(Fractal Design Ridge) kablar HDD-Led, Power-Led HANE

Permalänk
Medlem

(Fractal Design Ridge) kablar HDD-Led, Power-Led HANE

Hej
Kan inte montera dessa i moderkortets "front panel system", eftersom dessa är hanar på moderkortet också.
Fattas någon komponent (mellansladd)? Dubbelhonor

Moderkort Asus 860-I Gaming Wifi

Är detta något nytt system? Har alla chassitillverkare så numer

Permalänk
Medlem

I manualen till Ridge (sid 27) så visar de vanliga honkontakter. Är du säker på att det är rätt kablar? Ta gärna kort på dem och visa så blir det lättare för oss att klura ut vad problemet är.

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt lådans manual sidan 27 finns det ingen hdd led och anslutningarna är "vanliga honor"
Stämmer inte manualen med den låda du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt lådans manual sidan 27 finns det ingen hdd led och anslutningarna är "vanliga honor"
Stämmer inte manualen med den låda du har ?
https://i.imgur.com/mxwWV8L.png

hmm.. tycker inte det ser ut så i verkligheten

edit
Nu har jag öppnat lådan och kollat. Ridge chassit verkar ha så som du beskriver, och som manualen säger. Power sw + power led. Men dessa har jag kopplat in i en kort extrakabel som sen är anslutet till moderkortet. (dessa kablar är hanar- som är ansluta med extrakabeln honor). Datorn funkar, och går att starta via och stänga via powerknappen. Ser dock inga ledljus.

Problemet är att jag inte minns om det var från Asus moderkort eller Fractal chassi som hade extra kabeln.
Två kablar blir över (HDD led + Reset SW). Behövs dom inte?

Sorry jag mindes fel där.

Permalänk
Medlem

Två kablar- är det allt som behövs i ett chassi?

Power SW
Power Led

Jag har 5 gamla Fractal chassin med betydligt fler kablar. Förstår att man plockar bort grejer- tex högtalaren. Men resten. Är det flyttat till moderkortet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

Två kablar- är det allt som behövs i ett chassi?

Power SW
Power Led

Jag har 5 gamla Fractal chassin med betydligt fler kablar. Förstår att man plockar bort grejer- tex högtalaren. Men resten. Är det flyttat till moderkortet?

Strömbrytaren på lådan är kanske det man "mest behöver" datorn brukar gå att starta på andra sätt också om man vill.
Ledar är inte alls nödvändiga, usb kan vara bekvämt men det är ju inget som direkt måste kopplas in.
Du måste alltså inte koppla in nått men strömbrytaren är ofta bekväm att ha inkopplad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Strömbrytaren på lådan är kanske det man "mest behöver" datorn brukar gå att starta på andra sätt också om man vill.
Ledar är inte alls nödvändiga, usb kan vara bekvämt men det är ju inget som direkt måste kopplas in.
Du måste alltså inte koppla in nått men strömbrytaren är ofta bekväm att ha inkopplad.

Yes, Powerbutton är inkopplad, och datorn går fin fint. Men inga ledlampor lyser.
USB måste kopplas in- något är felkopplat

Undra hur Fractal gör med sina större chassin. Har dom också bara Power+led ( två trådar)

Du är rolig du. Ingen Pewerknapp behövs. Skall man då starta med en skruvmejsel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

Yes, Powerbutton är inkopplad, och datorn går fin fint. Men inga ledlampor lyser.
USB måste kopplas in- något är felkopplat

Undra hur Fractal gör med sina större chassin. Har dom också bara Power+led ( två trådar)

Du är rolig du. Ingen Pewerknapp behövs. Skall man då starta med en skruvmejsel?

Man ska aldrig stänga av...
Det kan gå att starta genom att slå på strömmen till nätdelen eller genom att trycka på tangentbord eller musen, kan finna inställningar för det i bios.

Det låter som du har nån adapter inkopplad som inte tillhör lådan eller moderkortet, återanvänder du en del delar från ett tidigare bygge och har fått med "för mycket" ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Power SW är egentligen det enda man behöver, så man kan starta datorn. Power LED brukar jag hoppa över ibland beroende på hur stark LEDen är på chassit.

Reset SW och HDD LED börjar vara sällsynt.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Power SW är egentligen det enda man behöver, så man kan starta datorn. Power LED brukar jag hoppa över ibland beroende på hur stark LEDen är på chassit.

Reset SW och HDD LED börjar vara sällsynt.

Tack för det beskedet. Då kan jag sluta fundera på HDD led och SW, phuuu.
Nu går burken ialla fall (med inkopplad p Led)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska aldrig stänga av...
Det kan gå att starta genom att slå på strömmen till nätdelen eller genom att trycka på tangentbord eller musen, kan finna inställningar för det i bios.

Det låter som du har nån adapter inkopplad som inte tillhör lådan eller moderkortet, återanvänder du en del delar från ett tidigare bygge och har fått med "för mycket" ?

Nu har jag kopplat om, och tagit bort den extra lilla extra- sladden. Dragit direkt till moderkortet, och accepterat att det bara är två trådar nu för tiden.

Du har rätt i att detta är en extradel som kanske inte hör dit. Den är märkt 24W32, och delar sig i fyra delar märkta Power led, Reset sw, HDD led, Power sw (hanar). Jag vet inte från vilket paket jag plockade detta- moderkortet kanske eller PSU Corsair SF750. Det var detta som snurrade till allt, men tack vare förnuftiga kommentarer från er så slutade allt på enklast tänkbara vis. "Gör som manualen säger" Allt är nytt- inga gamla delar..