Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Permalänk
Medlem

Total Linux novis här. Skulle BF6 fungera i dessa distributioner?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Nej, det är i nuläget omöjligt. Det gäller i princip alla multiplayer-spel som använder kernel anticheat. Det är för min egen del den absolut största dealbreakern när det gäller att köra Linux för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Kommer inte funka alls då det kräver att du har Secure Boot igång.
Med Secure Boot kan du inte starta upp Linux.

Permalänk
Medlem

Enda jag verkligen kommer sakna från windows är hue sync,som ger ambilight funktionen till mina spel genom mina hue Play ljus bakom skärmen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Oh, how I wish I could move to Linux.
Dessvärre så är det ett kritiskt program som hindrar mig.
https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId...

Om du sitter på en licens för en Windows-version som har RDP borde du ta en titt på Winapps.

Skrivet av urban22:

Nej, det är i nuläget omöjligt. Det gäller i princip alla multiplayer-spel som använder kernel anticheat. Det är för min egen del den absolut största dealbreakern när det gäller att köra Linux för gaming.

Plot twist på slutet att det var dealbreaker för Linux och inte för antifusk som kräver rootkit 🙃

Skrivet av egbold:

Det går väl visst att köra Linux med Secure Boot. Tror att de flesta undviker det bara för att det är en potentiell källa till strul som inte ger något riktigt värde tillbaka.

Permalänk
Medlem

Går det att undervolta eller åtminstone ställa PL på nvidia kort? Går det att ställa fläktkurvor?

Funderar på att testa nämligen, men utan UV och/eller PL samt möjlighet att fixa fläktkurvor på gpu så blir det en dealbreaker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Fedora funkar superbt med Secure Boot, kör nämlisch både W11 och Fedora med både TPM och Secure Boot igång.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk

Windowsanvändare sen Win95/NT4 här.
Har fuskat med Linux och BSD till och från under åren men aldrig fastnat.
Har kört Bazzite (KDE) som daily driver i 6-7 veckor, helnöjd! Vill inte tillbaka till Windows 11.
Hade HDMI 2.1 fungerat med AMD kort i Linux så hade Windows åkt ut från HTPCn också.

Jag kör alla spel från Steam, WoW var lite meckigt att få liv i men jag kanske borde installerat det via lutris istället för att installera launchern från Steam.

Poe2 går bättre nu än i Windows på min maskin, Rust fungerar utmärkt men jag måste spela på en server som har stängt av anti cheat, Optiscaler fungerar som i Windows.
Kan rekommendera att installera GE-Proton, iaf som ett alternativ, då detta har gett mig bättre resultat än Proton och Proton experimental i de spel jag spelar.

De emulatorer jag använder för gamla konsolspel fungerar utan några konstigheter.

Jag kan sakna inställningarna i AMD Adrenalin men det är ingen dealbreaker.
HDR var inte helt solklart men nu fungerar det, Windows implementering är knappast fantastisk den heller.

Det känns lite som Windows var förr innan det vart en hög av reklam, tjatiga meddelanden och datainsamling.
Nu har jag ett gäng Windowsmaskiner tillgängliga så behöver jag använda det så byter jag bara dator.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 7900XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Kul med mer Linux på sweclockers framsida! Själv kör jag som några andra tidigare i tråden Nobara och är nöjd med det. Har testa en hel del olika distros och nu känner jag för att stanna här ett tag innan jag provar nåt nytt.

Har även win11 på en annan disk när jag behöver saker som är bundna till det.

Permalänk
Medlem

Ej provat, inte känt något direkt behov, det mesta fungerar ungefär som förväntat (protondb) på Fedora Workstation. Den kommer nog att bli immutable men Kinoite är inte där än som projektet själv resonerar, där "där" är lika användarvänligt som Workstation. Allt finns ej som flatpak, allt fungerar inte lika väl som flatpak i min erf, även om det mesta som finns gör det. "Skriva saker till systemet" beror lite på vad, deps för att bygga nåt C-program som Darktable eller FFmpeg görs i en container (toolbox), annars får program installera sig bäst de vill. Och jag har aldrig varit med om att vilja "roll back a system update" eller, mig veterligen, någon form av malware.
"Layering" har sina nackdelar (desto mer desto potentiellt långsammare system sist jag hörde nåt om det). Men att köra fler saker i containrar med andra Linuxdistrar kan kanske vara en lösning (på ett problem jag inte har idag

Stannar jag med Fedora så blir det immutable när Fedora Workstation blir det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Provade först Gnome men gillade inte det MacOS-liknande systemet så blev KDE istället.

