Mini SSD tar snabb lagring till pytteformat

Permalänk
Melding Plague

Mini SSD tar snabb lagring till pytteformat

Win 5 blir bland de första att använda den nya formfaktorn från tillverkaren GPD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här ser bra smaskigt ut för raspberries alltså.

Stabil lagringslösning som inte kräver expansionskort eller nån jobbig strömförsörjning för externa lösningar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Då kan tillverkare inte klaga på att de inte får plats med SSD och lött fast ssdn. Nu har de ett alternativ

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Då kan tillverkare inte klaga på att de inte får plats med SSD och lött fast ssdn. Nu har de ett alternativ

Frågan är nog hur prestandan ser ut vad gäller IOPS (eller i annat perspektiv random reads/writes). Gissningsvis är det inte många NAND-dies, så den bör väl hantera parallellism lite sämre än en större SSD?
Å andra sidan ser bandbredden rätt imponerande ut så det kanske inte blir någon stor skillnad i praktiken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem

Blir bra för telefoner och kameror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Wohoo, en ny standard! Precis vad jag alltid önskat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan är nog hur prestandan ser ut vad gäller IOPS (eller i annat perspektiv random reads/writes). Gissningsvis är det inte många NAND-dies, så den bör väl hantera parallellism lite sämre än en större SSD?
Å andra sidan ser bandbredden rätt imponerande ut så det kanske inte blir någon stor skillnad i praktiken.

De flesta laptops använder idag en single nand ssd pga av kostnad idag. Så ser inte så stor skillnad här. Men kontrollern är väl oftast separerad från Nand. Har inte kollat om den här är har allt på en die eller separat kontroller.
Tror att vi lär se single die controller+nand ssd om vi inte redan finns det hos tillverkare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Wohoo, en ny standard! Precis vad jag alltid önskat mig.

Finns det nån standard som är bättre än denna för extern lagringsmedia i litet format? Verkar ju vara ett rejält kliv upp från diverse SD-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns det nån standard som är bättre än denna för extern lagringsmedia i litet format? Verkar ju vara ett rejält kliv upp från diverse SD-kort

Var det inte precis det här som SD/MicroSD Express skulle råda bot på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Var det inte precis det här som MicroSD Express skulle råda bot på?

210 MB/s sustained är ingen höjdare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

210 MB/s sustained är ingen höjdare direkt.

Det är väl mest nuvarande produkters begränsning? Protokollet i sig är ju NVMe (det också).
Enligt Wikipedia är det motsvarande hastighet. "Up to 3,940 MB/s".
Har dock inte grävt i hur det ser ut i praktiska tillämpningar med PCIe-revision, antal lanes o.s.v., Wikipedia är ju sällan världens bästa källa. Men fortfarande blir jag lite frågande till varför man inte gått vidare med en etablerad standard (SD) i stället för det här.

Permalänk

Det fräcka är att de även lyckats få in kontrollern på denna lilla yta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om den kunde ersätta USB-minnen så kan det vara något, men jag skulle inte installera en sådan i en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

CFExpress Type A och B kan väl läsa och skriva runt 2000/1700 och 4000/3200 MB/s. Type A är ungefär lika stort some ett SD kort, men Type B är lite större.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om den kunde ersätta USB-minnen så kan det vara något, men jag skulle inte installera en sådan i en dator.

Vore ju helt fantastiskt om detta kunde komma som "usb-minne"!
Skulle nog faktiskt bli ett köp direkt då och installera Batocera på den, helt perfekt! \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

I framtiden lär man kunna sätta in flers av dessa istället för hdd direkt på mobot. Ungefär som idag fast mångdubbla antalet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här ser bra smaskigt ut för raspberries alltså.

Stabil lagringslösning som inte kräver expansionskort eller nån jobbig strömförsörjning för externa lösningar.

Ja, samt något som [förhoppningsvis] inte slits ut lika snabbt som SD-kort när de används som diskar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

I framtiden lär man kunna sätta in flers av dessa istället för hdd direkt på mobot. Ungefär som idag fast mångdubbla antalet.

Nja, finns redan en inarbetad standard med kapaciteter som långt överstiger den genomsnittliga användarens lokala lagringsbehov, samt att även moderkort i mITX-formfaktor utan vidare kan erbjuda två 2280-platser sedan länge.

Detta blir något till mobila eller kompakta enheter där befintliga lösningar inte kan användas av t.ex. utrymmesbrist.

Jag vet att jag är gnällig, men, vi är på ett gnällforum.

Permalänk

Var är alla entusiaster som för några år sedan sa att NVME var onödigt på en persondator och de ej märkte någon skillnad emot sata ssd? Däremot hade de rätt att det var onödigt dyrt för den stora skaran.

I vilket fall så vilken utveckling vi har haft på ssd, både storlek och prestanda. Jag själv skulle vilja ha snabbt USB minne som är litet.

Permalänk
Medlem

Perfekt för en sånhär, fast med 40 lagringsenheter istället.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Var är alla entusiaster som för några år sedan sa att NVME var onödigt på en persondator och de ej märkte någon skillnad emot sata ssd?

Märker man någon skillnad vid vanlig användning mellan SATA och NVME?

Från HDD till SSD är det en helt otroligt skillnad i upplevelse, men märks det från SATA till NVME?

Permalänk
Medlem

Var är alla entusiaster som för några år sedan sa att NVME var onödigt på en persondator och de ej märkte någon skillnad emot sata ssd? Däremot hade de rätt att det var onödigt dyrt för den stora skaran.

I vilket fall så vilken utveckling vi har haft på ssd, både storlek och prestanda. Jag själv skulle vilja ha snabbt USB minne som är litet.

Du märker ingen skillnad på hastigheten - det är iops och responstid som gäller så det påståendet stämmer fortfarande…

Klart det är bättre och snabbare att gå via PCI-Ex snarare än en omväg via en SATA / dedikerad lagringskontroller så att man skulle gå från SATA till NVME var det väl ingen som sa något om av den anledningen - argumentet för hastigheten står ju dock fast…

Skrivet av Kilroy:

Från HDD till SSD är det en helt otroligt skillnad i upplevelse, men märks det från SATA till NVME?

Nä, inte direkt om du inte sitter på första eller andra generationens SATA SSDer…
Flashminnena har blivit mycket kvickare

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Hardware Unboxed gjorde nyligen ett test, och det gör en del skillnad för laddningstider i spel åtminstone. I Ratchet and Clank är det natt-och-dag-skillnad, men det är också ett av få spel med DirectStorage där snabb laddning är en del av gameplay.

I grova drag finns det tre prestandanivåer för spel: HDD, SATA-SSD, NVMe -- fast SATA och NVMe är ofta nära nog att vara likvärdiga.
USB hamnar lite olika i olika tester, men bättre än väntat och ofta i samma klass som NVMe.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Du märker ingen skillnad på hastigheten - det är iops och responstid som gäller så det påståendet stämmer fortfarande…

Klart det är bättre och snabbare att gå via PCI-Ex snarare än en omväg via en SATA / dedikerad lagringskontroller så att man skulle gå från SATA till NVME var det väl ingen som sa något om av den anledningen - argumentet för hastigheten står ju dock fast…

Jag gick utbildningsradions distanskurs i linux då gjorde vi en sak där man genast märker skillnad.
https://youtu.be/zQ-e9SuoWXo?si=IFIZg0RoxGfSSjRW (Kunskapen hur man kopierar en fil)

Nå det finns ekonomifaktorn, man har en begränsad budget och det gäller välja rätt hårdvara för detta. Att lägga 1000kr extra på snabbare ssd och istället köpa ett 1000kr billigare grafikkort är för i princip alla gamers ett dumt val.

Permalänk
Medlem

Jag gick utbildningsradions distanskurs i linux då gjorde vi en sak där man genast märker skillnad.
https://youtu.be/zQ-e9SuoWXo?si=IFIZg0RoxGfSSjRW (Kunskapen hur man kopierar en fil)

Nå det finns ekonomifaktorn, man har en begränsad budget och det gäller välja rätt hårdvara för detta. Att lägga 1000kr extra på snabbare ssd och köpa ett 1000kr billigare grafikkort är för i princip alla gamers ett dumt val.

Jag syftar väl på vanlig användning, det är inte superofta gemene användare för över flera GB där en skillnad i överföringshastighet gör en stor skillnad - självklart kanske du märker att din dator startar 1-2 sek snabbare eller att filöverföringen går snabbare men det är inte i närheten lika stort som steget mellan HDD och SSD som mellan olika protokoll för SSDer.

I dagsläget är det väl ingen anledning att gå på SATA alls, visst är de nästan gratis men samtidigt är dagens spel såpass stora att det faktiskt finns ett incitament att lägga 200kr extra för att få NVME

Så ja, tl:de - det gör ingen skillnad samtidigt som det gör skillnad när det gör skillnad

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Exakt detta.

Folk har tyvärr en tendens att göra mätningar i tillämpningar där I/O-prestandan aldrig var den begränsande faktorn, typ ”Harpan gick inte snabbare att starta med NVMe”.

