Geforce Now får ett ordentligt lyft i bildkvalitet

Permalänk
Melding Plague

Geforce Now får ett ordentligt lyft i bildkvalitet

Dessutom uppgraderar Nvidia servrarna till Geforce RTX 5080 och nya processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visst, jag skulle va tämligen intresserad och uppskatta en djupgående test av Geforce Now, det verkar vara den bästa eller iaf populäraste tjänsten av sitt slag?

Permalänk
Medlem

Är det inte värt att påpeka att detta enbart gäller GeForce Now Ultimate? Performance kör för tillfället 3060.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Proffsmobbare

Var initialt rätt skeptisk till GeForce Now men fungerade helt klart över förväntan även på en trött ultrabook. Det har kommit en bra bit på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Var initialt rätt skeptisk till GeForce Now men fungerade helt klart över förväntan även på en trött ultrabook. Det har kommit en bra bit på vägen.

Jag skulle kunna överväga det speciellt då jag kan gå längre perioder utan att spela men det främsta stoppet för min del är moddandet av spel. Samt nu blir det mindre och mindre lönt när komponenter behåller sitt värde mycket längre då nya generationer inte är mycket snabbare eller bättre värde.

Permalänk
Medlem

Sålde min speldator då den började bli lite trött, laptop med 3070Ti.
Skaffade Geforce Now som jag kör på jobbdatorn och Samsung TV som jag tänkte ha till höst när planen fanns för en ny dator.
Men Geforce Now fungerar så himla bra att jag börjat tvivla om jag ens behöver köpa en speldator. Rikigt imponerad!

Permalänk

Var i Sverige har dom servers?

Edit:
Svarar mig själv, gissar att NP-STH-0# ligger i Stockholm (men å andra sidan tycker väl AWS att Eskilstuna tillhör Stockholm...)
https://status.geforcenow.com/

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare kommentarer. Det börjar bli riktigt bra nu rent tekniskt. För single player spel funkar det kanon. Men även multiplayer börjar bli bra om man kör ultimate med reflex.

Har sagt det förr, jag tror detta är framtiden. Att ha lokal hårdvara för gaming kommer va en nisch om några år.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Men Geforce Now fungerar så himla bra att jag börjat tvivla om jag ens behöver köpa en speldator. Rikigt imponerad!

Och då blir följdfrågan; vad är det för speltitlar du kört då?

Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med tidigare kommentarer. Det börjar bli riktigt bra nu rent tekniskt. För single player spel funkar det kanon. Men även multiplayer börjar bli bra om man kör ultimate med reflex.

Har sagt det förr, jag tror detta är framtiden. Att ha lokal hårdvara för gaming kommer va en nisch om några år.

GeForce Now är säkert perfekt för den som t.ex. vill kunna spela något på hotellrummet från sin jobblaptop, samt inte bryr sig om grejer som att t.ex. att kunna modda sina spel. Kollade precis den svenska undersidan med priser och liknande och ser att alla nivåer har tidsbegränsade sessioner, 1 timme för gratisversionen samt 6 eller 8 timmar för betalnivåerna. Frågan är vad som händer när tiden är slut; du blir utsparkad mitt i en nästan omöjlig bossfight som du precis nästan klarat?

Det verkar dessutom omöjligt att bygga någon nätverksteknologi som kommer kunna kompensera för tidsförlusterna av att en dator står och tillverkar spelgrafiken på distans, så det kommer nog inte att bli ett primärt alternativ för gamers någonsin enbart av det skälet.

Nej, GeForce Now är en "bättre än ingenting"-lösning.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av rwkk:

Jag skulle kunna överväga det speciellt då jag kan gå längre perioder utan att spela men det främsta stoppet för min del är moddandet av spel. Samt nu blir det mindre och mindre lönt när komponenter behåller sitt värde mycket längre då nya generationer inte är mycket snabbare eller bättre värde.

Det är sant, men jag kan tänka mig att det kan finnas ett underhållningsvärde i att abonnera i någon månad för att uppleva ett nytt AAA-spel med onödigt höga inställningar och sedan gå tillbaka till det man vanligtvis spelar. Kanske förlänger det livslängden av komponenterna ännu mer.

Permalänk

Jag uppskattar Geforce NOW starkt. Använt det till både min hemdator som börjar bli slö efter några år samt testat de på jobb datorn. Och när man kombinerar de med speltjänst som PC Game Pass eller nån annan blir de lite nice.

Sen kommer ner till om det värt det för någon annan eller hellre skaffa ny dator och spela lokalt. Men beror helt på hur ens preferenser är samt vad och hur mycket man spelar. Jag är ingen stor spelare längre men kunna sitta spela nåt singleplayer spel och man har 100 timmar samt lite extra man kan lägga till när man känner för de funkar. Och skulle man ha en månad där man spelar mindre kan man bara pausa abonnemanget tills man vill betala för en ny månad.

Permalänk
Medlem

Med en kostnad på 260 sek i månaden förstår jag inte hur det kan vara ett alternativ om man spelar mkt. Man måste ju ändå ha någon form av burk, och skärm som gör 5080 rättvis. På 4 år är det nästan exakt vad kortet kostar.

Det blir liite billigare med GeForce NOW men det överväger absolut inte nackdelarna (tycker jag). Jag köper hellre i så fall ett billigare kort.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att de säger "Blackwell superpods" och "48GB framebuffer"?

Permalänk
Medlem

Tycker också att GeForce now fungerar över förväntan. Gick i tankarna att skippa en speldator tills jag märkte hur begränsat stödet för indiespel var.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Sålde också min speldator och skaffade Geforce Now på jobbdatorn har inte ångrat mig en sekund. Dock har jag snabbt internet hemma och en liten extra gamingsskärm helnöjda brukar panga Cyberpunk 2077 på högsta grafik o ray tracing villet jag inte ens kunde förut med mitt 3080ti. Det beror ju på vad man spelar men 90% av det jag spelar stöds på GFN.

Visa signatur

▩ Monitor: Uperfect K118 18' portabel skärm med 2560x upplösn.
▩ Jobbdator med Geforce Now
▩ Gaming mus Glorious Model 0-

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag frivilligt låser mig till Nvidia.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Varför inte gå hela vägen och titta på när någon annan spelar, t.ex en AI.
Nej, det här kommer aldrig att duga oavsett hur mycket dom polerar bajskorven.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha ja precis, tänk när man om 5-10 år säger;

"Kommer ni ihåg när man hade en sådan där stor dator hemma som lös i alla dungelns färger och drog massa ström och lät/blev varm... Det var tider det"

TBH: Jag tror också detta är lite framtiden, idag är streaming det normala - så inom kort kommer vi inte äga spelen eller ha några lokala filer heller utan mer hyr rättigheten att få strömma dem till oss på månadsbasis.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Någon som kör Geforce Now på Linux ? Känns som den kombon hade varit bra av kompatibilitetsskäl.

Testar Bazzite nu och får ca 80% av min prestanda i de spel jag testat (med rtx 3070) jämfört med Win11.
Vette fan om det är värt att byta till motsvarande AMD GPU för att Linux ska närma sig min Win11 prestanda.

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Mitt enda intresse är hur mycket input lag det blir. Kan absolut tänka mig att det är acceptabelt för många sorters spel, men givetvis inte FPS eller RTS.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

GFN fungerade riktigt bra redan innan, och är extremt prisvärt, det som gjorde att jag tröttnade var att det saknades så många spel.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Det går ju att kombinera med en enklare speldator/laptop också. Typ ett 5060 eller liknande för snabba spel där man vill ha lokal input latency samt indie spel som ändå inte är krävande, och sedan köra alla tunga single player titlar på GFN.

I slutändan är det inte hårdvaruentusiaster som bestämmer framtiden för spelande lika lite som det är dom få som köper blu-ray filmer som bestämmer hur film levereras. Det avgörande är hur normala gamers ser på saken. Lite tråkig framtid om spel överhuvudtaget inte kommer levereras utanför strömningstjänster, men på samma gång, var sak har sin tid.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det verkar dessutom omöjligt att bygga någon nätverksteknologi som kommer kunna kompensera för tidsförlusterna av att en dator står och tillverkar spelgrafiken på distans, så det kommer nog inte att bli ett primärt alternativ för gamers någonsin enbart av det skälet.

Nej, GeForce Now är en "bättre än ingenting"-lösning.

När kvant-teknologin har kommit lite längre så kommer det nog gå att ersätta fibernäten med kvant-nät som har 0 latens oavsett avstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det går ju att kombinera med en enklare speldator/laptop också. Typ ett 5060 eller liknande för snabba spel där man vill ha lokal input latency samt indie spel som ändå inte är krävande, och sedan köra alla tunga single player titlar på GFN.

I slutändan är det inte hårdvaruentusiaster som bestämmer framtiden för spelande lika lite som det är dom få som köper blu-ray filmer som bestämmer hur film levereras. Det avgörande är hur normala gamers ser på saken. Lite tråkig framtid om spel överhuvudtaget inte kommer levereras utanför strömningstjänster, men på samma gång, var sak har sin tid.

Istället för att ”kombinera”, är det inte bättre att lägga alla pengar i en korg med att köpa en bättre dator frånbörjan?

Permalänk
Medlem

Lagg

Skrivet av oooskar:

Mitt enda intresse är hur mycket input lag det blir. Kan absolut tänka mig att det är acceptabelt för många sorters spel, men givetvis inte FPS eller RTS.

Kan säga hade nån enstaka stutter när körde via wifi men nu med sladd mot routern så är känslan att det körs 100% samma som lokalt som om jag satt framför en gaming pc för 50k fast på jobbdatorn.

Spelat spel som Cyberpunk 2077 på högsta, Manor Lords, Factorio. Testade Assasins Creed det är samma som lokalt.
Ingen input lag dock såklart om du kör betalvarianten av GFN free är ju känt för bara vara mer som ett demo med lång väntetid o därav prestanda. Som betalande kund är detta klockrent en revolution i mina ögon som alltid älskat bygga med pc delar osv

Visa signatur

▩ Monitor: Uperfect K118 18' portabel skärm med 2560x upplösn.
▩ Jobbdator med Geforce Now
▩ Gaming mus Glorious Model 0-

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Med en kostnad på 260 sek i månaden förstår jag inte hur det kan vara ett alternativ om man spelar mkt. Man måste ju ändå ha någon form av burk, och skärm som gör 5080 rättvis. På 4 år är det nästan exakt vad kortet kostar.

Det blir liite billigare med GeForce NOW men det överväger absolut inte nackdelarna (tycker jag). Jag köper hellre i så fall ett billigare kort.

Faktiskt inte, jag kan köra Geforce Now direkt från min Samsung TV och enbart plugga in mus och tangentbord i tv'n.

Det som håller det tillbaka, för mig, är utbudet av spel och att man har ett massivt bibliotek på Steam/Epic/GoG/Whatever som inte finns tillgängliga där.

Men har tidigare sagt att nästa dator mycket väl kan bli den sista jag köper då den skulle kunna hantera precis allt jag har i dem och sedan i framtiden abonnera på GeForce Now t ex där man kan spela nya titlar.

Så på dina fyra år har man alltså betalat av grafikkortet, men då saknas även resten av datorn + skärm. Om man nu kör Geforce Now direkt från sin 4k tv man redan har, för TV köper man nog ändå och inte specifikt för att spela.

Samt efter dessa fyra år är risken rätt överhängande att du behöver uppgradera igen, så visst finns det pengar att spara. Självklart är det ingen lösning om man kör "competative fps" och liknande, eller har enorma spelbibliotek. Men det lär nog även bli bättre på den fronten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

"Förbättrad hårkvalite"?? Låter som Nvidia börjat sälja hårbalsam 😆

Permalänk
Medlem

Skrivet av andreas_dock:

Haha ja precis, tänk när man om 5-10 år säger;

"Kommer ni ihåg när man hade en sådan där stor dator hemma som lös i alla dungelns färger och drog massa ström och lät/blev varm... Det var tider det"

TBH: Jag tror också detta är lite framtiden, idag är streaming det normala - så inom kort kommer vi inte äga spelen eller ha några lokala filer heller utan mer hyr rättigheten att få strömma dem till oss på månadsbasis.

Det här sades så gott som ordagrant för... 15 år sedan. OnLive och Gaikai (var själv en betatestare av det senare) skulle slå ut allt vad speldatorer och -konsoler i hemmet hette, inom några år.

Så... tredje gången gillt då, eller nåt? ¯\_(ツ)_/¯
För den här gången, nu med all modern teknik, så måste det ju bara fungera. Eller hur det nu var.

Streaming, ja... med konkurrerande tjänster (kul för slutanvändare att "behöva" prenumerera på samtliga för att kunna ta del av det utbud de vill), höjda priser, kontroverser (inte minst kring jättarna, så som Spotify eller Netflix), tveksam lönsamhet (för så väl innehållsskapare som tjänsteleverantörer) etc. etc. Det har sina fördelar, men det är inte en utopi.

/Bitter skeptiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Faktiskt inte, jag kan köra Geforce Now direkt från min Samsung TV och enbart plugga in mus och tangentbord i tv'n.

Det som håller det tillbaka, för mig, är utbudet av spel och att man har ett massivt bibliotek på Steam/Epic/GoG/Whatever som inte finns tillgängliga där.

Men har tidigare sagt att nästa dator mycket väl kan bli den sista jag köper då den skulle kunna hantera precis allt jag har i dem och sedan i framtiden abonnera på GeForce Now t ex där man kan spela nya titlar.

Så på dina fyra år har man alltså betalat av grafikkortet, men då saknas även resten av datorn + skärm. Om man nu kör Geforce Now direkt från sin 4k tv man redan har, för TV köper man nog ändå och inte specifikt för att spela.

Samt efter dessa fyra år är risken rätt överhängande att du behöver uppgradera igen, så visst finns det pengar att spara. Självklart är det ingen lösning om man kör "competative fps" och liknande, eller har enorma spelbibliotek. Men det lär nog även bli bättre på den fronten.

Nu har jag varken fet pc eller detta själv. Men skulle det stå och väga skulle jag välja pc. Hur blir det med VR? Hur blir det med emulering och moddning? Hur blir det med spelen? Finns alla spel? Utbudet av spel på pc är ju helt enormt.

Som konsolspelaren är det inte grafiken man är avundsjuk på först och främst utan det jag nämner ovan. Det är därför jag funderar på att köpa speldator. Allt detta saknas ju i den här tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det här sades så gott som ordagrant för... 15 år sedan. OnLive och Gaikai (var själv en betatestare av det senare) skulle slå ut allt vad speldatorer och -konsoler i hemmet hette, inom några år.

Så... tredje gången gillt då, eller nåt? ¯\_(ツ)_/¯
För den här gången, nu med all modern teknik, så måste det ju bara fungera. Eller hur det nu var.

Streaming, ja... med konkurrerande tjänster (kul för slutanvändare att "behöva" prenumerera på samtliga för att kunna ta del av det utbud de vill), höjda priser, kontroverser (inte minst kring jättarna, så som Spotify eller Netflix), tveksam lönsamhet (för så väl innehållsskapare som tjänsteleverantörer) etc. etc. Det har sina fördelar, men det är inte en utopi.

/Bitter skeptiker

Jag gillar upplägget med att man köper spelen på typ steam och sen strömmar via GeForce Now jämfört med stadia där man bara hyrde spelen typ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm