Permalänk
Medlem

Intel XTU

För er med varma 12,13,14 eller Ultra processorer som har ett "K" i modellen så är XTU en fantastisk vän. Sista jag provade det för två år sen var det ganska buggigt, och ärligt talat var jag tjurig och tyckte det inte borde vara så svårt att fixa i bios.

Spola fram ett par år så är det annorlunda. Tex en 14900k använder massa ström när man låser upp budgeten. Denna budget är 99,99% onödig då de flesta inte klarar klocka de mer än kanske 200 mhz i bästa fall, och då blir det över 100 grader direkt med 380w + i ett vanligt Cinebench. Satte mig in i det lite grann i går och lekte lite, och mitt exemplar är nog på mitten ,ed en SP på 98.
Klarar 300w i R23, men inte mer med en Arctic 420 i full fräs. Det ger 42k i poäng ca, med massa väsen, värme och kanske en skadad processor efter vart. Klarade relativt enkelt att få ned W till under 200w och 38k i poäng med fläktarna på under 50% och temperatur på 80c full belastning. Vcore, alltså vmin är nede i 1.049 i LLC4. Resultatet är P51/E41/41 ring. Utan eller med lite belastning ligger den på 55/44/45. Har inte hittat ett spel i katalogen där det utgjorde en enda fps (har inte testat 1% helt, men tvivlar på att det är skillnad). Battlefield 6 i helgen blir spännande då jag lätt hade 210w på processoren i beta som nyss var.

Rekommenderas starkt!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

För oss som inte begriper någonting om Intel så är det alltså tydligen en mjukvara: Intel® Extreme Tuning Utility (Intel® XTU)

TS kanske kan ge tips på vettiga inställningar som är värda att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

För oss som inte begriper någonting om Intel så är det alltså tydligen en mjukvara: Intel® Extreme Tuning Utility (Intel® XTU)

TS kanske kan ge tips på vettiga inställningar som är värda att prova?

Det kan jag gärna göra.

Kan starta med en profil som presterar helt likt med det som var stock när de första testerna kom, och när de använda massa ström och blev varma. Det var typiskt 41k i R23, och en bra bit över 100 grader.
Det som sätts i bios är inte så viktigt, bara det är någotlunda riktigt. Allt på auto funkar bra det också faktist. Man kan använda XTU till att få fram rätt inställningar man så sätter i bios, eller ha olika profiler beroende på vad man vill göra. Många spel ger ingenting bara för att man har 5500mhz kontra 5000mhz, så där kan man ha en profil på tex 51/40/40 som gör R23 på nära 38k, men under 200w.

Ett exempel på uppsett i bios:

Som man kan se så är det satt lite mer i bios på p-cores än mitt mål, men det gör ingenting så länge det inte är fantasilösa tal.

I XTU har jag satt följande till denna profil. 55/44/50 (Pcore, ecore, ring). Alltså med -0.070 adaptiv vcore.

Det ger under full belastning i R23 följande begärd vcore. Man ser idle begärd vcore vid sidan av det markerade.

På nästa bild har jag markerat den faktiska vcore cpu använder, samt så ser man max temp, package power osv efter 10 rundor av R23. Ca 275W som ger resultat som är nästan helt likt vad de första testerna var av 14900K. Fast då var det ju brännhett.

Detta är bara ett exempel. Man kan testa stabilitet mycket enklare med detta program så länge man inte drar för hårt i rattarna.
Min fläktprofil ligger på max OM cpu package power skulle nå 90 grader. Upp till dess har jag satt den på 55%. Väldigt lite ljud från den.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B