Telias epost slutat fungera i natt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Kanske det..men jag har 7 st andra mailkonton b,la protonmail som är totalsträcks krypterat..har 5 st blixtmail konton

Jojo, men det kvittar ju om det är just din A3 mail som är knuten till något konto som du blir utelåst från. När jag bytte epost tog det ungefär ett år innan jag regelbundet slutade hitta konton och kontakter som hade den gamla eposten. Såhär 13 år senare så har jag fortfarande enstaka saker som droppar in där. Senast i år en vän från gymnasiet som sökte kontakt..

Permalänk

ÅTERUPPTAR DENNA TRÅD EFTER TELIA MEDDELANDE
Idag fick jag ett email från Telia med följande innehåll:
------------------------------------------
Äntligen!
För cirka ett år sedan informerade vi om kommande förbättringar av vår mejltjänst.
Tekniska utmaningar gjorde att vi fick skjuta på uppgraderingen men nu är det till sist dags.

Den 1 oktober sker övergången till nya Telia Webmail.
Dina sparade mejl och kontakter flyttas över automatiskt så du behöver inte göra något.

Förbättringarna i tjänsten inkluderar:

• -ökat lagringsutrymme (1 GB mot tidigare 200 MB)

• -förhandsgranskning och nya sorteringsfunktioner

• -kalender och uppgifter

• -uppdaterad design

• -trygga svenska servrar.

Inte minst har vi mobilanpassat tjänsten för att göra det smidigare att använda mejlen direkt
i mobilens webbläsare.

Med anledning av uppgraderingen kommer vi som som tidigare aviserat också börja ta betalt
för tjänsten. Telia Webmail kommer att kosta 9 kronor per månad och första månadsbetalningen
kommer på din oktoberfaktura.

Du behåller dina befintliga mejladresser och använder samma inloggningsuppgifter som tidigare.
Vi hoppas du blir nöjd med förbättringarna.

Om du inte längre vill använda din Telia-mejl kan du säga upp den. Det gör du enklast i Mitt
Telia under fliken Abonnemang. Vid stängning försvinner all data du kan ha sparat i ditt mejlkonto.
Tänk därför på att spara ner eventuell viktig information från ditt konto innan det stängs.
------------------------------------------

Detta verkar ju som om problemen återvänder!
Är det någon här som vet om/hur man kan använda sin mailapp i Linux/Windows för att tanka hem eposten löpande?
Jag kör med Outlook 2019 (installerad på min PC) och POP3/SMTP för mailhanteringen.
Och på min mobil använder jag samma koppling så att jag kan se eposten både på mobilen och i min PC.

Kommer detta att kunna ske även med den nya mailservern?
I så fall med vilka inställningar?

Permalänk
Medlem

All mail har gått över till IMAP sista 20 åren.
https://support.hosting.telia.com/mailinstallningar-i-telia/

Fördelen är att du kommer åt mailen på alla mailklienter, radera ett mail på servern och den raderas överallt.
Nackdelen mot POP3 är att alla mail ligger kvar på servern och tar upp utrymme med tiden om de inte arkiveras lokalt någonstans.

Som alla andra skrivit så är det bäst att överge Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

All mail har gått över till IMAP sista 20 åren.
https://support.hosting.telia.com/mailinstallningar-i-telia/

Fördelen är att du kommer åt mailen på alla mailklienter, radera ett mail på servern och den raderas överallt.
Nackdelen mot POP3 är att alla mail ligger kvar på servern och tar upp utrymme med tiden om de inte arkiveras lokalt någonstans.

Som alla andra skrivit så är det bäst att överge Telia.

"Gått över" är väl ändå att ta i. Både IMAP och POP3 samexisterar ju och är något jag jälv använt oavbrutet sedan 2002.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

"Gått över" är väl ändå att ta i. Både IMAP och POP3 samexisterar ju och är något jag jälv använt oavbrutet sedan 2002.

Jojo, jag vet. Men ni drar bara ut på eländet.
Men Bosse verkar ju redan ha Loopia och då räcker det med att han skaffar en till privat domän så är allt fixat.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Men Bosse verkar ju redan ha Loopia och då räcker det med att han skaffar en till privat domän så är allt fixat.

Jag har en Loopia mailadress också, liksom en gmail sedan 2002, plus en företags-mail, men det som är problemet är alla ställen ute i världen där jag har logins vilka har teliamailen som kontakt/rescueadress.
De har samlats ihop under tiden från 1996 till nu och är inte så enkla att ändra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har en Loopia mailadress också, liksom en gmail sedan 2002, plus en företags-mail, men det som är problemet är alla ställen ute i världen där jag har logins vilka har teliamailen som kontakt/rescueadress.
De har samlats ihop under tiden från 1996 till nu och är inte så enkla att ändra....

Ja, men du är knappast ensam om att behövt byta från Telia.
Gå igenom alla gamla mail, tjänster och logga in överallt och ändra.
Maila alla i adresslistan att du byter mail.
Sedan kör du nya adressen parallellt i ett någon månad innan du säger upp.
Det kommer inte bli lättare av vänta ännu längre.