Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk

Mint + Alma Linux (K8S)

Mint mest för jag ville testa hur nya versionen utav cinnamon var och hittils väldigt inspirerad. Kommer från en tung bakgrund utav ubuntu.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem

Fedora, bleeding edge vanilla kernel utan att behöva köra Arch. Sneglat på Suse Tumbleweed, men är för lat för att installera om.

Permalänk
Medlem

3-Screens OpenSUSE

Not playing games.. I now That the dist (openSUSE) is working over multiple-screens set up. No hickups Playing yotube on one. Wouldn't care to share a picture but.. URL? Update platform Sweclockers.
Regards

opps stavfel
Permalänk
Medlem

Jag är nybörjare i Linuxvärlden så för min del har det blivit Mint 22.1 Cinnamon, sen några dagar tillbaka. Det ska ju vara lätt att komma in i och bara flyta på. Men för min del strulade det ett tag med Dual Boot, men det har jag relativt snabbt fått rätt på.

Vidare har jag fortfarande krångel med en 4GB HDD som inte går att mounta, och Secure Boot som jag ännu inte kunnat avaktivera i UEFI. Så innan jag löst det (senare) så får jag smått irriterad vänta med nVidia-grafikdrivrutinerna.

I övrigt är jag ändå jättenöjd, både med Mint och att ha hoppat av "Titanic".

Edit:
Windows kommer jag nog bara att använda för lite webbplatsknåpande i DreamWeaver. För såvitt jag kunnat finna så finns ännu inget riktigt bra alternativ till DW för Linux. På sikt kanske jag skrotar Windows helt och kör DW genom Wine eller nåt? Allt annat ska för min del kunna gå hur bra som helst i Linuxmiljön. 😃

Tillägg
Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // Samsung 870 EVO SSD m. Linux Mint (Cinnamon) // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Jag är nybörjare i Linuxvärlden så för min del har det blivit Mint 22.1 Cinnamon, sen några dagar tillbaka. Det ska ju vara lätt att komma in i och bara flyta på. Men för min del strulade det ett tag med Dual Boot, men det har jag relativt snabbt fått rätt på.

Vidare har jag fortfarande krångel med en 4GB HDD som inte går att mounta, och Secure Boot som jag ännu inte kunnat avaktivera i UEFI. Så innan jag löst det (senare) så får jag smått irriterad vänta med nVidia-grafikdrivrutinerna.

I övrigt är jag ändå jättenöjd, både med Mint och att ha hoppat av "Titanic".

Edit:
Windows kommer jag nog bara att använda för lite webbplatsknåpande i DreamWeaver. För såvitt jag kunnat finna så finns ännu inget riktigt bra alternativ till DW för Linux. På sikt kanske jag skrotar Windows helt och kör DW genom Wine eller nåt? Allt annat ska för min del kunna gå hur bra som helst i Linuxmiljön. 😃

Vad gäller NVidia har jag för mig att det går alldeles utmärkt att installera den utan Secure Boot. Hitta drivrutiner i systeminställningar och se efter, går det så finns det i listan med alternativ.
Vad gäller HDD:n så kan det vara att den är formaterad för Windows och då kan du börja med att boota windows med HDDn ansluten och sedan stänga av Fast Startup i windows så att windows inte hamnar i sovande tillstånd utan verkligen stänger ner helt och hållet. Starta sedan Linux och kolla med Disk Utility om det går att mounta HDDn därifrån, tror den kallas bara "diskar" i Hårdvarupanelen i systeminställningar och "gnome-disks" om du vill starta den från kommandoraden i ett terminalfönster.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad gäller NVidia har jag för mig att det går alldeles utmärkt att installera den utan Secure Boot.

Ja, det är just det. Utan Secure Boot ska det gå bra. Men jag har som sagt stora problem med att få bort SB. 😡

Skrivet av serafim:

Vad gäller HDD:n så kan det vara att den är formaterad för Windows och då kan du börja med att boota windows med HDDn ansluten och sedan stänga av Fast Startup i windows så att windows inte hamnar i sovande tillstånd utan verkligen stänger ner helt och hållet. Starta sedan Linux och kolla med Disk Utility om det går att mounta HDDn därifrån [...]

Har provat allt detta! Utan att få ett fint lyckoflin. 😥
Just nu kör jag chkdsk /f /x (i Windows) över natten och får se i morgon om det reparerat något så att jag kan mounta disken (partitionen) i Linux. 🤔

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // Samsung 870 EVO SSD m. Linux Mint (Cinnamon) // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Ska installera om datorn, funderade på att testa Nobara den här gången, körde fedora 41 -> 42 kde sedan maj ungefär

Permalänk
Medlem

Har precis byggt ihop en ny sffpc med bara Intel, 265K och B580 och för att veta att jag får bästa stöd med nyast kernel valde jag Arch (kde plasma).
Använt Arch i VMs förut men detta var första gången på en riktig maskin.
Denna gången så "fuskade" jag, enligt regelpoliserna, med att använda archinstall men tidsmässigt med barn i familjen så är tiden värd det som jag sparar.

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Fedora, bleeding edge vanilla kernel utan att behöva köra Arch. Sneglat på Suse Tumbleweed, men är för lat för att installera om.

Jag har provat Tumbleweed så du inte behöver. 🙂

Körde det några veckor i somras. Kommer man från Fedora finns tyvärr inte så mycket att hämta där. Suse var fantastiska på att göra saker användarvänliga när de började, men åtminstone med Gnome som skrivbord är de idag en betydligt sämre helhetsupplevelse än Fedora.
De har en del koncept jag gärna hade sett i Fedoras OOB-experience; exempelvis snapshots inför uppgradering om man kör BTRFS - liknande vad FreeBSD gör med boot environments. Men som sagt: det var länge sen Linux behövde vara så inkonsekvent som Tumbleweed känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har provat Tumbleweed så du inte behöver. 🙂

Körde det några veckor i somras. Kommer man från Fedora finns tyvärr inte så mycket att hämta där. Suse var fantastiska på att göra saker användarvänliga när de började, men åtminstone med Gnome som skrivbord är de idag en betydligt sämre helhetsupplevelse än Fedora.
De har en del koncept jag gärna hade sett i Fedoras OOB-experience; exempelvis snapshots inför uppgradering om man kör BTRFS - liknande vad FreeBSD gör med boot environments. Men som sagt: det var länge sen Linux behövde vara så inkonsekvent som Tumbleweed känns.

Kan inte annat än instämma. Skippa openSUSE/Tumbleweed och kör nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ska installera om datorn, funderade på att testa Nobara den här gången, körde fedora 41 -> 42 kde sedan maj ungefär

Det blev CachyOS with cinnamon istället (Arch-baserad)

Permalänk
Medlem

Gillar att hoppa runt lite. Just nu är det Kali Linux som gäller, mest kontorswork så märker inget jättekonstigt so far.
Dock inte min mainburk så det är mer på äventyr med laptopen den används.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Ja, det är just det. Utan Secure Boot ska det gå bra. Men jag har som sagt stora problem med att få bort SB. 😡

Har provat allt detta! Utan att få ett fint lyckoflin. 😥
Just nu kör jag chkdsk /f /x (i Windows) över natten och får se i morgon om det reparerat något så att jag kan mounta disken (partitionen) i Linux. 🤔

Hur gick det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hur gick det?

Ja, du...

Angående att avaktivera Secure Boot (för att kunna installera nVidia-drivrutiner (ordentligt)) så verkar det just nu som att det antagligen blir till att återställa Bios/UEFI till Optimized Default. Och om inte det hjälper så flasha in den senaste versionen. Men jag drar mig lite för dessa åtgärder. Det första alternativet innebär åtminstone att jag måste kolla inställningarna (i Bios) så att jag kan "återställa". Det enda jag vet att jag gjort för länge sen är att jag ställde in så att internminnena körs i XMP-läge. Och så klart bootordningen nu när jag kör Linux. Men det finns säkert fler saker jag ändrat på där. Och skulle jag behöva eller välja att flasha om Bios så.. Well, då gäller det att ha tungan rätt i mun!

Och så har vi det där med att jag inte kunnat mounta min E:/-drive i Linux Mint.
Antagligen verkar det som att det är något vajsing med att.. "Partition 1 börjar inte på en fysisk sektorgräns." som det rapporterades när jag körde sudo fdisk -l /dev/sdd (där sdd är den problematiska disken). Om du är intresserad av detta i detalj så skapade jag en tråd i Linux Mint Forums. Jag har inte fått rätt på problemet, men om det inte skulle vara det där med startsektorn, eller vad man ska kalla det, så vete fanken vad jag ska ta mig till. (?) Formatera om disken är det sista jag vill göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga för er som kör linux som daily driver... Alltid gillat linux och kört det på lite system här och där och funderar på att gå över på jobbdatorn nu. Vad är bästa lösningen för office/teams/excel? Är enda alterantivet web-versioner eller finns det något annat? Tänker om det typ finns något som parallels där man kör windows-appar virtuelliserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Vad är bästa lösningen för office/teams/excel? Är enda alterantivet web-versioner eller finns det något annat?

Måste det vara just Microsoft Office?

Hade valt att testa OnlyOffice som alternativ till webbapparna.
https://www.onlyoffice.com

Teams finns som inofficiell port till Linux:
https://github.com/luxdemacia/teams-for-linux

Sen är det trevligt att kunna köra Windows via QEMU/KVM med VirtIO-drivers. Bästa och snabbaste sättet utan dualboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Ja, du...

Angående att avaktivera Secure Boot (för att kunna installera nVidia-drivrutiner (ordentligt)) så verkar det just nu som att det antagligen blir till att återställa Bios/UEFI till Optimized Default. Och om inte det hjälper så flasha in den senaste versionen. Men jag drar mig lite för dessa åtgärder. Det första alternativet innebär åtminstone att jag måste kolla inställningarna (i Bios) så att jag kan "återställa". Det enda jag vet att jag gjort för länge sen är att jag ställde in så att internminnena körs i XMP-läge. Och så klart bootordningen nu när jag kör Linux. Men det finns säkert fler saker jag ändrat på där. Och skulle jag behöva eller välja att flasha om Bios så.. Well, då gäller det att ha tungan rätt i mun!

Och så har vi det där med att jag inte kunnat mounta min E:/-drive i Linux Mint.
Antagligen verkar det som att det är något vajsing med att.. "Partition 1 börjar inte på en fysisk sektorgräns." som det rapporterades när jag körde sudo fdisk -l /dev/sdd (där sdd är den problematiska disken). Om du är intresserad av detta i detalj så skapade jag en tråd i Linux Mint Forums. Jag har inte fått rätt på problemet, men om det inte skulle vara det där med startsektorn, eller vad man ska kalla det, så vete fanken vad jag ska ta mig till. (?) Formatera om disken är det sista jag vill göra.

Men monteras den OK då du kör Windows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Men monteras den OK då du kör Windows?

Jajamen. Inga som helst problem (som jag har erfarit i alla fall) i Windows. Monteras vet jag inte om jag kan säga, men den går att använda helt utan problem i alla fall. Men.. då den initialiserdes och formatterades i Windows så är det nog därigenom som problemet uppstod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Fråga för er som kör linux som daily driver... Alltid gillat linux och kört det på lite system här och där och funderar på att gå över på jobbdatorn nu. Vad är bästa lösningen för office/teams/excel? Är enda alterantivet web-versioner eller finns det något annat? Tänker om det typ finns något som parallels där man kör windows-appar virtuelliserat?

LibreOffice eller OnlyOffice.

Men i CachyOS så såg jag att man kunde få "riktiga" office installerad i nån wrapper/emulator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Jajamen. Inga som helst problem (som jag har erfarit i alla fall) i Windows. Monteras vet jag inte om jag kan säga, men den går att använda helt utan problem i alla fall. Men.. då den initialiserdes och formatterades i Windows så är det nog därigenom som problemet uppstod.

Paragon Software har en drivrutin för NTFS på Linux.
Det finns en trialversion så kan man kanske rädda filerna och sedan formatera om disken till ext4 och lägga tillbaka filerna på HDDn, eller
om du har utrymme på andra diskar, skaffa trialversionen hos Paragon av deras Linux-filsystems-driver för Windows och från Windows montera en Linuxdisk som har utrymme nog för filerna på HDDn och kopiera över filerna till den disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

LibreOffice eller OnlyOffice.

Men i CachyOS så såg jag att man kunde få "riktiga" office installerad i nån wrapper/emulator

Förlåt skulle stå outlook istället för office, för att ersätta word med libreoffice, och till viss del också excel kan jag ändå leva med. Är specifikt teams/outlook som jag är lite osäker på här, väldigt centrala arbetsverktyg.

Kommer med största sannolikhet köra ubuntu, inte enbart för att det är den dist jag har mest erfarenhet av, utan även för att jag har en laptop-modell med officiellt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Förlåt skulle stå outlook istället för office, för att ersätta word med libreoffice, och till viss del också excel kan jag ändå leva med. Är specifikt teams/outlook som jag är lite osäker på här, väldigt centrala arbetsverktyg.

Prova att endast köra web-versionerna annars? Det kan du ju göra i din Windows-dator.
Om du märker att nånting saknas i dem, så vet du ju vad ska leta efter i alternativen...
Och funkar Web-versionerna med allt du vill ha, så funkar ju webversionerna i Linux osså...
Edge finns också i Linux, om du undrar över det.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

[...] om du har utrymme på andra diskar, skaffa trialversionen hos Paragon av deras Linux-filsystems-driver för Windows och från Windows montera en Linuxdisk som har utrymme nog för filerna på HDDn och kopiera över filerna till den disken.

Jag har nu bootat upp i Windows och håller just på att rensa bort onödiga filer. Sen får jag se hur mycket utrymme de jag inte vill bli av med kräver. Allt för att kunna flytta dem och sedan konvertera hela disken (4 TB) till ext4.. Alltså enbart för Linux!

Annars får jag se vad som kan dyka upp vad det gäller lösningar.. Men det verkar i nuläget enklast att försöka rädda filer och sen formatera om och, som jag sa, sedan bara använda den för Linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Prova att endast köra web-versionerna annars? Det kan du ju göra i din Windows-dator.
Om du märker att nånting saknas i dem, så vet du ju vad ska leta efter i alternativen...
Och funkar Web-versionerna med allt du vill ha, så funkar ju webversionerna i Linux osså...
Edge finns också i Linux, om du undrar över det.

Sant, kan ju också dualboota lite för att testa. Men som sagt, tänkte om det fanns någon annan lösning än web-versionerna, typ något i stil med parallels.

Har kört webversionerna lite innan, och det var inte fullt optimalt, då är det nästan mer lockande att titta på MacOS, för även om jag väldigt gärna hade bytt till linux på heltid så är det fortfarande ett arbetsverktyg som ska fungera. Kompromissen nu är att jag använder WSL mycket under windows istället för att få tillgång till en del av det jag uppskattar hos linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Jag har nu bootat upp i Windows och håller just på att rensa bort onödiga filer. Sen får jag se hur mycket utrymme de jag inte vill bli av med kräver. Allt för att kunna flytta dem och sedan konvertera hela disken (4 TB) till ext4.. Alltså enbart för Linux!

Annars får jag se vad som kan dyka upp vad det gäller lösningar.. Men det verkar i nuläget enklast att försöka rädda filer och sen formatera om och, som jag sa, sedan bara använda den för Linux.

Om du inte behöver ext4 eller nåt annat, så finns alltid exFAT. Jag formaterade om en 5TB-disk jag har som flyttbar USB-disk, till just detta format. Just för att få nåt mer universalt filformat för att slippa se till att Linux har NTFS installerat och Win har ext4 installerat. FAT32 är ju för litet, och exFAT är ersättaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Kommer med största sannolikhet köra ubuntu, inte enbart för att det är den dist jag har mest erfarenhet av, utan även för att jag har en laptop-modell med officiellt stöd.

Tyvärr så verkar i stort sett alla mail-klienter på linux vara rent skit, skitfula.

Det "bästa" som finns är typ Betterbird, en fork på thunderbird.

Permalänk
Datavetare

Nu kört och testat lite hur Linux, specifikt Ubuntu 24.04.3 server, uppför sig på en NUC med Ultra 5 225H.

Denna har 3 olika typer av CPU-kärnor

L3 L#0 (18MB) Package L#0 + L2 L#0 (3072KB) + L1d L#0 (48KB) + L1i L#0 (64KB) + Core L#0 + PU L#0 (P#0) Package L#1 + L2 L#1 (3072KB) + L1d L#1 (48KB) + L1i L#1 (64KB) + Core L#1 + PU L#1 (P#1) Package L#2 + L2 L#2 (3072KB) + L1d L#2 (48KB) + L1i L#2 (64KB) + Core L#2 + PU L#2 (P#2) Package L#3 + L2 L#3 (3072KB) + L1d L#3 (48KB) + L1i L#3 (64KB) + Core L#3 + PU L#3 (P#3) L2 L#0 (4096KB) Package L#4 + L1d L#4 (32KB) + L1i L#4 (64KB) + Core L#4 + PU L#4 (P#4) Package L#5 + L1d L#5 (32KB) + L1i L#5 (64KB) + Core L#5 + PU L#5 (P#5) Package L#6 + L1d L#6 (32KB) + L1i L#6 (64KB) + Core L#6 + PU L#6 (P#6) Package L#7 + L1d L#7 (32KB) + L1i L#7 (64KB) + Core L#7 + PU L#7 (P#7) L2 L#1 (4096KB) Package L#8 + L1d L#8 (32KB) + L1i L#8 (64KB) + Core L#8 + PU L#8 (P#8) Package L#9 + L1d L#9 (32KB) + L1i L#9 (64KB) + Core L#9 + PU L#9 (P#9) Package L#10 + L1d L#10 (32KB) + L1i L#10 (64KB) + Core L#10 + PU L#10 (P#10) Package L#11 + L1d L#11 (32KB) + L1i L#11 (64KB) + Core L#11 + PU L#11 (P#11) L2 L#2 (2048KB) Package L#12 + L1d L#12 (32KB) + L1i L#12 (64KB) + Core L#12 + PU L#12 (P#12) Package L#13 + L1d L#13 (32KB) + L1i L#13 (64KB) + Core L#13 + PU L#13 (P#13)

Intel har gjort det lätt för sig vad det gäller schemaläggning på denna plattform, tycker denna uppför sig precis som man vill att en CPU som kör på nätström gör.

Det finns 4 P-kärnor, 8 E-kärnor med större L2$ och access till L3$ samt 2 st E-kärnor som sitter i system-tile och därmed saknar access till L3$.

Så länge som <=4 OS-trådar är lastade verkar enbart P-kärnorna används.
Sen börjar jobba läggas på de 8 E-kärnorna i CPU-tile, dynamiskt prioritet (interaktiva CPU-trådar tendera få högre dynamisk prioritet) har första tjing på P-kärnan.
De två lågt klockade E-kärnorna utan L3$ används bara när allt annat används eller om man explicit binder program dit (kan vara vettigt att köra rena "bakgrunduppgifter" dit då man undviker att trasha L3$ för eventuellt prestandakritisk app i förgrunden).

Positivt överraskad av hur pass bra 225H presterar givet vilket mottagande Arrow Lake har fått (och definitivt förtjänade då plattformen var i ett uselt skick vid lansering). För denna tråd: schemaläggning under Linux verkar i alla fall vara ett icke-problem på Arrow Lake om man kör Linux 6.8 (vilket är vad Ubuntu 24.04.3 använder) eller senare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om du inte behöver ext4 eller nåt annat, så finns alltid exFAT. [...]

Nej.
Jag har kollat en del, och tänkt till, men det blir ext4. Jag kommer att köra Linux som huvudsakligt OS. De (få) filer som jag (eventuellt) behöver i Windows kommer framöver att ligga på systemdisken (C:\ (NTFS)).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Nej.
Jag har kollat en del, och tänkt till, men det blir ext4. Jag kommer att köra Linux som huvudsakligt OS. De (få) filer som jag (eventuellt) behöver i Windows kommer framöver att ligga på systemdisken (C:\ (NTFS)).

Vilket kan väcka frågan om varför ext4?
Det finns många fördelar med mer moderna filsystem som btrfs, xfs, zfs.
Personligen är btrfs lite förvirrande och ovant för en noob som mig, men jag ser fördelen med inbyggda snapshots t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Personligen är btrfs lite förvirrande och ovant för en noob som mig, men jag ser fördelen med inbyggda snapshots t.ex.

Nackdelen med de flesta installationerna på distarna är, att de inte skapar de viktiga sub-volumes, så du kan inte snapshotta btrfs. De skapar bara gamla traditionella partitioner. I de flesta distarna måste du manuellt hålla på att krångla med det under installationen för att få till det.