Måste starta om datorn en gång innan användning

Permalänk
Medlem

Måste starta om datorn en gång innan användning

Hej!

Hat ett problem som jag haft de senaste 2 åren. Har sökt efter wn lösning online själv samt kollat med leverantörer av min hårdvara. Ingen har hittat en lösning. Så jag kikar här om någon haft liknande problem.

Specs:
AMD Ryzen 5 3600
MSI b450 Tomahawk Max
Geforce 2070 RTX Armor
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Ro
Corsair RM750X v2 nätaggregat

När jag startar upp datorn så går allt bra tills jag kommer till skrivbordet. Väl där så är det som att datorn laggar i allt man gör. Det tar väldigt lång tid att öppna minsta program eller mapp. Muspekaren ser ut som den går i 3 fps, den gör små hopp mer än glider fint över skärmen. För att avlösa detta problem så måste jag göra en reboot när datorn har startat en gång. Sen fungerar allt precis som vanligt. Nu har det blivit en vana att starta om efter uppstart. Men är i ett läge där jag börjsr kika på att uppgradera datorn. Så tänkte kolla om någon har någon aning vart mitt fel kan sitta.
Under dessa år har jag ominstallerat OS flera gånger samt testat i win 10 och 11. Det verkar inte vara något med OS. Har även provat andra minneskort. Har inte haft möjlighet att prova annan psu/gpu/mobo/cpu.

Tack på förhand

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Windows update går i bakgrunden och sinkar allt.
Testa utan nätverk om alla drivrutiner är installerade.

Permalänk
Medlem

Har du kollat backupbatteriet på moderkortet för BIOS?
Om batteriet för BIOS är slut får datorn problem då tid och datum inte stämmer.
När datorn startas upp i Windows hämtar Windows tid och datum från internet. När du startar om datorn är tid och datum i BIOS ändrat i enlighet med internet och uppstarten blir normal.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du stängt av Fast Boot?
https://www.elevenforum.com/t/turn-on-or-off-fast-startup-in-...

Om det är påslaget (vilket är standard) så sparas allt i minnet när datorn stängs av, och laddas sedan in igen. Så när du startar datorn så har den inte precis startat om på nytt.

Med det av så blir varje avstängning som en omstart, vilket kanske löser ditt problem (även om det inte borde uppstå oavsett).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ska testa allt på onsdag när jag är ledig och återkoppla om något av förslagen löser problemet.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossdmg:

Tack för alla tips. Ska testa allt på onsdag när jag är ledig och återkoppla om något av förslagen löser problemet.

Mvh

Återkom gärna med dina erfarenheter, i veckan.
Du vet var hjälpen finns.

.. vi håller tummarna.
Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte hunnit testa något med datorn ännu. Åkte på en vattenskada från kylen. Återkommer när jag hinner ratta vid datorn.

Mvh