andra ställen så kan det bli en del problem utan telefon. De flesta gör annat i sitt liv än att köpa flyg och tågbiljetter.
Det GÅR men det är ett rent helvete utan rent ut sagt, ja jag har testat, gick ett par månader innan jag bara tänke:"ahhh fuck it" får bli bank ID ändå.

Jag kör alltid dosa på banken, förutom när jag behöver gå in på banken när jag är ute någonstans. Det är inget problem det är andra ställen du behöver bank ID.

Men jag hatar bank ID innerligt och att det behövs ÖVERALLT idag.

för några månader sedan blev det fel med en betalning, (dubbeldragning), av någon anledning valde företaget att skicka en uttagsavi, inga problem att sätta in den på Swedbank med identifiering via nationellt ID-kort.

Så sent som i torsdags hjälpte jag min svärmor på SE-banken, det var ingen som ifrågasatte hennes nationella ID-kort heller, ja min svärmor envisas dessutom fortfarande att betala alla räkingar via bankgiro-blanketter hon skickar in till banken via posten, det fungerar också.

Jag har inte provat själv, men på bussarna går det att betala med betal/kreditkort enligt äldsta grabben även om det är billigare och enklare via appen.
Så ja, det finns mer än att bara köpa tåg- och flygbiljetter att göra här i livet, det är vi helt överens om, däremot inte om att telefon är ett absolut måste.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är populärt för att folk måste ha en idag. Om det är bra eller dåligt är helt irrelevant, du måste ha en telefon.

Smartphones har gjort det lätt och enkelt för människor vilket alla livsformer strävar efter för att effektivare nyttja sina resurser inget konstigt.
Så du gillar inte smartphones för att dom är enkla? Enkelhet är drivkraften bakom det mesta vi gör, det ska vara enkelt.

Vad jag tycker om smartphones är nog ganska samma sak som du men vad vi tycker är ganska irrelevant det också.

Det vi diskuterar ÄR den stora massan och både du och jag gör saker som andra skakar åt huvudet åt beroende på deras intresse. Så vi själva består av den stora massan i de flesta fall folk ser på oss utifrån deras perspektiv.

Om du kan förklara vad man "behöver" och hur det kan komma sig att allting är "lyx" om det faller utanför den här "behöver"-ramen vore det intressant.

Människan behöver luft, vatten och föda för att överleva. Stenåldern uppfyllde dessa behov, sedan kan man lägga till kläder och värme (en brasa) men faktum kvarstår. Smartphones är ingenting människan behöver för överlevnad, samma gäller dator.

Att "lyx" utgörs av allting som inte "behövs" enligt någon mall gör att detta ord förlorar mening och blir ett irritationsmoment. Det finns "lyxdatorer" (modell maxad burk med 5090, 128 GB RAM, 8 TB SSD, dubbla 4K-skärmar) men att det är en dator i generisk term som är "lyx" och det enbart för att man enligt någon mall inte "behöver" den för basal överlevnad blir ju tämligen orimligt och ologiskt. Det innebär bokstavligen att en "lyxvara" kan vara något som man får gratis och kostar bussbiljetten för att hämta den.

Att smartphones är "enkla" och att denna "enkelhet" gör dem till "bättre" enheter är ungefär som att hävda att en biljettautomat är bättre än en smartphone för den är ännu enklare för ändamålet "att skaffa en biljett". "Enkelheten" har också allvarliga begränsningar och gäller i princip enbart om man använder smartphonen för lite enkla appar, ta lite bilder, ladda upp till molnet och använda BankID ibland. Så fort man går utanför denna ram upphör "enkelheten" och ersätts av komplikationer.

Det "behov" jag ser för en smartphone (BankID, plånbok) och basbommunikation kan lätt klaras med en dito för 1000 kronor. Vill man slå på stort kan man köpa en iPhone SE och den uppfyller behovet utan problem tills BankID inte längre fungerar.

Jag utgår förövrigt från att en bil är en "lyxvara" också och att det är det faktum att det tekniska föremålet är en "bil" och således har fyra hjul, ratt, motor och säten som avgör saken. Även om bilen är en Opel Corsa -90 är det "lyx" eftersom det är en bil helt enkelt.

Vad den "stora massan" förstår av teknologi påverkar inte den objektiva verkligheten och en smartphone blir inte bättre än en dator ens om varenda människa på hela planeten har två stycken var och antalet datorer uppgår till 100 000 globalt.

En Lenovo IdeaPad 1 blir förövrigt inte en "lyxdator" enligt någon definition där den står i butiken med nedsatt pris 799 kronor.

Om "vanligt folk" har för sig att Android/iOS är "bättre" operativsystem än allt annat eftersom det finns en påstådd "enkelhet" och att det är "enkelheten" (funktionsbegränsningarna, nedlåsningar) som gör detta kan jag enbart beklaga å "vanligt folks" vägnar.

Att börja arbeta sig runt artificiella begränsningar för att kopiera filer till ett USB-minne och annat är knappast "enkelhet". Likaså är det inte "enkelhet" att tvingas använda molnlagring eftersom enhetens tillverkare anser att man skall det och stryper alternativen. Ej heller är det "enklare" att tvingas gräva djupt i inställningarna för att kunna installera mjukvara utanför den monopoliserade butiken (eller hacka enheten för detta).

Om sedan "vanligt folk" inte går utanför den av Apple/Google/OEM/Operatör definierade ramen ändrar inte på faktum.

Vad "vanligt folk" anser om någonting har ingen koppling till huruvida detta någonting är bra eller ej. Allt går att sälja med mördande reklam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

för några månader sedan blev det fel med en betalning, (dubbeldragning), av någon anledning valde företaget att skicka en uttagsavi, inga problem att sätta in den på Swedbank med identifiering via nationellt ID-kort.

Så sent som i torsdags hjälpte jag min svärmor på SE-banken, det var ingen som ifrågasatte hennes nationella ID-kort heller, ja min svärmor envisas dessutom fortfarande att betala alla räkingar via bankgiro-blanketter hon skickar in till banken via posten, det fungerar också.

Jag har inte provat själv, men på bussarna går det att betala med betal/kreditkort enligt äldsta grabben även om det är billigare och enklare via appen.
Så ja, det finns mer än att bara köpa tåg- och flygbiljetter att göra här i livet, det är vi helt överens om, däremot inte om att telefon är ett absolut måste.

Så det gick visst att göra 3 saker till, finns dessvärre mer än så i världen.

Skrivet av ROGBear:

Om du kan förklara vad man "behöver" och hur det kan komma sig att allting är "lyx" om det faller utanför den här "behöver"-ramen vore det intressant.

Människan behöver luft, vatten och föda för att överleva. Stenåldern uppfyllde dessa behov, sedan kan man lägga till kläder och värme (en brasa) men faktum kvarstår. Smartphones är ingenting människan behöver för överlevnad, samma gäller dator.

Att "lyx" utgörs av allting som inte "behövs" enligt någon mall gör att detta ord förlorar mening och blir ett irritationsmoment. Det finns "lyxdatorer" (modell maxad burk med 5090, 128 GB RAM, 8 TB SSD, dubbla 4K-skärmar) men att det är en dator i generisk term som är "lyx" och det enbart för att man enligt någon mall inte "behöver" den för basal överlevnad blir ju tämligen orimligt och ologiskt. Det innebär bokstavligen att en "lyxvara" kan vara något som man får gratis och kostar bussbiljetten för att hämta den.

Att smartphones är "enkla" och att denna "enkelhet" gör dem till "bättre" enheter är ungefär som att hävda att en biljettautomat är bättre än en smartphone för den är ännu enklare för ändamålet "att skaffa en biljett". "Enkelheten" har också allvarliga begränsningar och gäller i princip enbart om man använder smartphonen för lite enkla appar, ta lite bilder, ladda upp till molnet och använda BankID ibland. Så fort man går utanför denna ram upphör "enkelheten" och ersätts av komplikationer.

Det "behov" jag ser för en smartphone (BankID, plånbok) och basbommunikation kan lätt klaras med en dito för 1000 kronor. Vill man slå på stort kan man köpa en iPhone SE och den uppfyller behovet utan problem tills BankID inte längre fungerar.

Jag utgår förövrigt från att en bil är en "lyxvara" också och att det är det faktum att det tekniska föremålet är en "bil" och således har fyra hjul, ratt, motor och säten som avgör saken. Även om bilen är en Opel Corsa -90 är det "lyx" eftersom det är en bil helt enkelt.

Vad den "stora massan" förstår av teknologi påverkar inte den objektiva verkligheten och en smartphone blir inte bättre än en dator ens om varenda människa på hela planeten har två stycken var och antalet datorer uppgår till 100 000 globalt.

En Lenovo IdeaPad 1 blir förövrigt inte en "lyxdator" enligt någon definition där den står i butiken med nedsatt pris 799 kronor.

Om "vanligt folk" har för sig att Android/iOS är "bättre" operativsystem än allt annat eftersom det finns en påstådd "enkelhet" och att det är "enkelheten" (funktionsbegränsningarna, nedlåsningar) som gör detta kan jag enbart beklaga å "vanligt folks" vägnar.

Att börja arbeta sig runt artificiella begränsningar för att kopiera filer till ett USB-minne och annat är knappast "enkelhet". Likaså är det inte "enkelhet" att tvingas använda molnlagring eftersom enhetens tillverkare anser att man skall det och stryper alternativen. Ej heller är det "enklare" att tvingas gräva djupt i inställningarna för att kunna installera mjukvara utanför den monopoliserade butiken (eller hacka enheten för detta).

Om sedan "vanligt folk" inte går utanför den av Apple/Google/OEM/Operatör definierade ramen ändrar inte på faktum.

Vad "vanligt folk" anser om någonting har ingen koppling till huruvida detta någonting är bra eller ej. Allt går att sälja med mördande reklam...

Du verkar ha tappat det helt från vad denna tråd handlar om.

Du verkar ha varit med om en del tuffa saker kopplade till teknologins utveckling och har nog upplevt en del hemska saker. Du verkar genuint irriterad och arg över vad en främling på internet anser om en vissa sak.

Tråkigt att se dig sjunka till sandlåde nivå PGA dina starka känslor för detta.

Smartphone är inte bäst men en av de största framstegen för "svenssons" sedan datorn i form av att kunna "vara med" mer på det mesta.

Ska vi gå tillbaka till sandlådan så har du rätt om att man bara behöver vatten mat och tak över huvudet men det handlar inte denna tråd om dessvärre.

Priset avser inte vad som är lyx eller inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med telefonen är att den nästan inte är bra på något förutom att vara bärbar. Rent användningsmässigt är den sämst på allt, den är en kompromiss i allt.
Tänk om din arbetsplats skulle säga att ni bara skall jobba på telefonen hädanefter. Jag misstänker att rätt många skulle få en sämre upplevelse då.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Problemet med telefonen är att den nästan inte är bra på något förutom att vara bärbar. Rent användningsmässigt är den sämst på allt, den är en kompromiss i allt.
Tänk om din arbetsplats skulle säga att ni bara skall jobba på telefonen hädanefter. Jag misstänker att rätt många skulle få en sämre upplevelse då.

Bärbarheten är också telefonens största fördel. Och ärligt talat är det uppenbart att den är bra för informationskonsumtion och OK för många vardagliga uppgifter man stöter på. Det finns en tröskel över vilken en dator är ett bättre verktyg - vilket är varför man i de flesta fall ser datorer på företag - men det finns också en orsak varför de flesta som bara har råd med endera enheten köper en telefon och inte en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du verkar ha tappat det helt från vad denna tråd handlar om.

Den här tråden har blivit en ämnesflykt som inte längre handlar om vad TS frågade om. Frågan var om "Svensson" skulle klara sig med Linux. Nu har det blivit krig om "Svensson" skulle klara sig med bara en mobil istället för en dator (vilket jag håller med dig om). Generaliserar man om något får man alltid mothugg från någon som inte dela samma världsbild, och sen blir det "bråk".

Känns som Linuxdelen här på forumet borde modereras bättre så vi slipper dessa bråk. Det är bara tråkigt att läsa om.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Den här tråden har blivit en ämnesflykt som inte längre handlar om vad TS frågade om. Frågan var om "Svensson" skulle klara sig med Linux. Nu har det blivit krig om "Svensson" skulle klara sig med bara en mobil istället för en dator (vilket jag håller med dig om). Generaliserar man om något får man alltid mothugg från någon som inte dela samma världsbild, och sen blir det "bråk".

Känns som Linuxdelen här på forumet borde modereras bättre så vi slipper dessa bråk. Det är bara tråkigt att läsa om.

Ja, jag kände att det började röra sig lite bort från ämnet ganska snabbt så då kände jag att tråden kunde få leva vidare på egen hand 🙂. Får starta en tråd som inte berör Linux nästa gång 😉.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så det gick visst att göra 3 saker till, finns dessvärre mer än så i världen.

Utan telefon kan jag göra lite mer än bara tre saker till...
Jag kan köpa livsmedel, kläder, hygienartiklar, välja att handla i butik eller online, sköta mina bankaffärer, få sjukvård, fotografera och filma och en hel del saker därtill, jag kan till och med gå ut i skogen och plocka svamp och bär.
Jag skulle kunna räkna upp en mängd saker till, men jag misstänker att det vore meningslöst.

Nu över till den verkliga frågan, operativsystem för en Svensson.
Ja det tycker jag nog att det kan vara, med undantag för vissa spel eller specialprogram.
Jag började med RedHat under sena 90-talet, gick vidare till Mandrake som jag gillade bättre.
När Mandrake blev till Mandriva gillade jag det inte alls utan började distrohoppa en hel del tills jag fastnade i Debian där jag är kvar än idag, förutom på ena datorn där jag valt att använda CentOS för det bättre stödet för DaVinci Resolve.

Linux fungerar generellt bra men självklart annorlunda mot Windows eller Mac.
Det mesta fungerar bra och även om jag ofta tycker saker är lättare att göra i terminalen är den mycket sällan ett krav för att installera/avinstallera program eller sköta uppdateringar.
Ofta går det att, precis som för Windowsprogram, hämta linuxprogram som inte finns i programhanteraren hos tillverkaren om den stödjer distributionen eller som flatpak och installera via ett grafiskt gränssnitt som t.ex. distributionens programhanterare, Disovery eller Easy Flatpak eller...
ja ett flertal olika lite beroende på distribution samt tycke och smak.

Ett inte helt ovanligt problem som tas upp, även här i tråden, är just DaVinci Resolve och att använda h.264/h.265 för video och AAC för ljud.
Anledningen till att det fungerar i Windows och Mac men inte i linuxbaserade system ligger i licenskraven för codecarna.
Codecarna äf fria att använda i icke-kommersiell programvara, dit räknas inte Resolve. För Windows och Mac har Microsoft och Apple valt att betala för licensen och lägga in den i operativsystemen, därför kan Resolve använda codecarna där.

Till linuxbaserade system finns det ett flertal icke-kommersiella program som kan använda den kostnadsfria versionen av licensen, t.ex. FFMPEG,VLC, ShutterEncoder och KDEnlive.
Så för att använda Resolve under Linux behöver videor komprimerade i h.264/h.265 med AAC-ljud konverteras till t.ex. ProRes+PCM eller någon annan fungerande kombination före redigering och efter rendering för att sedan komprimeras om i ett icke-kommersiellt program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Bråk och bråk, lite heta känslor bara från vissa och det är en diskussion men vissa blir väldigt känslomässiga ibland på dessa forum.
Angående svensson operativsystem är nog iphones OS det som startade allt och ALLA kunde använda telefoner på ett helt annat sätt.

Skrivet av Johan_G3:

Utan telefon kan jag göra lite mer än bara tre saker till...
Jag kan köpa livsmedel, kläder, hygienartiklar, välja att handla i butik eller online, sköta mina bankaffärer, få sjukvård, fotografera och filma och en hel del saker därtill, jag kan till och med gå ut i skogen och plocka svamp och bär.
Jag skulle kunna räkna upp en mängd saker till, men jag misstänker att det vore meningslöst.

Nu över till den verkliga frågan, operativsystem för en Svensson.
Ja det tycker jag nog att det kan vara, med undantag för vissa spel eller specialprogram.
Jag började med RedHat under sena 90-talet, gick vidare till Mandrake som jag gillade bättre.
När Mandrake blev till Mandriva gillade jag det inte alls utan började distrohoppa en hel del tills jag fastnade i Debian där jag är kvar än idag, förutom på ena datorn där jag valt att använda CentOS för det bättre stödet för DaVinci Resolve.

Linux fungerar generellt bra men självklart annorlunda mot Windows eller Mac.
Det mesta fungerar bra och även om jag ofta tycker saker är lättare att göra i terminalen är den mycket sällan ett krav för att installera/avinstallera program eller sköta uppdateringar.
Ofta går det att, precis som för Windowsprogram, hämta linuxprogram som inte finns i programhanteraren hos tillverkaren om den stödjer distributionen eller som flatpak och installera via ett grafiskt gränssnitt som t.ex. distributionens programhanterare, Disovery eller Easy Flatpak eller...
ja ett flertal olika lite beroende på distribution samt tycke och smak.

Ett inte helt ovanligt problem som tas upp, även här i tråden, är just DaVinci Resolve och att använda h.264/h.265 för video och AAC för ljud.
Anledningen till att det fungerar i Windows och Mac men inte i linuxbaserade system ligger i licenskraven för codecarna.
Codecarna äf fria att använda i icke-kommersiell programvara, dit räknas inte Resolve. För Windows och Mac har Microsoft och Apple valt att betala för licensen och lägga in den i operativsystemen, därför kan Resolve använda codecarna där.

Till linuxbaserade system finns det ett flertal icke-kommersiella program som kan använda den kostnadsfria versionen av licensen, t.ex. FFMPEG,VLC, ShutterEncoder och KDEnlive.
Så för att använda Resolve under Linux behöver videor komprimerade i h.264/h.265 med AAC-ljud konverteras till t.ex. ProRes+PCM eller någon annan fungerande kombination före redigering och efter rendering för att sedan komprimeras om i ett icke-kommersiellt program.

Man kan nog göra det mesta men det kan bli oerhört krångligt och jag vet inte någon som idag "klarar" sig utan bankid och då är jag en står motståndare mot just bankid och försökte klara mig utan det.
Du kan göra det mesta utan bankid men vissa saker blir så bökiga att det knappt är värt det.

Berätta det där för valfri svensson så kommer han undra vad du pratar om och fortsätta med sin iphone, han klickar på ladda upp i youtube appen så är det klart, svårare än så vill inte svensson ha det.
Vi här kan hålla på sådär att hoppa distros och ha oss men INGEN svensson vet ens vad det är eller innebär.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Kanske en dum fråga, men är det inte möjligt att helt enkelt betala för dessa codecs och sen låta valfritt program använda dem? När jag köpte min första Raspberry Pi har jag för mig att jag köpte licens för något av MPEG-formaten…

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens debatten om telefon kontra dator. Många använder mest telefon idag men självklart använder många fortfarande dator och lär säkert göra över lång tid framöver. Antar att det är svårt att specificera vad en "Svensson" är, för om man menar att Svensson bara använder en telefon så tror man att majoriteten av Svenssons är helt otekniska eller fattiga? För jag vill påstå att många har en dator idag utöver sin telefon även om de inte är supertekniska eller ens använda den ofta. Därmed inte sagt att telefonen har tagit större och större plats, och snarare för några få har den helt ersatt datorn. Hur många går inte i skolan och har inte en dator? Känns som man går en stor del av sitt liv i skolan och det har väl inte blivit mindre skärmar på den tiden. Så yngre generationer är nog mer tekniska är äldre generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bärbarheten är också telefonens största fördel. Och ärligt talat är det uppenbart att den är bra för informationskonsumtion och OK för många vardagliga uppgifter man stöter på. Det finns en tröskel över vilken en dator är ett bättre verktyg - vilket är varför man i de flesta fall ser datorer på företag - men det finns också en orsak varför de flesta som bara har råd med endera enheten köper en telefon och inte en dator.

Bärbarheten är telefonens ENDA fördel, datorn är mycket bättre på allt annat. Det är dock tydligt att folk värderar bärbarhet över allt annat.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Bärbarheten är telefonens ENDA fördel, datorn är mycket bättre på allt annat. Det är dock tydligt att folk värderar bärbarhet över allt annat.

Det stämmer inte överens med min observation. För de äldre i min familj så har dom aldrig riktigt lärt sig hur dom använder en dator medans dom lärt sig mobiler och läsplattor nästan direkt. Jag gör därför antagandet att mobiler är mer intuitiva för somliga personer och därför använder dom hellre dessa.

Lustigt nog så kom jag även att tänka på min kusin i övre tonåren. Han brydde inte sig om att hans gaming PC var trasig i två månader medans hans mobil är mer eller mindre fastlimmad i handen.

Även min sambo använder enbart mobilen och då är hon t o m utvecklare och använder Linux som daily driver. Jag måste alltid pusha henne för att komma till min dator när vi exempelvis ska boka resor för att jag känner klaustrofobi(överdrift) när jag ska boka saker på mobilen.

För att skriva något som hör till ämnet också, så tror jag att många hade klarat sig utmärkt med exempelvis Ubuntu på sin dator om dom också har en mobil för BankID.

Extra anekdot
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag tror det är tillgängligheten som många är ute efter.

Visst är en datorn bättre till mycket, men själv har jag övergivit stationära monster sedan länge.

Har samtidigt dumförklarat mig själv när jag försökt arbeta med kalkylark för tidrapportering på en mobiltelefon. Men efteråt varit lite stolt när jag lyckats med bedriften.

Tycker faktiskt att Samsung DeX visat hur en mobiltelefon faktiskt kan ersätta en dator i vissa avseenden, tillsammans med mus och tangentbord.

Min iPad Mini med iPadOS 26 (beta 6) har nu även äntligen fått "riktig" fönsterhantering, där gränsen mellan dator och platta suddats ut ytterligare.

Försökte ett tag ersätta min laptop helt med en iPad Pro, men vid mitt senaste försök var OS:et inte redo. Men nu med iPadOS 26, så kan det nog bli en verklighet.

Det är redan smått imponerande att se DaVinci Resolve, Photoshop, Illustrator samt Affinity-apparna att rulla native en iPad.

Själv ser jag fram emot att testa SideStore, StikDebug (JIT) och UTM igen.

Men ang. trådstarten i sig, så klarar jag av att göra det mesta mha enbart en webbläsare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har samtidigt dumförklarat mig själv när jag försökt arbeta med kalkylark för tidrapportering på en mobiltelefon. Men efteråt varit lite stolt när jag lyckats med bedriften.

Tycker faktiskt att Samsung DeX visat hur en mobiltelefon faktiskt kan ersätta en dator i vissa avseenden, tillsammans med mus och tangentbord.

Ja, jag har köpt en USB-C-hub och kopplar in min Galaxy-mobil i min 4K-skärm, med mus och tangentbord. Inte så dumt när man ska gå igenom semesterbilderna och radera och ha sig. Samsung Dex har ju varit med ett tag nu, får se hur det går med Android Desktop som Google verkar lägga mer fokus på nu. Och Dex lär väl merga med det mer eller mindre. Får se hur det blir. Saknar lite Linux on Dex som tanke. Har provat Termux och funderar på Dextop, men, kanske ska man bara avvakta ett år eller två.

Lade under semester upp lite data i ett excel-dokument på mobilen, över matinköp etc. Herregud. Det gick ju, men tog flera timmar kändes det som. Ladda ner från Icloud (till min Android), redigera utan fysiskt tangentbord etc.

Går ju även att exempelvis streama spel till mobilen, tror att om någon får till en bra desktop-experience, i 60fps på en 4K-skärm/TV så minskar behovet av dator för de flesta svenssons som inte spelar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave