Permalänk

Köpråd arbetsstation

Jag tänkte försöka sätta ihop en arbetsstation. Det är många år sedan sist och jag följer inte länge teknikutvecklingen inom detta område så lite hjälp uppskattas.

Allmäna tankar.
- chassi gärna litet och tyst.
- inte senaste årsmodell på cpu och moderkort. Jag gissar att en generation bort är vettigt ur ekonomiskt perspektiv.

Önskemål
- Core 7
- 64G ram
- 2,5G ethernet
- Ett eller fler m.2 snabba
- inbyggd grafik

Budget
Kostnad för moderkort, cpu, ram och 1T ssd mindre än 10ksek

Permalänk
Medlem

Nyaste generationen är snart ett år gammalt nu så de är ofta rabatterade och bäst pris. Eg. just nu är Ultra 7 265k 2490kr om du insisterar med Intel. (de är billigare av en anledning, säljer inte så bra )

Du behöver inte grafikkort till någonting? Vilka arbeten gäller det?

Notis på cpu-kylaren: vill du ha den helt tyst under indle och lite belastning är det luftkylare som gäller. Om du däremot inte bryr dig om lite pumpljud och hellre vill ha det lite kyligare och tystare under full belastning så välj en vattenkylare med 3 fläktar, blir dock dyrare också.

Permalänk
Medlem

Varför intel ? dom är överdrivet varma (Därför det inte gått så bra för Intel) vilket innebär mycket värme. Det i kombination med liten låda är det absolut sämsta val av alla val man kan göra.

Jag rekommenderar åttakärnors Ryzen i stället Det kommer gå betydligt svalare. Var medveten om att det är E-cores vi snackar om på den där om man nu skall jämföra.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nyaste generationen är snart ett år gammalt nu så de är ofta rabatterade och bäst pris. Eg. just nu är Ultra 7 265k 2490kr om du insisterar med Intel. (de är billigare av en anledning, säljer inte så bra )

Du behöver inte grafikkort till någonting? Vilka arbeten gäller det?

https://komponentkoll.se/bild/iBTRu.png

Notis på cpu-kylaren: vill du ha den helt tyst under indle och lite belastning är det luftkylare som gäller. Om du däremot inte bryr dig om lite pumpljud och hellre vill ha det lite kyligare och tystare under full belastning så välj en vattenkylare med 3 fläktar, blir dock dyrare också.

Jag brukar föreslå färdiga minidatorer, typ Lenovo Thinkcentre/Thinkstation, Dell Optiplex/Precision osv. Där man kan få en ännu mindre dator som funkar bra för den användningen, samt vid behov kan monteras under bord eller bakom skärm. Finns även andra minidatorer, är rätt imponerande hur små de är och samtidigt har bra prestanda.
När det inte finns särskilda krav på grafiken är det ju mer flexibelt med modeller.

Men ett kompakt bygge som det där kan nog vara bra ja.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Varför intel ? dom är överdrivet varma (Därför det inte gått så bra för Intel) vilket innebär mycket värme. Det i kombination med liten låda är det absolut sämsta val av alla val man kan göra.

Jag rekommenderar åttakärnors Ryzen i stället Det kommer gå betydligt svalare. Var medveten om att det är E-cores vi snackar om på den där om man nu skall jämföra.

Jag är helt ok med AMD. (Lång historia varför det blev så här)
Föreslå gärna.

Permalänk
Medlem

Bra att nämna vad du gör på datorn så att man kan anpassa bygget.
är det inte så krävande då kan man göra det billigare utan att du råkar ut för problem

Skrivet av lg_lindstrom:

Jag är helt ok med AMD. (Lång historia varför det blev så här)
Föreslå gärna.

Tänkte att 8 amd core är riktiga som bli 16 i hypertrading mot intels som blir 14 med HP och går skållhet på köpet.

(lång historia om varför man inte skall välja Intel) men skämt å sido men den har jag redan nämnt ändå.
Det finns AM4 och AM5 som är den senaste.
Man skulle kunna föreslå AM5 faktiskt, så dyrt behöver det inte bli. Anledning är att A4 har inte gått ner i pris på typ ett år medans mycket på AM5 sjunker långsamt och stadigt så den kan skilja nån tusenlapp eller två men du får väldigt mycket processor på AM5 när vi kommer till F och G som är dom med inbyggt grafikkort i processorn på AMD.

moderkort är svindyra på AM5 jag tänker så här, säg vad du har den till så kan man låta bygget utgå från det, vilka program vill du kunna köra

Vi har ju AMD Ryzen 7 5700G som klarar det mesta och det är på AM4, då kan man bygga väldigt billigt. Värt att nämna är att alla dom här med inbyggt grafikkort klarar av att köras på kylaren som är med BOX varianten. vad du nu menar med Workstation.

är det lättare kontorsuppgifter då kan vi använda en betydligt billigare processor. Vill du ha lite kraft då skall vi kanske köra på AM5 AMD Ryzen 7 8700F vill du ha lite mer då kan man bygga på AMD Ryzen 7 8700G, den har något bättre grafikkort dessutom än dom andra valen.

Som sagt det är bra att nämna vad som görs på datorn

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

moderkort är svindyra på AM5 jag tänker så här, säg vad du har den till så kan man låta bygget utgå från det, vilka program vill du kunna köra

Mestadels sw utveckling, c/c++ samt flutter/dart.
Förutom det CAE, Fusion 360/freecad och kikad.

Snabbt är bra.

Felnamn igen