Gnome är väl inte särskilt MacOS-liknade. Eller menar du rent grafiskt? Ja, vill man mer åt något Windows 95-liknade gällande det är KDE väl ett bättre val.
Pass säger jag på det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Jag skriver detta från CachyOS med Secure Boot på så det stämmer inte. Visst i CachyOS behöver du regga nycklarna själv men i till exempel Fedora så är allt förinställt och du behöver inte göra något alls utan det bootar direkt.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Jo, det går att ha secure boot med Bazzite, man behöver dock göra så som i denna länken (Method B efter man installerat Bazzite) om secure boot inte är igång.
https://docs.bazzite.gg/General/Installation_Guide/secure_boo...

Kan rekommendera deras forum också:
https://universal-blue.discourse.group/c/bazzite/5

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Gnome är väl inte särskilt MacOS-liknade. Eller menar du rent grafiskt? Ja, vill man mer åt något Windows 95-liknade gällande det är KDE väl ett bättre val.
Pass säger jag på det.

Jag tyckte det hade ett väldigt Mac OS-liknande layout med ikonerna i nedre botten.
Sen måste jag säga att jag alltid gillat Windows 95-stilen.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad är Bazzite?
Bazzite är operativsystemet som är fokuserat för folk som främst använder sin dator för spelande och därför är systemet optimerat för det.

Jag har kört Linux Mint som enda OS på min primära dator sen ganska många år tillbaks nu.

Vad är det som är optimerat för spelande i Bazzite? Kommer det ändra min spelupplevelse så pass att det är värt besväret att byta?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Är det tekniskt lättare att säkra upp spel mot fusk i Linux? Bara nyfiken.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Hur fungerar äldre spel i linuxdistar som denna? Det är nog min största farhåga. När jag kopplar in usb cd läsaren och kör in carmageddon 2 eller andra äldre spel jag gillar att spela om. Steam bibloteket och liknande moderna sätt att spela tar jag för givet att det fungerar.
Eller för den del hur fungerar moddar, spelar gärna om fallout 4 och skyrim då massiva moddar fortfarande släpps.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur fungerar äldre spel i linuxdistar som denna? Det är nog min största farhåga. När jag kopplar in usb cd läsaren och kör in carmageddon 2 eller andra äldre spel jag gillar att spela om. Steam bibloteket och liknande moderna sätt att spela tar jag för givet att det fungerar.
Eller för den del hur fungerar moddar, spelar gärna om fallout 4 och skyrim då massiva moddar fortfarande släpps.

Du kan kolla hur bra spel fungerar med proton här: https://www.protondb.com/app/282030
Av mina något begränsade erfarenheter så har det stämt rätt så bra med vad folk rapporterar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Eller så slutar man spela dessa spel och slutar belöna spelbolagen att installera rootkits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur fungerar äldre spel i linuxdistar som denna?
Eller för den del hur fungerar moddar, spelar gärna om fallout 4

Jag loggade runt 350-400tim i Fallout 4 i vintras med Linux Mint utan minsta problem, plug and play rakt av. Genom Steam då, med allt vad det innebär.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många gånger har Linux bättre stöd för äldre spel än windows själv har.
Fallout 3 är oerhört mycket mer stabilt i Linux jämfört med Windows, som exempel.

Det går också att modda, med en asterix. Det är inte lika enkelt, utan kräver en del trixande (åtminstone stämde detta när jag själv försökte för ca ett år sedan). Men jag vet att Nexusmods jobbar på ett verktyg som kommer ha native Linux-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Man avråder ju från allt som har med Flatpak att göra, och istället installera från AUR,

Jag hade undvikit AUR.. större chans att du får malware den vägen, då vem som helst kan släppa saker där.

