M2 Kingston som helt plötsligt strular..?

Permalänk
Medlem

M2 Kingston som helt plötsligt strular..?

Hej.

Bestämde mig för att testa BF6 och sedan dess har datorn bara spökat. Slump eller inte, vem vet. Ur ingenstans så bootar jag upp datorn igår och M2 SSDn är försvunnen, märkligt så jag startar om datorn och den kommer tillbaka. Kommer in i BF6 i några minuter och får en tyst crash to desktop.

När jag kollar loggboken så är den full med varningar, källan är "disk".

Exempel på fel är:
"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk1\DR1 under en växlingsåtgärd."
"Det gick inte att tömma data till transaktionsloggen. Skador kan uppstå i VolumeId: D:, DeviceName: \Device\HarddiskVolume2.

Felstatus: En enhet som inte finns angavs.

Enhets-GUID: {43e93446-7d6d-e8a0-5a79-2f7dac0c462f}
Enhetstillverkare:
Enhetsmodell: KINGSTON SKC3000S1024G
Enhetsrevidering: EIFK51.2
Serienummer för enhet: 0000_0000_0000_0000_0026_B768_6C08_CD45.
Busstyp: NVMe

Serienummer för kort: 50026B7686C08CD4
"
"{En fördröjd skrivning misslyckades} Det gick inte att spara alla data för filen D:\$Mft. Dessa data har gått förlorade. Felet kan bero på ett fel i maskinvaran eller på en nätverksanslutning. Spara filen på en annan plats."

Jag försöker felsöka vidare och HWinfo visar disken med noll aktivitet. Crystaldisk hittar inte disken. Enhetshanteraren hittar däremot disken men den går inte att felsöka under med windowsverktygen och inte heller att reparera.

Igår uppstod även ett annat väldigt märkligt problem - all belysning som styrs av Asus Aura slutade fungera under 2 minuter medan datorn vad igång och sen drog det igång igen medan datorn var igång.

Nu har jag testat installera BF6 på min systemdisk och helt plötsligt fungerar spelet.

Så, vad är lättaste felsökningsmetoden här? Köper jag en ny M2 disk och trycker in för att se om moderkortet vill acceptera denna? Har ägt SSDn i cirka 6 månader utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Steg 1 om disken blir tillgänglig igen: backupa all viktig info från disken bums! (skriv inget till den disken i onödan: försök bara kopiera från den)

Låter ju som disken håller på att sacka ihop och att du bör reklamera den.
Möjligen skulle det väl kunna vara något med strömförsörjningen (med tanke på RGB strulet?) men låter långsökt om bara ena disken skulle påverkats av det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Plocka ur disken och montera tillbaka för att se om problemet kvarstår? Samt kolla så m2 disken inte är böjd.
Annars är det bara lämna in på garantin.

Permalänk
Medlem

Edit:

Nu startar jag om datorn igen, helt plötsligt går det att felsöka HDDn i windows som visar inga fel. Övriga spel går att starta igen, Crystaldisk hittar som visar 100% hälsa och SMART i Hwinfo64 fungerar återigen för M2 disken.

Låter osannolikt att disken inte skulle hittas för att BF6 var installerat på den, men denna typ av problem får mig tokig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Edit:

Nu startar jag om datorn igen, helt plötsligt går det att felsöka HDDn i windows som visar inga fel. Övriga spel går att starta igen, Crystaldisk hittar som visar 100% hälsa och SMART i Hwinfo64 fungerar återigen för M2 disken.

Låter osannolikt att disken inte skulle hittas för att BF6 var installerat på den, men denna typ av problem får mig tokig.

Testa återmontera den

Inte samma m2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa återmontera den

Inte samma m2

Ska testas.

Detta är disken i fråga "Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen4 1024GB".

Edit: Jag hade väldigt märkligt crashar i BF6. Till desktop utan felmeddelande och sen gick spelet inte att starta igen. Launch-fönstret tuggade men sen hände inte mer, oavsett om jag startade om hela EA-klienten. Det enda som "fungerade" var att starta om hela datorn, då kunde jag komma in igen och spela i 2 minuter innan samma sak hände igen.

Men - gårdagens första start av datorn och dagens första start så fanns inte hårddisken under Utforskaren, det krävdes en omstart. Innan detta fungerande allt och alla spel från disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ska testas.

Detta är disken i fråga "Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen4 1024GB".

Edit: Jag hade väldigt märkligt crashar i BF6. Till desktop utan felmeddelande och sen gick spelet inte att starta igen. Launch-fönstret tuggade men sen hände inte mer, oavsett om jag startade om hela EA-klienten. Det enda som "fungerade" var att starta om hela datorn, då kunde jag komma in igen och spela i 2 minuter innan samma sak hände igen.

Men - gårdagens första start av datorn och dagens första start så fanns inte hårddisken under Utforskaren, det krävdes en omstart. Innan detta fungerande allt och alla spel från disken.

Testa återmontera den
Uppdatera Firmware
Byt m2 plats
Reklamera om inget hjälper

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Edit:

Jag repeterar för säkerhets skull: om du har någon viktig data på disken, gör en backup på det NU!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såg detta i nyhetstips och tänkte på den här tråden:

Skrivet av THB:

Oklart hur bekräftat problemet är förstås, men:

"SSDs, Particularly With Phison Controllers, Are Becoming Non-Functional After Large Data Write"

"Corsair Force MP600
Phison PS5012-E12 controller-equipped SSD
KIOXIA EXCERIA PLUS G4
Fikwot FN955
SanDisk Extreme PRO M.2 NVMe 3D SSD"

-- https://wccftech.com/windows-11-latest-update-is-reportedly-c...

Det smakar lite som att det skulle kunna vara samma grej som beskrivs här.

I artiklen nämns inte uttryckligen KC3000 eller Phison E18. Men de nämner Corsair MP600 som ju precis som KC3000 är en E18-baserad SSD, så skulle ju inte utesluta att det gäller E18 i allmänhet.

Sen vad som är grundproblemet, vad som är orsak/verkan, om SSDn verkligen skadas eller om den bara inte fungerar som avsett tillsammans vilka ändringar som nu skett osv, får väl reda ut sig.
Men OM den där artikeln stämmer så kan man ju misstänka att det är samma grej iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sen vad som är grundproblemet, vad som är orsak/verkan, om SSDn verkligen skadas eller om den bara inte fungerar som avsett tillsammans vilka ändringar som nu skett osv, får väl reda ut sig.
Men OM den där artikeln stämmer så kan man ju misstänka att det är samma grej iaf.

Det låter lite som att det i de flesta fall verkar räcka att starta om, så kanske snarast något som tillfälligt får firmware att bugga ur än att det typiska resulatet är att SSDn faktiskt skadas. Verkar ju förhållandevis positivt i så fall, om det går att lösa genom fix av Windows, firmware eller var nu själva felet sitter.

Se den egentliga källartikeln (på japanska), här översatt: https://www-nichepcgamer-com.translate.goog/archives/windows1...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304