M2 Kingston som helt plötsligt strular..?
Hej.
Bestämde mig för att testa BF6 och sedan dess har datorn bara spökat. Slump eller inte, vem vet. Ur ingenstans så bootar jag upp datorn igår och M2 SSDn är försvunnen, märkligt så jag startar om datorn och den kommer tillbaka. Kommer in i BF6 i några minuter och får en tyst crash to desktop.
När jag kollar loggboken så är den full med varningar, källan är "disk".
Exempel på fel är:
"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk1\DR1 under en växlingsåtgärd."
"Det gick inte att tömma data till transaktionsloggen. Skador kan uppstå i VolumeId: D:, DeviceName: \Device\HarddiskVolume2.
Felstatus: En enhet som inte finns angavs.
Enhets-GUID: {43e93446-7d6d-e8a0-5a79-2f7dac0c462f}
Enhetstillverkare:
Enhetsmodell: KINGSTON SKC3000S1024G
Enhetsrevidering: EIFK51.2
Serienummer för enhet: 0000_0000_0000_0000_0026_B768_6C08_CD45.
Busstyp: NVMe
Serienummer för kort: 50026B7686C08CD4
"
"{En fördröjd skrivning misslyckades} Det gick inte att spara alla data för filen D:\$Mft. Dessa data har gått förlorade. Felet kan bero på ett fel i maskinvaran eller på en nätverksanslutning. Spara filen på en annan plats."
Jag försöker felsöka vidare och HWinfo visar disken med noll aktivitet. Crystaldisk hittar inte disken. Enhetshanteraren hittar däremot disken men den går inte att felsöka under med windowsverktygen och inte heller att reparera.
Igår uppstod även ett annat väldigt märkligt problem - all belysning som styrs av Asus Aura slutade fungera under 2 minuter medan datorn vad igång och sen drog det igång igen medan datorn var igång.
Nu har jag testat installera BF6 på min systemdisk och helt plötsligt fungerar spelet.
Så, vad är lättaste felsökningsmetoden här? Köper jag en ny M2 disk och trycker in för att se om moderkortet vill acceptera denna? Har ägt SSDn i cirka 6 månader utan några som helst problem.