Butik som uppgraderar RAM/SSD, ny Macbook

Permalänk
Medlem

Butik som uppgraderar RAM/SSD, ny Macbook

Macbooks har numera fastlödda RAM- och SSD varför det är väldigt få som kan uppgradera dessa.

Är det någon som känner till en aktör i Sverige / EU som kan det?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Macbooks har numera fastlödda RAM- och SSD varför det är väldigt få som kan uppgradera dessa.

Är det någon som känner till en aktör i Sverige / EU som kan det?

Är det verkligen värt det även om du hittar någon som kan göra det? Tänk att blåsa 20-25 papp på datorn, sen ytterligare tusenlappar på utbytesdelar och arbete, och som resultat har du en maskin som kostat nästan lika mycket som en ny Mac men som nu inte har garanti ifall något skulle paja. Det skulle definitivt göra mig nervös i alla fall. Du kan ju knappast som privatperson köpa varken lämpligt minne eller lagringskretsar i form av standarddelar, utan du måste få tag på kretsar som passar med Macen du ska uppgradera, vilket jag gissar betyder stulet från en tillverkningskedja eller demonterat från en existerande Mac i okänt skick.

Alternativ 1: Spara ett par månader till och köp den maskin du vill ha.
Alternativ 2: Hitta en begagnad Mac med så mycket minne och lagring du behöver - alla datorer med en M-SoC i sig är fortfarande riktigt kompetenta maskiner.
Alternativ 3: Hoppa över Mac den här gången och köp en annan dator. Behöver du en Unixmaskin finns det gott om bra datorer som är fullt kompatibla med de stora Linuxdistributionerna. Behöver du specifik programvara är chansen stor att den finns i Windows också, ifall den finns på Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det verkligen värt det även om du hittar någon som kan göra det? Tänk att blåsa 20-25 papp på datorn, sen ytterligare tusenlappar på utbytesdelar och arbete, och som resultat har du en maskin som kostat nästan lika mycket som en ny Mac men som nu inte har garanti ifall något skulle paja. Det skulle definitivt göra mig nervös i alla fall. Du kan ju knappast som privatperson köpa varken lämpligt minne eller lagringskretsar i form av standarddelar, utan du måste få tag på kretsar som passar med Macen du ska uppgradera, vilket jag gissar betyder stulet från en tillverkningskedja eller demonterat från en existerande Mac i okänt skick.

Alternativ 1: Spara ett par månader till och köp den maskin du vill ha.
Alternativ 2: Hitta en begagnad Mac med så mycket minne och lagring du behöver - alla datorer med en M-SoC i sig är fortfarande riktigt kompetenta maskiner.
Alternativ 3: Hoppa över Mac den här gången och köp en annan dator. Behöver du en Unixmaskin finns det gott om bra datorer som är fullt kompatibla med de stora Linuxdistributionerna. Behöver du specifik programvara är chansen stor att den finns i Windows också, ifall den finns på Mac.

Jag hade hållit med dig, om det inte vore så att vi pratar 15.000 kr om du ska uppgradera basmodellen Macbook Pro 14" till 32Gb / 2 TB. Jag förutsätter att butiker som gör reparationer/uppgraderingar kan anskaffa delar själva och att det ändå är betydligt billigare.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Vad jag förstod det som i ltt's video med det så är det väl generellt ovanligt att det erbjuds typ en handfull personer som gör jobbet världen över.

Så du kommer troligen få skicka datorn runt halva jorden tyvärr

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag är lite nyfiken.

Jag har en M4 PRO, 512/48. Kör typ allt på min. Men vad behöver du ha för minne på din burk och vad kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag är lite nyfiken.

Jag har en M4 PRO, 512/48. Kör typ allt på min. Men vad behöver du ha för minne på din burk och vad kör du?

Jag jobbar med grafiska program, både 2D och 3D så 16 räcker inte. Tänk Figma med stora filer, Illustrator, Photoshop, DaVinci, Fusion 360 och lite annat. Som det är nu behöver jag välja vilka program jag har igång samtidigt, vilket inte är jättejobbigt. Se det som ett lyxproblem som hos Apple kostar som en extra dator, och i desktop PC-världen är försumbart.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad jag förstod det som i ltt's video med det så är det väl generellt ovanligt att det erbjuds typ en handfull personer som gör jobbet världen över.

Så du kommer troligen få skicka datorn runt halva jorden tyvärr

Det var ju lite därför jag frågade här. Om någon vet mer än vad gör får dom gärna svara.

Visa signatur

Whales are nice!