Windows 11 får tre nya Office-appar

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får tre nya Office-appar

Kontakter, Filsök och Kalender ska släppas senare i augusti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer bloat ingen efterfrågat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Så det var därför sökfunktionen i Windows är totalt katastrof..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Har man väl Ubuntu, går man inte över till något annat.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Medlem

Så ny mjukvara man inte bett om, installeras utan att man har något val, för att täcka funktioner som redan borde funnits från början, men på ett sätt som överlappar redan befintliga funktioner och skapar ännu mer förvirring.

Är så nöjd med att ha slängt ut allt som har med microsoft att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Helt rätt, hoppas även Google och Apple följer med ut i din digitala storstädning.

Våga vägra "Big-tech", Open source är vägen framåt alla dar i veckan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

"Ingår i 365" - Betyder det att vi som inte har "365" slipper dem? Eller blir dessa inbakade i windows 11? Jag trodde 365 va en online tjänst? Sist jag använde office var dagen jag hoppade av högskolan heh.. Är "Office körkort" fortfarande a thing? hehe...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan nyhet från Microsoft som gäller Office-programmen är att Onenote till slut är på väg att få en funktion för att klistra in enbart utan formatering.

Tänk om de kunde fixa att man kunde flytta en bild också (klippa-ut/klistra-in).
Om inte nån annan vet hur man gör?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

En del av funktionerna kanske kan vara bra för företagsanvändare som är helt inne i MS 365 systemet. men helt onödigt om det installeras på en privatanvändares dator. Och det värsta är att de enligt artikeln kommer vara igång från start.

Har Microsoft 365 till december men har redan kastat ut både Office och Onedrive. Har även städat och har tagit bort Paint, notepad och de flesta andra MS program i Windows. (utan Xbox för jag pren tack vare min konsol )

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Meehh!

Själv har jag raderat samtliga bloatade W11 "appar" förutom terminalen som var den enda jag ser som en förbättring över CMD.

Installlerar gamla hederliga Win32 program för det jag behöver. De har mer funktioner, inget bloat, ingen AI (som jag inte bett om) är betydligt snabbare och tar mindre minne etc. än MS "moderna" WinUI skit.

Märks tydligt att det gamla gardet som brydde sig något om CPU och minnesanvändning har gått i pension och det är en ny generation utvecklare - på gott och ont!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så det var därför sökfunktionen i Windows är totalt katastrof..

Och nu tillkommer "filsök" som bara söker i Microsoft-molnet, som räddaren i nöden(?!)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mer bloat ingen efterfrågat.

Skrivet av Radovic:

Skrivet av Fläcken:

Så ny mjukvara man inte bett om, installeras utan att man har något val, för att täcka funktioner som redan borde funnits från början, men på ett sätt som överlappar redan befintliga funktioner och skapar ännu mer förvirring.

Fast detta gäller ju bara om man använder 365. Vi som inte gör det bör inte märka av detta alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast detta gäller ju bara om man använder 365. Vi som inte gör det bör inte märka av detta alls

Ja, det låter så iaf, förhoppningsvis stämmer det.

Men nånting nånting rubriksättning... suck

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du är för naiv. 🤭

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du är för naiv. 🤭

I o med att alla länkar i nyheten går till 365 så blir jag jävligt förvånad om det sker något annat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer om man på hemma datorn loggar in med M365 jobbkontot om jobbet kör med Intune... får man en massa Microsoft telemetri på köpet säkert och får en massa säkerhetspolicy applicerat på köpet för att uppnå "GDPR/M365 säkerhetskraven" dessutom eller är denna funktionen endast tänkt för personliga 365 kontot.

Nä bäst är nog att fortsättningsvis hålla hemmadatorn fritt från allt som har med M365 att göra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Så kalendern i Outlook var inte tillräcklig?
Filsök finns sedan länge för de som har SharePoint i bakgrunden (eller "nya" Teams som typ är samma sak).
Och kontakter i Outlook o Teams, slås de ihop o blir en o samma?

Känns inte som några nya funktioner, bara konsolidering och tydligare uppdelning. Är inte det en bra sak?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Installlerar gamla hederliga Win32 program för det jag behöver. De har mer funktioner, inget bloat, ingen AI (som jag inte bett om) är betydligt snabbare och tar mindre minne etc. än MS "moderna" WinUI skit.

Du får komma över till GNU/Linux om Microsoft börjar blockera Win32

Kör också enbart Win32 här så långt som möjligt!

Tycker redan att filhanteraren i Windows 11 påminner mer om en mobilapp, än Files-appen i iPadOS 26! Mobila enheter försöker bli mer lika våra datorer, medan Windows försöker bli mer pekskärmsanpassat!?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas slippa smörjan, och har redan för länge sen inaktiverat autostart av 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Helt rätt, hoppas även Google och Apple följer med ut i din digitala storstädning.

Våga vägra "Big-tech", Open source är vägen framåt alla dar i veckan.

Senaste kvartalsrapporterna håller inte med din syn. Dessa bolag tjänade mer än någonsin med marginal senaste rapporten

Permalänk
Medlem

Så, ska "People" ersättas av "Contacts" typ?
Har aldrig använt appen.

Skrivet av Radovic:

Möjligen annan distro. (Endeavour OS för mig)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon vilja ha detta när det finns Vim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Läste du artikeln?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Varför skulle någon vilja ha detta när det finns öl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Senaste kvartalsrapporterna håller inte med din syn. Dessa bolag tjänade mer än någonsin med marginal senaste rapporten

Har inte koll på huruvida dina påståenden stämmer, men det skulle inte förvåna mig om de gör det.

Nu påstod inte jag heller att folk i allmänhet är i färd med att lämna dessa tjänsteleverantörer, bara att jag anser att de bör göra så. Det är ju ofta så folk gör när de skriver något på ett forum likt detta, de uttrycker sin åsikt i en fråga, hur just de anser att man bör göra, inte att det är så det är.

Jag fantiserar om en värld där Open source mjukvara är standarden även på användarsidan så som det alltid dominerat på serversidan.

Men realisten i mig inser att det förmodligen kommer förbi en utopi eftersom den stora massan är allt för bekväm och lat att allt som fungerar automagiskt och är "gratis" kommer locka flest.....
Jag skulle i dagsläget nöja mig med att vi får över spelandet och därmed entusiasterna/nördarna till rätt sida...... sen kan kontorsråttorna ha sitt Windows och OsX på sina jobbdatorer.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Läste du artikeln?

Skrivet av izzie:

Varför skulle någon vilja ha detta när det finns öl?

Finns inget 365 kan som inte Vim kan bättre. Nu tror jag allt att ni har en räv bakom örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Finns inget 365 kan som inte Vim kan bättre. Nu tror jag allt att ni har en räv bakom örat.

Bättre med Sunset Sarsparilla...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hatar det här. Jag har försökt ta bort skiten men den autostartar hela jävla tiden. Det är som att den ominstalleras varje gång det sker någon win eller M365 uppatering. Får tyvärr bli att överge mitt älskade excel och köra linux istället.

Hör gott om OnlyOffice.. blir att testa i helgen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

OnlyOffice är mitt förstaval i macOS!

På GNU/Linux gillar jag fortfarande SoftMaker FreeOffice/Office mer, då det inte är lika resurskrävande.

Men kanske säger mer om min 5-6 år gamla laptop än programmet i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

LibreOffice har annars ett väldigt väl fungerande officepaket, som 99% av alla normalanvändare klarar sig med.
I stort helt o fullt kompatibelt med dokument som skapats i MS Office.
Det har varit med sen urminnes tider, är en avgrening från OpenOffice.

Visa signatur