Snabbkoll: Dark mode eller light mode?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Dark mode eller light mode?

Frestades även du av den mörka sidan, unge Padawan?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mörka sidan har kakor

Permalänk
Medlem

Skönare för ögonen, kör det på allt som stödjer det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Beror på omgivningen .

Sitter jag i ett mörkt rum, mörkt. Är jag på kontoret med alla lampor igång så blir det ljust.
När jag var yngre körde jag alltid mörkt men insåg att det var bara onödigt slitage för ögonen.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Hedersmedlem

Dark mode på det mesta, utom min OLED-skärm då @Laxpudding rekommenderade att inte ha mörka färger då det ljusa detaljerna som syns då innebär att dessa pixlar får jobba "hårdare". Så light mode på OLED.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Darkmode, helt klart

Permalänk
Medlem

Självklart mörkt text på ljus bakgrund. Det är bäst läsbarhet så, och jag slipper få ont i ögonen av alla mönster som det blir med ljusa detaljer på mörk bakgrund.

Mörka teman är bara för personer som inte vet hur man justerar ner ljusstyrkan på skärmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Mobilen - mörkt
Datorn - ljust
SweClockers - blått
DOS - ljusgrå text på svart bakgrund

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

I regel light mode, med rätt ljusstyrka inställd så det inte är bländande.
Har dock undantagsfall, t ex VS Code kör dark mode. Och Windows, så att taskbaren är mörk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Körde mörkt när jag var yngre, men insåg att jag blev väldigt trött av det. Så nu kör jag ljus men skärmens ljusstyrka är på kanske 70%. Tycker det fungerar bäst när man sitter vid skärmen hela dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Självklart mörkt text på ljus bakgrund. Det är bäst läsbarhet så, och jag slipper få ont i ögonen av alla mönster som det blir med ljusa detaljer på mörk bakgrund.

Mörka teman är bara för personer som inte vet hur man justerar ner ljusstyrkan på skärmen.

Håller med. Sitter man med nära max på ljusstyrkan i ett mörkt rum så förstår jag varför man föredrar dark mode. Har man dock ställt in ljusstyrkan på en lämplig nivå och sitter i ett lagomt upplyst rum så är light mode att föredra alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem

Öh... Ja..? Båda.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Light mode user. Körde dark mode länge men kännde det påverkade mig negativt.
Kan köra lägre ljusstyrka på skärmen när jag kör light mode. Med dark mode fick jag ha lite mer ljus för att få upp kontrasten i text och blev det vita från texten väldigt påfrestande efter ett tag.

Så är oerhört mycket mer bekväm med svart text på vitt, gärna sweclockers beige/grå bakgrund.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

På datorer ljust läge med justerad ljusstyrka som nämnts. På telefonen alltid mörkt.

Permalänk
Medlem

Kör 100% Dark Mode i macOS, iOS/iPadOS och Ubuntu (Gnome).

Anser däremot att Dark Mode varit trasigt i Windows sedan det infördes i Explorer.exe. Än idag är vissa delar fortfarande bländande vita även i Windows 11 Version 23H2 (jobbdatorn).

Så jag har val Windows mode som "Dark", medan app mode är "Light".

Som tur är så går det fint att välja Dark Mode direkt i många program oberoende av Windows egna inställningar.

Skulle väl vilja säga att jag även kör många program i "mixed mode" om möjligt. Dvs kör aldrig något Office-paket med själva dokumenten i Dark Mode. Däremot är gränssnittet gärna nedtonat i stil med Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis! Sparar dessutom ström eftersom man kan ha lägre ljusstyrka med ljust tema. Enda undantaget OLED där jag ibland kör mörkt läge (också för att spara ström/batteritid)

Permalänk
Medlem

Avstod, varierar beroende på tidpunkt, vart man är och vad man gör.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på vart jag är, Sweclockers = light mode, Discord = dark mode. Oftast blir det light mode för mig, 50+ och svart text på ljus bakgrund är lättare att läsa nu när jag börjar bli lite äldre och synen börjar ge sig.

Permalänk
Bildexpert

SweC: Ljust.
Allt annat: Mörkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dark mode överallt på mobil o dator.
Kommer det upp en sida med ljust tema får jag damp.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag blandar. Men Windows är Darkmode och de flesta program har jag darkmode också. notepad++, vscodium, signal, whatsapp, discord. Det jag saknar och inte tycker om är att t.ex Discord är så himla ljust, inte alls behagligt för att de har överdrivit. Och programmen är för ljusa när man kör ljust läge. Ljust läge behöver inte vara #FFF i bakgrund.

I Directory Opus kan man ställa in alla (!) färger så man kan få det trevligt i ljust läge också.

Mobilen samma där. en del mörkt och den ljust.

På Sweclockers så varvar jag. Underbart att bara ha den där switchen där uppe och kan ändra. Färgerna (ljust/mörkt läge) är mycket trevliga förutom "Orange kommentera" på nyheter (men det är borta i Custom SweC).

Och det är lättare att läsa med ljus bakgrund och svart text. Helt klart!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Provat båda. Man vänjer sig med vilken som. Här på SweC är det iaf mörkt ser jag nu.

Permalänk
Medlem

"black as midnight on a moonless night."

Permalänk
Medlem

Light mode. Hatar dark mode, så dåligt kontrast så känns ofta som en sörja.

Permalänk
Medlem

Avstod röst

Ljust när omgivningen är ljus och mörkt när omgivningen är mörk.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kör mörkt på telefon men ljust på datorn. Tvingar mörkt på alla sidor...ser lite "sådär" ut ibland.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Light mode. Jag körde dark mode för typ tio år sen eller så då jag tyckte det var snyggt med ett tema som var faktisk svart och var glossy, lite glasaktig, inte den typ mörkgråa som alla linux-teman har idag. Tycker light mode är bekvämast. Upplever inte någon "trötthet" i ögonen. Antar att det är en vanesak.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Kör enbart ljust läge eftersom det är det enda läge som stöds fullt ut när man jobbar med olika program och portaler.... när jag tänker efter så hade jag nog valt ljust läge ändå även om mörkt fungerade till 100%. Förstår inte riktigt vitsen med mörkt läge. Mer reflektioner och svårare att läsa text.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

100% light mode. Alltid, inga undantag.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W