Tips & förslag för dual-boot laptop och videoredigering
Ute efter en laptop lämplig för dual-boot Linux/Windows och videoredigering.
Önskemål:
Färgkorrekt skärm i 16:10-formatet
Spillsäkert tangentbord
Ej fastlöddat RAM eller SSD men främst SSD
2 st SSD-platser
Från 8-kärnig CPU
16-32 GB RAM
eGPU?
Helst Lenovo eftersom det verkar som Linux-användare föredrar det (vill ha så smärtfri upplevelse som möjligt med Linux). På Lenovos hemsida kan man anpassa laptop efter sina behov också.
Önskar kunna redigera i 4K (just nu från Pixel 9 Pro XL). Har inget speciellt program i åtanke för det men tänker prova Kdenlive (i Linux), annars DaVinci Resolve eller nått annat (i Windows för att slippa strul). Antar att jag kan redigera utan problem om jag väljer en eGPU? Om jag redigerar med Proxy kan jag välja iGPU? Är nybörjare/amatör så det rör sig om enklare redigeringar som klippa, övergånger, lägga på text osv. Bryr mig absolut noll om exporttider utan syftar endast på när man scrubbar i tidslinjen dvs. aktivt redigerar.
AMD eller Intel? Vissa påstår att Intel har bättre Codecs medan andra menar att AMD har det också numera. Svårt att hänga med. Angående Codecs så är det just nu en Pixel 9 Pro XL som gäller men överväger actionkamera och systemkamera längre fram (t.ex. Sony ZV-E10 II). Vet inte om det spelar roll i Linux men tänker i Windows. Är någon mer energieffektiv eller vad skiljer de senaste generationerna av AMD och Intel åt?
Övervägt MacBook Air 15 M4 och den lär säkert hantera videoredigering problemfritt samtidigt som man får en tyst och kompakt dator. Den känns dock inte optimal om man främst till använda Linux och ha Windows/Mac som sekundärt OS för t.ex. videoredigering. Känner annars till Asahi Linux men undrar om den är enklast för nybörjare på Linux? Känns som att allt inte funkar och det finns bara stöd för M1/M2. Hade i varje fall räknat med att lägga ut 17k för en MacBook Air 15 M4 så max det.
Kollar på: Lenovo IdeaPad Pro 5 Gen 10 (16” AMD)
Såg på Prisjakt att den har droppat till 14 280 kr 2 ggr tidigare så ev. vänta på ett prisdropp.
Jämförelse med MacBook Air 15 hos Inet (tror det är samma modell):
https://www.inet.se/jamfor?compare=1977219,1976871
Verkar uppfylla mina önskelista bortsett från spillsäkert tangentbord och ej fastlött RAM, men 32 GB lär säkert räcka mer än väl och har aldrig varit med om att RAM har gått sönder.
För spillsäkert tangentbord (och olött RAM?) hittar jag dessa:
ThinkBook 16p Gen 6 (AMD)
ThinkBook 16p Gen 5
Fast det blir dyrare och klumpigare laptop, om de inte går att få för lägre pris (hittar ingen prishistorik på dessa).
Fler tips eller råd och rekommendationer? Pingar @walkir för återkoppling till tidigare diskussion.
Fler frågor: Kan man stänga av dGPU när man ej behöver den för t.ex. bättre batteritid? Om man redigerar med Proxy, hur enkel dator kan man då komma undan med? Jag sysslar alltså inte särskilt mycket med videoredigering just nu men vill/har planer på att börja.