Permalänk
Medlem

Fukt/vätska på m.2-kontakt

Råkade ut för något riktigt skumt: helt plötsligt kunde jag inte starta datorn (OS: Win10), utan blev kastad ut i BIOS istället. Efter lite letande märkte jag att OS-stickan inte hittades.
Nåväl, öppna upp datorn, dammsuga, plocka bort grafikkort och ta fram m.2-stickan. När jag väl fått ut den, ser jag pyttesmå vätskedroppar på kontakterna, och en aning också på långkanterna (mellan själva PCB:n och kyletiketten)!
Den helt luftkylda datorn har inte varit utsatt för vätskor, och ingenstans i övrigt såg jag heller någon fukt. Kondens? Föga troligt - datorn håller ju högre temperatur än rummet den är i, och varför skulle kondensen bara uppkomma precis där?
Moderkortet (MSI Meg X570 Unify) kom med tillhörande metallock/kylare för dess m.2-platser, och dessa är utrustade med thermal pads. Skulle det kunna vara dessa kuddars lim som på något vänster vandrat ner på själva stickan?

Jag rengjorde stickan med isopropanol och satte i den igen, och den har fungerat sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Råkade ut för något riktigt skumt: helt plötsligt kunde jag inte starta datorn (OS: Win10), utan blev kastad ut i BIOS istället. Efter lite letande märkte jag att OS-stickan inte hittades.
Nåväl, öppna upp datorn, dammsuga, plocka bort grafikkort och ta fram m.2-stickan. När jag väl fått ut den, ser jag pyttesmå vätskedroppar på kontakterna, och en aning också på långkanterna (mellan själva PCB:n och kyletiketten)!
Den helt luftkylda datorn har inte varit utsatt för vätskor, och ingenstans i övrigt såg jag heller någon fukt. Kondens? Föga troligt - datorn håller ju högre temperatur än rummet den är i, och varför skulle kondensen bara uppkomma precis där?
Moderkortet (MSI Meg X570 Unify) kom med tillhörande metallock/kylare för dess m.2-platser, och dessa är utrustade med thermal pads. Skulle det kunna vara dessa kuddars lim som på något vänster vandrat ner på själva stickan?

Jag rengjorde stickan med isopropanol och satte i den igen, och den har fungerat sedan dess.

Väldigt mystiskt när din luftkylda maskin skapar vätska.

Permalänk
Medlem

Inte nått barn/sambo/fru/man som spillt nått i datorn men vågar inte erkänna?

Eller inte så att du använder an AIO?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror på din teori om att det är från thermal pads. Har för mig att jag sett något liknande en gång, men är inte helt säker.
Kondens borde ju vara omöjligt som sagt. Och även OM du fått kondens i datorn så är den väl knappast långvarig, så det kan ju inte vara något gammalt (t ex från när du haft datorn utomhus för transport och tagit in den).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte nått barn/sambo/fru/man som spillt nått i datorn men vågar inte erkänna?

Eller inte så att du använder an AIO?

Öppen låda och ev. vätske-intag samtidigt..
funkar inte.
Men fint att det verkar ha löst sig riktigt magiskt, ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl låta som "svettande" värmeledande dynor, då dessa kan ge ifrån sig fett/olja om man har otur. Har sett detta med grafikkort, M.2-kylare på moderkort, spelkonsoler osv. Ofta om det är av lägre kvalité, men kan mycket väl hända med mer påkostade dynor.

Har däremot inte varit med om scenariot där det har läckt så pass att det täcker kontaktytor, men låter inte heller omöjligt, även om ganska ovanligt.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Gissar på olja från thermal pads