Samlingstråd LG OLED 2024 (A4/B4/C4/G4/Z4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleRico:

Slog till på en C4 77” nu för 19.395 kr, kändes som ett helt ok pris. Dock en rookiefråga kring det här med ljud, ARC trodde jag var bara för ljud, är det bättre att koppla en extern soundbar via optisk kabel? Man förlorar ingen ljudfunktion som typ Atmos eller så om man gör på det viset?

Du får ingen Atmos via optiskt utan endast Dolby Digital med 5.1 kanaler som mest.

Permalänk
Medlem

Ville uppdatera mitt första inlägg men swec tillåter tyvärr inte det (vilket är helt värdelöst men swecs förfall är en annan fråga för en annan tråd)...

Har några nackdelar jag kommit på som jag vill lista för denna annars eminenta tv. Vet inte hur C5 står sig kring dessa.

- strömsladden är för kort och borde också vara avtagbar. Detta är b och känns dåligt. Insåg det när jag möblerade om lite lätt nu och ändrade placering.
- färgen heter "brown" någonting (har standardmodell 42C4). Förstår inte hur de tänkte där. Det är typ svart men den är åt brunt. Vem f-n vill ha brunt????? Bisarrt val.
- går inte att justera alls med de ben som följer med vilket är lite fattigt. har minnen av att de flesta tvs gått att åtminstone pivotera

Grym tv ändå och helt fantastisk bild! Känd nackdel är att det blir en hel del reflektioner pga den glatta ytan men den gör också att det blir otroligt fin bild så det är svår situation med avvägning. Tror även C5s starkare ljus inte riktigt hjälper för den glatta ytan skapar reflektioner oavsett tvns ljusstyrka som ett annat lager typ.

Permalänk
Bildexpert 📺

Strömsladden integrerad är irriterande men också rätt vanligt med TV. Jag vet inte om det är av kostnadsskäl eller om det är för att kliva runt bök med olika reglering i olika länder, vilket iofs brukar landa på kostnadsskäl det med. Går ju att kliva runt på enklast möjliga sätt om sladden inte skulle räcka till.

Går alltid lite trender och godtycke på färger och material. Finns en del som saknar de gamla blanka/silverfärgade detaljerna eller Philips som satte läderdetaljer på sina TV en gång i tiden.

Benen på 42:n är simpla plastbitar. Kan klivas runt via VESA-fästet. Så där brukar åsikterna variera. Den som från början vill lösa detta med eget fäste tycker förstås att det är bra att de slipper betala för ett bordstativ/fötter de aldrig använder. Ett mer avancerat och elegant bordstativ hade då uppskattats av andra men i slutändan också bekostads via prislappen.

Man kan inte ändra sitt inlägg efter en viss tid, pga missbruk där folk saboterade sina egna trådstarter. Det är också mer följsamt att göra som du nyss gjorde och bara uppdatera med ny info i nytt inlägg. Det är så majoriteten följer trådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Ville uppdatera mitt första inlägg men swec tillåter tyvärr inte det (vilket är helt värdelöst men swecs förfall är en annan fråga för en annan tråd)...

Har några nackdelar jag kommit på som jag vill lista för denna annars eminenta tv. Vet inte hur C5 står sig kring dessa.

- strömsladden är för kort och borde också vara avtagbar. Detta är b och känns dåligt. Insåg det när jag möblerade om lite lätt nu och ändrade placering.
- färgen heter "brown" någonting (har standardmodell 42C4). Förstår inte hur de tänkte där. Det är typ svart men den är åt brunt. Vem f-n vill ha brunt????? Bisarrt val.
- går inte att justera alls med de ben som följer med vilket är lite fattigt. har minnen av att de flesta tvs gått att åtminstone pivotera

Grym tv ändå och helt fantastisk bild! Känd nackdel är att det blir en hel del reflektioner pga den glatta ytan men den gör också att det blir otroligt fin bild så det är svår situation med avvägning. Tror även C5s starkare ljus inte riktigt hjälper för den glatta ytan skapar reflektioner oavsett tvns ljusstyrka som ett annat lager typ.

Kom på en till sak!

Fjärrkontrollen lämnar mkt att önska. Framförallt är det lätt att den inte registrerar pga klassisk gammal infraröd a la 1984. Känns fattigt när man det är 2025 och man är van med bättre och bluetooth för liknande applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Kom på en till sak!

Fjärrkontrollen lämnar mkt att önska. Framförallt är det lätt att den inte registrerar pga klassisk gammal infraröd a la 1984. Känns fattigt när man det är 2025 och man är van med bättre och bluetooth för liknande applikationer.

Jag tror det bara är av/på som är IR, resten är väl digital. Med min B1 kan jag lägg vara i andra rum och trycka (andra sidan väggar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Hur ofta tittar du bakom TVn? Min C4 är grå bakom.

C5 42 är inte särskilt ljusstarkare och har samma besvär som C4an med temporal dithering or sämre färger och ljusstyrka i game optimiser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Hur ofta tittar du bakom TVn? Min C4 är grå bakom.

C5 42 är inte särskilt ljusstarkare och har samma besvär som C4an med temporal dithering or sämre färger och ljusstyrka i game optimiser.

Benen syns och har färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Benen syns och har färgen.

Fötterna på min C4 är gråa. Dina är alltså bruna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Fötterna på min C4 är gråa. Dina är alltså bruna?

"Umber Brown" kallar LG färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

"Umber Brown" kallar LG färgen.

De kan kalla färgen vad de vill, på min C4 är de grå och inget annat än grå

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

De kan kalla färgen vad de vill, på min C4 är de grå och inget annat än grå

Skönhet (och färg?) ligger i betraktarens ögon 😂

Permalänk

Hallå!
Funderar om jag ska slå till på en LG oled g4 tv på deras rea..
såg någon nämnde att man ibland kunde hitta rabatt koder på LG tv på benify!
titta lite på deras hemsida och det kostade visst 149kr för att komma åt alla rabatt koder..

Någon snäll själ som har benify och kan titta om det finns några koder.. Innan jag betalar in?
Mvh Peter

EDIT: Hittade på en kod som funkade i tråden 🙂

Permalänk

En annan fråga aldrig beställt på LG hemsida!
La in tv jag ville ha och började fylla i. Men allt är ju på engelska är det som det ska vara?
Står iallafall att lg. Com/sv/checkout på länken jag är på

Såg även en lite ruta, när man fyllde i billing/shipping mm:

Delivery limited to UK only on orders placed via the LG
online store
Wtf?

Såg en ruta om tax info: inviduellt eller företag
Wtf får jag skatta på tv?

Riktigt?

Är på denna länk : https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled-evo/oled55g46ls/
Är jag fel på någotvis?

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Det låter konstigt. Är övriga hemsidan på svenska? Checka att du trots ovan länk är på den svenska sidan, bör gå att göra längst ner på sidan till vänster, klicka på "Glob"-ikonen.

Ska stå "Norden, Svenska" där.

Du är inte inloggad på någon VPN?

Permalänk
Skrivet av edson:

@hollowman71: Det låter konstigt. Är övriga hemsidan på svenska? Checka att du trots ovan länk är på den svenska sidan, bör gå att göra längst ner på sidan till vänster, klicka på "Glob"-ikonen.

Ska stå "Norden, Svenska" där.

Du är inte inloggad på någon VPN?

Hallå!
Ja det står norden. Svenska!
men menyerna ar på engelska (detta gjordes på min telefon ska sägas kanske den som spökar 🙂.)

Men det löste sig ändå gick in på min laptop och in på samma sida och då när jag gjorde en order så var allt på svenska?
Så jag klickade hem en 55'' LG OLED evo AI G4 4K Smart TV 2024
med benify koden vart det ett mycket bra pris (15 867 kr) tack för den koden.
Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Ja det står norden. Svenska!
men menyerna ar på engelska (detta gjordes på min telefon ska sägas kanske den som spökar 🙂.)

Men det löste sig ändå gick in på min laptop och in på samma sida och då när jag gjorde en order så var allt på svenska?
Så jag klickade hem en 55'' LG OLED evo AI G4 4K Smart TV 2024
För 15.800 med benify koden jag hittade i tråden tack så mycket för den...
Mvh Peter

Toppen att det löste sig och bra val av TV! 👏