The affected malicious packages are:

- librewolf-fix-bin
- firefox-patch-bin
- zen-browser-patched-bin

Tror det var några paket med chrome i namnet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Går det att undervolta eller åtminstone ställa PL på nvidia kort? Går det att ställa fläktkurvor?

Funderar på att testa nämligen, men utan UV och/eller PL samt möjlighet att fixa fläktkurvor på gpu så blir det en dealbreaker för mig.

Senast jag kollade (några månader sedan) såg det allmänt dåligt ut på den fronten. Vore guld med något i stil med Afterburner till Linux.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kör det på en ”testmaskin” i bion och det lilla jag testat så är det inte en särskilt sömlös upplevelse och flera spel som inte fungerar alls.
Hanteringen av uppdateringar imponerar inte heller tyvärr…

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av backfeed:

Senast jag kollade (några månader sedan) såg det allmänt dåligt ut på den fronten. Vore guld med något i stil med Afterburner till Linux.

Lact fungerar, inte lika grafisk snyggt som afterburner men det löser jobbet.
Nu har jag bara testat det på AMD-kort men det ska ha stöd för nVidia dito.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Eller så slutar man spela dessa spel och slutar belöna spelbolagen att installera rootkits.

Det kan man ju tycka om man vill. Min gaming-pc är i första hand byggd för att spela spel, och att då missa de största multiplayerspelen känns helt uteslutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Det har inte med Secure Boot att göra, precis som andra säger kan man köra Linux med Secure Boot om man så vill.
Anti-cheaten kommer dock känna av att du inte kör Windows och i vissa fall blir du bannad.

Det gäller bara vissa multiplayer spel och du kan kolla status på protondb.com, här har du Destiny 2 som exempel:
https://www.protondb.com/app/1085660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tyckte det hade ett väldigt Mac OS-liknande layout med ikonerna i nedre botten.
Sen måste jag säga att jag alltid gillat Windows 95-stilen.

Ikonerna i nedre botten? Som i de flesta skrivbordsopertivsystem? 🤔
Eller menar du att de är centrerade?
Det går ju faktiskt att flytta Dockan till sidan i MacOS (där har jag den för att mer utrymme på höjden är mer önskvärt än att förlora lite i bredd).

Själv har jag aldrig fattat grejen med Windows 95. Inte ens när det begav sig. Alltid tyckt det ser ut som om det är designat av någon som inte har känsla för grafisk form – fula otydliga ikoner, linjer och skuggor och ful typografi. Lite som programmerarna fått sköta även det grafiska.

Det går väl att vara bra på både utveckling och design, (något som jag skulle säga är vida vanligare bland MacOS-utvecklare än utvecklare av mjukvara för övriga OS), men det finns nog en anledning till att de båda rollerna oftast sköts av två olika personer.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte concepted med immutable distros. Om jag skulle börja använda Linux nu så skulle jag nog köra CachyOS eller något annat baserat på Fedora.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohamster:

Du kan kolla hur bra spel fungerar med proton här: https://www.protondb.com/app/282030
Av mina något begränsade erfarenheter så har det stämt rätt så bra med vad folk rapporterar.

Skrivet av Kasken:

Jag loggade runt 350-400tim i Fallout 4 i vintras med Linux Mint utan minsta problem, plug and play rakt av. Genom Steam då, med allt vad det innebär.....

Skrivet av dubcat:

Många gånger har Linux bättre stöd för äldre spel än windows själv har.
Fallout 3 är oerhört mycket mer stabilt i Linux jämfört med Windows, som exempel.

Det går också att modda, med en asterix. Det är inte lika enkelt, utan kräver en del trixande (åtminstone stämde detta när jag själv försökte för ca ett år sedan). Men jag vet att Nexusmods jobbar på ett verktyg som kommer ha native Linux-stöd.

Då går det framåt iallafall, när windows blir en "online" service är det över helt där för mig. Får se om det blir 12 nu eller en linux dist, lutar åt det senare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16