Tips & förslag för dual-boot laptop och videoredigering

Permalänk
Medlem

Tips & förslag för dual-boot laptop och videoredigering

Ute efter en laptop lämplig för dual-boot Linux/Windows och videoredigering.

Önskemål:

• Färgkorrekt skärm i 16:10-formatet

• Spillsäkert tangentbord

• Ej fastlöddat RAM eller SSD men främst SSD

• 2 st SSD-platser

• Från 8-kärnig CPU

• 16-32 GB RAM

• eGPU?

Helst Lenovo eftersom det verkar som Linux-användare föredrar det (vill ha så smärtfri upplevelse som möjligt med Linux). På Lenovos hemsida kan man anpassa laptop efter sina behov också.

Önskar kunna redigera i 4K (just nu från Pixel 9 Pro XL). Har inget speciellt program i åtanke för det men tänker prova Kdenlive (i Linux), annars DaVinci Resolve eller nått annat (i Windows för att slippa strul). Antar att jag kan redigera utan problem om jag väljer en eGPU? Om jag redigerar med Proxy kan jag välja iGPU? Är nybörjare/amatör så det rör sig om enklare redigeringar som klippa, övergånger, lägga på text osv. Bryr mig absolut noll om exporttider utan syftar endast på när man scrubbar i tidslinjen dvs. aktivt redigerar.

AMD eller Intel? Vissa påstår att Intel har bättre Codecs medan andra menar att AMD har det också numera. Svårt att hänga med. Angående Codecs så är det just nu en Pixel 9 Pro XL som gäller men överväger actionkamera och systemkamera längre fram (t.ex. Sony ZV-E10 II). Vet inte om det spelar roll i Linux men tänker i Windows. Är någon mer energieffektiv eller vad skiljer de senaste generationerna av AMD och Intel åt?

Övervägt MacBook Air 15 M4 och den lär säkert hantera videoredigering problemfritt samtidigt som man får en tyst och kompakt dator. Den känns dock inte optimal om man främst till använda Linux och ha Windows/Mac som sekundärt OS för t.ex. videoredigering. Känner annars till Asahi Linux men undrar om den är enklast för nybörjare på Linux? Känns som att allt inte funkar och det finns bara stöd för M1/M2. Hade i varje fall räknat med att lägga ut 17k för en MacBook Air 15 M4 så max det.

Kollar på: Lenovo IdeaPad Pro 5 Gen 10 (16” AMD)
Såg på Prisjakt att den har droppat till 14 280 kr 2 ggr tidigare så ev. vänta på ett prisdropp.

Jämförelse med MacBook Air 15 hos Inet (tror det är samma modell):
https://www.inet.se/jamfor?compare=1977219,1976871

Verkar uppfylla mina önskelista bortsett från spillsäkert tangentbord och ej fastlött RAM, men 32 GB lär säkert räcka mer än väl och har aldrig varit med om att RAM har gått sönder.

För spillsäkert tangentbord (och olött RAM?) hittar jag dessa:
ThinkBook 16p Gen 6 (AMD)
ThinkBook 16p Gen 5

Fast det blir dyrare och klumpigare laptop, om de inte går att få för lägre pris (hittar ingen prishistorik på dessa).

Fler tips eller råd och rekommendationer? Pingar @walkir för återkoppling till tidigare diskussion.

Fler frågor: Kan man stänga av dGPU när man ej behöver den för t.ex. bättre batteritid? Om man redigerar med Proxy, hur enkel dator kan man då komma undan med? Jag sysslar alltså inte särskilt mycket med videoredigering just nu men vill/har planer på att börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Ute efter en laptop lämplig för dual-boot Linux/Windows och videoredigering.
...
Om man redigerar med Proxy, hur enkel dator kan man då komma undan med?

Vad har du för någon dator idag?

Har som sagt kunnat köra DaVinci Resolve och redigera filer (främst färgkorrigering, transitions, textoverlay och klippning) i 4K på en halvgammal (men smått optimerad) Dell XPS 13 från 2019 med enbart 8GB RAM i Windows 10.

Annars är det på gränsen att den ens klarar av uppspelning i 4k@24fps utan att tappa frames.

How to Edit 4K+ on a SLOW Computer - DaVinci Resolve 18.5 Proxy Workflow!

Om du först får allt och rulla på din nuvarande maskin, så är det lättare att se vad du bör lägga pengarna på sen.

Ett tips är att du alltid har ångerrätt i 14 dagar om du beställer online. Skickade tillbaka två Lenovo-laptops (pga kort batteritid, dålig bildskärm m.m.) innan jag fastnade för min Dell XPS (min älskade potatis!).

Om du bootar datorn från en extern SSD, så kan du även testköra den ordentligt utan att röra den interna disken alls Perfekt för att se hur valfri Linux-dist fungerar exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad har du för någon dator idag?

Jag har ingen laptop alls idag. Lånar en äldre burk som jag inte ska ha kvar.

Skrivet av walkir:

Har som sagt kunnat köra DaVinci Resolve och redigera filer (främst färgkorrigering, transitions, textoverlay och klippning) i 4K på en halvgammal (men smått optimerad) Dell XPS 13 från 2019 med enbart 8GB RAM i Windows 10.

Annars är det på gränsen att den ens klarar av uppspelning i 4k@24fps utan att tappa frames.

How to Edit 4K+ on a SLOW Computer - DaVinci Resolve 18.5 Proxy Workflow!
https://youtu.be/JP_rXOQGbRM

Om du först får allt och rulla på din nuvarande maskin, så är det lättare att se vad du bör lägga pengarna på sen.

Tack för tips och video.

Frågan är om jag ska satsa på en enklare laptop eller ej, för att få en billigare och/eller kanske "trevligare" laptop.

Såg en Lenovo ThinkPad E15 G3 med AMD Ryzen 5 i mycket bra skick hos Inrego i helgen för 2999 kr men tyvärr sålde det slut snabbt. Mitt enda problem med att köpa från Inrego är att jag inte vet nått om skärmen och det är något jag bryr mig om även om laptopen ska vara enklare med iGPU. För jag vill kunna redigera bilder också (vill skicka efter fotoalbum). Detta gäller iofs främst ThinkPads då dessa kan ha olika skärmar. Dell XPS finns väl inte med dålig skärm, fast ser sällan Dell XPS hos Inrego (kollade nu och den var så dyr att jag hellre köper nytt). Är väl främst intresserad av ThinkPads om jag ska köpa en begagnad, hade köpt en ny om det inte vore för att de kostar en bra slant.

Skrivet av walkir:

Ett tips är att du alltid har ångerrätt i 14 dagar om du beställer online. Skickade tillbaka två Lenovo-laptops (pga kort batteritid, dålig bildskärm m.m.) innan jag fastnade för min Dell XPS (min älskade potatis!).

Om du bootar datorn från en extern SSD, så kan du även testköra den ordentligt utan att röra den interna disken alls Perfekt för att se hur valfri Linux-dist fungerar exempelvis.

Tycker det är jobbigt att behöva skicka tillbaka men bra om man kan ändå.

Jättebra tips om att boota från extern SSD eller USB-minne och köra live versionen, gjort det en gång tidigare när jag skulle ta reda på om en dator var sönder eller om det bara var hårddisken (det var bara hårddisken).

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har 10 % rabatt hos Lenovo också.

Permalänk
Medlem

Dual-boot och RAM

Skrev 16-32 GB RAM men har RAM betydelse för dual-boot? Kanske bättre med 32 GB då tänker jag. För videoredigering funkar nog både och, speciellt om jag skulle använda Proxy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Skrev 16-32 GB RAM men har RAM betydelse för dual-boot? Kanske bättre med 32 GB då tänker jag. För videoredigering funkar nog både och, speciellt om jag skulle använda Proxy.

För dual-boot behövs inget extra minne alls, utan bara diskutrymme i sig.

Kan däremot vara smidigt att kunna komma åt allt i en virtuell miljö som kör mot din fysiska installation.

Kör jag exempelvis QEMU/KVM för att starta Windows från Linux, så slipper jag omstart helt

Själv har jag aldrig behövt mer än 16GB RAM, men aldrig fel att ha extra RAM. Kanske snålar lite onödigt mycket själv med minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För dual-boot behövs inget extra minne alls, utan bara diskutrymme i sig.

Kan däremot vara smidigt att kunna komma åt allt i en virtuell miljö som kör mot din fysiska installation.

Kör jag exempelvis QEMU/KVM för att starta Windows från Linux, så slipper jag omstart helt

Själv har jag aldrig behövt mer än 16GB RAM, men aldrig fel att ha extra RAM. Kanske snålar lite onödigt mycket själv med minne.

Okej.

Aldrig haft så mycket som 16 GB ens men då har jag inte redigerat i 4K heller.

Vad skulle du rekommendera för laptop?

Finns det nått bättre eller mer prisvärt än Lenovo IdeaPad Pro 5 Gen 10 (16” AMD) om man vill ha eGPU? Just nu 17 110 kr men den ska ha gått för 14 280 kr tidigare. Utlovas 14 h batteritid (vet att det brukar lovas mycket men då är det inte 4 h som i gaminglaptop i varje fall).

Om jag struntar i eGPU, vilken iGPU?

Krav oavsett val av GPU är bra skärm (100 % sRGB eller DCI-P3). Gärna så trevlig dator överlag och bonus för bra ljud men inte mitt största fokus. Sen väldigt gärna 16:10-format och 14-15 tum men helst inte supertung a la gaminglaptop. Kommer främst ha den hemma så den behöver inte vara superslimmad men även hemma ogillar jag en supertung laptop. Så bra batteritid som möjligt såklart.

Permalänk
Medlem

Spillde precis (kallt) kaffe över tangentbordet. xD Aldrig gjort tidigare faktiskt. Externt tangentbord så ingen fara, det funkar. Inte helt fel med spillsäkert tangentbord ändå.

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga Slim 7x

Hur bra är Snapdragon X Elite? Såg denna video men det stod "partner" med Windows/Lenovo så ev. betalt samarbete: https://www.tiktok.com/@worldpins/video/7403772999507184926

Enda läst att Snapdragon X Elite inte är riktigt lika kraftfull som Apple M3 men det säger inte mycket. M1 funkar ju också även om den är sämre än M2 och M3.

Det enda jag undrar är hur saker fungerar med ARM på Windows och ev. emulator. Inte program då jag inte är låst till specifika program men typ externa enheter såsom skrivare och skanner (CanoScan LiDE). Funkar medföljande programvara via emulering eller finns det välfungerande alternativ? Funkar skannern oavsett?

Edit:

Kan köpa Yoga Slim 7x Gen 9 (Snapdragon X Elite)
16/512 GB för 12 374 kr
32GB/1TB för 13 312 kr

Alternativ IdeaPad 5x 2-in-1 Gen 9 14 (Snapdragon X Plus)
16/512 GB för 8 750 kr

IdeaPad Slim 5x Gen 9 14"
32GB/1TB för 8 785 kr