Microsoft stäms av Windows 10-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Denna övergång till 11an går inte att jämföra med tidigare då detta är första gången som användarna är tvingade att byta ut hårdvaran för att kunna fortsätta.

Så har det väl iofs ofta varit? Det som avviker från typfallet här är väl snarare att det är funktioner som krävs, inte bara högre krav rent prestandamässigt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur det snackas om att vi ska sluta konsumera så mycket till höger och vänster så kan jag ändå hålla med här, min laptop som jag köpte typ 2015 som funkar finfint i W10 klarar inte av Windows 11, så då är jag tvungen att köra Linux om jag vill hålla liv i den framåt.. Inget fel på Linux men flertalet onlinespel funkar ej..

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Det är alltså en individ vs Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Även om man inte gillar att gratisuppdateringarna upphör är det rent barnsligt att springa till domstol och grina. Microsoft har varit tydliga med när supporten upphör och det går dessutom att betala för utökad support. Detta alltså 10 år operativsystemet lanserades.

Lawrence Karen borde få sig en åthutning.

Nu vet jag inte om argumenten håller, men de har iaf mer substans än "jag vill ha mer, gratis".

Bland annat att då att de inte anser att det varit tydligt gentemot kund vid köptillfället vad det är för livslängd på Windows 10, att MS ju kommer att göra jobbet för att underhålla 10 för företag ytterligare ett antal år men inte tillgängliggör detta till alla trots att det är en stor marknadsandel som fortfarande kör 10 (och en massa maskiner som inte kan uppgradera till 11), att MS ruschar övergången jämfört med tidigare utfasningar efter att en ny Windowsversion släppts (till synes utifrån en agenda som inte nödvändigtvis har så mycket med Windowsversioner att göra egentligen), och att konsekvenserna av enorma mängder opatchade Windowssystem kan bli stora, osv.

Detta då med allehanda argument utifrån rådande konsumentlagstiftning, marknadsföringslagstiftning, konkurrenslagstiftning, m.m.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det känns väl iofs som att 11 bara är en "reboot" av 10-modellen? Inte att man gått tillbaka till någon annan affärsmodell?

Det får tiden utvisa. Har hört en hel del rykten och spekulationer om att Microsoft skulle annonsera Windows 12 i höst eller nästa år.

Skrivet av Ghuntax:

Bara sluta gnälla. Microsoft har sagt länge att supporten skulle upphöra. Man får helt enkelt gå över till Windows 11. Har använt er nu i över två år och är skit nöjd med det och har inga problem alls

Oh ja, det är så "helt enkelt" som att köpa ett helt nytt system för många tusenlappar, på grund av artificiella systemkrav.

Faktum är att många system som är 10+ år gamla är fullt funktionsdugliga idag, till och med för att köra de senaste spelen som BF6, m.m.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Apple avvecklar support för sina enheter ännu tidigare än Microsoft, vilket tydligt visar på industrins inbyggda planerade åldrande.

Har du något exempel på detta? Har du förträngt Windows Phone/Windows Mobile?

Har för mig att Apple har support i över 7 år i snitt och ännu längre om du räknar med säkerhetsfixar.

Just nu är exempelvis macOS Ventura, macOS Sonoma samt macOS Sequoia supportade, med macOS Tahoe runt hörnet.

Visst överger Apple gamla Intel-Mac:ar med macOS Tahoe, men dessa kommer fortfarande att kunna rulla vidare med macOS Sequoia i ett par år till (2027!). Vi som hoppat på Apple Silicon-tåget, lär kunna använda våra maskiner i minst 10 år.

Jämför gärna det med Microsofts egna Surface-modeller som i vissa fall varit fast på specifika versioner av Windows 10 bara ett par år efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det får tiden utvisa. Har hört en hel del rykten och spekulationer om att Microsoft skulle annonsera Windows 12 i höst eller nästa år.

Ja, vi får se. Samma rykten har florerat ett antal år. Microsoft har ju inte sagt ett pip om något Windows 12, men det spekuleras/önskas ett 12 i skvallertechpressen utan några källor att ta på.
(Vet dock inte vad folk egentligen tänker sig skulle vara annorlunda, har svårt att tro att Microsoft backar mer vad gäller impopulära beslut bara för att man byter namn från 11 till 12)

11 har ju iaf hittills följt 10-modellen; det är en familj av Windowsversioner som alla går under namnet "Windows 11":

11 21H2
11 22H2
11 23H2
11 24H2
(av allt att döma 11 25H2 nu om ett par månader)

Så jag upplever ju redan att 11 visat att det inte är en återgång till tidigare modell, oavsett hur långlivat det blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Oh ja, det är så "helt enkelt" som att köpa ett helt nytt system för många tusenlappar, på grund av artificiella systemkrav.

