Vilka är dom mest framåtlutade MB-tillverkarna vad det gäller BIOS och mjukvara 2025?

Permalänk

Vilka är dom mest framåtlutade MB-tillverkarna vad det gäller BIOS och mjukvara 2025?

Hej Alla,

Jag har varit trogen Gigabyte i över 20 år, innan dess var det Asus - japp, fyrkantig som f-n. 😁
Jag gillar Gigabytes moderkort för jag tycker dom är enkla att förstå, både tekniskt och tillhörande prissättning. Alltså, man får vad man betalar för. (hoppas jag)

När jag uppgraderade senast, till skillnad mot förr, la jag allt krut (pengar) på det jag ansluter till moderkortet och inte moderkortet i sig. Det börjar jag ångra lite nu.. vilket förmodligen inte gjort nån större skillnad vad det gäller deras "nya" programvara GCC (Gigabyte Control Center) Vilket skämt! ..förutsatt att du inte har GPU, RAM, SSD, osv från Gigabyte.

Jag utgår ifrån att det inte finns någon riktigt dålig tillverkare av moderkort. Men när det kommer till BIOS och tillhörande programvara, vilka är dom mer framåtlutade 2025?

la in "nya" för att belysa att jag tidigare använt App center
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Medlem

Har inte svar på din fråga, men gällande tillhörande mjukvara så är det flesta skräp och onödiga att ens installera från första början.

Det mesta kan göras i BIOS eller i tredjeparts program (som oftast är bättre).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag köper ett helt nytt moderkort så tänker jag se till att det är en populär modell som har vad jag vill ha snarare än att välja märke.
Det är så ofantligt skönt att ha ett moderkort som det finns mycket info om på nätet och youtube.
Jag har haft en del modeller som ta mig tusan ingen bryr sig om, så att hitta en guide för bios suger då.
För allt heter annat eller så är inställningen gömd i någon obskyr underkatalog osv.

Välj cpu du ska ha.
Kolla vilka moderkort användare på nätet väljer till den.
Se om dom säljs här.
Ta det du vill betala för.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

vad menar du ens med "framåtlutande"?

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag har varit trogen Gigabyte i över 20 år, innan dess var det Asus - japp, fyrkantig som f-n. 😁
Jag gillar Gigabytes moderkort för jag tycker dom är enkla att förstå, både tekniskt och tillhörande prissättning. Alltså, man får vad man betalar för. (hoppas jag)

När jag uppgraderade senast, till skillnad mot förr, la jag allt krut (pengar) på det jag ansluter till moderkortet och inte moderkortet i sig. Det börjar jag ångra lite nu.. vilket förmodligen inte gjort nån större skillnad vad det gäller deras "nya" programvara GCC (Gigabyte Control Center) Vilket skämt! ..förutsatt att du inte har GPU, RAM, SSD, osv från Gigabyte.

Jag utgår ifrån att det inte finns någon riktigt dålig tillverkare av moderkort. Men när det kommer till BIOS och tillhörande programvara, vilka är dom mer framåtlutade 2025?

moderkorten är allt som oftast relativt likvärdiga kvalitetsmässigt och angående att de "räknar med att allt kommer från samma tillverkare" så gäller det alla tillverkarna de vill ju att du ska köpa allt från dem då de inte tjänar något på att en konkurent säljer sitt till dig.

och tillverkarens mjukvara är generellt bara bloatware oavsett tillverkare och bättre att skippa den och istället justera fläktkurvorna i bios eller med 3e part mjukvara.

och RGB om p12 disco chassi är din stil även det med 3e part mjukvara istället som stödjer hårdvara från olika tillverkare.

lite rant nedan

nackdelen är väl dock att gratis 3e part mjukvaror för detta troligen snart är ett minne då windows börjat hacka på open source mjukvaror som inte är microsoft signierade om de använder sig av winring0.sys och att få sin mjukvara signierad är något som microsoft tar betalt för.

winring0.sys är en drivare som existerat sedan win98-2000 eller nånstans åt hållet för att prata direkt med hårdvara tillverkad av nån programmerare hos microsoft som ett hobby projekt som sedan blivit standard att metod att prata med hårdvaran för att den fungerade bra trots att den inte var ämnad att faktiskt vara använd mer än till projektet han gjorde som sin hobby.

så idag innehåller den ett säkerhetshål att osignierad mjukvara kan ta sig in direkt i windowskärnans inre bariärer utan större problem genom den drivaren så microsoft har börjat blockera access till den genom Windows defender men är inte förvånad om de med någon uppdatering eller Win12 helt tar bort drivaren och gör i stort sett varenda mjukvara som förlitar sig på den oanvändbar oavsett om det handlar om att läsa temps, justera fläkthastigheter eller styra RGB eller malware.

troligen kommer de i framtiden ersätta den med en modern variant som är låst från början att kunna användas till av microsoft godkända mjukvaror aka de som är villiga att betala för att kunna använda den

dock fungerar väl fortfarande Fancontrol för fläktstyrning om du antingen lägger till ett undantag för mjukvaran i defender eller kör ett 3e part antivirus.

och samma sak med openRGB (personligen aldrig använt men vad jag förstått använder winring0 drivaren, och potentiellt ska användas med lite försiktighet då jag läst om att det potentiellt kan döda RGB om fel inställning görs.)

Dold text
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows