Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Såg att även HD 650 går att köpa för samma pris. HD 650 är väl en uppdaterad version av HD 600 om jag förstått det rätt? Någon anledning att ändå välja HD 600? Kommer användas primärt för mixing/mastering i hemmastudio.

Skrivet av Doomfarer:

Det är mer eller mindre samma hörlur men tunade lite olika, HD600 är väldigt neutral så bra om det är det man är ute efter (mixing osv) HD 650 å andra sidan är lite "roligare" och lite mer bas. Är det till spelande och filmtittande du ska ha den skulle jag valt HD 650.

Edit: I ditt fall, skulle jag valt HD 600 då du ju skrev mixing.

Har haft HD650 i många år innan jag bytte lurar. Skulle säga att de doomfarer säger stämmer ganska bra. HD650 har ganska bra bas men ändå inte överdriven. Sedan är mellanregistret ganska "grötigt" så inte det bästa om du ska ha dem till mixing i studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Såg att även HD 650 går att köpa för samma pris. HD 650 är väl en uppdaterad version av HD 600 om jag förstått det rätt? Någon anledning att ändå välja HD 600? Kommer användas primärt för mixing/mastering i hemmastudio.

Yes jag såg det i efterhand.
Skillnaden på HD 600 och HD 650 gränsar mot religion.
Ställ frågan här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1086941-traden-for-hor...
Har du möjlighet att EQa hörlurarna så skulle jag subjektivt säga att HD 600 hade varit mitt val.

Edit:
Oavsett vilka du väljer kan du EQa dem till mer eller mindre perfekt Harman target. Rekommenderar Oratory1990s EQ settings starkt.
IMO kräver båda EQ för att fixa den avrullade lågbasen om du ska mixa i dessa.

Som synes så mäter båda väldigt lika och båda går att EQa med parametrisk EQ till så gott som perfekt Harman.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Produkt: ASUS ROG Delta II
Länk: https://www.amazon.se/ASUS-ROGDeltaII-ROG-Delta-II/dp/B08HGHX...
Kategori: Gaming-headset
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13715712
Pris: 1090 kr (helt sjukt pris)

Blev ett spontanköp då mina nuvarande hörlurar börjar ha gjort sitt. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Skrivet av esafesa:

Produkt: ASUS ROG Delta II
Länk: https://www.amazon.se/ASUS-ROGDeltaII-ROG-Delta-II/dp/B08HGHX...
Kategori: Gaming-headset
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13715712
Pris: 1090 kr (helt sjukt pris)

Går att prismatcha mot Elgiganten. Och få Cashback via Asus.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Det borde väl fungera med cashback kampanjen? Då får man tillbaka 30 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Tror inte Amazon är med i kampanjen utan man måste prismatcha mot Elgiganten

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Den stora skillnaden jag vet om är att hd600 låter mer neutralt vilket brukar föredras generellt (du kan alltid eq med mjukvara). De båda är väldigt bra hörlurar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Produkt: Motorola Moto G86 Power 512GB/8GB
Länk: https://www.proshop.se/Mobile/Motorola-Moto-G86-Power-512GB8G...
Kategori: Mobiltelefoner
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14925795
Pris: 3490 :-

6720 mAh batterikapacitet, 6.67" 2712x1220 120hz AMOLED, Gorilla Glass, dual sim m.m.
Finns i fyra färger.

Varje gång jag ser ett tips som ovan, förbannar jag faktumet att jag fastnat i ajjfåån-träsket…

Permalänk
Skrivet av Maiooo:

Är också sugen på att hoppa på inbyteståget och skaffa mig en M4, har dock lite svårt att motivera byte från min M1a som fortfarande flyter på fint. Är det någon här som bytt från M1 till M4 och märker någon större skillnad? Hade varit enklare om skärmen hade högre refreshrate eller liknande men prylsuget är ju alltid starkt

Jag köpte också en MBA M1 när den kom. Jag framtidssäkrade den med 16gb/1tb och den fungerar som ny. Nu använder jag den 8-10 tim/dag så batteriet börjar bli lite trött. Det skulle kosta 3300:- att byta och är väl det förnuftigaste alternativet. Å andra sidan skulle en 15" sitta fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Nu är den borta från Amazon - när jag kontaktade elgiganten så fanns det kvar. Kampanjpriset hann försvinna under kötiden (30 minuter) och så hedrar inte elgiganten priset. Kan inte heller köpa från Amazon. Feels good man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Nu är den borta från Amazon - när jag kontaktade elgiganten så fanns det kvar. Kampanjpriset hann försvinna under kötiden (30 minuter) och så hedrar inte elgiganten priset. Kan inte heller köpa från Amazon. Feels good man.

Trist. Jag köpte mina för en dryg vecka sedan på detta sätt då tipset först kom. Men Amazon brukar väl sälja slut och få in nytt så håll koll så kommer dem kanske in igen om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Sjukt sköna lurar. Så jäkla nöjd med mina och med priset, följer med tygmuffar också om man inte gillar läder. Bra ljud också för priset tycker jag.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Trist. Jag köpte mina för en dryg vecka sedan på detta sätt då tipset först kom. Men Amazon brukar väl sälja slut och få in nytt så håll koll så kommer dem kanske in igen om några dagar.

Fick så dålig smak i munnen att jag tror jag avstår. Kanske köper från Amazon i så fall.

Permalänk
Medlem

Vem är snabbast?
1st Lenovo IdeaPad Slim 5x Snap-8C/16/512/OLED 14" Copilot+ PC
https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-ideapad-slim-...
"Nyskick - i originalförpackning"
4189kr
MEMBER25AUG bör ge 10% till.
Köpte likadan för nån vecka sedan, skick som ny, ca 150 timmar hade den varit igång. Riktigt trevligt bygge och känns rapp och med grym batteritid.

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elp:

Varje gång jag ser ett tips som ovan, förbannar jag faktumet att jag fastnat i ajjfåån-träsket…

Och varje gång jag behöver använda en iPhone, senast rätt nyligen, så är jag så nöjd att jag inte gick den vägen.

Jag får ha ångest över att jag inte kan motivera att byta ut min G73 och köpa denna istället!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Går att prismatcha mot Elgiganten. Och få Cashback via Asus.

Skrivet av wootz91:

Skrivet av runicgol:

Skrivet av Jaxione:

Sjukt sköna lurar. Så jäkla nöjd med mina och med priset, följer med tygmuffar också om man inte gillar läder. Bra ljud också för priset tycker jag.

Tack, jag lade en beställning hos Elgiganten också och kommer att avbryta ordern hos Amazon om inte min kompis vill ha dom till det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Tack, jag lade en beställning hos Elgiganten också och kommer att avbryta ordern hos Amazon om inte min kompis vill ha dom till det priset

Jag lyckades lägga en beställning på ytterligare ett exemplar imorse via EG då jag gav bort det jag köpte till mig själv häromveckan.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Det en sidegrade istället för en upgrade. Dem har olika ljudsignaturer, hd600 är neutrala medans hd650 är varmare med mer bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Vem är snabbast?
1st Lenovo IdeaPad Slim 5x Snap-8C/16/512/OLED 14" Copilot+ PC
https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-ideapad-slim-...
"Nyskick - i originalförpackning"
4189kr
MEMBER25AUG bör ge 10% till.
Köpte likadan för nån vecka sedan, skick som ny, ca 150 timmar hade den varit igång. Riktigt trevligt bygge och känns rapp och med grym batteritid.

Var hittade du kampanjkoden och vilka produkter gäller den för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Var hittade du kampanjkoden och vilka produkter gäller den för?

Elgiganten klubbmedlem, outlet produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

outlet produkter

Nej, det är bara en trådskröna.
Det gäller på nya produkter, men det finns en del undantag.
Tror rabattkoden gick ut idag dock.

Permalänk
Medlem

Elgiganten är bra roliga.

Jag lämnade tillbaka en Outlet dator (från fyndtråden) som var kraftigt inbränd (OLED) på grund av demo och hade 5.000+ timmars användning vilket jag påpekade till dem i kassan.

Idag ser jag den upplagd igen på deras Outlet med samma text som tidigare, Bra skick – Mindre spår av användning, som någon annan stackare nu köpt. Bra företag det där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Elgiganten är bra roliga.

Jag lämnade tillbaka en Outlet dator (från fyndtråden) som var kraftigt inbränd (OLED) på grund av demo och hade 5.000+ timmars användning vilket jag påpekade till dem i kassan.

Idag ser jag den upplagd igen på deras Outlet med samma text som tidigare, Bra skick – Mindre spår av användning, som någon annan stackare nu köpt. Bra företag det där!

"Vi kontrollerar noga våra produkter"

Samma sak med NetOnNet.

Ibland köper man komponerar från outlet, som är DOA.

Blir väldigt nyfiken hur "noga" dem var när dem testar produkter dem får tillbaka.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

"Vi kontrollerar noga våra produkter"

Samma sak med NetOnNet.

Ibland köper man komponerar från outlet, som är DOA.

Blir väldigt nyfiken hur "noga" dem var när dem testar produkter dem får tillbaka.

Dom lägger garanterat bara ut dom på hyllan igen, finns varken kunskap eller tid att testa returer. Har produkten en "ON" knapp kanske man provar om den startar, men det är nog för jobbigt att koppla in sladden i dom flesta fall.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth Lundgren:

Jag köpte också en MBA M1 när den kom. Jag framtidssäkrade den med 16gb/1tb och den fungerar som ny. Nu använder jag den 8-10 tim/dag så batteriet börjar bli lite trött. Det skulle kosta 3300:- att byta och är väl det förnuftigaste alternativet. Å andra sidan skulle en 15" sitta fint.

Kul, jag körde på samma spec Men hårddisken nyttjar man ju knappt längre, iaf inte jag!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Skadeglädjen kan man gott lämna hemma. Se §1

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Produkt: ACTINA ENDORFY 7800X3D/32GB/1TB/RTX4090/1000W/W11H (1 kvar)
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0D8L4HDHX
Kategori: Dator
Prisjakt: N/A
Pris: 28957kr

Bör kosta runt 36,000kr enbart i komponenter --> https://komponentkoll.se/bygg/yyKBH

Vill ni veta mer om Actina läs här > https://www.sweclockers.com/forum/trad/1723003-actina-speldat...
- De bygger riktiga kvalitetsdatorer men tyvärr finns det klåpare i vissa av deras fraktled, något de ej kan påverka. Dock löser Amazon allt till kundens fördel om något mot förmodan skulle ske.

Komponentkollen blir skev - Ett 5090 kostar 25 000 så priset är inte så bra som det verkar. Priset är dock helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Komponentkollen blir skev - Ett 5090 kostar 25 000 så priset är inte så bra som det verkar. Priset är dock helt okej.

Vad kan man sälja en 4090 för idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vad kan man sälja en 4090 för idag?

Här inne 13-15’. På Tradera 15-18 med lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Produkt: ASRock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC (OBS fyndvara)
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/383118-ASRock-Radeon-RX-...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7285937
Pris: 6900 kr (Om guldmedlem och tillgång till studentrabatt 8% på fyndvaror)

Utan inloggning är priset 9500 men går ner till 7500 när jag loggar in.

Om priset är 7500 kr, är det inte rimligare med ett 9070 xt för 8000 kronor i så fall (vilket finns hos ex. Komplett och Inet)? Bättre RT prestanda och FSR 4, förutsatt att man inte behöver extra VRAM av någon anledning. För 7000 kronor så är jag inte säker, då är det markant billigare och nog det bättre köpet? Dvs. betala 500 kronor extra för bättre RT och FSR 4 är värt det, men inte mer än så?

(nu är produkten såld, så är mer en teoretisk diskussion vilket som är mest prisvärt)