Steam, Ubisoft Connect och dylikt tappar anslutning titt som tätt på en ny dator

Permalänk
Medlem

Steam, Ubisoft Connect och dylikt tappar anslutning titt som tätt på en ny dator

Hej

Problemet: Har en hyfsat ny dator som funkar ypperligt förutom vissa saker.
Steam, Ubisoft Connect och spelklienter/spel tappar anslutning väldigt ofta.

I Windows, casual internet-browsande och fildelning funkar utan problem.
Kör Windows 11. Uppdaterat varenda mjukvara inklusive BIOS utan resultat.
Har 100 Mbit/s fiber. Kör trådat såklart. Enda jag inte prövat är att byta router, vilket är nästa steg.

Problemet uppstår ojämnt, ibland ofta, ibland mindre problem. Vissa klienter/spel har mindre problem, vissa mer.

T.ex i PUBG så om jag kommer in i ett spel så funkar det spela, men när jag är i menyn så tappar jag anslutning titt som tätt, 1-3 minuter mellan att menyn måste laddas om.

När Steam tappar anslutning så måste jag stänga ner det via task-manager och sen starta upp så funkar det åter igen.

Specs på datorn:
9800X3D, Sapphire 9070 XT, ASUS ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Kingston Fury Beast Black 64GB (2x32B) / 6000MHz / DDR5 / CL30, WD Black SN7100 2TB Gen 4, Corsair SF850

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Menar du att du fortfarande kan surfa och liknande på datorn när Steam och andra spel och spelklienter tappat anslutningen?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Menar du att du fortfarande kan surfa och liknande på datorn när Steam och andra spel och spelklienter tappat anslutningen?

Vissa spel-klienter samt spel tappar uppkoppling mot deras server temporärt, någon sekund antar jag.. Till exempel så måste PUBG koppla upp igen och ladda om menyn vilket förvisso inte tar jättelänge. Men när det händer konstant så är det ett jävla störningsmoment och tidslöseri.

Det verkar ske väldigt snabbt och kanske inte nå som märks i Windows och daglig surfande.

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Har du alltid haft detta problem eller är det något som uppkommit nyligen?

Vilken BIOS version kör du? 1078 släpptes 5/8.

Kör du nätverk via kabel eller wifi till datorn?

Vilken drivrutinsversion kör du till nätverkskretsen?

Har du andra enheter än router mellan datorn och internet?

Har du andra enheter på nätverket som också tappar anslutning? Eller har du någon annan dator du kan testa med för att utesluta fel utanför din dator?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

T.ex i PUBG så om jag kommer in i ett spel så funkar det spela, men när jag är i menyn så tappar jag anslutning titt som tätt, 1-3 minuter mellan att menyn måste laddas om.

Om det där verkligen påvisar ett problem så låter det lätt att återupprepa, på den beskrivningen.

I det läget kan man ju titta över Windows-brandväggen ordentligt och sedan koppla bort routern och koppla datorn direkt i mediaomvandlaren. Om beteendet slutar så kan man starkt misstänka routern, men om det fortsätter är antagligen routern oskyldig.

Spel kör ofta UDP medan surf ofta kör TCP. Inget av dessa är dock en absolut sanning, men det kan vara en skillnad att hålla ögonen på när man felsöker. Likaså kan IPv4 vs IPv6 vara intressanta att hålla ögonen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du alltid haft detta problem eller är det något som uppkommit nyligen?

Vilken BIOS version kör du? 1078 släpptes 5/8.

Kör du nätverk via kabel eller wifi till datorn?

Vilken drivrutinsversion kör du till nätverkskretsen?

Har du andra enheter än router mellan datorn och internet?

Har du andra enheter på nätverket som också tappar anslutning? Eller har du någon annan dator du kan testa med för att utesluta fel utanför din dator?

Kör 1078. Kabel direkt från router. Senaste drivrutinerna från Asus.
Andra enheter uppkopplade är TVs och Samsung pad/telefon.
Problemen dök upp när jag byggde denna dator, maj/juni.
Har ingen annan dator direkt som jag kan testa med, och märker inte av
några problem med uppkoppling med TV och telefon/platta.

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Kör 1078. Kabel direkt från router. Senaste drivrutinerna från Asus.
Andra enheter uppkopplade är TVs och Samsung pad/telefon.
Problemen dök upp när jag byggde denna dator, maj/juni.
Har ingen annan dator direkt som jag kan testa med, och märker inte av
några problem med uppkoppling med TV och telefon/platta.

Du kan ju testa via Wifi istället och se om problemet kvarstår, om inte så lär det ju vara den trådade nätverkskretsen eller dess drivrutin som strular.

Du kan även testa senaste drivrutinen direkt från Intel istället: https://www.intel.com/content/www/us/en/download/15084/intel-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att köra ner Intels drivare istället för asus för nätverkskortet?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Testa att köra ner Intels drivare istället för asus för nätverkskortet?

Har gjort det idag, oklart än om det gjort skillnad..

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Har gjort det idag, oklart än om det gjort skillnad..

hade exakt detta problem på min andra burk med intel kort, då hjälpte det med intel drivers.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Testade bara köra wifi idag och samma problem kvarstår. Ska testa annan router när tillfälle ges.

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Har du någon nätverksoptimering igång eller något annat antivirus än Defender?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Har du någon nätverksoptimering igång eller något annat antivirus än Defender?

Inget sånt så vitt jag vet. Inget annat än Defender igång.

Även stängt av "Allow the computer to turn off this device to save power" (alltså network device).

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Testade bara köra wifi idag och samma problem kvarstår. Ska testa annan router när tillfälle ges.

Du kan ju börja med att testa utan router, dvs dator direkt i inkommande uttag/omvandlare/CEP för att utesluta om/att det är routern som är problemet.

Vad är det för router och vilken firmware kör du på den? Har du någon gång återställt den (en del routrar kan må bättre efter en systemåterställning efter att deras firmware har uppdaterats)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du kan ju börja med att testa utan router, dvs dator direkt i inkommande uttag/omvandlare/CEP för att utesluta om/att det är routern som är problemet.

Vad är det för router och vilken firmware kör du på den? Har du någon gång återställt den (en del routrar kan må bättre efter en systemåterställning efter att deras firmware har uppdaterats)?

Kör en Asus RT-AC66U. Firmware och allt är senaste version.

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Kör en Asus RT-AC66U. Firmware och allt är senaste version.

Har du återställt den någon gång efter senaste uppdateringen av firmware som sagt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du återställt den någon gång efter senaste uppdateringen av firmware som sagt?

Jepp, en gång.

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN