Studenters drönare kan simma och flyga

Permalänk
Melding Plague

Studenters drönare kan simma och flyga

Möjligt tack vare typ av rotor utvecklad vid Ålborgs universitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har sett sådana drönare förut, så något innovativt vet jag inte om det är, men duktigt ändå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Man har ju sett koncept bilder på flygplan som ska vara "drone carriers". Men frågan är om ubåtar kanske fungera bättre som drönarplattform, med drönare av den här typen. Kan ju skicka iväg hela svärmar utan att behöva gå upp till ytan!!!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Man har ju sett koncept bilder på flygplan som ska vara "drone carriers". Men frågan är om ubåtar kanske fungera bättre som drönarplattform, med drönare av den här typen. Kan ju skicka iväg hela svärmar utan att behöva gå upp till ytan!!!

Tänkte exakt likadant. Läskigt effektivt om det kan implementeras.

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt, nu vill jag ha en, en med fpv också tack! Så jag kan dyka ner och kolla fiskarna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag tar 2 tack.
Skämt åsido så häftig teknik.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Soon in a war near you 👍

Dagens krig framförallt Ru-Ukr har lett till innovation i drönar tekniknoch drönar tillverkaning och uppbyggnad

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

A hopper might be sent into space later.

Men&ja, toppenbra, ärade studenter!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Cool grej helt klart!
Radiovågor kan väl dock inte penetrera speciellt djupt i vatten så man kan inte dyka långt ner. Möjligtvis kan man slå om till automation så den kan ta sig själv en längre sträcka under vattnet för att sen komma upp och återta kontakten. Vet inte hur fiberoptiska kablar funkar under vattnet, blir väl rätt mycket tröghet efter ett tag om man släpar sån under vattnet?

Permalänk

Dumpa några containers under vatten från "lastfartyg" nära en framtida fiendes land. I krigstid, öppna containern remotely, släpp lös drönarna som är autonoma och har ett antal olika typer av mål att leta efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Dumpa några containers under vatten från "lastfartyg" nära en framtida fiendes land. I krigstid, öppna containern remotely, släpp lös drönarna som är autonoma och har ett antal olika typer av mål att leta efter...

Mm, det skulle teoretisk kunna fungera. GPS fungerar väl inte heller under vattnet men man kan programmera in en rutt och sen
får dom kontakt när dom kommer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sjukt coolt, nu vill jag ha en, en med fpv också tack! Så jag kan dyka ner och kolla fiskarna.

Men hur funkar detta i "lagens namn"? Om jag har förstått det rätt med drönarlicens är att du får ej köra längre än att du ser den med blotta ögat samt att fpv så måste du ha en som ser den. Om denna ska köras under vattnet, hur ska vi se den när vi relativt grumligt vatten.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det låter helt klart som en potentiell sak att göra för militära ändamål för attacker till sjöss eller nära kuster

Vi kanske kan skicka till någon ukrainsk organisation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Men hur funkar detta i "lagens namn"? Om jag har förstått det rätt med drönarlicens är att du får ej köra längre än att du ser den med blotta ögat samt att fpv så måste du ha en som ser den. Om denna ska köras under vattnet, hur ska vi se den när vi relativt grumligt vatten.

Du får ha en dykar kompis som spotter under vatten?

Permalänk
Medlem

Vill inte ta bort från deras innovationsförmåga, men det där är typ garanterat en tail-rotor från en RC helikopter som dom har använt rakt av, alternativt designat en egen men fungerar på exakt samma sätt och är ungefär lika stora. Jag har ett gäng RC helikoptrar. Eftersom jag inte känner igen den, så är det nog alternativ två.

Mjukvaran som får den att simma och flyga osv, är mer intressant.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Man behöver ingen drönarlicens för ubåtar vad jag vet, så det borde ju inte vara något problem.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Soon in a war near you 👍

Dagens krig framförallt Ru-Ukr har lett till innovation i drönar tekniknoch drönar tillverkaning och uppbyggnad

Japp, DJI har ju flera drönare som används i lantbruk nu. Istället för att köra traktor och spridare och behöva hjulspår så flyger man över och kör gödsel / ogräsmedel. Fullt utnyttjande av fälten tex.
Bra teknik om man får den stabil och energieffektiv helt klart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mysigt att simma på en sån när man badar?
Potentialen för att göra dumma saker med dessa är enorm.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Detta är väl ändå inget nytt?

Visa signatur