Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

Lyckats få igång den någorlunda, fick igång PM4K idag. Skulle du kunna kika på om du får samma problem med DV7 FEL uppspelning, dvs. gråa transparenta staplar som i bilderna i min andra post? Mycket tacksam om kikar, vill bara veta om felet ligger på mitt håll eller om det är normalt för DV7.

absolut, men förmodligen är jag blind för jag förstår inte var staplarna är i dina bilder

sen kör jag:
Mode on demand
Type Display Led (DV-Std)
Colorimetry bt2020nc
Source levels metadata urkryssat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Då jag har en lite äldre OLED tv (LG CX) så behöver jag köra:
- Level 5: Source, 0 (zero) when OSD is active or subtitles set on
- Level 6: Discard

Enligt Youtube guiden som länkats här tidigare så kan man behöva testa runt lite med Level 5 ifall man har äldre tv än 2022.

Tack! Visar sig att det faktiskt är förväntat och inte något problem på mitt håll. AVSForum, fenomenet diskuteras här, även på sida 123. Har en LG G4 och hittade en snubbe i tråden med samma TV, "I have an LG G4 and it just dims the letterbox slightly rather than block when using Source. But like I said above, using subtitles often makes this a bit more of a predicament."

Lösning verkar vara precis som du skriver, sätt level 5 till 0, verkar inte som att det skapar några problem heller annat än att letterboxen kan bli lite ljusare i vissa scener. Alternativt köra source och flytta ner undertexten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

Tack! Visar sig att det faktiskt är förväntat och inte något problem på mitt håll. AVSForum, fenomenet diskuteras här, även på sida 123. Har en LG G4 och hittade en snubbe i tråden med samma TV, "I have an LG G4 and it just dims the letterbox slightly rather than block when using Source. But like I said above, using subtitles often makes this a bit more of a predicament."

Lösning verkar vara precis som du skriver, sätt level 5 till 0, verkar inte som att det skapar några problem heller annat än att letterboxen kan bli lite ljusare i vissa scener. Alternativt köra source och flytta ner undertexten.

Gött, glad att det hjälpte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att aktivera DV VS10 för HDR10 videos om man har TV som når högre nits.

https://youtu.be/2N6uBDmSwec

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag har kört PlexKodiConnect i Kodi i många år. Men blir att man saknar Plex "Continue Watching" kategorin.
Nån som har ett skin det fungerar i Kodi? I övrigt är det mesta bättre i Kodi med PKC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har kört PlexKodiConnect i Kodi i många år. Men blir att man saknar Plex "Continue Watching" kategorin.
Nån som har ett skin det fungerar i Kodi? I övrigt är det mesta bättre i Kodi med PKC.

allt sådant finns i PM4K annars.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

allt sådant finns i PM4K annars.

Yes jag har det installerat också och växlar in dit vid behov.
Tycker det är så synd bara för att infon finns ju att tillgå för de som gör skinsen (så länge man kör PKC eller Composite).
Man vill gärna ha stats overlayen som man får i Kodi men inte i PM4K osv.

Nu använder jag Apple TV med InFuse mot Plex för större delen av all tittning. Det är mest när det är DV7 som jag startar upp min AM6B+.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har dock ett problem med en ”film”;
The Accountant 2 dovi p7 mel;
APL ändras ett steg upp och ned lite då och då under filmens gång.
Vet inte om det är kombinationen mel p7 och ugoos eller om det bara är problem med just denna ripp

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Fick problem direkt med den senaste där, ljudet hackar. Går tillbaka till A14.

Jag kör med denna just nu:

https://drive.google.com/file/d/1XVq1kWzF4NXTYN9M3nLDPqJydkia...

efter den är inlagd så återställ till standardinställningar i DV menyn och ställ sedan in värdena enligt din TV.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

ny custom build uppe nu som bör fungera för AM6B+ och Homatics boxarna, har man strul med DV FEL så kan man aktivera FEL till MEL (fanns inte i tidigare builds förutom CPM).

länken upphörde men kan lägga upp en ny om man är intresserad.

mer info:
https://github.com/MCFFHAB/CoreELEC-cpm/discussions/8#discuss...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ny custom build uppe nu som bör fungera för AM6B+ och Homatics boxarna, har man strul med DV FEL så kan man aktivera FEL till MEL (fanns inte i tidigare builds förutom CPM).

https://mega.nz/file/JvUnSaDC#KPpI28JdL9bZo48mJWXLWQB_ZdTnNLz...

mer info:

Vad är vinsten med den builden? DV FEL funkar väl som det ska på senaste vanliga cpm?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Vad är vinsten med den builden? DV FEL funkar väl som det ska på senaste vanliga cpm?

syftade på om man har strul med Homatics boxarna, CPM A14 är från mars, denna har en del förbättringar, bla VC-1 i hardware osv.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket "ladda hem denna inofficiella prealpha custom build från nån konstig download site"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Alldeles för mycket "ladda hem denna inofficiella prealpha custom build från nån konstig download site"

om man följt CPM github diskussioner samt senaste A14 build så ser man att han som lagt upp sina custom builds, i detta fall MCFFHAB har ett nära samarbete med CPM och en hel del av hans finesser har letat sig in till CPM builds, CPM är iväg på semester och jag personligen har använt custom CPM builds senaste tiden utan problem, fungerar utmärkt.

btw, MEGA länken var bara tillfällig, kan lägga upp på Drive om någon är intresserad.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

om man följt CPM github diskussioner samt senaste A14 build så ser man att han som lagt upp sina custom builds, i detta fall MCFFHAB har ett nära sammarbete med CPM och en hel del av hans finesser har letat sig in till CPM builds, CPM är iväg på semester och jag personligen har använt custom CPM builds senaste tiden utan problem, fungerar utmärkt.

<Uppladdad bildlänk>

btw, MEGA länken var bara tillfällig, kan lägga upp på Drive om någon är intresserad.

Beror på vilka hobbyer man har. Lyckligtvis fungerar A14 helt ok för mig (så vitt jag vet iaf), men att hålla på på det här viset för att se korrekt DV 7 känns inte värt det för 99,99999999999999999% av befolkningen.
Lär nog sälja av min box, jag vill se på film inte leka tamagotchi.

Om man inte har det här som livshobby, vad saknas idag om man skulle köra coreelec stable?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Beror på vilka hobbyer man har. Lyckligtvis fungerar A14 helt ok för mig (så vitt jag vet iaf), men att hålla på på det här viset för att se korrekt DV 7 känns inte värt det för 99,99999999999999999% av befolkningen.
Lär nog sälja av min box, jag vill se på film inte leka tamaguchi.

Om man inte har det här som livshobby, vad saknas idag om man skulle köra coreelec stable?

Det är inget fel med A14 men jag tackar inte nej till andra förbättringar och vem bryr sig om övrig befolkning? jag har köpt den till mig inte åt andra, och du behöver inte leka tamaguchi du kan överlåta det till andra, vill du sälja den så gör det, absolut ingen bryr sig om vad du gör med dina prylar.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är inget fel med A14 och vem bryr sig om övrig befolkning? jag har köpt den till mig inte åt andra, och du behöver inte leka tamaguchi du kan överlåta det till andra, vill du sälja den så gör det, absolut ingen bryr sig om vad du gör med dina prylar.

Om det inte är något fel på A14, varför länkar du till och installerar custom prebuilds?
Vad befolkningen bryr sig om är för att det är en forumtråd om denna spelare för alla, där jag tror de flesta som äger den inte orkar hålla på med mega download länkar och patchar utan info.
Ja jag vill överlåta det till andra, men nightly patches är lika med tamagotchi och CPM custombuilds lika så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är inga prebuilds utan färdiga builds med up to date CoreELEC förbättringar, är alltså inte enbart CPM utan vanliga CoreELEC i grunden och ovanpå det har man lagt till det som gör CPM builds att föredra, och man bara ska dra en grej som jag tidigare tagit upp är att builds efter CPM A14 så fungerar VC-1 blu-ray filer i hardware istället för software osv.

Det är ingen skillnad i stabilitet jämfört med A14, fungerar exakt lika bra och bättre då A14 inte är 100% felfri om du tar dig tid att kolla github diskussionerna.

"As a temporary fix, I also enabled the FEL to MEL/8.1 conversion (last option on the screen before reset) so if there are movies with heavy FEL layer you can use this to potentially avoid the audio sync issue (although given up on FEL.). Not sure how well will it work overall given the mods I did for my build but it should improve to resolve the audio sync issue (with my setup/equipment I do not have the audio sync issue so cannot replicate the problem)."

Låter absolut som 100%igt. Inga tillfälliga lösningar och plåster alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Om det inte är något fel på A14, varför länkar du till och installerar custom prebuilds?
Vad befolkningen bryr sig om är för att det är en forumtråd om denna spelare för alla, där jag tror de flesta som äger den inte orkar hålla på med mega download länkar och patchar utan info.
Ja jag vill överlåta det till andra, men nightly patches är lika med tamagotchi och CPM custombuilds lika så.

Det är inga prebuilds utan färdiga builds med up to date CoreELEC och CPM förbättringar, är alltså inte enbart CPM utan vanliga CoreELEC i grunden och ovanpå det har man lagt till det som gör CPM builds att föredra, och om man bara ska dra en grej som jag tidigare tagit upp är att builds efter CPM A14 så fungerar VC-1 blu-ray filer i hardware istället för software osv, samt andra förbättringar som folk stött på och fått åtgärdat, om du tar dig lite tid att kolla github diskussionerna så ser du.

Skrivet av ZyntaX:

"As a temporary fix, I also enabled the FEL to MEL/8.1 conversion (last option on the screen before reset) so if there are movies with heavy FEL layer you can use this to potentially avoid the audio sync issue (although given up on FEL.). Not sure how well will it work overall given the mods I did for my build but it should improve to resolve the audio sync issue (with my setup/equipment I do not have the audio sync issue so cannot replicate the problem)."

Låter absolut som 100%igt. Inga tillfälliga lösningar och plåster alls.

exakt och jag bad honom lägga till den funktionen då den finns i CPM builds, det är inte enbart AM6B+ användare som använder CoreELEC/CPM utan Homatics och efter CPM A11 vart det strul med audio sync när man spelar upp DV FEL med Homatics boxarna så som tillfällig lösning så kan man köra FEL till MEL då CPM jobbat hårt med att lösa dessa audio syncs och verkar ha gjort det bra, sen får vi se om det löser det helt för Homatics boxarna.

och med hans builds så sker alla inställningar automatiskt man behöver knappt fylla i något som man tex behöver göra med CPM A14.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är inga prebuilds utan färdiga builds med up to date CoreELEC och CPM förbättringar, är alltså inte enbart CPM utan vanliga CoreELEC i grunden och ovanpå det har man lagt till det som gör CPM builds att föredra, och om man bara ska dra en grej som jag tidigare tagit upp är att builds efter CPM A14 så fungerar VC-1 blu-ray filer i hardware istället för software osv, samt andra förbättringar som folk stött på och fått åtgärdat, om du tar dig lite tid att kolla github diskussionerna så ser du.

exakt och jag bad honom lägga till den funktionen då den finns i CPM builds, det är inte enbart AM6B+ användare som använder CoreELEC/CPM utan Homatics och efter CPM A11 vart det strul med audio sync när man spelar upp DV FEL med Homatics boxarna så som tillfällig lösning så kan man köra FEL till MEL då CPM jobbat hårt med att lösa dessa audio syncs och verkar ha gjort det bra, sen får vi se om det löser det helt för Homatics boxarna.

och med hans builds så sker alla inställningar automatiskt man behöver knappt fylla i något som man tex behöver göra med CPM A14.

Jag kikade runt lite men det enda jag hittade var "link expired".
Jag kanske har fel och det är många som vill hålla på och patcha och böka så här mycket.
Btw att inte kalla såna här builds för prebuilds känns lite oärligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

VC-1 software fungerar väl dock ypperligt för 1080p 24fps blu-ray? Förstås trevligt med hårdvarustöd, men ser inte riktigt behovet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se varför det skulle vara problematiskt att Gilgamesh delar med sig av information/kunskap om en viss typ av builds på ett forum utformat för datanördar - en målgrupp som traditionellt tycker om att tweaka/pilla/överklocka/you-name-it. Det är en extremt nischad produkt som riktar sig till en extremt nischad publik. Bara den vanliga installationen av standard-builden skulle skrämma slag på genomsnitts-Nisse, 99% av befolkningen. Samme Nisse bryr sig inte nämnvärt om bildkvalitet heller och ser inga FEL (öhöhö) med låg-bitrate-streamen på hans piratade IP-TV.

Jag slår ett slag för lite mer positiv attityd. Forumet är väl till för att dela med sig av allt möjligt? Om man inte själv är intresserad så betyder det inte att resterande 99,99% forumsmedlemmar nödvändigtvis delar den uppfattningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag kikade runt lite men det enda jag hittade var "link expired".
Jag kanske har fel och det är många som vill hålla på och patcha och böka så här mycket.
Btw att inte kalla såna här builds för prebuilds känns lite oärligt.

alla gör som dom vill, det finns inget "så här ska du göra" ingen är tvingad att göra något, är du nöjd med din setup, bara köra på.

Skrivet av Quenya:

VC-1 software fungerar väl dock ypperligt för 1080p 24fps blu-ray? Förstås trevligt med hårdvarustöd, men ser inte riktigt behovet.

jadu behovet är att CPU inte behöver jobba hårdare och gå varmare än nödvändigt, men tycker man det inte är viktigt, fine.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakey:

Jag har svårt att se varför det skulle vara problematiskt att Gilgamesh delar med sig av information/kunskap om en viss typ av builds på ett forum utformat för datanördar - en målgrupp som traditionellt tycker om att tweaka/pilla/överklocka/you-name-it. Det är en extremt nischad produkt som riktar sig till en extremt nischad publik. Bara den vanliga installationen av standard-builden skulle skrämma slag på genomsnitts-Nisse, 99% av befolkningen. Samme Nisse bryr sig inte nämnvärt om bildkvalitet heller och ser inga FEL (öhöhö) med låg-bitrate-streamen på hans piratade IP-TV.

Jag slår ett slag för lite mer positiv attityd. Forumet är väl till för att dela med sig av allt möjligt? Om man inte själv är intresserad så betyder det inte att resterande 99,99% forumsmedlemmar nödvändigtvis delar den uppfattningen.

Thank you, Sir.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakey:

Då uttryckte jag mig nog klumpigt.
Tråden var som jag förstod det som en ersättare för Nvidia Shield i grunden.
Att lägga upp såna här patchar och reka alla att ladda ner utan nån riktigt info var väl vad jag ville ifrågasätta.
Tidigare har VC1 hårdvarustöd valts bort pga det inte fungerade bra. Och denna patch har enligt skaparen själv massa tillfälliga fixar och otestade patchar.

Frågan jag ställde är vad saknas i coreelec stable. Något mer användarvänligt som ersättare för Nvidia Shield.
Fick inget svar där.

Uttryckte mig kanske inte så bra men det jag ville få fram var mer alternativ för dom som inte är lika alpha sugna jämfört med dom som vill ha bleeding edge.
Jag tycker fortfarande det är underligt att rekommendera den stora massan såna här patchar och säga att det är färdig release.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Då uttryckte jag mig nog klumpigt.
Tråden var som jag förstod det som en ersättare för Nvidia Shield i grunden.
Att lägga upp såna här patchar och reka alla att ladda ner utan nån riktigt info var väl vad jag ville ifrågasätta.
Tidigare har VC1 hårdvarustöd valts bort pga det inte fungerade bra. Och denna patch har enligt skaparen själv massa tillfälliga fixar och otestade patchar.

Frågan jag ställde är vad saknas i coreelec stable. Något mer användarvänligt som ersättare för Nvidia Shield.
Fick inget svar där.

Uttryckte mig kanske inte så bra men det jag ville få fram var mer alternativ för dom som inte är lika alpha sugna jämfört med dom som vill ha bleeding edge.
Jag tycker fortfarande det är underligt att rekommendera den stora massan såna här patchar och säga att det är färdig release.

VC-1 hårdvarustöd har funnits ett tag nu, har inget med denna build att göra, jag har länkat till github diskussioner om mer info, är man inte intresserad av att läsa så är det inte mitt problem.

återigen, du behöver inte ladda ner något, ingen hotar dig med en pistol, fungerar inte en build bra för någon så är det bara flasha tillbaka till det som fungerade, enkelt.

Jag har länkat flera videos och förklarat osv i denna tråd vad som skiljer CPM builds mot standard CoreELEC, tar det inte igen.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

VC-1 hårdvarustöd har funnits ett tag nu, har inget med denna build att göra, jag har länkat till github diskussioner om mer info, är man inte intresserad av att läsa så är det inte mitt problem.

återigen, du behöver inte ladda ner något, ingen hotar dig med en pistol, fungerar inte en build bra för någon så är det bara flasha tillbaka till det som fungerade, enkelt.

Jag har länkat flera videos och förklarat osv i denna tråd vad som skiljer CPM builds mot standard CoreELEC, tar det inte igen.

Fast nu är det ju dina ord gällande VC-1:
"syftade på om man har strul med Homatics boxarna, CPM A14 är från mars, denna har en del förbättringar, bla VC-1 i hardware osv."
Nu säger du att det har inget med denna build att göra.

Jag känner att jag släpper detta nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fast nu är det ju dina ord gällande VC-1:
"syftade på om man har strul med Homatics boxarna, CPM A14 är från mars, denna har en del förbättringar, bla VC-1 i hardware osv."
Nu säger du att det har inget med denna build att göra.

Jag känner att jag släpper detta nu.

Jag drog ett bla exempel, eftersom du verkar så lat att inte läsa hela tråden där jag redan tagit upp det.

skönt, kan få sinnesro nu.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

om några är sugna (ni måste absolut inte göra det, känn er inte hotade) på senaste CPM builden (prebuild, alpha, beta, omega osv) så finns den här, den fungerar stabilt och utmärkt på min AM6B+, för er med Homatics boxar så kan ni testa DV FEL och se hur det fungerar, annars är det bara aktivera FEL till MEL, den innehåller även senaste CoreELEC uppdateringarna osv.

https://drive.google.com/file/d/1JDiFNostCxLD3J6C3E9_Oh5ujGID...

aktivera VC1

aktivera DV VS10 på HDR10 om du har en TV som når 1000+ nits, men innan ni gör det så ska ni "Reset above settings to default"

för er med DV paneler så har det tillkommit en extra funktion för undertexter.

mer info om just den funktionen här:

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

för er med DV paneler så har det tillkommit en extra funktion för undertexter.

Den funktionen finns även på A14, men heter då Restrict overlays.

Visa signatur