Rösta fram t-shirt till communityt!

Samlingstråd LG OLED 2024 (A4/B4/C4/G4/Z4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Oklart vad @gluon menar med "nackdel bortsett från wallmount", men jag förmodar att det är LG One-Wall väggfäste som åsyftas.

Huruvida det är en nackdel eller fördel beror väl på om man föredrar det eller ett mer standard väggfäste?

Det är bara extra bekymmer för mig då jag inte är färdig med väggen. Vill ha såna ribbpaneler bakom tvn. Det kanske försvårar installationen också. Men för många är väl väggfäste en fördel. Modernt, snyggt, friar upp yta, WAF gold standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Det är bara extra bekymmer för mig då jag inte är färdig med väggen. Vill ha såna ribbpaneler bakom tvn. Det kanske försvårar installationen också. Men för många är väl väggfäste en fördel. Modernt, snyggt, friar upp yta, WAF gold standard.

Man måste inte hänga upp den på väggen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad skillnaden egentligen är mellan LG OLED55C44LAoch LG OLED55C41LA.

Ett antal Danska butiker säljer C41LA för ett antal tusen mindre än vad som går att köpa en C44LA idag. T.ex. https://compu-mail.se/sv/p/1003319269

Så runt ~12200 kr mot LG Sverige själva ~15400 kr med rabattkoder.

Hört att det är främst färgen på bakstycket som skiljer mellan modellnummer. Men pga prisskillnaden så gissar jag att det mer är LG Sverige mot LG Europa priser? Påverkar det vem man skall kontakta vid eventuellt garanti ärende?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Vad är det för nackdel med wall mount och finns den nackdelen även på B4 som jag planerar att köpa?

G serien levereras normalt endast med väggfäste medans C & B har fot.
Det finns G med fot oxå men de är inte vanliga.

Dvs ska man ha den på en tvbänk så blir det ju en nackdel om tv:n inte har en fot utan endast väggfäste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Hej,
Jag tänker köpa en LG B4 65" eller 77".
Är det rätt läge att slå till nu eller tror ni att de kommer att sjunka ytterligare framöver?
Jag ser att det är kampanj på dessa just nu och på Power så kan man dessutom få 2000kr ytterligare rabatt om man lämnar in sin gamla TV.
Utav vad jag kan se så är det bästa priset hittills. Frågan är som sagt om det kommer att gå ner ytterligare längre fram eller om man istället riskerar att de säljs slut helt. Jag har inget problem att vänta lite men de kanske inte tillverkar fler och istället satsar på nyare (och dyrare) modeller.

https://www.webhallen.com/se/campaign/7850-Skatteaterbaring
Blir 13491 för 65 B4 och 18891 för 77 B4.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av svolter:

Någon som vet vad skillnaden egentligen är mellan LG OLED55C44LAoch LG OLED55C41LA.

Ett antal Danska butiker säljer C41LA för ett antal tusen mindre än vad som går att köpa en C44LA idag. T.ex. https://compu-mail.se/sv/p/1003319269

Så runt ~12200 kr mot LG Sverige själva ~15400 kr med rabattkoder.

Hört att det är främst färgen på bakstycket som skiljer mellan modellnummer. Men pga prisskillnaden så gissar jag att det mer är LG Sverige mot LG Europa priser? Påverkar det vem man skall kontakta vid eventuellt garanti ärende?

Det är samma TV med just skillnader på färgen på baksidan och andra mindre detaljer. Detta är tyvärr normen bland alla TV-tillverkare numera med den här typen av skillnader. De ger efter för återförsäljarnas (eller ägarna till återförsäljarna) krav på att ha "egna" modeller. Så man diversifierar på detta sätt för att kunna få olika artikelnummer.

Orsaken till att priserna är olika är samma som varför en dubbeldajm kostar olika på Willys och hos Pressbyrån. Det är samma dubbeldajm.

Permalänk
Bildexpert 📺

För G4:n har modellerna med LS i beteckningen ett bordsstativ, S som i stand. Denna variant finns endast i 55 och 65 tum. Väggfäste ingår fortfarande, i alla fall hos den 65:a jag fick hem för test för någon månad sedan.

LW i beteckningen har endast Väggfäste, W som i Wallmount. 77 tum och större endast som LW.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Tack. Ändå snäppet billigare att beställa direkt från LG med rabattkod på 10%. 18513kr blir för 77” det där.

Permalänk

En annan fråga kopplat till att jag nu är på gång att köpa LG B4 77”. Jag kommer att ha den kopplad till min receiver för 5.1 -ljud.
Är det någon här som har erfarenhet av att köra Kodi direkt via webos på den och funkar det i så fall bra? Eller borde jag satsa på Google streamer, AppleTV eller något annat?
I dagsläget kör jag standard Google tv (varianten utan 4k) och där finns Kodi som app och det funkar bra (funkar med Dolby digital plus). Smidigt att ha Kodi tillsammans med övriga streamingappar.Men nu blir det ju ny tv då och nya format och funktioner som ma. Vill ska funka, 4k, hdr, Dolby vision osv.

Permalänk
Medlem

Vad som är bra bild och vilka inställningar man ska använda för att uppnå detta är högst individuellt, men bifogar här inställningar för olika ändamål som bör passa majoriteten av oss.

Edit: Inte mina inställningar, utan hittade dessa på AVSForum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Vad som är bra bild och vilka inställningar man ska använda för att uppnå detta är högst individuellt, men bifogar här inställningar för olika ändamål som bör passa majoriteten av oss.

https://i.imgur.com/snFYMYp.png

Edit: Inte mina inställningar, utan hittade dessa på AVSForum.

Dessa är bra till Lg G4 65" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Dessa är bra till Lg G4 65" ?

Allt är som sagt subjektivt, men det är i varje fall en bra början. Inställningarna är för modellår 2023 och nyare, alltså för t.ex. C3/G3, C4/G4 samt för kommande 5-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Allt är som sagt subjektivt, men det är i varje fall en bra början. Inställningarna är för modellår 2023 och nyare, alltså för t.ex. C3/G3, C4/G4 samt för kommande 5-serien.

okey , tackar. Ska prova.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förslagen ovanför för inställningar är rätt bra som grundmall. En del inställningar är exemplarberoende, särskilt Black Level (var du ankrar svart i bilden) och de ska ställa med testmönster då den nivån också kan ändras med andra inställningar. Sällan jag sänker detta under default 50 eftersom de flesta exemplar redan klipper något mot svart. Snarare att jag hamna något ovanför 51-52 eller så långt jag kan gå utan att man lyfter OLED-svart till mörkgrått.

Färgtemperatur är också exemplarberoende där Warm50 är default men också kan dra något åt gröngult beroende på exemplaret. Någonstans Warm50–Warm45 kan vara mer rätt, men högre upp ger främst en allt mer turkos och blåare vitbalans.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att jag också kör med LG:s OLED. Jag var först ute efter en 77" C4 som vid tillfället kostade 32,000 kr men när Inet sänkte priset på den bättre G4-modellen från 45,000 kr till 30,000 kr så var valet enkelt. Bättre bild, 2000 kr billigare samt 5 års garanti på panelen.

Mycket ska ha mer, funderar på att köpa 55-tummaren och använda som datorskärm.

Permalänk
Medlem

Rea på LG C4 from idag. Ser att den, bland annat, finns på inet för 9490. En kompis köpte direkt från LG med nån rabattkod för en extra tusing avslag på priset.

Reor på andra modeller osså.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Jag borde kanske ha kollat den här tråden innan jag beställde, men nu är jag här i alla fall.
Har en 65C41LA på väg från ComputerSalg.se som jag får punga ut 16.300 riksdaler för.
Det blir min tredje LG OLED, försökte förhandla upp till 77. Jag lyckades tyvärr inte baxa igenom det här hemma men ser ändå fram emot ny modell och vi har fortfarande bra användning av båda de äldre modellerna, inklusive 65B9 som den nya ska ersätta

Permalänk
Medlem

@Umbriel: Du sparar cirka 1300kr om du beställer direkt från LG med nedan instruktion:

"Man köpa en 65" C4 direkt från LG i inloggat medlemsläge med rabattkoden BENI25_ALLALG för 14 985,18 kr."

Permalänk
Medlem

Under gårdagen körde Power med 20% rabatt på LG så det blev en C4 77" för 18,392 kr.

Permalänk

Oj! Synd att man inte visste det igår :).
Beställde en 77” b4 från LG igår morse och den landade då på ca 17600kr efter rabattkod.

Nu när jag kollar på 77” c4 på power så ligger den på 22990kr och det står att det är ett kampanjpris som gäller 14/4-11/5.

Permalänk
Medlem

Om ni har Benify så kan jag rekomendera och kika där också.
Beställde igår en LG 42" C4 direkt ifrån LG.com via Benify landade på 8370kr totalt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Oj! Synd att man inte visste det igår :).
Beställde en 77” b4 från LG igår morse och den landade då på ca 17600kr efter rabattkod.

Nu när jag kollar på 77” c4 på power så ligger den på 22990kr och det står att det är ett kampanjpris som gäller 14/4-11/5.

Power hade livesändning kl 20 och om man skrev "Ja tack LG" i chatten så fick man ytterliggare 20% rabatt på det redan nedsatta priset.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att klicka hem en 42" C4 för 7592:- från Power, under deras live i måndags.

Satan i gatan vilket flyt det är. Har kört ett par matcher CS under kvällen, och det är så gott som obefintlig input lag. Trodde inte att jag skulle uppleva en så stor skillnad, jämfört med min PG348Q (100Hz IPS), men jäklar alltså.

Kommer förstås ta ett tag att vänja sig vid storleken, men det känns ändå inte som ett jättestort kliv från en 34" Ultrawide. Supernöjd hittills!

Permalänk
Medlem

Tänkte man skulle pilla lite med settings på C4an för att optimera för gaming. Hittade det här på reddit, någon som råkar ha prövat? Spelar primärt single players som AssCreed, Awoved, Cp2077 och liknande om det spelar någon roll.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQ_-y8FEqZwFa...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tänkte man skulle pilla lite med settings på C4an för att optimera för gaming. Hittade det här på reddit, någon som råkar ha prövat? Spelar primärt single players som AssCreed, Awoved, Cp2077 och liknande om det spelar någon roll.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQ_-y8FEqZwFa...

Allmänt.

För PS5 men är en bra utgångspunkt.

Permalänk
Medlem

Ser att Webhallen bl a har en del C4 som öppningserbjudande i Solna C till helgen.

Permalänk
Medlem

Hej, någon som vet om LG20 bara funkade för TV eller även också för ljudsystem som LG soundbar?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk

Nån som vet om/hur man kan få fram vilken upplösning som för tillfället visas? Specifikt är jag intresserad av att kunna kontrollera vilken upplösning som körs i specifika appar i webos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Nån som vet om/hur man kan få fram vilken upplösning som för tillfället visas? Specifikt är jag intresserad av att kunna kontrollera vilken upplösning som körs i specifika appar i webos.

Tryck på den gröna knappen på remoten 7x (eller om det var 8, det är bara att tapa på ) i snabb följd så kommer det upp en VRR Info meny med upplösning hz etc

Permalänk

Det händer tyvärr inget oavsett hur många gånger jag trycker på den gröna knappen. Det kanske bara funkar på externa källor och inte i webbs?