Faktum är att många system som är 10+ år gamla är fullt funktionsdugliga idag, till och med för att köra de senaste spelen som BF6, m.m.

Det verkar som man kan kringå alla kontroller. Både CPU och TPM... Jag har aldrig provat själv dock. Behöver du inte secure boot för att spela BF6?

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Det verkar som man kan kringå alla kontroller. Både CPU och TPM... Jag har aldrig provat själv dock. Behöver du inte secure boot för att spela BF6?

Ja det har funnits/finns sätt att kringgå kontrollerna, dock försöker Microsoft aktivt täppa till de hålen, så det är inte hållbart i längden eller något man kan förlita sig på.

Secure Boot har funnits sedan Windows 8, inget märkvärdigt med det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja det har funnits/finns sätt att kringgå kontrollerna, dock försöker Microsoft aktivt täppa till de hålen, så det är inte hållbart i längden eller något man kan förlita sig på.

Secure Boot har funnits sedan Windows 8, inget märkvärdigt med det.

Jag kollade listan över proppar som stödjs och det är ändå ganska gammal hårdvara men en ganska gedigen lista. TPM-stöd har funnits sen 2014 på moderkort även om man inte har modulen installerad. Har du hårdvara äldre än så?

Hade fel 🙂
Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Med tanke på att väldigt många idag kör allt de gör med datorn genom webbläsaren så borde en migration till Linux vara det självklara alternativet för vääääääldigt många som sitter med hårdvara som ej lever upp till kraven för att köra W11.

Hela cirkusen är hur som helst otroligt dåligt skött av MS, att pissa sina egna användare rakt i ansiktet är sällan en framgångsrik affärsstrategi.
För mig personligen så sköt MS sig själva i foten redan vid skiftet från W7 till W10 där jag ansåg att väldigt mycket av förändringarna som W10 drog med sig korsade många av mina röda linjer. Jag såg ett byte till W10 som oacceptabelt och fattade då beslutet att helt vända MS ryggen.
Men nu när MS beslut gör att miljontals ton hårdvara kommer bli värdelös så borde betydligt fler börja se sig om efter alternativ.

Folk hade nog gjort det om linux hade varit mer användarvänligt.
Men det känns som mer av en beta än vad Windows gör.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag inte om argumenten håller, men de har iaf mer substans än "jag vill ha mer, gratis".

Bland annat att då att de inte anser att det varit tydligt gentemot kund vid köptillfället vad det är för livslängd på Windows 10, att MS ju kommer att göra jobbet för att underhålla 10 för företag ytterligare ett antal år men inte tillgängliggör detta till alla trots att det är en stor marknadsandel som fortfarande kör 10 (och en massa maskiner som inte kan uppgradera till 11), att MS ruschar övergången jämfört med tidigare utfasningar efter att en ny Windowsversion släppts (till synes utifrån en agenda som inte nödvändigtvis har så mycket med Windowsversioner att göra egentligen), och att konsekvenserna av enorma mängder opatchade Windowssystem kan bli stora, osv.

Detta då med allehanda argument utifrån rådande konsumentlagstiftning, marknadsföringslagstiftning, konkurrenslagstiftning, m.m.

Jag tycker faktiskt inte det är mer substans än "jag vill ha mer, gratis", även om det skulle finnas sanning i argumenten. Jag menar, i grunden kokar det ned till att Microsoft är dumma. Det kan man förstås få tycka och vissa fall finns det fog för att tycka så, men Microsoft har ingen skyldighet att vara snälla mot folk och ha support för sina operativsystem hur länge som helst.

Tycker man Microsoft är dumma och har levererat en dålig produkt är det rimliga att sluta vara kund hos dem. Efter 10 år av support, med gratis uppdatering till nästa version och möjlighet till förlängd support, kan man inte gärna hävda fel i varan eller att de brustit i sina skyldigheter.

Permalänk
Medlem

Jag önskade att Linux bara hade EN dist 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du något exempel på detta? Har du förträngt Windows Phone/Windows Mobile?

Har för mig att Apple har support i över 7 år i snitt och ännu längre om du räknar med säkerhetsfixar.

Just nu är exempelvis macOS Ventura, macOS Sonoma samt macOS Sequoia supportade, med macOS Tahoe runt hörnet.

Visst överger Apple gamla Intel-Mac:ar med macOS Tahoe, men dessa kommer fortfarande att kunna rulla vidare med macOS Sequoia i ett par år till (2027!). Vi som hoppat på Apple Silicon-tåget, lär kunna använda våra maskiner i minst 10 år.

Jämför gärna det med Microsofts egna Surface-modeller som i vissa fall varit fast på specifika versioner av Windows 10 bara ett par år efter release.

Det går uppenbarligen att köra moderna macOS även på äldre Mac:ar, så det där är ren illvilja från Apples sida. Personligen bryr jag mig inte – den enda Mac jag använder nu är en MacBook Air 11" från 2011. Den kör Ubuntu och fungerar som reselaptop. När den andra laptopen ligger i trosspackningen kan man ta med sig den lilla MacBook Air 11" ut på stan.

Skrivet av Asken12345:

Oja! Jag önskar det bara fanns två TV-kanaler – där den ena sände någon knäppgök som låtsas vara vilse i pannkakan, och den andra en sovjetisk dokumentär. Vill man se något amerikanskt, som Motorsågsmassakern, måste man skaffa en VHS-bandspelare. Och bara ett telefonbolag, där varje samtal kostar 23 öre per minut. Ironi off. Det räcker att vi bara har ett Systembolag att välja mellan.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

"There can be only one!"
https://github.com/torvalds/linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker faktiskt inte det är mer substans än "jag vill ha mer, gratis", även om det skulle finnas sanning i argumenten. Jag menar, i grunden kokar det ned till att Microsoft är dumma. Det kan man förstås få tycka och vissa fall finns det fog för att tycka så, men Microsoft har ingen skyldighet att vara snälla mot folk och ha support för sina operativsystem hur länge som helst.

Tycker man Microsoft är dumma och har levererat en dålig produkt är det rimliga att sluta vara kund hos dem. Efter 10 år av support, med gratis uppdatering till nästa version och möjlighet till förlängd support, kan man inte gärna hävda fel i varan eller att de brustit i sina skyldigheter.

Motivationen kanske är "Microsoft är dumma", men upplever inte att argumenten de faktiskt lägger fram kan sammanfattas så enkelt.

Och om man nu fokuserar på marknadsföring/konsumenträtt så blir väl "de har ju supportat Windows 10 i 10 år, vad mer begär du egentligen?" huvudsakligen relevant just för de som faktiskt köpt den berörda datorn för så länge sedan, men inte särskilt relevant annars.

De lyfter istället problemet att det fortfarande såldes inkompatibla datorer (inte sprillans hårdvara då), utan att det fanns någon tydlig information om den planerade livslängden för 10 eller de nya hårdvarukraven för 11, i princip ända fram tills Windows 11 släpptes publikt. Detta även i kombination med att det planerats ett osedvanligt kort överlapp mellan föregående version och den nya versionen om man jämför historiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Gör en egen, ultimat dist, som vinner över alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Jag kollade listan över proppar som stödjs och det är ändå ganska gammal hårdvara men en ganska gedigen lista. TPM-stöd har funnits sen 2014 på moderkort även om man inte har modulen installerad. Har du hårdvara äldre än så?

Det är dock skillnad på TPM och TPM. Windows 11 har specifikt krav på TPM 2.0, en standard som först publicerades 2014 och slogs fast som den nya standarden 2015 (https://trustedcomputinggroup.org/trusted-computing-group-tpm...). Men det tar tid innan från att en standard har färdigställts tills dess att den implementeras i någon större omfattning och det är först runt 2018-2019 som alla nya moderkort/system producerades med TPM 2.0.

Men varför utgår du från att jag pratar om min egen situation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att ingen bryr sig på Microsoft längre.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

skulle själv vilja stämma alla användare som gjort valet att gå över till win 11, folk förstår inte hur mycket makt dem har, om 100% av användarna stannar på 10 så kommer microsoft lägga ned 11 snabbare än skatteverket hinner se att du inte betalat skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är dock skillnad på TPM och TPM. Windows 11 har specifikt krav på TPM 2.0, en standard som först publicerades 2014 och slogs fast som den nya standarden 2015 (https://trustedcomputinggroup.org/trusted-computing-group-tpm...). Men det tar tid innan från att en standard har färdigställts tills dess att den implementeras i någon större omfattning och det är först runt 2018-2019 som alla nya moderkort/system producerades med TPM 2.0.

Men varför utgår du från att jag pratar om min egen situation?

Jag vet fast 2014 är riktigt gammalt. Som sagt, kör du så gamla maskiner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det ska jag minsann göra! Den kommer bli bäst! Stöd för all ny hårdvara "out pf the box". T.om. med nya drivrutiner som inte ens finns.

(Oj, svarade på fel 😀)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Oja! Jag önskar det bara fanns två TV-kanaler – där den ena sände någon knäppgök som låtsas vara vilse i pannkakan, och den andra en sovjetisk dokumentär. Vill man se något amerikanskt, som Motorsågsmassakern, måste man skaffa en VHS-bandspelare. Och bara ett telefonbolag, där varje samtal kostar 23 öre per minut. Ironi off. Det räcker att vi bara har ett Systembolag att välja mellan.

Inte alls så.. Jag tänker mer som med kärnan där alla kan vara med om att komma fram till vad som är bäst för de flesta. Bäst stöd. Alla jobbar mot samma mål. Resten kan köra Arch.

Det suger ganska hårt på desktop sidan. Vilken dist är bäst nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ja, fast det är ju just det som är problemet med Linux, det blir lätt ett plockepinn. Jag vill inte lägga timmar på själva operativsystemet, den tiden behöver jag till annat. Visst har det blivit bättre med färdiga distributioner, men vad jag förstår kan det fortfarande vara en hel del pill med att få igång vissa program. Man kan behöva ta till Wine, virtuella maskiner, Steam Proton och liknande. Kompatibilitet och enkelhet blir helt enkelt ett problem så fort man rör sig utanför standardanvändningen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Det kommer finnas säkerhetsuppdateringar i 3 år till som Microsoft tar fram. De säljs till företag och privatpersoner kan få de gratis o ett år om de aktiverar vissa funktioner. https://www.sweclockers.com/nyhet/41368-fortsatta-windows-10-... För mig är det inte otänkbart att de släpps till ännu fler eller längre tid.

Det är en gammal norm att företag som handlar med företag endast undantagsvis beskyddas som konsumenter såvida det inte handlar om tro och heder eller ett djupare ansvar för marnaden där företaget och konsumenter drabbas lika och företaget därför tillåts av domstolen att processa med samma lagstandards som privatpersoner i syftet att förbättra samhället.

Juridiskt ser det ut som att Microsoft redan beslutat att ge tre år till alla och att säljgänget givets fria händer att driva in lagens krav från konsumenter som inte har tid, ork eller resurser för juridik. Jag förutsätter att Microsoft kommer att följa lagens och domstolarnas ord som brukligt.

Så det låter ju bra och sedan får vi se hur många Britter som köpt Windows under 3 år från dagen slut och som då har lite större juridiska rättigheter.

Windows 11 basic skulle nog annars funka bra - det kostar ju inget än möjligen en kompilator som de redan har, banka in en massa reklam till kunden för typ riktiga Windows 11 och nya Microsoft datorer. Apple har precis samma problem som att apple saknar Post-market OS. Fast jag noterade att Apple skärpt sig betydligt och att många Apple prylar i post market standard börjat funka väldigt bra, det handlar nog om kritik som tagits väl emot. Safari har börjat funka igen m.m. Det är tydligt att företagen börjat känna konkurrens från kvalitativa Android och Kinesiska konkurrerande system och därför blivit mer måna om att kunderna inte ska känna sig dumpade och framför allt inte uppsåtligen dumpade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Jag vet fast 2014 är riktigt gammalt. Som sagt, kör du så gamla maskiner?

Jag ser inte hur den frågan är relevant till diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, fast det är ju just det som är problemet med Linux, det blir lätt ett plockepinn. Jag vill inte lägga timmar på själva operativsystemet, den tiden behöver jag till annat. Visst har det blivit bättre med färdiga distributioner, men vad jag förstår kan det fortfarande vara en hel del pill med att få igång vissa program. Man kan behöva ta till Wine, virtuella maskiner, Steam Proton och liknande. Kompatibilitet och enkelhet blir helt enkelt ett problem så fort man rör sig utanför standardanvändningen.

Håller med om det mesta här. De som kör Windows, inklusive jag, är inte intresserad av att pilla alls. Det ska bara fungera. Jag skulle klarat fixa det mesta med de andra 80% av min familj hade inte haft en susning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag ser inte relevansen till diskussionen.

Du sa väl att man skulle behöva köpa nya dyra system. BF6 kräver 8e generationen propp. Jag förstår inte ditt påstående eftersom hårdvara från 2014 i de flesta fallen borde kunna klra Windows 11. TPM 2.0 och en rejäl lista på processorer jag knappt kommer ihåg längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Du sa väl att man skulle behöva köpa nya dyra system. BF6 kräver 8e generationen propp. Jag förstår inte ditt påstående eftersom hårdvara från 2014 i de flesta fallen borde kunna klra Windows 11. TPM 2.0 och en rejäl lista på processorer jag knappt kommer ihåg längre.

Du förstår uppenbarligen inte vad jag skrev. TPM 2.0 standarden publicerades 2014. Med andra ord hårdvara med TPM 2.0 existerade inte 2014.

BF6 fungerar för övrigt alldeles utmärkt på 3e generationens Intel Core-processorer (Ivy Bridge).

Visa signatur