PostNord stoppar tillfälligt USA-försändelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske är er det är fel på. Ni läser nyheter som inte passar eran världsbild och på så sätt är det fel på nyhetsförmedlaren?

Sann ovinklad nyhetsmedia ska inte bara presentera den fakta som finns (skulle bli rätt tort då).
Den ska även presentera argument för de relevanta sidorna i diskussionen (ofta bara två stycken nuförtiden) både för bakgrund och resultat av en händelse.

Mer vinklad nyhetsmedia tenderar medvetet eller omedvetet att sålla bort argument som de inte anser är viktiga enligt dem, något som ofta upplevs som vinklat.

Problemet med vinklade nyheter (enligt ovanstående definition) är att det finns en större mängd personer som anser att det saknas argument som stödjer deras världsbild. Detta gör att de inte kan väga argument mot varandra och därför endast kan blint acceptera det som står eller anse att nyheten är propaganda.

Det ska dock sägas att riktig ovinklad nyhetsmedia ofta är tung, torr och framförallt tidskrävande (dyr) att framställa.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Svenskar kan inte prata om Trump på ett balanserat sätt. Varken media eller vid köksbordet/arbetsplatser. Det spelar ingen roll vad han gör för det var fel och om han inte gör nåt var det också fel.

Sant men i hög grad självförvållat. Mannen lever på att skapa konflikt. Postat en bild på sig själv som påven när han gått bort? Kom igen.

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Sant men i hög grad självförvållat. Mannen lever på att skapa konflikt. Postat en bild på sig själv som påven när han gått bort? Kom igen.

Jag tyckte det var ganska roligt.

Han har blivit president 2 gånger. Hur många mycket intelligenta och begåvade personer har försökt bli president ens en gång och misslyckats?
Nästan varenda människa på jorden pratar om honom. När han säger något får alla höra det.

Och så säger folk att han är korkad. Det finns ingen annan människa som lyckats manipulera "fria" medier mer än Trump. Han har knäckt koden och vet hur han ska få alla att fokusera på honom.

Jag tycker det är självklart att diskutera och kritisera hans politik, det finns en del grejer jag inte gillar och en del grejer jag gillar som han gör. Men det är så tröttsamt att hela tiden höra det här malande "han är korkad" från i princip alla svenskar. Till er vill jag säga: han är helt säkert smartare än er, så beakta det när ni utvärderar hans intelligens.

Permalänk
Medlem

Han har blivit president 2 gånger. Hur många mycket intelligenta och begåvade personer har försökt bli president ens en gång och misslyckats?
Nästan varenda människa på jorden pratar om honom. När han säger något får alla höra det.

Och så säger folk att han är korkad. Det finns ingen annan människa som lyckats manipulera "fria" medier mer än Trump. Han har knäckt koden och vet hur han ska få alla att fokusera på honom.

Jag tycker det är självklart att diskutera och kritisera hans politik, det finns en del grejer jag inte gillar och en del grejer jag gillar som han gör. Men det är så tröttsamt att hela tiden höra det här malande "han är korkad" från i princip alla svenskar. Till er vill jag säga: han är helt säkert smartare än er, så beakta det när ni utvärderar hans intelligens.

"I de blindas rike är den enögde kung"

Permalänk
Medlem

Ni måste även skilja på tullavgift samt avgiften transportören tar ut för att förtulla. Tullen vill kanske ha några få kronor men transportören vill ha mycket mer betalt för att utföra "jobbet".

Sen att förtullning sker automatiskt då avsändaren gjort förarbetet eller transportören skulle kunna göra jobbet effektivt/billigt med AI men envisas med manuell hantering och framför allt skinna mottagarna på pengar är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Han beter sig ständigt som en idiot vart han än går (i en kontext där professionalism är förväntat), vilket därmed uppenbarligen genererar uppmärksamhet, och detta betyder alltså att han är mer intelligent än din gemene man? Va?

Vidare, han är president, inte för att han är mer kvalificerad för jobbet än alla andra kandidater, utan för att han är väldigt, väldigt förmögen och har råd med PR/marknadsförings coacher och andra experter som självklart har hjälpt och hjälper honom med allt från hans image till att driva hans kampanj, vad han ska säga osv. För att inte tala om de kontakter han har, på grund av hans status. Det är ju precis det som är det tragiska; mer kvalificerade kandidater med verklig politisk kunskap hamnar åt sidan för att Trump ska få regera och göra vad han vill.

Om det är någonting som är tröttsamt (eller snarare på nivå av naglar mot svarta tavlan) så är det när folk för åsikten att Trump på något vis är där han är på grund av att han skulle vara mer intellektuellt begåvad än alla andra "vanliga människor". Snacka om att ha fallit för marknadsföringen... I själva verket har han i princip ingen förståelse om själva politiken han driver. T.ex. varje gång han ska signera en executive order måste någon komma och förklara för honom vad det handlar om, för han vet/förstår inte själv. Gissa varför han pratar som en femåring på precis varenda intervju eller tal. Och gissa vilka sorters människor han försöker tilltala med sådant språk.

Påvebilden kanske hade vart smålustig om den inte tweetades av USAs nuvarande president. Jag hoppas du kan förstå att olämpligheten går mycket längre än att bara vara ett "edgy" skämt.

Av nyfikenhet, vad "gör" Trump som du gillar?

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

Av nyfikenhet, vad "gör" Trump som du gillar?

Han försöker förmedla fred på diverse ställen. Förvisso gör han det till stor del av själviska orsaker än filantropiska orsaker (att han vill ha Noblels fredspris är uppenbart) och effekten av hans inblandning är oklar, men i slutändan är det resultatet som räknas, och om hans inblandning har stoppat krig och död ska han ha en tumme upp för det.

Rent politiskt så gillar jag skarpt att han så sent som 2 veckor sedan skrev under en presidentorder som försöker förhindra "debanking" och är förvånad att det skrevs så lite om det här i Sverige. Jag vet faktiskt inte hur pass hårt skydd vi i Sverige/EU har om bankerna skulle börja jävlas på samma sätt här, men om skyddet inte är fullgott så är det bra att det tog stopp i USA annars är det bara en tidsfråga innan det hade spridits hit.

Sen har han gjort (och gör) en hel del saker som jag ogillar, men det är rätt tröttsamt att bara se folk skriva "orange man bad", men om man bara följer svensk media så är det ju den bilden man får då det känns som att svt/omni/aftonbladet m.fl är livrädda att skriva något som helst positivt om mannen, så det är ju inte så konstigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Ledsen man jag förstår inte riktigt din pik och poäng här eller vilka dessa "ni" du försöker klumpa ihop mig med. Jag efterlyser alltså mer faktabaserade nyheter och mer sansad diskussion från alla håll här om själva ämnet utöver "orange man bad" eller "vänsterblivna NPC:s".

Ok då ber jag om ursäkt.
Dessa ytterligheter ser i stort bara "oranga man bad" "vänsterbliven npc" i nästan allt dom läser oavsett.
Det spelar som ingen roll vad som skrivs stämmer det inte in med världsbilden då blir det den nivån.

Det gnälls överall och låter likadant, forum, reddit, kommentarer på youtube mm.

Man får använda huvudet själv också lite när man läser runt på nätet. En förmåga många tyvärr tappat permanent verkar det som.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Sann ovinklad nyhetsmedia ska inte bara presentera den fakta som finns (skulle bli rätt tort då).
Den ska även presentera argument för de relevanta sidorna i diskussionen (ofta bara två stycken nuförtiden) både för bakgrund och resultat av en händelse.

Mer vinklad nyhetsmedia tenderar medvetet eller omedvetet att sålla bort argument som de inte anser är viktiga enligt dem, något som ofta upplevs som vinklat.

Problemet med vinklade nyheter (enligt ovanstående definition) är att det finns en större mängd personer som anser att det saknas argument som stödjer deras världsbild. Detta gör att de inte kan väga argument mot varandra och därför endast kan blint acceptera det som står eller anse att nyheten är propaganda.

Det ska dock sägas att riktig ovinklad nyhetsmedia ofta är tung, torr och framförallt tidskrävande (dyr) att framställa.

Ja man kan läs nyheter från olika vinklar om man tycker det ör ett problem.
Problemet man ser överallt är att många av dessa personer verka helt sakna förmågan att bredda sig och försöker istället övertyga sig självv och andra med gnäll

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Nu kan vi se OT-politiska diskussioner som avslutade och samtliga efter dessa kommer att raderas. Tack och ha en härlig torsdag!

Permalänk

OT.

/Rosenvik

Permalänk

OT.

/Rosenvik

Permalänk

OT.

/Rosenvik

Permalänk
Medlem

OT.

/Rosenvik

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

OT.

/Rosenvik

Permalänk
Medlem

OT.

/Rosenvik

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är väl till usa och inte från usa? Våra tullregler har inte ändrats.

Men då är det lugnt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Skickar lite godis o skit till en vän i USA ibland, så hamnar på undantaget för gåvor under 100usd ändå så verkar inte spela någon roll för våran del då.

800usd är helt sjukt högt jämfört med flesta andra länder, så ärligt talat konstigt det inte ändrats tidigare.

Tja tidigare så hade de samma som EU har idag eftersom det var vad NAFTA-avtalet kräver. Dock 2015 så klubbade Obama en höjning till $800 för att göra småimport billigare för Amerikanerna samt för att minska på administrationskostnader.

Så det var högt för att USA ville ha det högt, inte för att vara mer "generösa".

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Varför skriver alla:

Citat:

OT.

/Rosenvik

?

Är det Rosenviks sätt att moderera på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför skriver alla:
?

Är det Rosenviks sätt att moderera på?

Japp, det som stod i inläggen ursprungligen är borttaget. Till skillnad från när man redigerar sina egna inlägg står det inte att de är redigerade, vilket kan förvirra lite.

Permalänk
Skrivet av jockos:

Vad får man då skicka som inte är varor?

Saxat från PostMord:

Brev med varuinnehåll
Enligt regler som antagits av Världspostunionen, ska kunden
förse försändelsen som innehåller varor, böcker inkluderat, och
skickas utanför EU med ett unikt försändelse ID-nummer och
en motsvarande S10 streckkod. Det som för närvarande inte
klassas som varor är:
• Dokument
• Postkort
• Trycksaker

Känns som psykisk ohälsa...kanske anafabet.

Till ämnet hör; för att ett företag ska kunna fungera, göra vinst och återinvestera måste de gå med vinst, alltså gå plus.
Skulle du med dina omkostnader se över din ekonomi vid lägre pengaflöde?

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

OT.

/Rosenvik

On topic?

Visa signatur

HP

Permalänk

OT.

/Rosenvik

On topic är väl inget problem?

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

OT.

/Rosenvik

Oj men kanske skulle förtydliga...

Coaching från mig.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Tydligen ska de inte bara avskaffa/minska på de-minimis utan de ska dessutom lägga på en fast avgift per vara på $80-$200 beroende på vad tullen från resp land är istället för att använda en procentsats (iaf under minst 6 månader). Kommer att bli dyrt för Amerikanska konsumenter det här.

EU-kommisionen lade ett förslag 2023 om att helt ta bort de-minimis men iaf alla remiss-instanser som jag sett hittills har varnat för att det enbart skulle leda till ökade kostnader för konsumenter inom EU samt ökad inflation så inte alls säkert på att det kommer att gå igenom här.

Hade själv sådan bonnatur när jag importerade en sak från USA nyligen att tullverket tog 25% av priset i dollar och ville ha den siffran i moms i SEK :), så blev 250:- istället för 2500:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Inga tullar under 1500 kr, Moms på allt förutom gåvor som understiger 500 kr. Antar att du blir momsad på allt dock inte tullad, väldigt mycket prylar har 0% tull.

Notera frakten är också en del du ska betala moms på, även gåvor så det är prylen + frakt som ska understiga 500 kr. Sedan tar många bolag som postnord 100 kr i avgift.

Jag bor utomlands och skickar födelsedagspresenter till närmaste familjen i Sverige. Senast så skickade jag lite blandade prylar värda ca 300 kr. Vikt på försändelsen var ca 1.5 kg. Fraktkostnad? 700 kr.

Det absolut billigaste jag kan komma undan med i fraktkostnad är typ 300 spänn. 200 återstår då till innehållet.

Finns absolut ingen rim och reson i en gräns på 500 kr som dessutom inkluderar fraktkostnad... Kanske 10-15 år sedan men idag är det ju mer att se som ett hån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag bor utomlands och skickar födelsedagspresenter till närmaste familjen i Sverige. Senast så skickade jag lite blandade prylar värda ca 300 kr. Vikt på försändelsen var ca 1.5 kg. Fraktkostnad? 700 kr.

Det absolut billigaste jag kan komma undan med i fraktkostnad är typ 300 spänn. 200 återstår då till innehållet.

Finns absolut ingen rim och reson i en gräns på 500 kr som dessutom inkluderar fraktkostnad... Kanske 10-15 år sedan men idag är det ju mer att se som ett hån.

Gränsen är 600:- och inkluderar inte frakten. Dvs när det gäller gåvor från privatpersoner så är det enbart värdet på själva gåvorna i sig som avgör om det blir tal om moms eller ej. Dock måste det då framgå i tulldeklarationen när man skickar att det handlar om just en gåva mellan privatpersoner.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/skickaellertaemotengava/taemotengavafranettlandutanforeu.4.792224361590183a4d311c8.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Känns som psykisk ohälsa...kanske anafabet.

Till ämnet hör; för att ett företag ska kunna fungera, göra vinst och återinvestera måste de gå med vinst, alltså gå plus.
Skulle du med dina omkostnader se över din ekonomi vid lägre pengaflöde?

Citerade du jättefel, eller har du någon slags psykos?

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jo visst, balanserat enligt dig själv kanske. När Donald Trump (oavsett som president eller privatperson) gör något olämpligt eller illegalt så stormar försvararna ut och gaslightar alla som vågar säga som det är. Han har över 30 domar mot sig och fortfarande försvarar folk de handlingar han gjort som lett till domarna och tycker att det inte är någonting att bry sig om. Är inte det fel?

Tullar som bestäms och sätts i verk med så kort varsel, oavsett land eller politiker, borde kritiseras och speciellt från den nivå de varit till den nivå USA vill ha det nu. Det är väl ingen med vett och förståelse om vad utslaget blir för både företag och fraktbolag som kan tycka annat?

Trump har 34 domar mot sig. ingen människa någonsin i USA har dömts för det brottet förut eller efter.
Det handlar om 34 utbetalningar av pengar till en individ. Det är väldigt vanligt att såna här tystnadspliktsutbetalningar sker till folk, och det räknas inte som ett brott.... men för att det är Trump och man hittade riktiga Trumphatare, så har man lyckats i domstol att döma han för nåt väldigt vanligt som väldigt många gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

...ingen människa någonsin i USA har dömts för det brottet förut eller efter...

Där "ingen" egentligen är så pass många att man på Wikipediasidan för själva brottet har en lista på 4 uppmärksammade sådana brottsfall... En sida där man tom har med denna textpassagen: "The offense of falsifying business records is commonly prosecuted in New York, and it is a frequent part of white-collar crime prosecutions brought by district attorneys' offices".

Visa signatur