Permalänk
Medlem

Asus ROG Ally Z1 extreme

Hoppas på lite forum råd för denna lilla spelmaskin. Den går att hitta rätt billigt numera, och man kan installera steam os på den.

Är det någon på forumet som har en och kan övertala mig att köpa /inte köpa denna?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hoppas på lite forum råd för denna lilla spelmaskin. Den går att hitta rätt billigt numera, och man kan installera steam os på den.

Är det någon på forumet som har en och kan övertala mig att köpa /inte köpa denna?

Har haft en sedan releasedagen, bortsett från att jag har gjort en RMA på grund av coil whine liknande ljud så har den fungerat felfritt.
Hade en del bekymmer första 6 mån, bortsett från problemet med minneskort så är allt rättat med mjukvaruuppdateringar/drivrutiner. Valde själv att uppgradera ssd istället för att chansa med minneskort.

Har kört både win, bazzite och numera SteamOS. Rekommenderar det sistnämnda om du inte nyttjar gamepass.

Fördelar:
Skärmen
Prestanda
Vikten

Nackdelar:
Högt ljud under last, nog generellt för alla bärbara.
Risken med minneskort
Endast 1 usb port. Bara ett issue om man vill docka/ansluta extern skärm.
Litet batteri (finns större att köpa men kostar en del och garantier ryker)

Får du den till rätt pris så slå till.
X versionen är även ett bra val men verkar inte ha rört sig i pris. Då får du 24GB RAM vilket gör att du kan dedikera 8GB till GPU som standard. Större batteri, 2 USB portar och bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erhug:

Har haft en sedan releasedagen, bortsett från att jag har gjort en RMA på grund av coil whine liknande ljud så har den fungerat felfritt.
Hade en del bekymmer första 6 mån, bortsett från problemet med minneskort så är allt rättat med mjukvaruuppdateringar/drivrutiner. Valde själv att uppgradera ssd istället för att chansa med minneskort.

Har kört både win, bazzite och numera SteamOS. Rekommenderar det sistnämnda om du inte nyttjar gamepass.

Fördelar:
Skärmen
Prestanda
Vikten

Nackdelar:
Risken med minneskort

X versionen är även ett bra val men verkar inte ha rört sig i pris. Då får du 24GB RAM vilket gör att du kan dedikera 8GB till GPU som standard. Större batteri, 2 USB portar och bättre kylning.

Slog till på en Asus ROG Ally Z1 Extreme. dvs inte Ally X. Och mest för att jag fick den för ett bra pris, den var köpt februari i år, och väldigt lite använd (fick med pdf kvitto ifrån Inet).

Installerade direkt Steam OS, brydde mig inte ens om att testköra win11.
Installerat Decky, och via Decky: Decky TDP, Hue, Junkstore (Epic)

Även installerat EA launcher och Battle net.

Kör inte jättemånga "tunga" spel, de tyngsta jag installerat än är väl Diablo 4 via battle net och Mass Effect Legendary edition via EA Launchern.

Enda spelet som "krånglat" än är Secrets of Monkey Island Special Edition (via steam). Av någon anledning så fryser den i helvitt precis innan lucas arts logon skall visas. Kikade lite snabbt på youtube och såg att den fungerade bra på steamdeck.

Får se om jag stör mig på det lilla batteriet, då blir det kanske en batterimod längre fram.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Övertalade föredetta kollegan att köpa en och han va toknöjd! Perfekt att ha på flyget och hotellet under tjänsteresor!

Har varit lite sugen själv men med Z2 cpuerna så nära nu och speciellt rog ally xbox den 16e oktober så känns det inte värt att köpa nuvarande modeller idag. speciellt när vanliga Ally xbox ryktas landa på 600 euro med vanliga z2 APUn som mer eller mindre är en rebrand av z1 extreme.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

btw, tror jag har en fix på Monkey Island, men sonen hoggar min Ally , så får testa när han är klar

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av erhug:

Fördelar:
Skärmen
Prestanda
Vikten

Nackdelar:
Risken med minneskort

Vad tycker du om steam OS? Jag sitter på bazzite just nu men funderar på att slänga in det o prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Övertalade föredetta kollegan att köpa en och han va toknöjd! Perfekt att ha på flyget och hotellet under tjänsteresor!

Har varit lite sugen själv men med Z2 cpuerna så nära nu och speciellt rog ally xbox den 16e oktober så känns det inte värt att köpa nuvarande modeller idag. speciellt när vanliga Ally xbox ryktas landa på 600 euro med vanliga z2 APUn som mer eller mindre är en rebrand av z1 extreme.

Håller med om att det inte är värt att köpa nytt. Men det är mycket ute på begagnat marknaden. Köpte min Rog Alla Z1Extreme, med docka original förpackning/kvitto (feb i år), hard shell och docka för 4k. Det kändes väldigt prisvärt för en väldigt sparsamt använd Ally

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Vad tycker du om steam OS? Jag sitter på bazzite just nu men funderar på att slänga in det o prova.

Har bara kört Steam OS, så har inte så mycket att jämföra med. Men med DeckyTDP och Hue, så fungerar allt på konsolen.

Ett tips om du byter är att enable developer mode, byta OS branch till "Main" istället för "Stable" och Deck Client till "Beta".
Då får du alla senaste uppdateringar direkt.

skulle dock gissa på att Bazzite och officiella steam os är ganska lika.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Håller med om att det inte är värt att köpa nytt. Men det är mycket ute på begagnat marknaden. Köpte min Rog Alla Z1Extreme, med docka original förpackning/kvitto (feb i år), hard shell och docka för 4k. Det kändes väldigt prisvärt för en väldigt sparsamt använd Ally

Ja för 4000kr är det nog ett riktigt kap! Speciellt med tanke på att man inte ens får en LCD steam deck för det priset som då även är avsevärt mycket sämre sätt till prestanda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

btw, tror jag har en fix på Monkey Island, men sonen hoggar min Ally , så får testa när han är klar

Hittade felet för Monkey Island spelen. Existerar tydligen på steamdeck med. Lösningen är att installera ett annat spel som kör direct x. Rekommendationen jag såg var "PAC-MAN™ Championship Edition DX+", ett spel jag inte ville köpa, men de hade ett gratis demo. så laddade ner demot och startade, stängde spelet och startade monkey island spelen, det triggade spelet att köra ett direct x script vid start, sen fungerade både det och 2:an

Visa signatur

- Terry Pratchett