Permalänk

Vpn

hejsan jag funderar på att skaffa vpn men kan ingenting om det vilka är bra och hur mycket suger det på mitt internet. har i dag 100\100 lina hur pass mycket tar den på upp kopplingen ?

Permalänk
Medlem

Den tar upp så mycket som går. Borde inte suga internet bortsett från de gånger du använder det... asså lite dumförklarat en VPN gör är att det skapas en omväg för din data - det som händer är att det tar längre tid för dig att få data levererat till dig. Det kräver inte mer data och ibland kan det till och med kräva mindre data/ta upp mindre på uppkopplingen beroende på leverantör.

edit: mullvad är rätt så populär vad jag vet.

Permalänk

ok. Många tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragonslayer13:

hejsan jag funderar på att skaffa vpn men kan ingenting om det vilka är bra och hur mycket suger det på mitt internet. har i dag 100\100 lina hur pass mycket tar den på upp kopplingen ?

nordVPN verkar vara den största/billigaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

nordVPN verkar vara den största/billigaste

NordVPN 129 kr/månad om man väljer att betala per månad
MullvadVPN 5€ per månad oavsett plan
Proton VPN 10€ per månad, 13 för ultimate där mail, storage osv ingår.

Personligen är det bara Mullvad eller Proton som gäller om du verkligen bryr dig om privacy IMO

Permalänk
Medlem

Mullvad är det enda rätta

Har 250/250 och märker ingen hastighetsskillnad.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Kör Mullvad men funderar på att gå över till Proton. Binder man ett år får man en kostnad på ca 60kr per månad, beroende på kronkurs etc. Provkörde det (Proton) en månad och det funkade väl OK, men det känns som att MacOS-klienten och möjligheten att köra på Raspberry Pi (utan större krångel) är lite mer begränsat. Mest fokus på Windows- och mobilklienter numera verkar det som.

Jag körde den hur som helst (Proton) på MacOS med programmet Wireguard, men skulle ändå säga att Mullvad är mycket mer lättanvänt generellt sett. Kör man Windows kanske det är hugget som stucket. Port forwarding, om man tycker sådant är viktigt, fungerar inte så bra på Mullvad längre, däremot på Proton.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

NordVPN 129 kr/månad om man väljer att betala per månad
Proton VPN 10€ per månad, 13 för ultimate där mail, storage osv ingår.

Personligen är det bara Mullvad eller Proton som gäller om du verkligen bryr dig om privacy IMO

vad är det som gör deras privacy bättre än nordvpn menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad är det som gör deras privacy bättre än nordvpn menar du?

https://www.sweclockers.com/nyhet/36214-husrannsakan-mot-mull...

https://protonvpn.com/blog/open-source

"IMO"

Permalänk
Medlem

detta stämmer för nordVPN oxå, sen blir jag fundersam på vad polisen hade som fick dem att raida mullvad, det kan juh snarare vara så att dem halvt kunnat spåra nån information till mullvad och det skulle juh inte vara bra isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

detta stämmer för nordVPN oxå, sen blir jag fundersam på vad polisen hade som fick dem att raida mullvad, det kan juh snarare vara så att dem halvt kunnat spåra nån information till mullvad och det skulle juh inte vara bra isf.

Det är nog inget halvt med det...
Inget hemligt vilka IP som kommer från Mullvad. Skyddet för dig blir att Mullvad skyddar ditt IP bakom deras.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Glöm inte att man kan köpa halvår eller helår hos Inet också. 299 kr för ett halvår (49,83 kr/mån) och 549 kr för ett helt år (45,75 kr/mån).

Ibland rear dom till och med ut Mullvad VPN. Den 20 april 2023 köpte jag 12 månader för 399 kr (33,25 k/mån), och den 28 november 2024 köpte jag 2st helårspaket för 349 kr/st (29,08 kr/mån, totalt 698 kr (58,17 kr/mån)).

5 EUR är i skrivande stund 55,93 kr.

Och nej, det är inget fuffens med det hela. Mullvad VPN och Inet är båda seriösa (som har bevisats flera gånger om). Inet hade någon "gäller endast i 24 timmar"-vinterkampanj eller nått sånt, i slutet av november förra året, och då var man tvungen att vara snabb på att köpa hem några år för en mycket billig peng. Jag var en av dom som köpte 2st.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det är nog inget halvt med det...
Inget hemligt vilka IP som kommer från Mullvad. Skyddet för dig blir att Mullvad skyddar ditt IP bakom deras.

fast polisen sitter juh inte och spårar alla ip adresser, speciellt inte bara för skojs skull, dem har antagligen kunnat spåra nån typ av kriminell aktivitet till en node som mullvad har och därigenom bestämt sig för att raida dem, eller nått i den stilen.
Polisen har inte den makten att bara vakna upp en dag och bestämma sig för att raida skatteverket eller ICA för att dem känner för det, måste alltid finnas underlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fast polisen sitter juh inte och spårar alla ip adresser, speciellt inte bara för skojs skull, dem har antagligen kunnat spåra nån typ av kriminell aktivitet till en node som mullvad har och därigenom bestämt sig för att raida dem, eller nått i den stilen.
Polisen har inte den makten att bara vakna upp en dag och bestämma sig för att raida skatteverket eller ICA för att dem känner för det, måste alltid finnas underlag

Tror inte du greppat det jag sagt ordentligt så ditt svar hänger inte ihop med nåt relevant här.
Givetvis har de anledning att raida mullvad... har inte med något att göra. Jag bara förklarade hur en VPN fungerar vad gäller IP synligheten.

Läs om mitt svar och vad jag svara på igen om du ska återkomma mer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Grabbar, håll er till ämnet någon bad om hjälp, han fick det - inte ska vi börja prata om hur polisen arbetar nu