Stor dataförlust, 20år av data borta

Permalänk
Medlem

Tack för alla som engagerar sig i detta 🙂

Det som händer just nu är att jag kör PhotoRec på en av de externa. Jag har lyckats få fram "OneDrive.rar" som innehåll alla mina bilder mellan 2017-2024! 🥳

Den står och snurrar över natten då det verkar ta en väldans tid. Kommer gå igenom alla diskar jag har såhär, lungt och metodiskt.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Hej!
Tufft att bli av med allt! :/
En bekant till mig har jobbat med data i många år och har köpta program för att återställa hdds, enligt honom måste man skriva över en disk massor med gånger för att allt ska vara helt borta. Bor i Nyköpingstrakten så måste skickas isf. Tror inte han vill ha allt för mycket för att göra ett försök. Hojta till om du vill jag ska fråga om han är intresserad.

Mvh Dan

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Hej!
Tufft att bli av med allt! :/
En bekant till mig har jobbat med data i många år och har köpta program för att återställa hdds, enligt honom måste man skriva över en disk massor med gånger för att allt ska vara helt borta. Bor i Nyköpingstrakten så måste skickas isf. Tror inte han vill ha allt för mycket för att göra ett försök. Hojta till om du vill jag ska fråga om han är intresserad.

Mvh Dan

Tack, har några program också som jag tänkte testa med i första hand
Har skaffat mig Mini Tool Recovery, Samt EaseUS Recovery.
Kan vara värt att försöka iallafall.
Går det inte vägen kan detta var en utväg!

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett bra program i övrigt?
Disk Drill verkar vara ett bra program för återställning till rimligt pris (runt 1000kr för lifetime)
Just nu får det duga med "PhotoRec" vilket är gratis.

Tyvärr var ju Mini Tool och EaseUS lite dyra så körde bara gratis versionerna.
Finns en myriad av program att köpa/använda och recensioner på webben idag är ju som dom är, bottar, illa skrivna och köpta.

Något för Sweclockers att skriva en artikel om kanske? @Rosenvik
Ni skriver sällan om mjukvara, vilket jag alltid tyckt var tråkigt, kanske något att satsa på i framtiden? Hade älskat recensioner av partitions program, backup lösningar etc.
Även annan mjukvara som Adobe Photoshop, video redigering, operativsystem etc hade vart trevligt att läsa här.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tråkigt att höra, hoppas verkligen det löser sig! .. men förstår att det ser mörkt ut

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tråkigt att höra, hoppas verkligen det löser sig! .. men förstår att det ser mörkt ut

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråkigt det som hänt. Tänkte bara bidra med alternativ till ibas som erbjuder kostnadsfri undersökning https://ahlbergdata.se/ och sen offert med fast pris.

Generellt så skulle jag inte rekomendera att pilla med orginal diskarna själv innan man kollat upp alternativen. Eller köra dd img av diskarna och jobba mot dem.

Om du i framtiden vill ha tips på hur man kan göra med backup kan jag gärna berätta hur min setup ser ut. Och vad jag anser är vettiga nivåer att lägga sig på efter budget.

Permalänk
Medlem

Trist, det här är nackdelen med digitala förvaringar...

Permalänk
Medlem

Hej!
Även jag beklagar förlusten av så mycket data. Hoppas innerligt att det mesta går att återskapa i slutändan.
We've all been there. Vill passa på att tipsa om förslag på framtida lösning baserat på min egen setup idag.

Min server kör Unraid och har både HDD & SSD. Mekaniska diskarna har partitetsenhet som står emot dataförlust om en disk går sönder. Man kan välja att ha en eller flera paritetsdiskar. SSD:erna kör jag som cache för att snabba upp flödet av data men även dom körs i raid 5 (mjukvara). Där har jag även foto/filmer som är privata. Dessa har jag även på min Array av HDD.

På detta kör jag immich Immich för att ladda upp bilder/filmer via telefonen direkt (app) eller dator.
Då backas dessa upp per automatik och fungerar liknande Google Photo om du använt det. Skillnaden är att de inte går upp till något moln av integritetsskäl.
På min server läggs bilderna upp på Cachen direkt och åker sedan över under natten till min Array.

För att backa till molnet kör jag med hjälp av Duplicacy som har stöd för en rad olika alternativ för backup (lokalt, ftp, extern server, molnlösningar). Jag valde StorJ som molnlagring. Billigt och bra.
Krypterar data lokalt innan det kopieras upp och är även krypterat hos StorJ i olika "buckets".

Dessutom tar jag med jämna mellanrum två olika offline backuper på diskar. Den ena är för mig själv om något händer och den andra för min dotter i händelse av min bortgång. Utvalda bilder & filmer där både jag men även min bror har krypteringsnyckeln. Han hjälper henne att återställa det om jag skulle gå vidare.

Hoppas detta kan hjälpa inför framtiden och med lite tankar. Har du frågor är du välkommen att fråga så skall jag försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hade han förvarat bilderna fysiskt i en kartong och behandlat kartongerna som han behandlade hårddiskarna hade ju exakt samma sak hänt. Förvarar man det digitalt finns det alla möjligheter i världen att skydda sig mot det här.

En av de viktigaste sakerna med backup är att den ska vara automatisk. Du ska inte behöva 'tömma' enheterna och du ska inte behöva 'ta backup', det ska rulla automatiskt. Annars kommer man glömma det. När det väl är automatiskt är det lätt att sprida riskerna och exempelvis ha flera backuper som dessutom kan testas att de fungerar, så att om man råkar ha sönder ett backupmål så får man ett mail med "oops, din backup är trasig, nu har du bara två kopior på sakerna!". Det är i princip budgeten som sätter gränsen och det är ju oavsett billigare än att printa tiotusentals bilder och dokument.

Brinner hela mitt hus ned så förlorar jag ingenting och kan återställa på några timmar.
Brinner mitt hus och mitt garage ned så förlorar jag ingenting och kan återställa på ett par dagar.
Brinner mitt hus, mitt garage och svärfars garage ned samtidigt så förlorar jag ingenting och kan återställa på några dagar. Kanske en vecka.
Om ett supervirus tar över alla mina enheter, raderar alla filer, tar sig in i backupsystemet, raderar alla backuper och bränner ned mitt hus, garage och svärfars garage så tappar jag upp till 6 månader och kan återställa på några dagar. Kanske en vecka.

Det mesta av det där vore ganska orimligt med fysiska kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ni som kan branschen kanske vet några vettiga firmor man kan vända sig till, om det blir aktuellt?
Kanske några som kan ge ett pris före påbörjat arbete.

Jag har själv två stycken 2,5-tums HDD-diskar med barnbilder som slutade fungera.
Det är många år sedan nu, men när jag undersökte saken fick jag besked om att det skulle kosta runt 10 000 kr per disk att rädda bilderna. Det var från ett dataåterställningsföretag på Hisingen i Göteborg.

Av en slump nämnde jag detta för en annan firma, som vid ett annat tillfälle lagade en iPhone-skärm på en arbetstelefon åt mig. Han sa då att han skulle kunna fixa det betydligt billigare, och tipsade om att kolla med ett dataställe på Gibraltargatan 64 i Göteborg.

Mina hårddiskar står fortfarande kvar på en hylla hemma och väntar.

Permalänk
Medlem

Lider med dig. Hade ett liknande problem med 4 tb ssd full med mest filmer. Skulle överföra dessa till en ny dator med ny ssd 4tb. Kopplade via usb ny 4 tb ssd och kopierade. Väl insatt i ny dator visade det sig att det var en system disk och skyddad. Det var en pagefile.sys från gammal dator som låg i en mapp. filen användes inte. Kom inte åt den kopierade 4 tb ssd i ny dator men underligt nog om den kopplas med usb då gick det. Var tvungen att använda cmd clean och activera samt formatera. Detta medan den var kopplad via usb. När ssed installeras på nya dator sata 6 då gick det bra men alla filer borttagna. en annan ssd (456 gb) installeras ii ny dator Skulle också föröka överföra 4 tb ssd äldre dator (med filmer mest) till ny dator. Tänkte göra detta via usb på ny dator.
Hursomhelst sättes 256 gb in i ny dator och formaterades. Tyvärr blandade jag ihop denna med 4 tb ssd från äldre dator. Kontentan var nu att båda 4 tb ssd nu var film borta. Satte tillbaka 4 tb ssd i äldre dator. Via nätet köpte easeus recover och installerades på äldre dator. körde programmet och tog en recover på raderade 4 tb ssd i äldre dator. Efter flera timmar var sökning klar. . Valde vissa viktiga data filer samt alla video filler. återställde dessa till en bärbar hd 5 tb (tyvärr kom mappen med pagefile.sys med) . Väldigt bra program. Underligt nog hittades fler video filer än vad som fanns från början på 4 tb. kopierade dessa till en annan extern hd. Nåväl nu var det dags att överföra från hd till 4 tb på äldre dator. Det gick endast via cmd och clean. Och nu fungerade plötsligt att initiera och skapa volymer samt formatera. Kopierade över allt från första externa hd.
Nu skulle jag göra likadant på ny dator. Gjorde så . Efteråt såg jag att 4 tb ssd var skyddad då mappen med pagefile.sys var med. Fick då rensa 4 tb med clin och via kontrollpanel gör partitioner och formatera. Kopierade nu på nytt från hd men valde bort mapp med pagefile.sys. Sedan kunde jag gå in i mappen på hd med pagefile.sys och kopiera övriga fill till 4 tb ssd. Ja nu var allt ok. Men recover programmet kostade 120 kr och är en bra investering, Till skillnad från dig hade jag en sys file som spökade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tråkigt det som hänt. Tänkte bara bidra med alternativ till ibas som erbjuder kostnadsfri undersökning https://ahlbergdata.se/ och sen offert med fast pris.

Generellt så skulle jag inte rekomendera att pilla med orginal diskarna själv innan man kollat upp alternativen. Eller köra dd img av diskarna och jobba mot dem.

Om du i framtiden vill ha tips på hur man kan göra med backup kan jag gärna berätta hur min setup ser ut. Och vad jag anser är vettiga nivåer att lägga sig på efter budget.

Får kika på detta, tack för tipset.
Precis, ska göra img filer av alla diskar
Hur jag nu ska få plats med dem är en annan fråga...;)

Skrivet av Megacrash:

Får skriva ut alla bilder på fotopapper

Skrivet av yoggan:

Hej!
Även jag beklagar förlusten av så mycket data. Hoppas innerligt att det mesta går att återskapa i slutändan.
We've all been there. Vill passa på att tipsa om förslag på framtida lösning baserat på min egen setup idag.

Min server kör Unraid och har både HDD & SSD. Mekaniska diskarna har partitetsenhet som står emot dataförlust om en disk går sönder. Man kan välja att ha en eller flera paritetsdiskar. SSD:erna kör jag som cache för att snabba upp flödet av data men även dom körs i raid 5 (mjukvara). Där har jag även foto/filmer som är privata. Dessa har jag även på min Array av HDD.

På detta kör jag immich Immich för att ladda upp bilder/filmer via telefonen direkt (app) eller dator.
Då backas dessa upp per automatik och fungerar liknande Google Photo om du använt det. Skillnaden är att de inte går upp till något moln av integritetsskäl.
På min server läggs bilderna upp på Cachen direkt och åker sedan över under natten till min Array.

För att backa till molnet kör jag med hjälp av Duplicacy som har stöd för en rad olika alternativ för backup (lokalt, ftp, extern server, molnlösningar). Jag valde StorJ som molnlagring. Billigt och bra.
Krypterar data lokalt innan det kopieras upp och är även krypterat hos StorJ i olika "buckets".

Dessutom tar jag med jämna mellanrum två olika offline backuper på diskar. Den ena är för mig själv om något händer och den andra för min dotter i händelse av min bortgång. Utvalda bilder & filmer där både jag men även min bror har krypteringsnyckeln. Han hjälper henne att återställa det om jag skulle gå vidare.

Hoppas detta kan hjälpa inför framtiden och med lite tankar. Har du frågor är du välkommen att fråga så skall jag försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Grymt, låter som en bra lösning.
Ska se över hur jag ska lägga upp allt.
Helst ska det vara billigt och automatiserat

Skrivet av Kamouflage:

Hade han förvarat bilderna fysiskt i en kartong och behandlat kartongerna som han behandlade hårddiskarna hade ju exakt samma sak hänt. Förvarar man det digitalt finns det alla möjligheter i världen att skydda sig mot det här.

En av de viktigaste sakerna med backup är att den ska vara automatisk. Du ska inte behöva 'tömma' enheterna och du ska inte behöva 'ta backup', det ska rulla automatiskt. Annars kommer man glömma det. När det väl är automatiskt är det lätt att sprida riskerna och exempelvis ha flera backuper som dessutom kan testas att de fungerar, så att om man råkar ha sönder ett backupmål så får man ett mail med "oops, din backup är trasig, nu har du bara två kopior på sakerna!". Det är i princip budgeten som sätter gränsen och det är ju oavsett billigare än att printa tiotusentals bilder och dokument.

Brinner hela mitt hus ned så förlorar jag ingenting och kan återställa på några timmar.
Brinner mitt hus och mitt garage ned så förlorar jag ingenting och kan återställa på ett par dagar.
Brinner mitt hus, mitt garage och svärfars garage ned samtidigt så förlorar jag ingenting och kan återställa på några dagar. Kanske en vecka.
Om ett supervirus tar över alla mina enheter, raderar alla filer, tar sig in i backupsystemet, raderar alla backuper och bränner ned mitt hus, garage och svärfars garage så tappar jag upp till 6 månader och kan återställa på några dagar. Kanske en vecka.

Det mesta av det där vore ganska orimligt med fysiska kort..

Det låter som du garderat dig bra!
Automatisering är ju givetvis det man vill åt, men även ett kostnadsmässigt rimligt sätt att göra allt på.

Skrivet av TimMy2003:

Jag har själv två stycken 2,5-tums HDD-diskar med barnbilder som slutade fungera.
Det är många år sedan nu, men när jag undersökte saken fick jag besked om att det skulle kosta runt 10 000 kr per disk att rädda bilderna. Det var från ett dataåterställningsföretag på Hisingen i Göteborg.

Av en slump nämnde jag detta för en annan firma, som vid ett annat tillfälle lagade en iPhone-skärm på en arbetstelefon åt mig. Han sa då att han skulle kunna fixa det betydligt billigare, och tipsade om att kolla med ett dataställe på Gibraltargatan 64 i Göteborg.

Mina hårddiskar står fortfarande kvar på en hylla hemma och väntar.

Det är ju just priset som tar emot o lämna iväg alltihopa...

Skrivet av gran_11:

Lider med dig. Hade ett liknande problem med 4 tb ssd full med mest filmer. Skulle överföra dessa till en ny dator med ny ssd 4tb. Kopplade via usb ny 4 tb ssd och kopierade. Väl insatt i ny dator visade det sig att det var en system disk och skyddad. Det var en pagefile.sys från gammal dator som låg i en mapp. filen användes inte. Kom inte åt den kopierade 4 tb ssd i ny dator men underligt nog om den kopplas med usb då gick det. Var tvungen att använda cmd clean och activera samt formatera. Detta medan den var kopplad via usb. När ssed installeras på nya dator sata 6 då gick det bra men alla filer borttagna. en annan ssd (456 gb) installeras ii ny dator Skulle också föröka överföra 4 tb ssd äldre dator (med filmer mest) till ny dator. Tänkte göra detta via usb på ny dator.
Hursomhelst sättes 256 gb in i ny dator och formaterades. Tyvärr blandade jag ihop denna med 4 tb ssd från äldre dator. Kontentan var nu att båda 4 tb ssd nu var film borta. Satte tillbaka 4 tb ssd i äldre dator. Via nätet köpte easeus recover och installerades på äldre dator. körde programmet och tog en recover på raderade 4 tb ssd i äldre dator. Efter flera timmar var sökning klar. . Valde vissa viktiga data filer samt alla video filler. återställde dessa till en bärbar hd 5 tb (tyvärr kom mappen med pagefile.sys med) . Väldigt bra program. Underligt nog hittades fler video filer än vad som fanns från början på 4 tb. kopierade dessa till en annan extern hd. Nåväl nu var det dags att överföra från hd till 4 tb på äldre dator. Det gick endast via cmd och clean. Och nu fungerade plötsligt att initiera och skapa volymer samt formatera. Kopierade över allt från första externa hd.
Nu skulle jag göra likadant på ny dator. Gjorde så . Efteråt såg jag att 4 tb ssd var skyddad då mappen med pagefile.sys var med. Fick då rensa 4 tb med clin och via kontrollpanel gör partitioner och formatera. Kopierade nu på nytt från hd men valde bort mapp med pagefile.sys. Sedan kunde jag gå in i mappen på hd med pagefile.sys och kopiera övriga fill till 4 tb ssd. Ja nu var allt ok. Men recover programmet kostade 120 kr och är en bra investering, Till skillnad från dig hade jag en sys file som spökade.

Skönt att det gick bra, men ja det är väldigt lätt att man klantar till det när man sitter manuellt o pillar...
Bra investering på 120kr...!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det låter som du garderat dig bra!
Automatisering är ju givetvis det man vill åt, men även ett kostnadsmässigt rimligt sätt att göra allt på.

Ja jag är nöjd. Ledsen om det ser ut som att jag gnuggar din näsa i det för tvärt om så lider jag verkligen med dig. Jag ville bara trycka på att "undvik digitalt" absolut inte är lösningen. Det finns nästan inga bilder kvar på mig som barn, och de bilderna var absolut analoga.
Det behöver inte var så otroligt dyrt heller förutom att man tredubblar mängden diskutrymme du behöver, så länge som du har en vän eller släkting som du kan låna plats hos. Och det är ju ett jättebra tillfälle att byta tjänster och göra samma åt andra hållet..

Exempelvis kan du köpa två NASar för 5000kr, 2x6tb diskar för 4000 och 1x6tb usb-disk för 1800.
Du får då (eventuellt) ett original på dina enheter, en lokal kopia, en remote kopia och en offline kopia för drygt 10'000kr.

Vill du prispressa det kommer man också väldigt långt på t.ex. 2xRPi4 för 2000kr och 2x6tb USB-disk för 3600. Lokal och remote backup för 5600..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Ja jag är nöjd. Ledsen om det ser ut som att jag gnuggar din näsa i det för tvärt om så lider jag verkligen med dig. Jag ville bara trycka på att "undvik digitalt" absolut inte är lösningen. Det finns nästan inga bilder kvar på mig som barn, och de bilderna var absolut analoga.
Det behöver inte var så otroligt dyrt heller förutom att man tredubblar mängden diskutrymme du behöver, så länge som du har en vän eller släkting som du kan låna plats hos. Och det är ju ett jättebra tillfälle att byta tjänster och göra samma åt andra hållet..

Exempelvis kan du köpa två NASar för 5000kr, 2x6tb diskar för 4000 och 1x6tb usb-disk för 1800.
Du får då (eventuellt) ett original på dina enheter, en lokal kopia, en remote kopia och en offline kopia för drygt 10'000kr.

Vill du prispressa det kommer man också väldigt långt på t.ex. 2xRPi4 för 2000kr och 2x6tb USB-disk för 3600. Lokal och remote backup för 5600..

Någon typ av NAS hade nog vart trevlig att ha, detta med USB diskar känns inte riktigt 100% längre, tycker alltid det är problem med USB, just med anslutningen och att det ska bli rätt hastighet, känns lite bräckligt på något vis.

Min stationära står på dygnet runt, så den skulle man väl kunna ha som nån typ av server med ett par diskar, gillar dock inte HDD pga ljudet de för...

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Ska kika på detta, behöver nog ta en funderare.
Grunden blir

1. Primär PC >> All data här, bilder, filmer, spel etc.
2. 100GB OneDrive för alla bilder och viktiga dokument
3. En 4TB USB 3.5HD extern Seagate drive (beställt en ny från proshop) >> Backup på all data här
4. En 4TB SSD Intern >> Backup på all data här (Automatiserad med Iperius)
5. En 1TB extern 2.5HD, USB >> System/Installerade spel, Backup
6. En 2TB extern 2.5HD, USB >> Backup på spel, filmer, bilder etc.

Skillnaden mot förr:

100gb OneDrive för bilder
En extra 4TB SSD (intern) för automatisk backup 1 gång i veckan, då datorn ändå står på 24/7
En extra 4TB (ny extern USB)

Det borde räcka för att jag ska känna mig trygg
En av hårddiskarna skulle man kunna gömma hos en vän/familj
Detta innebär att alla bilder finns på 5 ställen, all annan data på 4 ställen.

Inte helt optimalt kanske, men med tanke på vad saker o ting kostar tycker jag det blir en bra lösning
Kollat lite på NAS och annat, men det känns onödigt när jag har en dator igång hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ju inflika, och det här är inte riktat direkt till trådstartaren, men aktualiserades (för mig) i veckan när en släkting åkte in på sjukhus. Nu verkar han komma hem igen, men ett par saker att ha i åtanke för den som kanske inte bara är ansvarig för sin egen backup utan hela familjens:

Vad händer om kåken brinner ner, och jag råkar stryka med? Hur är backuplösningarna för bilder, dokument, etc? Vem vet ens om att de finns, var de finns, och hur man kommer åt dem?

Jag ställer blurayskivor med filmer och bilder och dokument lite då och då hos släktingar. Behövs inga lösenord, och skulle behovet infinna sig går det att leta upp läsare och lösa den biten för även personer utan större tekniska kunskaper. Jag ska dock se över det hela lite grand så att, skulle den dagen komma, resten av familjen VET att HÄR är backuperna, och att de inte behöver leta efter andra saker, konton, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Sötast
Skrivet av pskjonte:

Tack för alla som engagerar sig i detta 🙂

Det som händer just nu är att jag kör PhotoRec på en av de externa. Jag har lyckats få fram "OneDrive.rar" som innehåll alla mina bilder mellan 2017-2024! 🥳

Den står och snurrar över natten då det verkar ta en väldans tid. Kommer gå igenom alla diskar jag har såhär, lungt och metodiskt.

Så glad jag blir av att höra det!
Hoppas att de andra går lika bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan ju inflika, och det här är inte riktat direkt till trådstartaren, men aktualiserades (för mig) i veckan när en släkting åkte in på sjukhus. Nu verkar han komma hem igen, men ett par saker att ha i åtanke för den som kanske inte bara är ansvarig för sin egen backup utan hela familjens:

Vad händer om kåken brinner ner, och jag råkar stryka med? Hur är backuplösningarna för bilder, dokument, etc? Vem vet ens om att de finns, var de finns, och hur man kommer åt dem?

Jag ställer blurayskivor med filmer och bilder och dokument lite då och då hos släktingar. Behövs inga lösenord, och skulle behovet infinna sig går det att leta upp läsare och lösa den biten för även personer utan större tekniska kunskaper. Jag ska dock se över det hela lite grand så att, skulle den dagen komma, resten av familjen VET att HÄR är backuperna, och att de inte behöver leta efter andra saker, konton, etc.

Det är faktiskt en bra, om än ibland svår, tanke. Har kikat lite på det av olika anledningar, och kan nog rekommendera att fylla i Livsarkivet (drivs av Sveriges Begravningsbyråers Förbund) - där finns avsnitt om digitala tillgångar och konton. Går att fylla i hur man vill att efterlevande ska göra med ens digitala konton exempelvis, men det går också att fylla i detaljer som "backup på lösenord till mina konton finns på USB-minnen/papper/annat lagringsmedia förvarade på plats X och/eller Y" eller liknande. Då finns det sparat hos en någorlunda seriös aktör (förbundet ovan, m.a.o. de flesta seriösa begravningsbyråer i förlängningen) den dagen man inte längre finns, och informationen blir då tillgänglig för dödsboet.

Säger inte att det är rätt för alla, men det kan vara en funderare om man känner att man orkar tänka på/planera för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

enligt honom måste man skriva över en disk massor med gånger för att allt ska vara helt borta.

Antingen har det blivit något missförstånd om vad han menar med "skriva över", eller så förstår han inte hur lagringen fungerar.

En sektor på en hårddisk behöver bara skrivas över en (1) gång för att det ska vara omöjligt att få ut någon data från den, men när detta påtalas brukar det framkomma att majoriteten inte tycks förstå vad detta innebär, utan tror att data på något mystiskt sätt kan hålla sig kvar och trollas fram igen efteråt.

Detta beror på att "borttagning" av en fil bara markerar sektorn som tillgänglig att skriva till, precis som en snabbformatering gör med alla sektorer på disken samtidigt. I endera scenario går det normalt få tillbaka all data genom att använda en programvara som läser rådata från alla sektorer. Är dessa överskrivna en (1) gång så ligger det nya bitar där, och då är de gamla bitarna oåterkalleligt borta.

Detta är också varför man vid misstänkt dataförlust gör bäst i att stänga av datorn och koppla ur berörda diskar fysiskt tills någon med rätt kompetens kan hjälpa till att undersöka problemet, vilket är nästa vanliga misstag alldeles för många användare jag råkat på har gjort genom åren... man börjar desperat vara där och klabba med olika saker som bara förvärrar och försämrar chansen att få ut någonting, genom att exempelvis skriva återställd data till samma disk som man försöker återställa ifrån.

Som redan nämnts så har SSDs interna mekanismer användaren inte kan påverka som permanent avlägsnar data med t.ex. TRIM inom loppet av sekunder, så det har ju inte blivit lättare sedan hårddiskarnas tidevarv.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Antingen har det blivit något missförstånd om vad han menar med "skriva över", eller så förstår han inte hur lagringen fungerar.

En sektor på en hårddisk behöver bara skrivas över en (1) gång för att det ska vara omöjligt att få ut någon data från den, men när detta påtalas brukar det framkomma att majoriteten inte tycks förstå vad detta innebär, utan tror att data på något mystiskt sätt kan hålla sig kvar och trollas fram igen efteråt.

Detta beror på att "borttagning" av en fil bara markerar sektorn som tillgänglig att skriva till, precis som en snabbformatering gör med alla sektorer på disken samtidigt. I endera scenario går det normalt få tillbaka all data genom att använda en programvara som läser rådata från alla sektorer. Är dessa överskrivna en (1) gång så ligger det nya bitar där, och då är de gamla bitarna oåterkalleligt borta.

Detta är också varför man vid misstänkt dataförlust gör bäst i att stänga av datorn och koppla ur berörda diskar fysiskt tills någon med rätt kompetens kan hjälpa till att undersöka problemet, vilket är nästa vanliga misstag alldeles för många användare jag råkat på har gjort genom åren... man börjar desperat vara där och klabba med olika saker som bara förvärrar och försämrar chansen att få ut någonting, genom att exempelvis skriva återställd data till samma disk som man försöker återställa ifrån.

Som redan nämnts så har SSDs interna mekanismer användaren inte kan påverka som permanent avlägsnar data med t.ex. TRIM inom loppet av sekunder, så det har ju inte blivit lättare sedan hårddiskarnas tidevarv.

Det grundar sig nog i felaktig info från 1990-talet då det cirkulerade påståenden (särskilt av Peter Gutmann) om att avancerad utrustning, som magnetkraftsmikroskop (MFM), skulle kunna avläsa “magnetiska skuggor” av tidigare data även efter en överskrivning. Dessa påståenden har senare granskats, och det har visat sig att även med extremt avancerad utrustning går det inte att entydigt återskapa användbar data efter en enda överskrivning på moderna hårddiskar. Det finns inga kända praktiska exempel på att data har återställts från en hårddisk efter en enda korrekt överskrivning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det grundar sig nog i felaktig info från 1990-talet då det cirkulerade påståenden (särskilt av Peter Gutmann) om att avancerad utrustning, som magnetkraftsmikroskop (MFM), skulle kunna avläsa “magnetiska skuggor” av tidigare data även efter en överskrivning. Dessa påståenden har senare granskats, och det har visat sig att även med extremt avancerad utrustning går det inte att entydigt återskapa användbar data efter en enda överskrivning på moderna hårddiskar. Det finns inga kända praktiska exempel på att data har återställts från en hårddisk efter en enda korrekt överskrivning.

Ja, jag har läst någon modern artikel om detta som (om jag minns rätt) förklarade att det krävde såna mellanrum mellan spåren att den låga densiteten utesluter några högre lagringskapaciteter. Vill minnas att artikeln också förklarade att det innebar att det var såna här gamla lösa skivpackar man satte in i tvättmaskinsstora chassin som var bland de sista som det kunde (!) vara praktiskt genomförbart på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ska kika på detta, behöver nog ta en funderare.
Grunden blir

1. Primär PC >> All data här, bilder, filmer, spel etc.
2. 100GB OneDrive för alla bilder och viktiga dokument
3. En 4TB USB 3.5HD extern Seagate drive (beställt en ny från proshop) >> Backup på all data här
4. En 4TB SSD Intern >> Backup på all data här (Automatiserad med Iperius)
5. En 1TB extern 2.5HD, USB >> System/Installerade spel, Backup
6. En 2TB extern 2.5HD, USB >> Backup på spel, filmer, bilder etc.

Ta en titt på det norska företaget Jottacloud. Paketet "personal unlimited" för 1190 kr /år. Det är obegränsat lagringsutrymme, dock sjunker upload hastigheten när du kommer över 5 TB. Onedrive och Microsoft i alla ära, men det är ett amerikanskt företag som lagrar dina data någonstans i världen.

https://jottacloud.com/en/pricing?category=jottacloud-persona...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra skrivet och detta är exakt vad jag alltid haft i bakhuvudet också, skriver man över så är det "kört". Så vet man med sig att man skrivit över hela disken med ny data är det ju helt onödigt att skicka in till en firma.

I mitt fall så är de två externa hårddiskarna helt över skrivna med ny data (fyllda till bredden 😅,) efter en full formatering dessutom.

Jag har lyckats rädda någon rar fil från M2 disken dock, så här kanske det finns hopp att få fram mer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Grymt, låter som en bra lösning.
Ska se över hur jag ska lägga upp allt.
Helst ska det vara billigt och automatiserat

Jamen precis. Detta är automatiserat och Duplicacy är gratis om man väljer CLI versionen. Annars kostart det en engångskostnad på 20 dollar + 5 dollar per år därefter. Fullt rimligt.
StorJ börjar med en minimidebitering i augusti på 5 dollar.
För min del med ca 1.2 TB backat ligger jag till såhär "August 2025 = $4.43 usage, $5 minimum" Långt mycket billigare än andra tjänster såsom onedriver, google drive m.m.

Unraid kostar om man väljer att köra det. Fördelen där är all flexibilitet du får på köpet och kan baka ihop vad som helst samtidigt som man enkelt kan expandera om man bygger ut.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Skall köras i RAID1, raid1 gör så att 2 diskar är exakt lika. Blir den ena disken trasig då varnar systemet, man sätter i en ny och RAID kommer göra en ny kopia på den nya disken. Detta ger ett ytterligare skydd mot att tappa data.

Nackdel två 4 GB HDD kommer bete sig som att det är en disk alltså får man bara ut 4GB totalt.

I det här läget så ska man köra backup på allt data på RAID:en. Det då båda diskarna kan vara dåliga/ha problem men på olika ställen. Systemet kan då läsa från den disk som det funkar att läsa i från. Därefter så kan man byta den trasiga disken.

Skulle det vara så allvarligt att RAID:en lägger av så kan man med ddrescue läsa de delar från respektive disk som fungerar till en och samma image och förhoppningsvis få tillbaka allt data.

Backup gäller även om man har tex RAID5/6 mm, då gärna med rsync till en annan disk/nas med tidigare backup. Då tar man bara de senast ändrade/nya filerna och då är risken mindre för följdfel än om man ska köra över allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Eller så tar man en gammal företagsdator som man kan få i det närmaste gratis. Tex en core-2-duo, 15 år gammal duger utmärkt som backup-nas. Strömförbrukning spelar inte så stor roll då den bara ska vara på när man kör backup.

Det som kostar är ju diskarna, vågar man sig på begagnade diskar så kan man spara en hel del där också. Själv har jag nästan bara köpt begagnade diskar de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej, detta gäller alltså gamla diskar. Jag skulle säga att tom diskar från 1990 talet är för moderna. Skulle säga att man måste gå tillbaka till disk från 1970-80 talet för att det ska vara praktiskt möjligt få tillbaka något användbart data efter en överskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

detta med USB diskar känns inte riktigt 100% längre, tycker alltid det är problem med USB

Min stationära står på dygnet runt, så den skulle man väl kunna ha som nån typ av server med ett par diskar, gillar dock inte HDD pga ljudet de för...

Mnja, kan inte säga att jag haft något speciellt problem med usb-diskar. De kan dock vara lynniga med skriv- och läshastigheter och är inte speciellt snabba från första början. Men det är där automationen kommer in i bilden. På somrarna backupar jag över 25Mbit internet, d.v.s ungefär 1/40 av skrivhastigheten på en modern usb-disk. Man får upp 250GB per dygn och skulle jag på något sätt producera mer än så kommer den ju bara tuffa vidare även nästa dygn.

Men det är knattrigt och jävligt så min står som sagt i garaget.
Men även där är det ju en prisfråga. 4tb SSD (eller hur mycket data du nu faktiskt behöver spara) är ju oftast ingen fantasisumma i alla fall.

Skrivet av SAFA:

Eller så tar man en gammal företagsdator som man kan få i det närmaste gratis. Tex en core-2-duo, 15 år gammal duger utmärkt som backup-nas. Strömförbrukning spelar inte så stor roll då den bara ska vara på när man kör backup.

Nej! Den ska vara på 24/7/365. Man ska aldrig ta en backup, den ska vara automatisk och fullständigt foolproof, annars kommer man vara slö och inte göra det. Dessutom så är man troligtvis minst intresserad av att ta en backup när man tar som flest bilder, som på semestern eller julafton.

Sen vill man vill att sakerna ska fungera och en 15 år gammal dator är tveksam på många sätt. Dels har det hänt extremt mycket på 15 år så en Rpi4 är oftast många gånger snabbare än alla förutom de fetaste (och varmaste) C2Duo. Drar datorn 50-100 watt (inte ovanligt på en så gammal dator, i idle!) så kostar det 500-1000kr per år att ha den på. Så redan efter ett par år så kunde man sparat pengar på en modern produkt med garantier.