Valutaväxling vid utlandsbetalning

Permalänk
Medlem

Valutaväxling vid utlandsbetalning

Vem är det som betalar för valutaväxling? Mottagaren och/eller avsändaren?

Var eller hur kan man växla valuta utan avgift eller mot låg avgift vid betalning/överföring till utlandet? Från Sverige till Danmark.

Edit: Förtydligande, det gäller överföring snarare än regelrätt betalning.

Permalänk
Medlem

Revolut är schysst, näst intill obefintliga avgifter.

Vem som betalar beror på om den skickade valutan överensstämmer med mottagarens konto.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Revolut är schysst, näst intill obefintliga avgifter.

Vem som betalar beror på om den skickade valutan överensstämmer med mottagarens konto.

Vad menar du med överensstämmer med mottagarens konto?

Om man skickar till Danmark är lokala valutan DKK, så antar man växlar till det.

Kan man ens skicka i SEK till en dansk mottagare/konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Vem är det som betalar för valutaväxling? Mottagaren och/eller avsändaren?

Var eller hur kan man växla valuta utan avgift eller mot låg avgift vid betalning/överföring till utlandet? Från Sverige till Danmark.

jag har aldrig haft några avgifter när jag betalar till utland via kort, tex. steam, GTomega, och andra företag

Permalänk
Medlem

Det är din egna bank som kommer växla till DKK. Alla banker har olika avgifter men själva växlingskursen brukar vara bra. Är väl IBAN i danmark också så bara göra en europabetalning. Jag tror alla banker i alla länder i europa ska kunna skicka till alla banker i europa

Du kan också använda Wise vilket är billigt och har fördelen att när du väl skickar så kommer det oftast fram på några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Det är din egna bank som kommer växla till DKK. Alla banker har olika avgifter men själva växlingskursen brukar vara bra. Är väl IBAN i danmark också så bara göra en europabetalning. Jag tror alla banker i alla länder i europa ska kunna skicka till alla banker i europa

Du kan också använda Wise vilket är billigt och har fördelen att när du väl skickar så kommer det oftast fram på några sekunder.

Yes
växlingskursen brukar uppdateras flera ggr per dag på dem flesta sidor, brukar använda https://www.xe.com/ för att kolla vad den ligger på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag har aldrig haft några avgifter när jag betalar till utland via kort, tex. steam, GTomega, och andra företag

Om du inte har valt något särskilt kort (Northmill eller Klarna t.ex.) kommer du ha betalat 2-3% i växlingsavgift alla de gångerna. Det är inbakat i slutpriset och inget som redovisas separat.
Oavsett hur man gör så använder sig Mastercard och Visa av en växlingskurs som ligger lite högre än den riktiga, men utöver det tillkommer det vanligtvis växlingsavgifter som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du inte har valt något särskilt kort (Northmill eller Klarna t.ex.) kommer du ha betalat 2-3% i växlingsavgift alla de gångerna. Det är inbakat i slutpriset och inget som redovisas separat.
Oavsett hur man gör så använder sig Mastercard och Visa av en växlingskurs som ligger lite högre än den riktiga, men utöver det tillkommer det vanligtvis växlingsavgifter som sagt.

de gånger jag tagit priset från steam (euro) och konverterat via XE så har den visat vanligt pris i SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

de gånger jag tagit priset från steam (euro) och konverterat via XE så har den visat vanligt pris i SEK

Vilket kort hos vilken bank har du, samt eventuell "kundnivå" så kollar vi prislistan.

Permalänk
Medlem

Jag var kanske lite otydlig men det gäller en överföring till ett bankkonto så ingen regelrätt betalning. Vet inte hur man betalar med kort när man överför pengar? Till ett bankkonto utomlands.

Om man väljer "Utlandsbetalning" hos Skandia ska man fylla i massa information utöver kontonummer, något vi inte har fått.

Kanske bättre att fråga banken men man vill inte betala massor utöver beloppet (som är stort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Jag var kanske lite otydlig men det gäller en överföring till ett bankkonto så ingen regelrätt betalning. Vet inte hur man betalar med kort när man överför pengar? Till ett bankkonto utomlands.

Om man väljer "Utlandsbetalning" hos Skandia ska man fylla i massa information utöver kontonummer, något vi inte har fått.

Kanske bättre att fråga banken men man vill inte betala massor utöver beloppet (som är stort).

SEPA-överföring (ange IBAN) är förmodligen bäst då för en enstaka överföring inom Europa.

Men ja, bli inte chockad om antingen din bank eller mottagarbanken går i spinn om är ett stort belopp som överförs. Kan vara värt att prata med din bank för att se om det är någon information du bör fylla i på förhand.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Antar att du har fått kononummer i formatet DK5000400440116243:

Det är IBAN och består av:
DK: Country Code (Denmark)
50: Check Digits
0040: Bank Code
0440116243: Account Number

All information som efterfrågas av din bank går att räkna ut ur IBAN såsom BIC och banken och bankaddress. Finns online kalkylatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

SEPA-överföring (ange IBAN) är förmodligen bäst då för en enstaka överföring inom Europa.

Men ja, bli inte chockad om antingen din bank eller mottagarbanken går i spinn om är ett stort belopp som överförs. Kan vara värt att prata med din bank för att se om det är någon information du bör fylla i på förhand.

Banken kommer givetvis att kontaktas då beloppet är så pass stort och inte går att överföra själv via Internetbanken. Min undran gäller alltså inte det utan kostnad för valutaväxling då man inte kan skicka SEK till Danmark. Vid stort belopp kan det väl bli mycket i valutapåslag? Ska man välja Skandia eller kanske en annan bank? Hur är det med Forex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Antar att du har fått kononummer i formatet DK5000400440116243:

Det är IBAN och består av:
DK: Country Code (Denmark)
50: Check Digits
0040: Bank Code
0440116243: Account Number

All information som efterfrågas av din bank går att räkna ut ur IBAN såsom BIC och banken och bankaddress. Finns online kalkylatorer.

Tack för förtydligandet av kontonumret!

Permalänk
Medlem

Valutaväxling är alltid procentuellt dvs till exempel 0.7% oavsett summa blir 7 kr på 1000 kr och 7k på 1 miljon.

Dont worry din bank växlar åt dig och skickar danska kronor till danmark. Det är en bank de gör sånt hela tiden.

Kolla vad det kostar hos din bank vad de kör med för växelkurs och jämför med forex men forex brukar kosta skjortan?

Så här ser du växelkursen för en utlandsbetalning:
Logga in på Skandias internetbank .
Starta en ny utlandsbetalning .
Ange mottagarens uppgifter och önskad valuta.
Den aktuella växelkursen: kommer att visas direkt i betalningsflödet innan du slutför transaktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Valutaväxling är alltid procentuellt dvs till exempel 0.7% oavsett summa blir 7 kr på 1000 kr och 7k på 1 miljon.

Dont worry din bank växlar åt dig och skickar danska kronor till danmark. Det är en bank de gör sånt hela tiden.

Kolla vad det kostar hos din bank vad de kör med för växelkurs och jämför med forex men forex brukar kosta skjortan?

Mm, just Forex är knappast ett alternativ som blir billigare.

Och inte alls säkert att det är värt att göra något särskilt för en enstaka betalning, men värt att kolla upp om beloppet är stort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vill lägga vikt på att det är mottagarens ansvar att ge dig fullständiga och rätt uppgifter.

Om det är en stor summa kan det vara möjligt att banken vill ha ett kontobevis eller liknande på vem och var pengarna ska någonstans. Är det en större summa hade jag också tagit det via din bank (inte tredje part) av trygghetsskäl.

Du ska skicka DKK, och växlingen sker hos Skandia. Skandias avgifter läggs på ditt belopp, men mottagarens bank kan ta avgift för ankommande betalningar; mottagarens ansvar att informera dig (om det är något du ska stå för, tycker inte jag).

Om vi pratar ”en villa -summa” så kan du i förväg få en låst kurs, kursen du normalt får brukar vara preliminär (men snarlik)

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Wise.com är nog ett av de bättre alternativen.
Billigare än revolut och smidigt. När jag skickar pengar mellan Sverige och Polen så är pengarna framme på polska kontot inom 5 minuter.
Kostar ~70:- för en överföring på 30k.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME