Permalänk
Medlem

Tack för peppen och hjälpen hörrni!! Kom precis hem från att ha inhandlat en USB-sticka, återkommer med uppdatering!

Permalänk
Medlem

Hjälpte tyvärr inte. FPSen är fortfarande väldigt låg på CS med låga settings, ligger i snitt mellan 65-90 kanske. Uppdaterat alla drivrutiner etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av heheosv:

Hjälpte tyvärr inte. FPSen är fortfarande väldigt låg på CS med låga settings, ligger i snitt mellan 65-90 kanske. Uppdaterat alla drivrutiner etc

Är din Samsung 840 ute ur bilden? Du kör bara med din 600XT ?

https://www.youtube.com/watch?v=kcwpJ1BKB6g

Om vi bara kollar snabbt på denna i början. 1080p LOW. Då ligger han oftast på 200fps+ och lägsta 1% ligger mer eller mindre på 115-120 fps. Flytet känns ok. Då har han en sämre CPU än dig också.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark för att kolla så din hårdvara presterar inom normala nivåer. Jag tror demo-versionen har tillgång till Time Spy-testet vilket är okej.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Läste bara lite snabbt, men har du bekräftat att din processor faktiskt körs i korrekt hastighet?
Tänker så du inte råkat ändra till något energisparläge eller så i bios så processorn körs i 2 ghz istället för att gå upp i turboläget till 4,8 ghz?

Core i5 10600 specifikation enligt intel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den gamla hårddisken är helt ute ur bilden, där är urplockad ur datorn och Windows 11 rullar nu på den nya SSDn!

Jag har kört 3DMark och den påvisar inget konstigt. Egentligen bara att min GPU levererar bra och att min CPU funkar helt okej. Inget som bör göra att FPSen är så låg som den är i spelen.

Testar minnena nu, ska kika så inte processorn har hamnat i något energisparläge när det är klart.

Tack återigen!

Permalänk
Medlem

Nyinstallerad så borde verkligen inte din dator varken droppa i fps eller lagga i menyn.
Du har inte råkat göra en miss i kylningen så vid belastning så ”throtthlar” datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller verkligen med dig. Temperaturen är inte så hög, så tänkte att det inte borde ha med det att göra. Men det kanske är nästa grej att testa om jag inte lyckas identifiera problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av heheosv:

Håller verkligen med dig. Temperaturen är inte så hög, så tänkte att det inte borde ha med det att göra. Men det kanske är nästa grej att testa om jag inte lyckas identifiera problemet

Alltså om du råkar ”ställa ner” prestandan kan det vara svårt att upptäcka. Lättast är att trycka DEL vid boot och gå in i bios. Där ska det finnas ”Load optimized defaults”. Det kan också vara värt att flasha BIOS till senaste.

Om datorn ”throtthlar” hade du märkt det först med rejält ökad ljudnivå. Där dator försöker kyla sig först. Den kan ev ”throtthla” även utan ökad ljudnivå om kylnings fläktar är trasiga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU-kylning? Har varit med om en AIO vattenkylare som efter några år slutat kyla ordentligt och allt blev segt.

Permalänk
Medlem

Har du skärmen inkopplad direkt i grafikkortet eller kan du ha råkat ansluta den till moderkortets bildutgångar så att det är din CPUs iGPU som renderar spelen? Det känns ju långsökt att ingen skulle ha märkt detta dock eftersom du fått hjälp tidigare av dina vänner. Men det är värt att ställa frågan i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S