Permalänk
Medlem

Ni som tecknat avtalet via Bredbandsval. Hur lång tid tog det tills ni fick någon form av orderbekräftelse från Allente - Om ni nu fått det och därefter kunnat logga in på "Mina sidor" hos Allente för att se att man har något aktivt tecknat?

Frågar åt en bekant.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ni som tecknat avtalet via Bredbandsval. Hur lång tid tog det tills ni fick någon form av orderbekräftelse från Allente - Om ni nu fått det och därefter kunnat logga in på "Mina sidor" hos Allente för att se att man har något aktivt tecknat?

Frågar åt en bekant.

Jag har inte fått den än men beställde i fredags och pratade med kundtjänst som sa att det tar en arbetsdag innan det går över.
Så bör komma imorgon för min del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tvekar lite med att det står 100 upp.. det är rätt så slött idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Frågar åt en bekant.

Jag tecknade Onsdag 10 September kl 10:50 fick direkt från bredbandsval och sen kl 11:02 från Allente

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tvekar lite med att det står 100 upp.. det är rätt så slött idag..

Står 1000/1000 i det jag tecknade. 1000/100 hade jag aldrig bytt till.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Ringde in nu och de vägrar skjuta på startdatumet något alls.

Det är väl fortfarande värt att sitta med dubbelt 1,5 månad men irriterande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ringde in nu och de vägrar skjuta på startdatumet något alls.

Det är väl fortfarande värt att sitta med dubbelt 1,5 månad men irriterande.

Testade chatten som inte heller kunde göra något, de gav mig ytterliggare ett telefonnummer som jag provade men de ville inte heller skjuta på det, max 59 dagar.

Kanske någon chef som satt ner foten med nya instruktioner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Står 1000/1000 i det jag tecknade. 1000/100 hade jag aldrig bytt till.

Jo, men på siten (valen) så står det 1000/100, och då blir 329kr/mån dyrt

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Jo, men på siten (valen) så står det 1000/100, och då blir 329kr/mån dyrt

Det stod 1000/100 för mig med på bredbandsval men i orderbekräftelse från Allente har jag fått 1000/1000. Kikar man på vilka hastigheter de erbjuder på sin egen sida så finns inte 1000/100 som alternativ. Så gissar att det är 1000/1000 man får oavsett, men dubbelkolla med Allente vid osäkerhet

Visa signatur

7800X3D | Asrock B650m pg riptide | Kingston 32GB Fury Beast 6000MHz | Asus RTX 4070 Dual | Corsair RM750x 750W | Fractal Design Meshify 2 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

Det stod 1000/100 för mig med på bredbandsval men i orderbekräftelse från Allente har jag fått 1000/1000. Kikar man på vilka hastigheter de erbjuder på sin egen sida så finns inte 1000/100 som alternativ. Så gissar att det är 1000/1000 man får oavsett, men dubbelkolla med Allente vid osäkerhet

Har samma "problem" på allentes egna site, 1000 finns inte ens, och chatten var lika behjälplig som möglig limpa

Permalänk
Medlem

Suck.

Ringde för att dubbelkolla med allente, jag kan bara få 1000/100 för det är det de har avtal med zitius för min adress. Så jag får väl behålla min nästan dubbelt så dyra obenet-beställning för att få 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Suck.

Ringde för att dubbelkolla med allente, jag kan bara få 1000/100 för det är det de har avtal med zitius för min adress. Så jag får väl behålla min nästan dubbelt så dyra obenet-beställning för att få 1000/1000

Surt :/

Men antar att det förklrar varför vissa leverantörer bara kunde erbjuda XXX/100 åt mig när jag kikade runt förra gången man skulle välja bredband.

Edit: Ej fått någon bekräftelsemail från varken Bredbandsval eller Allente. Men däremot syns mitt kommande abonnemang på Allentes "mina sidor". Dock listat som 1194 kr/mån, blev ju lite oroad men kontaktade chatten, som sa att rabatten ej är listad där ännu och bekräftade 329kr bundet i 24 mån.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Frågar åt en bekant.

Skrivet av Json_81:

Jag har inte fått den än men beställde i fredags och pratade med kundtjänst som sa att det tar en arbetsdag innan det går över.
Så bör komma imorgon för min del.

Jag tecknade i måndags förra veckan strax efter kl. 09. Jag har inte fått någon bekräftelse från Allente. Deras chat påstår att det inte finns någon beställning, trots att jag har bekräftelse från Bredbandsval.

Ny beställning gjordes via Bredbandsval idag innan kl. 09 och i skrivande stund (kl 15) har jag inte fått någon bekräftelse från Allente, endast från Bredbandsval igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Surt :/

Men antar att det förklrar varför vissa leverantörer bara kunde erbjuda XXX/100 åt mig när jag kikade runt förra gången man skulle välja bredband.

Edit: Ej fått någon bekräftelsemail från varken Bredbandsval eller Allente. Men däremot syns mitt kommande abonnemang på Allentes "mina sidor". Dock listat som 1194 kr/mån, blev ju lite oroad men kontaktade chatten, som sa att rabatten ej är listad där ännu och bekräftade 329kr bundet i 24 mån.

Det är lite konstigt att de listar abbet för nästan 1200kr för flera, när ordinarie listas som 899kr, dessutom..

Permalänk
Medlem

Fullständig katastrof, jag har Telia öppen fiber. Bytte från Telia till Allente. Tv boxen funkade inte som utlovat, kunde inte köra den direkt mot fiberomvandlaren för då funkade inte Internet tjänsterna i boxen. Hade inte stöd för de appar som utlovats i boxen. Grabbarna hade konstant röda nätvarningar i onlinespel, hög ping.

Bytte tillbaka till Telia 6 månader senare, allt funkade igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Fullständig katastrof, jag har Telia öppen fiber. Bytte från Telia till Allente. Tv boxen funkade inte som utlovat, kunde inte köra den direkt mot fiberomvandlaren för då funkade inte Internet tjänsterna i boxen. Hade inte stöd för de appar som utlovats i boxen. Grabbarna hade konstant röda nätvarningar i onlinespel, hög ping.

Bytte tillbaka till Telia 6 månader senare, allt funkade igen.

Fast det är klart att du inte skulle ansluta den direkt till tjänstefördelaren, den ska självfallet anslutas efter din router.

Edit: Eftersom du har anslutit flera enheter till tjänstefördelaren trots att du inte ska det så är det nog orsaken till både TV-boxens problem samt att dina söner hade "konstant röda nätvarningar i onlinespel, hög ping". Ditt nätverk var felkonfigurerat och dina enheter bråkade om att få IP-adresser eftersom du högst troligen använde fler IP-adresser än vad du fick.

Låter inte som Allentes fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av zOlid:

En kompis fick 489kr med 12mån bindning och 1000/1000mbit hos Bahnhof, när han "hota" med att lämna för Allente.
Men kan ju skilja mellan olika nätägare också.

Jag tyckte han skulle gå över till Allente, men han stanna hellre på Bahnhof.

Det erbjudandet fick jag också men det är inte i närheten av 329

Permalänk
Medlem

Hur är Allentes bredband egentligen, i ping, uptime osv mot leverantörer som tex telia, bredband2, nån anledning att inte välja allente?

Deras omdömen är rätt taskiga men jag vet inte om det rör just bredbandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Hur är Allentes bredband egentligen, i ping, uptime osv mot leverantörer som tex telia, bredband2, nån anledning att inte välja allente?

Min teori är att dom flesta leverantörer är väldigt likvärdiga i uptime, hastighet osv, det som kan skilja är routing/ping. Kan dock inte uttala mig om Allente och jag själv har två mån kvar på befintliga bredband. Vore väldigt tråkigt om Allente visa sig vara skit då 14 dagars ångerrätt gäller från dess att köp/avtal skrivs under och inte från startdatum.

Priset är intressant och klart billigast just nu, men behöver egentligen inte mer än 100/100 för surf, streaming och spelande så man får ju mycket mer än vad man behöver.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Kampis:

I all välmening; det är lite som att fråga "hur bra är Eon på att leverera ström till ditt hem?"

Precis som i elnätet så är det inte vem du betalar förbrukningen till som brukar vara parten som kan fela, det är nätägaren som kan påverka driften.

Ovan är väldigt förenklat och inte hela sanningen, men vid fel så är det ofta till nätägaren som din ISP behöver felanmäla när du som kund har problem med din internetuppkoppling.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Tecknade i söndags, och inte fått någon orderbekräftelse än från Allente. Satt startdatum är 20/9..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Suck.

Likadant här, det suger...
Iofs, så spelar jag inte, så det blir nog ok i alla fall.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus Wifi | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD | WD Black SN770 2TB | WD Blue SN570 1TB | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Nu kom orderbekräftelsen, står även 1000/1000 där, blev orolig när en del har fått 1000/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast det är klart att du inte skulle ansluta den direkt till tjänstefördelaren, den ska självfallet anslutas efter din router.

Edit: Eftersom du har anslutit flera enheter till tjänstefördelaren trots att du inte ska det så är det nog orsaken till både TV-boxens problem samt att dina söner hade "konstant röda nätvarningar i onlinespel, hög ping". Ditt nätverk var felkonfigurerat och dina enheter bråkade om att få IP-adresser eftersom du högst troligen använde fler IP-adresser än vad du fick.

Låter inte som Allentes fel.

De lovade att det skulle funka, ping problem försvann inte om jag satte TV boxen efter routern. Jag blandade heller inte in privat router eller liknande allting har varit utrustning jag fått från Telia eller Allente. Telias TV box från 2016 funkade bättre än Android historian Allente hade. Dyr läropeng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Nu kom orderbekräftelsen, står även 1000/1000 där, blev orolig när en del har fått 1000/100.

Jag ringde och dubbelkollade, de har olika avtal beroende på nät, så i mitt fall fanns det bara 1000/100 som sidan listade. Men det är knasigt att de listar en låg hastighet för alla, även de som kan få högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag ringde och dubbelkollade, de har olika avtal beroende på nät, så i mitt fall fanns det bara 1000/100 som sidan listade. Men det är knasigt att de listar en låg hastighet för alla, även de som kan få högre.

Jag har aldrig sett 1000/100 faktiskt när jag har kikat på deras sida samt på bredbandsvalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Jag har aldrig sett 1000/100 faktiskt när jag har kikat på deras sida samt på bredbandsvalen

1000/100 luktar Internet från Comhem/Tele2 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Det listas på bredbandsval:s hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag får också upp 1000/100 via bredbandsval för Allente erbjudandet, har Utsikt som fiberleverantör. Aldrig sett det förut dock om man söker direkt på Telia, Tele2 tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Inte för min del: