Nvidia sänker grafikkortspriser i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Hade önskat att sådana där yttranden kommer med lite mer kontext, eller att det blir debatt kring varför de inte gör det.

Se exempel kring exempelvis disponibel inkomst där man tar hänsyn till köpkraft (också Eurostat som källa) - där ligger vi före Danmark och nästan exakt på samma nivå som Finland.

Visst kan det kännas skönt att förenkla ibland, men det blir lite för lätt en missvisande bild av verkligheten.

Det är två helt olika mått.
Medellön i euro handlar om lönekuvertet (påverkas starkt av kronkursen).
Disponibel inkomst i PPS/PPP räknar bort prisskillnader och lägger på skatter/transfereringar (och ibland värdet av offentliga tjänster). Det mäter levnadsstandard, inte löner.

Detta betyder alltså att köpkraften är lika stark för invånare i ett land där lönerna är låga men prisnivån lika så som i ett land där lönerna är högre men priserna också höga.

Känns inte helt relevant då vi diskuterar faktiska löner.

Varför du tycker det är relevant skulle vara intressant att veta.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det är två helt olika mått.
Medellön i euro handlar om lönekuvertet (påverkas starkt av kronkursen).
Disponibel inkomst i PPS/PPP räknar bort prisskillnader och lägger på skatter/transfereringar (och ibland värdet av offentliga tjänster). Det mäter levnadsstandard, inte löner.

Detta betyder alltså att köpkraften är lika stark för invånare i ett land där lönerna är låga men prisnivån lika så som i ett land där lönerna är högre men priserna också höga.

Känns inte helt relevant då vi diskuterar faktiska löner.

Varför du tycker det är relevant skulle vara intressant att veta.

Ser det väl som klart mer relevant än bruttolön (man betalar ju liksom ex. ett grafikkort med sina disponibla medel, inte sin bruttolön), som riskerar bli en än värre äpple- och päronjämförelse.
Visst kan du säkert... ex. "kreativt" skatteplanera och maximera inkomst och minimera utgifter, men det blir ju inte riktigt representativt för hur ett samhälle ser ut.

Nåväl, även det här spåret känner jag börjar bli för off topic.
Störde mig väl mest på att det i mina ögon blir "lite" för förenklat att bara slänga upp en bruttolönetabell för de nordiska länderna och försöka få den relevant till Nvidias grafikkortspriser (vilket är vad tråden *faktiskt* handlar om). 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ser det väl som klart mer relevant än bruttolön (man betalar ju liksom ex. ett grafikkort med sina disponibla medel, inte sin bruttolön), som riskerar bli en än värre äpple- och päronjämförelse.
Visst kan du säkert... ex. "kreativt" skatteplanera och maximera inkomst och minimera utgifter, men det blir ju inte riktigt representativt för hur ett samhälle ser ut.

Nåväl, även det här spåret känner jag börjar bli för off topic.
Störde mig väl mest på att det i mina ögon blir "lite" för förenklat att bara slänga upp en bruttolönetabell för de nordiska länderna och försöka få den relevant till Nvidias grafikkortspriser (vilket är vad tråden *faktiskt* handlar om). 😅

Köpkraften har dock inget med hur dyrt ett grafikkort är iom det är en extern vara som dessutom köps i euro eller dollar. Tvärtom betalar du mer för ditt grafikkort än en person i Danmark pga lägre lön och sämre valutakurs gentemot eur/usd.

Köpkraften är bara ett förhållande mellan lön och priset att leva i landet (väldigt förenklat). Betyder inte att du har mer pengar i handen än en medeldansk (dumt begrepp egentligen då man lätt missförstår innebörden).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Många sköna valutaexperter här ser jag, dock ingen som klarat att ena googla på saken. Se bara grannlandet Finland och deras resa till Euro, vanligt folk blev *fattigare* för att *priserna gick upp och lönerna trycktes ned*.
Euro som valuta är inte heller så stark, den dras ner av de fattiga syd-länderna som riskerar sänka hela unionen. Man gör bäst att hålla avstånd...
Slutligen så kan iaf svenska riksbanken styra räntan utifrån Sveriges behov istället för att tvinga dlyda under Tyskland/Frankrike som Euro-länder.

De som faktiskt kollar sina källor och läser lite nationalekonomi insert snabbt att Euro är *bra för Tyskland, Frankrike* som industrinationer. Mindre länder såsom Sverige eller Finland är de stora *förlorarna*.
Så euro, nej tack. Storebror ska inte bestämma allt, speciellt inte då majoritetens tyranni gör Sverige till en lydstat.
Inga sådana dumheter, tack! Hellre svensk medelklass än att bli europeisk underklass...

Som uppväxt i Finland vet jag inte hur du kommit fram till detta. Inkomst-, egendoms och skuld klyftorna är mycket större i Sverige jämfört med här i Finland. Finland har till och med högre medellön än Sverige... Sverige har tagit inspiration av USA och minskat stöden till utsatta radikalt, vilket gjort att dom skuldsatt sig. Har ingenting med Euron att göra, det handlar om ekonomisk politik. Fördelen med Euro är att den sänker tröskeln för handeln, gör Europa lättare att röra sig i och gör Europas vikt på valutamarknaden globalt starkare, ju fler som går med ju större katastrofer krävs för att få omkull den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Som uppväxt i Finland vet jag inte hur du kommit fram till detta. Inkomst-, egendoms och skuld klyftorna är mycket större i Sverige jämfört med här i Finland. Finland har till och med högre medellön än Sverige... Sverige har tagit inspiration av USA och minskat stöden till utsatta radikalt, vilket gjort att dom skuldsatt sig. Har ingenting med Euron att göra, det handlar om ekonomisk politik. Fördelen med Euro är att den sänker tröskeln för handeln, gör Europa lättare att röra sig i och gör Europas vikt på valutamarknaden globalt starkare, ju fler som går med ju större katastrofer krävs för att få omkull den.

Det stora problemet som jag ser det är att vi gjort oss själva (=invånarna och arbetstagare) fattigare i förhållande till våra grannländer genom att inte gå över till euron i tid.

I en allt mer globaliserad värld har egen valuta mindre effekt och en devalverad valuta då företag ändå handlar i euron och dollar (dominant currency) kommer ej få någon inverkan annat än att du sänker arbetskostnaden för företagen i Sverige => företagen vinner (ändå inte tillräckligt för att vilja etablera sig och investera i Sverige), men vi förlorar. Påverkar dock ej levnadsstandarden här iom priserna på tjänster etc. också sjunker (status quo) i samma grad.

Tanken med att ha kontroll är ju att vi kan säkra export om t.ex. efterfrågan minskar med 10% så kan vi kompensera genom att sänka valutan med motsvarande => kan fortfarande exportera 100% och vi slipper varsla folk (allt sänka löner för att bibehålla samma nivå).

Ändå har vi enormt hög arbetslöshet och konsumtionen har minskat iom många svenska ÅF köper in varor i euro eller dollar. Vi har med andra ord starka bevis för att detta inte fungerar.

Visst kan du sitta och påstå att "svenska valutan är undervärderad!", men sanningen är att det är marknaden som bestämmer och hur undervärderad du än tycker den är så är det marknaden som kommer sätta priset och vi har hittills inte sett någon större förbättring.

Tvärtom har valutan nu varit väldigt instabil vilket gjort att företag måste prissätta enligt worst case scenario för att inte förlora pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det är vilka man umgås med och kommer i kontakt med. De flesta umgås med, och möter dagligen, mestadels andra som har samma socioekonomisk nivå, i synnerhet inom den rikare delen av medelklassen. Då är det lätt att missa alla som har det väldigt tufft. När ens egen uppoffring är att dra ner på resandet eller kanske ha kvar den där TV:n ett par år till i stället för att köpa en ny, så kan det vara svårt att förstå att för många är varje dag en dag full av ekonomisk stress, där man ständigt tänker på hur man ska få ihop ekonomin en månad till. Där lyxa till det kan betyda att barnen får äta glass en dag i parken.

Ah jag fattar, jag själv umgås med alla möjliga, allt från bidragstagare till mångmiljonärer, för mig har det inte med pengar på kontot att göra utan hur personkemin är.
Men såklart kan man inte föreslå en resa till alperna med alla, men det finns andra saker att göra också.
Säger någon att man inte kan umgås med familjen Kallesson för att de lever på bidrag så åker de ur min umgängeskrets.

Permalänk

Varför är vi så mycket fattigare nu än 2013 Vad har hänt?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

…och kommer antagligen rensas mer. Tråden handlar om prissänkning på nvidias kort, inte invandring eller annat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

5090 för 15000kr
5080 Super för 8000kr

Det vore något🙈

Någon tusenlapp hit eller dit på något över 20k känns inte av så mycket🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hade önskat att det hade vart en mer aktuell debatt kring varför vi svenskar har allt lägre löner relativt våra Nordiska grannar, för samma jobb. (och kanske än viktigare, hur vi vänder den trenden) Vi är, i genomsnitt och med relativt god marginal, lägst avlönade i Norden numera.
Island: ca €74 208/år (≈ €6 184/mån)
Danmark: ca €67 608/år (≈ €5 634/mån)
Norge: ca €63 696/år (≈ €5 308/mån)
Finland: ca €48 396/år (≈ €4 033/mån)
Sverige: ca €44 619/år (≈ €3 718/mån)
(genomsnittliga bruttolöner för heltidsarbete statistik från 2023 Eurostat som källa)

Och då skall vi inte jämföra "kvalificerade" yrken. Då blir man bara deprimerad.

Prova att arbeta inom handels. Då kommer du bli riktigt deprimerad! 😂