Idag är det som tur är i princip en icke-fråga att välja NVMe p.g.a. att det var ett flertal år sedan priserna på PCIe-SSDs med NVMe-stöd normaliserades mot enheter med SATA-interface. Utan att ha kollat så gissar jag att det fortfarande finns ett sånt här ultra-budget-segment som man typiskt köper från e-handelssidor med en accent av fjärran östern, och att de kommer bli de sista kvarvarande SATA-enheterna inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hardware Unboxed gjorde nyligen ett test, och det gör en del skillnad för laddningstider i spel åtminstone. I Ratchet and Clank är det natt-och-dag-skillnad, men det är också ett av få spel med DirectStorage där snabb laddning är en del av gameplay.

https://www.youtube.com/watch?v=gl8wXT8F3W4

I grova drag finns det tre prestandanivåer för spel: HDD, SATA-SSD, NVMe -- fast SATA och NVMe är ofta nära nog att vara likvärdiga.
USB hamnar lite olika i olika tester, men bättre än väntat och ofta i samma klass som NVMe.

Intressant att se hur vissa nya spel, som Ratchet and Clank, är så beroende av väldigt snabb lagringsmedia.
Kan tänkas att det borde kunnat lösas med lite bättre buffring och förladdning men DirectStorage är ju väldigt effektivt och bra nu när det är standard med snabb lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja tyvärr är ju DirectStorage något som kräver att spelen görs om i grunden för att dra maximal nytta av, och det är väl ett relativt litet antal speltitlar där det verkligen behövs respektive inte är lättare att bara göra samma gamla knep med att t.ex. cappa avatarernas maxhastighet i spelvärlden.

Folk inte bara köper utan förköper alla slags skitspel, oavsett om grafikteknologin ser ut att vara minst tio år gammal, så det det känns bara som att det inte finns några riktiga incitament att utveckla något bättre sålänge kundkretsen i stort upprepar samma NPC-beteenden. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk inte bara köper utan förköper alla slags skitspel, oavsett om grafikteknologin ser ut att vara minst tio år gammal, så det det känns bara som att det inte finns några riktiga incitament att utveckla något bättre sålänge kundkretsen i stort upprepar samma NPC-beteenden. 🤷‍♂️

Varför är det NPC-beteende att inte bry sig om grafikteknologi?

Jag tycker ingenting sedan Source motorn faktiskt har gett mig en bättre spelkänsla och inlevelse i ett spel.

Bland spel som verkligen har cutting edge teknologi tycker jag det oftare har motsatt effekt då uncanny valley effekter och glitchar förstör spelkänsla snarare än förstärker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför är det NPC-beteende att inte bry sig om grafikteknologi?

Inget alls, syftade helt på att dagens speltitlar verkar håva in en stor (större?) andel av försäljningen på förköp.

Det tar liksom bort ALLA incitament för att någon gång leverera något tekniskt bättre, särskilt då om det ”bättre” innebär en särskild ekonomisk ansats.

Skrivet av Kilroy:

Jag tycker ingenting sedan Source motorn faktiskt har gett mig en bättre spelkänsla och inlevelse i ett spel.

Nej det är du såklart fri att tycka. Jag spelar ju ”bra spel” oavsett daterad grafik, men noterar också ofta artificiella begränsningar för att exempelvis dölja kort renderingsavstånd.

Skrivet av Kilroy:

Bland spel som verkligen har cutting edge teknologi tycker jag det oftare har motsatt effekt då uncanny valley effekter och glitchar förstör spelkänsla snarare än förstärker det.

Kan förstå invändningen, men just DirectStorage berör väl egentligen mer vad som är möjligt att bygga. Open world-spel brukar vara där det märks mest, men finns antagligen oändligt många användningsområden den dagen spelutvecklare lyckas klättra över legacy-berget.

Permalänk
Medlem

Många här som blandar ihop begrepp eller inte riktigt förstår. Tänkte slänga in en kortis.

Hårddisk = Mekanisk disk med roterande plattor
SSD = Flash Disk
SATA = Protokoll & Fysisk anslutning
NVME = Protokoll
M2 = Fysisk anslutningsstandard med olika mått
AHCI = Protokoll - föregångaren till NVME
IOPS = Instruktioner per sekund. Kan också enkelt med en formel översättas till mb/s.

Tillverkare anger även fortfarande maximalt antal iops med qd32 (eller högre), vilket man inte uppnår i många "vardagliga" delar. T.ex. starta windows, ladda spel e.t.c. Därför står det dessa jättehöga hastigheter på diskarna idag.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"